• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komisja Europejska już oficjalnie: 91,7 mln zł pomocy dla lotniska do zwrotu

Michał Sielski
11 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Podczas adaptacji lotniska na cywilne nie brakowało problemów. Trzeba było m.in. skrócić pas startowy, bo przed laty niemal tuż za płotem zgodnie z prawem wybudowano jednorodzinne domy. Podczas adaptacji lotniska na cywilne nie brakowało problemów. Trzeba było m.in. skrócić pas startowy, bo przed laty niemal tuż za płotem zgodnie z prawem wybudowano jednorodzinne domy.

Jest już oficjalne stanowisko Komisji Europejskiej. Identyczne z opublikowanym przez nas przed tygodniem: spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo ma oddać 91,7 mln zł gminom Gdynia i Kosakowo. Tymczasem w kasie firmy jest ok. 1 mln zł.



Natychmiastowa reakcja władz Gdyni. Na oficjalnej stronie miasta już możemy poczytać o problemach lotniska w Rębiechowie. Natychmiastowa reakcja władz Gdyni. Na oficjalnej stronie miasta już możemy poczytać o problemach lotniska w Rębiechowie.

Czy decyzja Komisji Europejskiej jest słuszna?

Znamy już oficjalną decyzję Komisji Europejskiej w sprawie pomocy publicznej dla lotniska w Gdyni.

- Komisja Europejska stwierdziła, że środki publiczne przekazane przez gminy Gdynia i Kosakowo na rzecz portu lotniczego Gdynia-Kosakowo przyznają beneficjentowi nienależną przewagę konkurencyjną, w szczególności nad lotniskiem w Gdańsku, co stanowi naruszenie unijnych zasad pomocy państwa - informuje Marta Angrocka-Krawczyk z przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce. - Zasady te nie zezwalają państwom członkowskim na przyznanie pomocy państwa w celu powielenia infrastruktury portów lotniczych, jeśli popyt na nią jest niewystarczający, jako że prowadziłoby to do zakłóceń konkurencji między portami lotniczymi i marnotrawienia pieniędzy podatnika - podkreśla.

Decyzja wypłynęła na światło dzienne 6 lutego, o czym poinformowaliśmy jako pierwsi. Władze Gdyni były na to przygotowane, bo od razu zapowiedziały, że lotnisko i tak powstanie. Zmieni się tylko jego formuła prawna.

Czytaj więcej: Dlaczego lotnisko w Gdyni i tak powstanie.

Ogłoszona dziś decyzja Komisji Europejskiej nie jest więc zaskoczeniem, ale wciąż nie wynika z niej, w jaki sposób ma dojść do zwrotu środków. Zdecydowana większość pieniędzy została bowiem zainwestowana w budowę terminalu i innej infrastruktury niezbędnej do przyjmowania cywilnych samolotów na wojskowej niegdyś części lotniska.

W kasie spółki zarządzającej lotniskiem zostało ok. 1 mln zł.

Komisja zawsze wskazuje, w jaki sposób środki mają być zwrócone. Tak stało się i tym razem, ale tych informacji jeszcze nie upubliczniono. Trwa wciąż wyjaśnianie kwestii związanych z poufnością danych dotyczących obronności oraz tajemnic biznesowych.

O dzisiejszej decyzji Komisji Europejskiej władze Gdyni dowiedziały się od nas. Odpowiedzialny za budowę lotniska wiceprezydent Gdyni Bogusław Stasiak twierdzi, że stanowisko Gdyni się nie zmienia.

- Jesteśmy zdeterminowani, by projekt doprowadzić do końca. Niewiele więcej mogę powiedzieć, bo nie dostaliśmy jeszcze żadnych dokumentów. Uprzedzaliśmy Komisję Europejską, że zwrot poniesionych nakładów będzie niemożliwy, bo przeznaczone zostały one na zadania inwestycyjne, które zostały zrealizowane - mówi Bogusław Stasiak.

Opinie (765) ponad 10 zablokowanych

  • c.d.

    3.1. Istnienie pomocy państwa
    (17) Zgodnie z art. 107 ust. 1 TFUE wszelka pomoc przyznawana przez państwo
    członkowskie lub przy użyciu zasobów państwowych w jakiejkolwiek formie, która
    zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji poprzez sprzyjanie niektórym
    przedsiębiorstwom lub produkcji niektórych towarów, jest niezgodna z rynkiem
    wewnętrznym w zakresie, w jakim wpływa na wymianę handlową między państwami
    członkowskimi.
    (18) Kryteria określone w art. 107 ust. 1 TFUE mają charakter łączny. Dlatego też aby
    stwierdzić, że zgłoszone środki stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1
    TFUE, spełnione muszą zostać wszystkie wskazane poniżej warunki. Mianowicie
    wsparcie finansowe musi:
    . zostać przyznane przez państwo lub przy użyciu zasobów państwowych,
    . sprzyjać niektórym przedsiębiorstwom lub produkcji niektórych towarów,
    . zakłócać lub grozić zakłóceniem konkurencji, oraz
    . wpływać na wymianę handlową między państwami członkowskimi.
    3.1.1. Działalność gospodarcza i pojęcie przedsiębiorstwa
    (19) Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Komisja musi w pierwszej kolejności ustalić,
    czy Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo sp. z o. o. jest przedsiębiorstwem w rozumieniu
    art. 107 ust. 1 TFUE. Pojęcie przedsiębiorstwa obejmuje każdy podmiot prowadzący

    • 3 1

  • ach ten prezydęt i jego fanaberia

    chciał zostać drugim Kwiatkowskim, ale dla potomnych pozostanie zwykłym szczurkiem

    • 12 6

  • Matka Unia (1)

    Trzymam kciuki i oby tak dalej... rypać tą unię ile wlezie. Sieroty teraz dopiero zadecydowały o zwrocie środków zamiast ich już na wstępie w ogóle nie przyznać.... idiotyzm ponad przeciętną :D

    • 5 4

    • projekt nie jest finansowany z unijnych środków - więc co mieli nam przyznawać?

      • 0 0

  • c.d.

    działalność gospodarczą, niezależnie od jego statusu prawnego i sposobu jego finansowania5. Za działalność gospodarczą uznaje się każdą działalność polegającą na oferowaniu towarów lub usług na danym rynku6.
    (20) W wyroku w sprawie portu lotniczego Lipsk-Halle Trybunał Sprawiedliwości potwierdził, że eksploatacja portu lotniczego w celach komercyjnych oraz budowa infrastruktury lotniskowej stanowi przykład działalności gospodarczej7. W momencie podjęcia przez operatora portu lotniczego działalności gospodarczej, takiego operatora, niezależnie od jego statusu prawnego i sposobu finansowania, uznaje się za przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE, co oznacza, że podlega on postanowieniom Traktatu w zakresie pomocy państwa8.
    (21) W tym względzie Komisja odnotowuje, że obiekty infrastrukturalne będące przedmiotem niniejszej decyzji będą eksploatowane na zasadach komercyjnych przez zarządcę portu lotniczego Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo sp. z o. o. Ponieważ operator portu lotniczego będzie pobierał od jego użytkowników opłaty z tytułu korzystania ze wspomnianych obiektów infrastrukturalnych, należy uznać, że obiekty te nadają się do eksploatacji do celów komercyjnych. Z powyższego wynika, że podmiot eksploatujący przedmiotowe obiekty infrastrukturalne jest przedsiębiorstwem w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.
    (22) Nie każdy rodzaj działalności wykonywanej przez operatora portu lotniczego ma jednak charakter gospodarczy9. Należy zatem ustalić, w jakim stopniu działalność prowadzona przez operatora portu lotniczego stanowi działalność gospodarczą.
    (23) Trybunał Sprawiedliwości10 stwierdził, że działania wchodzące zwykle w zakres kompetencji państwa w wykonywaniu jego prerogatyw władzy publicznej nie mają charakteru gospodarczego i nie wchodzą w zakres stosowania przepisów dotyczących pomocy państwa. Do takich działań zalicza się działania związane z bezpieczeństwem, kontrolą ruchu lotniczego, policją, służbą celną itp. Finansowanie musi ograniczać się wyłącznie do kwoty niezbędnej do zrekompensowania kosztów generowanych przez te działania i nie może być wykorzystywane do pokrycia

    • 4 0

  • c.d. resztę sami sobie szukajcie, teraz co najważniejsze:

    Prognozy dotyczące przyszłych przepływów środków pieniężnych zostały sporządzone na podstawie założenia, że port lotniczy rozpocznie działalność w 2013 r.
    Komisja uznaje, że poziom opłat
    lotniskowych może mieć istotny wpływ na zmiany przepływu pasażerów w porcie
    lotniczym w Gdyni. W planie operacyjnym dla portu lotniczego przewidziano
    standardową opłatę pasażerską w wysokości 40 PLN (10 EUR) za pasażera oraz
    obniżoną opłatę pasażerską w wysokości 25 PLN (6,25 EUR) za pasażera, która
    będzie obowiązywać jedynie w 2013 r. i 2014 r. (tj. przez pierwsze dwa lata
    działania).
    (43) Komisja zauważa, że chociaż przewidziane standardowe i obniżone opłaty w porcie
    lotniczym w Gdyni są niższe niż standardowa opłata pasażerska w porcie lotniczym w
    Gdańsku, port lotniczy w Gdańsku oferuje zniżki opłat pasażerskich w odniesieniu do
    przewoźników lotniczych wykonujących regularnie loty z i do Gdańska25. Biorąc pod
    uwagę wspomniane zniżki, opłaty pasażerskie w porcie lotniczym w Gdańsku są
    niższe niż opłaty przewidziane w Gdyni.
    Analiza kosztów w innych polskich portach lotniczych, takich jak Szczecin, Bydgoszcz czy Lublin, wykazuje ponadto, że poziom opłat przewidzianych w Gdyni jest znacznie wyższy26.
    (44) Wobec powyższego Komisja ma wątpliwości, czy prognoza przychodów portu lotniczego w Gdyni jest oparta na realistycznych założeniach, w szczególności w odniesieniu do poziomu opłat lotniskowych i poziomu spodziewanego przepływu pasażerów.
    Mając powyższe na uwadze, nie można stwierdzić, że przedmiotowe finansowanie spełnia warunki testu prywatnego inwestora.
    Również fakt, iż w 2005 r. operator portu lotniczego w Gdańsku podpisał list intencyjny dotyczący budowy nowego portu lotniczego dla Pomorza, opartego na infrastrukturze lotniska wojskowego w Kosakowie, jest bez znaczenia dla oceny inwestycji związanej z przekształceniem lotniska w Gdyni, przeprowadzonej w 2007 r. Rzeczywiście, list intencyjny nie wydaje się być wiążącym dokumentem i w żadnym przypadku operator portu lotniczego w Gdańsku nie uczestniczył w inwestycji związanej z przekształceniem lotniska w Gdyni.
    Komisja odnotowuje, że port lotniczy w Gdyni znajduje się w regionie będącym w trudnej sytuacji gospodarczej, objętym odstępstwem określonym w art. 107 ust. 3 lit. a TFEU. Dlatego też Komisja powinna ocenić, czy przedmiotową pomoc operacyjną można uznać za zgodną z wytycznymi w sprawie krajowej pomocy regionalnej na lata 20072013 (zwanymi dalej WKPR)35.
    (65) Zgodnie z pkt 76 WKPR pomoc operacyjną w regionach objętych odstępstwem na podstawie art. 107 ust. 3 lit. a) można przyznać pod warunkiem, że i) jest ona uzasadniona z uwagi na jej wkład w rozwój regionalny i jej charakter oraz ii) jej poziom jest proporcjonalny do ograniczeń, które ma złagodzić.
    (66) Na obecnym etapie Komisja nie jest w stanie stwierdzić, że spełniono kryteria określone w pkt 76 WKPR, szczególnie, że Pomorze jest już obsługiwane przez port lotniczy w Gdańsku, a nowy port lotniczy nie zwiększy łączności regionu.
    (67) Komisja zwraca się do Polski i stron trzecich o przedstawienie uwag na temat zgodności przedmiotowej pomocy operacyjnej

    • 5 1

  • to lotnisko to bzdura, ale unia wpieprza sie w wewnetrzne sprawy samorządów- a to już najgorsza komuna.

    j....ć lewaków.

    • 6 6

  • wladz Gdyni i jej kompleksy!

    A tyle lat juz po wojnie!

    • 9 3

  • szczurek do dymisji (2)

    Panie Szczurek, miej Pan choć odrobinę honoru i podaj się sam do dymisji!!!

    • 20 4

    • do szkoły (1)

      boże co za prostak :(

      • 3 6

      • Dokładnie - prostak powinien trafić z powrotem do szkoły, tam kiedyś uczyli honoru.

        Tak kiedyś z matką Teresą, w szkole, śpiewaliśmy :
        Żadna siła, żadna burza, nie odbierze Gdyni nam. "..."
        Morze, nasze morze, wiernie ciebie będziem strzec. "..."
        albo na dnie, na dnie twoim lec, albo na dnie z HONOREM lec.

        • 1 2

  • SZCZUREK (1)

    Podaj się do dymisji a cała Gdynia będzie zadowolona wybrać trzeba człowieka który nie buja w obłokach a stąs twardo po ziemi i pomaga ludziom w sprawach potrzebnych a nie ambicjonalnych

    • 12 4

    • orient podpisz z Gdanska

      • 0 0

  • Trzymamy kciuki za Prezydenta Szczurka !!! i Gdynię (1)

    kompromitacja dla polskich parlamentarzystów. Zamiast cieszyć się, że w Polsce mamy kolejne ( bez udziału środków UE ) lotnisko, to w celu politycznym za wszelką cenę jak widać Adamowicz i PO doprowadzili do kompromitacji. A gdzie tu mowa o metropolii ?

    • 8 15

    • kolejne nierentowne

      .../Wobec powyższego Komisja ma wątpliwości, czy prognoza przychodów portu lotniczego w Gdyni jest oparta na realistycznych założeniach, w szczególności w odniesieniu do poziomu opłat lotniskowych i poziomu spodziewanego przepływu pasażerów./...

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane