• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komisja Europejska zbada sens budowy lotniska w Gdyni

Patryk Szczerba
2 lipca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Prace przy budowie terminala w Gdyni zostały na początku czerwca przerwane. W Gdyni zapowiadają, że niedługo zostanie wyłoniony nowy wykonawca, choć jeszcze nie rozpisano przetargu. Prace przy budowie terminala w Gdyni zostały na początku czerwca przerwane. W Gdyni zapowiadają, że niedługo zostanie wyłoniony nowy wykonawca, choć jeszcze nie rozpisano przetargu.

Komisja Europejska zbada, czy plany dotyczące przekształcenia lotniska w Gdyni Kosakowie w cywilny port lotniczy są zgodne z unijnymi przepisami. Wątpliwości dotyczą przekazywania funduszy publicznych na rzecz być może nieracjonalnej - zdaniem europejskich urzędników - inwestycji.



Budowa lotniska w Gdyni to racjonalna decyzja?

Kontrowersje związane są z lokalizacją lotniska oraz szacunkami władz dotyczącymi wielkości ruchu lotniczego i zakładanych przychodów. Przedstawiciele Komisji Europejskiej wskazują na fakt, że nowe lotnisko może być zagrożeniem dla gdańskiego portu lotniczego, który znajduje się w odległości 25 kilometrów od Gdyni. Tym samym - paradoksalnie - może osłabić cały region.

- Lokalne porty lotnicze mają duże znaczenie dla dostępności regionu oraz rozwoju lokalnej przedsiębiorczości. Mimo to fundusze publiczne nie powinny być wykorzystywane do pomnażania obiektów infrastrukturalnych tam, gdzie nie ma takiej potrzeby - wyjaśnia Joaquín Almunia, wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za sprawy konkurencji.

Czytaj także: Budowa terminala przerwana.

Europejscy urzędnicy wskazują również, że dokapitalizowanie przez lokalne władze Gdyni i Kosakowa firmy odpowiedzialnej za budowę i prowadzenie portu lotniczego Gdynia-Kosakowo kwotą 52 mln euro może nie pokryć kosztów funkcjonowania lotniska w początkowym okresie.

Zwłaszcza, że ruch w Gdańsku, choć spory, to nie daje podstaw do myślenia, że inny port lotniczy, będzie mógł przejąc jego część. Dodatkowo tamtejsze opłaty lotniskowe są stosunkowo niskie, więc nie ma marginesu do ich obniżenia. Jako dowód przytaczają liczby: roczna przepustowość portu lotniczego w Gdańsku wynosi pięć milionów pasażerów, ale w 2012 r. przewinęło się przez niego 2,9 mln osób. Analiza ma wykazać, czy prywatne przedsiębiorstwo działające w warunkach rynkowych dokonałoby takiej samej inwestycji.

Władze Gdyni do wątpliwości prezentowanych przez europejskich urzędników podchodzą z dystansem. Twierdzą, że to inwestycja długoterminowa, która nie musi natychmiast przynosić zysków. Co więcej, może nie przynieść ich nigdy - tak wynika z dotychczasowych wypowiedzi miejskich urzędników, bo gdy zapytaliśmy ich o stanowisko Komisji Europejskiej, nabrali wody w usta, odmawiając odpowiedzi i publikując jedynie komunikat.

Komunikat Zespołu Prasowego Urzędu Miasta Gdyni

Przed Komisją Europejską trwa procedura badania dopuszczalności pomocy publicznej dotyczącej adaptacji części lotniska wojskowego Gdynia Oksywie na potrzeby cywilnego lotniska użytku publicznego Gdynia-Kosakowo. Jest to jedno z około sześćdziesięciu prowadzonych aktualnie przez Komisję podobnych postępowań w sektorze lotnictwa, a dotyczących finansowania infrastruktury i działalności portów lotniczych oraz porozumień między portami lotniczymi a liniami lotniczymi.

Zdaniem Miasta finansowanie inwestycji lotniska Gdynia-Kosakowo jest realizowane zgodnie z wymogami dotyczącymi pomocy publicznej i prawidłowymi założeniami ekonomicznymi.

Komisji zostaną udzielone wszelkie informacje i przedłożone opracowania sporządzone na potrzeby tego projektu, a także wyjaśnienia jego specyfiki, jaką jest współużytkowanie lotniska ze stroną wojskową, a także jego komplementarności z portem Gdańsk-Rębiechowo.

O skomplikowaniu zagadnienia pomocy publicznej dla portów i linii lotniczych świadczy fakt, że Komisja Europejska aktualnie pracuje nad projektem nowych wytycznych w tym zakresie.

Zespół Prasowy Urzędu Miasta Gdyni

Opinie (524) 4 zablokowane

  • Gdańsk już sr* pod siebie, że im kilka zł ubędzie (2)

    Zajmijcie się swoim miastem.

    • 9 16

    • mała poprawka

      nie Gdańsk tylko budyniowo karnosiowa klika której pare ciepłych posadek ubedzie

      • 0 7

    • Gdańsk ma się dobrze. A jak tam dochody budżetowe i wydatki inwestycyjne Gdyni. Wszystko ok?

      • 5 0

  • Już wszystko jasne :) (1)

    "Przedstawiciele Komisji Europejskiej wskazują na fakt, że nowe lotnisko może być zagrożeniem dla gdańskiego portu lotniczego"

    Widać port lotniczy Gdańsk bardzo się boi konkurencji z Gdyni :)

    • 11 9

    • jeszcze go nie ma a Gdańsk ma pełne pory

      i sle rozpiski i POmówienia po instytucjach unijnych, aby to gdyńskie zniszczyc w zarodku. A na dodatek ukarać Szczurka za gospodarność i próbe dynamicznego rozwoju.

      • 1 3

  • Do niepoinformowanego "ja"

    Za to, że umie wydawać rozsądnie publiczne pieniądze, gremium prezydentów miast wybrało Go na najlepszego prezydenta w kraju.

    • 5 6

  • gdynianin

    nie widzę sensu rozbudowy tego lotniska i tak będą tylko straty zamiast przychodu w budżecie miasta, tyle milionów wyrzucone w błoto a do Gdańska zaledwie 25 km.

    • 7 5

  • LENIWOŚĆ Gdynian

    52 mln euro według dzisiejszego kursu będzie to jakieś 224 mln zł. To czemu przez ostatnie lata powtarza się tylko nieustannie kwotę 100mln zł?????

    • 9 3

  • zazdrość (1)

    Najbardziej na NIE, są ludzie, którzy samoloty oglądają tylko w telewizji i podróżują komunikacją zbiorową. Z zazdrości.

    • 5 9

    • Samoloty to też komunikacja zbiorowa - chyba, że masz prywatny odrzutowiec ;).

      • 3 0

  • Psy sczekają, karawana jedzie dalej :) (1)

    j.w

    • 5 4

    • No właśnie Rębiechowo ma być jeszcze rozbudowane :)

      • 3 0

  • POsłuchajcie Gdyniacy i Gdańszczacy !

    My Sopociaki będziemy mieli nie za długo lotnisko w Sopocie na przedłużeniu mola.

    Na pewno nasze lotnisko Was POgodzi

    • 9 0

  • Dziś zawiązuje się społeczny komitet budowy lotniska Olpuch-Wdzydze (1)

    Będzie to Międzynarodowy Port Lotniczy im. Franka Muchomora.
    W szczytowaniu przewozowym terminal będzie mógł obsłużyć 1,234 mln grzybiarzy razem z koszykami.
    W terminalu strefa bezcłowa, zakąski z kurek, borowików, jagód oraz lokalne trunki z domowej pasieki.

    • 11 1

    • Kocham Olpuch!

      • 6 0

  • (4)

    Nie potrafili budynie ugryźć,to próbują w inny sposób.A ja się pytam,po co rozbudowywać Port Lotniczy w Rębiechowie,skoro można część tego ruchu przenieść na lotnisko w Gdyni.Przecież tam już prawie wszystko jest,a to zaledwie 25 km od Rębiechowa.

    • 6 16

    • Bo mądralo 1 mln paxów więcej uzyskasz dwa razy taniej przy rozbudowie istniejącego portu

      • 6 0

    • (1)

      Z tego "prawie wszystko jest" to był tylko wątpliwej jakości pas startowy. Nie było terminala, nie ma dróg kołowania (to co jest się nie nadaje do obsługi czegoś większego niż awionetka), płyt postojowych, nie ma certyfikowanego ILSa, nie ma dobrego dojazdu, parkingów itd. itd.

      • 5 0

      • "Prawie" "robi ogromną różnicę",jak uczy reklama piwa.

        • 0 0

    • ja proponuje

      wybudować lotnisko w sopocie

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane