• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komisja Europejska już oficjalnie: 91,7 mln zł pomocy dla lotniska do zwrotu

Michał Sielski
11 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Podczas adaptacji lotniska na cywilne nie brakowało problemów. Trzeba było m.in. skrócić pas startowy, bo przed laty niemal tuż za płotem zgodnie z prawem wybudowano jednorodzinne domy. Podczas adaptacji lotniska na cywilne nie brakowało problemów. Trzeba było m.in. skrócić pas startowy, bo przed laty niemal tuż za płotem zgodnie z prawem wybudowano jednorodzinne domy.

Jest już oficjalne stanowisko Komisji Europejskiej. Identyczne z opublikowanym przez nas przed tygodniem: spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo ma oddać 91,7 mln zł gminom Gdynia i Kosakowo. Tymczasem w kasie firmy jest ok. 1 mln zł.



Natychmiastowa reakcja władz Gdyni. Na oficjalnej stronie miasta już możemy poczytać o problemach lotniska w Rębiechowie. Natychmiastowa reakcja władz Gdyni. Na oficjalnej stronie miasta już możemy poczytać o problemach lotniska w Rębiechowie.

Czy decyzja Komisji Europejskiej jest słuszna?

Znamy już oficjalną decyzję Komisji Europejskiej w sprawie pomocy publicznej dla lotniska w Gdyni.

- Komisja Europejska stwierdziła, że środki publiczne przekazane przez gminy Gdynia i Kosakowo na rzecz portu lotniczego Gdynia-Kosakowo przyznają beneficjentowi nienależną przewagę konkurencyjną, w szczególności nad lotniskiem w Gdańsku, co stanowi naruszenie unijnych zasad pomocy państwa - informuje Marta Angrocka-Krawczyk z przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. - Zasady te nie zezwalają państwom członkowskim na przyznanie pomocy państwa w celu powielenia infrastruktury portów lotniczych, jeśli popyt na nią jest niewystarczający, jako że prowadziłoby to do zakłóceń konkurencji między portami lotniczymi i marnotrawienia pieniędzy podatnika - podkreśla.

Decyzja wypłynęła na światło dzienne 6 lutego, o czym poinformowaliśmy jako pierwsi. Władze Gdyni były na to przygotowane, bo od razu zapowiedziały, że lotnisko i tak powstanie. Zmieni się tylko jego formuła prawna.

Czytaj więcej: Dlaczego lotnisko w Gdyni i tak powstanie.

Ogłoszona dziś decyzja Komisji Europejskiej nie jest więc zaskoczeniem, ale wciąż nie wynika z niej, w jaki sposób ma dojść do zwrotu środków. Zdecydowana większość pieniędzy została bowiem zainwestowana w budowę terminalu i innej infrastruktury niezbędnej do przyjmowania cywilnych samolotów na wojskowej niegdyś części lotniska.

W kasie spółki zarządzającej lotniskiem zostało ok. 1 mln zł.

Komisja zawsze wskazuje, w jaki sposób środki mają być zwrócone. Tak stało się i tym razem, ale tych informacji jeszcze nie upubliczniono. Trwa wciąż wyjaśnianie kwestii związanych z poufnością danych dotyczących obronności oraz tajemnic biznesowych.

O dzisiejszej decyzji Komisji Europejskiej władze Gdyni dowiedziały się od nas. Odpowiedzialny za budowę lotniska wiceprezydent Gdyni Bogusław Stasiak twierdzi, że stanowisko Gdyni się nie zmienia.

- Jesteśmy zdeterminowani, by projekt doprowadzić do końca. Niewiele więcej mogę powiedzieć, bo nie dostaliśmy jeszcze żadnych dokumentów. Uprzedzaliśmy Komisję Europejską, że zwrot poniesionych nakładów będzie niemożliwy, bo przeznaczone zostały one na zadania inwestycyjne, które zostały zrealizowane - mówi Bogusław Stasiak.

Opinie (765) ponad 10 zablokowanych

  • Szczurek precz z Gdyni (1)

    Pokazał juz ten Pan co potrafi, kiełbasa wyborcza się skończyła. Teraz przyszło zapłacic rachunek...

    • 14 9

    • Renata precz z od Gdyni !!

      • 0 0

  • Czytając większość wypowiedzi (3)

    To nóż się kieszeni otwiera. To byłoby lotnisko nasze Polskie , dodatkowe miejsca pracy i rozwój regionu..cóż większość z was potrafi tylko ziać nienawiścią i brakiem zrozumienia.

    • 13 24

    • Miejsca pracy - tak, rozwój regionu - nie. Bo nikt by nie latał do Gdyni Kosakowa. To byłyby zmarnowane pieniądze.
      Nowe lotnisko na Pomorzu będzie potrzebne gdy średnia temperatura Bałtyku osiągnie wartość +24 stopnie C.

      • 7 2

    • LOTNISKO - i nic w okół

      Nie wierzcie w to ze po powstaniu lotniska przybedzie miejsc pracy i zmieni sie infrastruktura.
      Czas najlepiej to pokazuje.
      Zatrudnia się SWOICH,
      a buduje i remontuje tylko minimum.
      A gdzie przebudowa Dąbka, Kwiatkowskiego?

      • 4 3

    • To jest element który widzi tylko piwo i komputer

      jak powiedział J.Kaczyński, więc czemu się dziwisz. A następnie biega do MOPS-u po jedzenie, bo im tak dobrze w POlandii

      • 1 2

  • jakie lotnisko!

    Jedyna opcja...tor F1, GP, Wyscigi na 1 mile i do innych eventow...Troche asfaltu, trybuny a budynki się zagospodaruje

    • 5 4

  • Gdybyśmy przed II wojną mieli takich polaków (2)

    jak ten "ja na Szczurka nie zagłosuję ", to Kwiatkowski nie zbudowałby Gdyni.
    Radzę wynieść się do brudnego Gdańska.

    • 13 19

    • Gdyby to Szczurek budował wtedy Gdynie to pewnie dalej byłaby małą wioską rybacką (1)

      • 4 3

      • No może i z perspektywy Gdańska nie widać co wybudował

        bo wy poprzez swoich kolesi i unijne donosicielstwo wszystko likwidujecie Gdyni, bo tylko ma być w szkopolandii

        • 3 1

  • Miś

    • 3 0

  • a propos Budyniowego donosu (3)

    Dotyczy: Pomoc państwa nr SA.35388 (2013/C, ex 2013/NN, ex 2012/N) Polska
    utworzenie portu lotniczego Gdynia-Kosakowo
    Szanowny Panie Ministrze!
    Komisja pragnie poinformować Polskę, że po dokładnym zapoznaniu się z informacjami dotyczącymi wskazanego powyżej środka, które zostały przedłożone przez polskie władze, podjęła decyzję o wszczęciu postępowania przewidzianego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (zwanego dalej TFUE).
    1. PROCEDURA
    (1) W piśmie z dnia 7 września 2012 r. Polska powiadomiła Komisję, kierując się względami związanymi z pewnością prawa, o zamiarze sfinansowania przebudowy wojskowego portu lotniczego położonego w okolicach Gdyni, w północnej części Polski, na port lotniczy lotnictwa cywilnego. Środek ten zarejestrowano jako sprawę dotyczącą pomocy państwa nr SA.35388.
    (2) W pismach z dnia 7 listopada 2012 r. i 6 lutego 2013 r. Komisja wystąpiła o przekazanie dodatkowych informacji na temat zgłoszonego środka. W dniu 7 grudnia 2012 r. i 15 marca 2013 r. Polska przekazała dodatkowe informacje. W dniu 17
    Jego Ekscelencja
    Pan Radosław SIKORSKI
    Minister Spraw Zagranicznych
    Al. J. Ch. Szucha 23
    00-580 Warszawa
    POLSKA

    • 5 5

    • Wpierw się dowiedz (2)

      Postępowanie toczyło się na wniosek Gdyni!!!!

      • 3 1

      • Jest wieczór - ale ironia w tytule ( w kontekście tekstów poniżej) jest widoczna (1)

        Chyba ? cytuję: oraz - Nic o Budyniu, choć w mojej OPINI (dla Sądu powtórzę - mojej opinii) - to #@~*&^_++-

        • 0 2

        • o! wklejony cytat znikł

          • 0 0

  • c.d

    Kontekst zgłoszenia
    (4) Port lotniczy Gdynia-Kosakowo (zwany dalej portem lotniczym w Gdyni) jest
    położony na Pomorzu (województwo pomorskie) przy granicy miasta Gdyni (zwanego
    dalej Gdynią) i gminy Kosakowo (zwanej dalej Kosakowem), 25 kilometrów od
    portu lotniczego w Gdańsku1. Port lotniczy jest wojskowym portem lotniczym
    wykorzystywanym przez Siły Powietrzne Polskiej Marynarki Wojennej.
    (5) W kwietniu 2005 r. władze regionu pomorskiego, miasta Gdańska, Gdyni i Sopotu
    oraz gminy Kosakowo wraz z przedstawicielami polskiego rządu (wojewodą
    pomorskim, przedstawicielami Ministerstwa Obrony Narodowej i Ministerstwa
    Transportu) i władzami portu lotniczego w Gdańsku podpisały list intencyjny,
    dotyczący utworzenia nowego portu lotniczego na Pomorzu na bazie obiektów
    infrastrukturalnych wojskowego portu lotniczego położonego w Kosakowie.
    (6) W rezultacie podpisania tego listu intencyjnego Ministerstwo Transportu wraz z
    Ministerstwem Obrony Narodowej podpisało w sierpniu 2006 r. umowę, na mocy
    której odpowiedzialność za utworzenie i eksploatowanie nowego portu lotniczego
    powierzono portowi lotniczemu w Gdańsku.
    (7) W lipcu 2007 r. władze lokalne Gdyni i Kosakowa utworzyły spółkę pod nazwą Port
    Lotniczy Gdynia-Kosakowo sp. z o. o. Celem nowo utworzonej spółki była
    przebudowa wojskowego portu lotniczego na nowy port lotniczy lotnictwa cywilnego.
    Nowy port lotniczy lotnictwa cywilnego ma stać się drugim co do wielkości portem

    • 4 3

  • c.d.

    lotniczym na Pomorzu, obsługującym głównie lotnictwo ogólne, tanie linie lotnicze, loty czarterowe oraz szkoły lotnicze. Część portu lotniczego będzie w dalszym ciągu wykorzystywana do celów wojskowych.
    (8) W grudniu 2009 r. władze Gdyni i Kosakowa uzyskały zgodę Ministerstwa Transportu, aby odpowiedzialność za nowy port lotniczy ponosiła od tej pory należąca do nich spółka. Na tej podstawie polski rząd wydzierżawił grunty o powierzchni 254 hektarów, na których położony jest wojskowy port lotniczy, na okres 30 lat gminie Kosakowo, która następnie wydzierżawiła je spółce Port Lotniczy Gdynia Kosakowo sp. z o. o. na ten sam okres.
    2.2. Projekt inwestycyjny
    (9) Ponieważ port lotniczy w Gdyni był początkowo wojskowym portem lotniczym, nowy port lotniczy lotnictwa cywilnego będzie wykorzystywał istniejącą infrastrukturę, taką jak pas startowy o długości 2500 metrów, pasy drogi kołowania, płytę postojową oraz urządzenia nawigacyjne. Dlatego też konieczne będzie wybudowanie wyłącznie tych dodatkowych obiektów infrastrukturalnych, które będą przeznaczone do celów związanych z lotnictwem cywilnym.
    (10) Planowane koszty inwestycji w latach 20072030 wynoszą 148,8 mln PLN w cenach bieżących (około 37,2 mln EUR2), czyli 164,9 mln PLN w ujęciu realnym (tj. po uwzględnieniu inflacji; około 41 mln EUR).
    (11) Plan inwestycji został podzielony na następujące cztery etapy, biorąc pod uwagę podstawowe założenie stopniowego rozwoju działalności komercyjnej portu lotniczego:
    (a) etap pierwszy lata 20072011 ( PLN, czyli EUR) obejmuje analizy, studia wykonalności oraz zaplanowanie inwestycji, jak również wykonanie pierwszych wstępnych robót, takich jak oczyszczenie miejsca budowy oraz usunięcie starych budynków i drzew;
    (b) etap drugi lata 20122013 ( PLN, czyli EUR) obejmuje budowę głównego terminalu lotnictwa ogólnego (która ma zakończyć się w połowie 2013 r.), wzniesienie budynków przeznaczonych dla administracji portu lotniczego i jednostki straży pożarnej i remont głównej płyty postojowej, infrastruktury energetycznej, ogrodzenia portu lotniczego oraz dróg dojazdowych. Ponadto etap ten obejmuje również montaż świateł pozycyjnych oraz budowę stacji benzynowej i parkingu samochodowego. Dodatkowo spółka zamierza zakupić sprzęt przeznaczony do prac konserwacyjnych oraz do zapewnienia bezpieczeństwa na terenie portu lotniczego, a także dostosować istniejące wojskowe urządzenia nawigacyjne do celów lotnictwa cywilnego. Pod koniec tego etapu port lotniczy rozpocznie obsługę ogólnego ruchu lotniczego. Port lotniczy będzie również przynajmniej częściowo przygotowany do obsługi komercyjnego pasażerskiego ruchu lotniczego (lotów czarterowych i tanich linii lotniczych);

    • 3 3

  • Jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze oczywiście!

    Lotnisko nie jest potrzebne pasażerom ale wielu cwaniaków na nim zarobi. Już zarobiło na nikomu nie potrzebnych inwestycjach. Tymi przekrętami powinna się zająć prokuratura.

    • 3 3

  • c.d

    w trzecim etapie lata 20142019 ( PLN, czyli EUR) przewiduje się przeprowadzenie inwestycji niezbędnych do zapewnienia możliwości obsługi statków powietrznych kategorii C (np. Boeing 737, Airbus A320); etap ten obejmuje budowę specjalnej płyty postojowej, przedłużenie pasów drogi kołowania, zakupienie dodatkowego sprzętu na potrzeby portu lotniczego, a także przeprowadzenie innego rodzaju inwestycji związanych z obsługą pasażerów, takich jak rozbudowa parkingu samochodowego;
    (d) etap czwarty lata 20202030 ( PLN, czyli EUR) obejmuje dalszą rozbudowę terminalu ogólnego lotnictwa, budynku administracji portu lotniczego i budynku przeznaczonego dla jednostki straży pożarnej, jak również płyt postojowych, pasów drogi kołowania i parkingów samochodowych.
    (12) W opinii władz polskich całkowity koszt inwestycji obejmuje również inwestycje związane z realizacją zadań wchodzących w zakres kompetencji władz publicznych3, których łączny koszt wynosi około PLN ( EUR) w odniesieniu do wszystkich czterech etapów inwestycji.
    2.3. Finansowanie projektu inwestycyjnego
    (13) Projekt inwestycyjny będzie finansowany za pośrednictwem zastrzyków kapitałowych dokonywanych przez akcjonariuszy publicznych (miasto Gdynię i gminę Kosakowo). Zastrzyki kapitałowe pokryją koszty inwestycji niezbędnych do przebudowania portu lotniczego na port lotniczy lotnictwa cywilnego, jak również koszty operacyjne związane z funkcjonowaniem lotniska w początkowym okresie jego eksploatacji (tj. do 2019 r. włącznie).
    (14) Akcjonariusze publiczni operatora portu lotniczego w Gdyni zgodzili się wnieść wkład o łącznej wartości 207,48 mln PLN (ok. 51,87 mln EUR), przeznaczony na realizację projektu inwestycyjnego i pokrycie strat portu lotniczego w pierwszych latach jego eksploatacji. W latach 20072019 miasto Gdynia przekaże wkłady pieniężne w wysokości do 142,48 mln PLN (ok. 35,62 mln EUR). Gmina Kosakowo przekazała wkład pieniężny w wysokości 0,1 mln PLN (25 000 EUR) w momencie powstania spółki. W latach 20112040 gmina Kosakowo będzie wnosiła również wkłady niepieniężne w kwocie do 64,9 mln PLN (ok. 16,2 mln EUR), przekształcając część rocznych opłat z tytułu dzierżawy gruntów (do których uiszczania zobowiązany jest operator portu lotniczego w Gdyni) w udziały w porcie lotniczym.
    (15) W dniu 18 czerwca 2012 r.4 kapitał własny spółki wynosił 64,8 mln PLN (16,2 mln EUR), z czego miasto Gdynia przekazało 60,7 mln PLN (15,2 mln EUR), a gmina Kosakowo 4,08 mln PLN (1,02 mln EUR), przy czym wszystkie środki (poza kwotą 0,1 mln PLN) zostały przekazane w postaci wkładów niepieniężnych (tj. poprzez przekształcenie części rocznych opłat z tytułu dzierżawy gruntów w udziały).

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane