• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komisja Europejska zbada sens budowy lotniska w Gdyni

Patryk Szczerba
2 lipca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Prace przy budowie terminala w Gdyni zostały na początku czerwca przerwane. W Gdyni zapowiadają, że niedługo zostanie wyłoniony nowy wykonawca, choć jeszcze nie rozpisano przetargu. Prace przy budowie terminala w Gdyni zostały na początku czerwca przerwane. W Gdyni zapowiadają, że niedługo zostanie wyłoniony nowy wykonawca, choć jeszcze nie rozpisano przetargu.

Komisja Europejska zbada, czy plany dotyczące przekształcenia lotniska w Gdyni Kosakowie w cywilny port lotniczy są zgodne z unijnymi przepisami. Wątpliwości dotyczą przekazywania funduszy publicznych na rzecz być może nieracjonalnej - zdaniem europejskich urzędników - inwestycji.



Budowa lotniska w Gdyni to racjonalna decyzja?

Kontrowersje związane są z lokalizacją lotniska oraz szacunkami władz dotyczącymi wielkości ruchu lotniczego i zakładanych przychodów. Przedstawiciele Komisji Europejskiej wskazują na fakt, że nowe lotnisko może być zagrożeniem dla gdańskiego portu lotniczego, który znajduje się w odległości 25 kilometrów od Gdyni. Tym samym - paradoksalnie - może osłabić cały region.

- Lokalne porty lotnicze mają duże znaczenie dla dostępności regionu oraz rozwoju lokalnej przedsiębiorczości. Mimo to fundusze publiczne nie powinny być wykorzystywane do pomnażania obiektów infrastrukturalnych tam, gdzie nie ma takiej potrzeby - wyjaśnia Joaquín Almunia, wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za sprawy konkurencji.

Czytaj także: Budowa terminala przerwana.

Europejscy urzędnicy wskazują również, że dokapitalizowanie przez lokalne władze Gdyni i Kosakowa firmy odpowiedzialnej za budowę i prowadzenie portu lotniczego Gdynia-Kosakowo kwotą 52 mln euro może nie pokryć kosztów funkcjonowania lotniska w początkowym okresie.

Zwłaszcza, że ruch w Gdańsku, choć spory, to nie daje podstaw do myślenia, że inny port lotniczy, będzie mógł przejąc jego część. Dodatkowo tamtejsze opłaty lotniskowe są stosunkowo niskie, więc nie ma marginesu do ich obniżenia. Jako dowód przytaczają liczby: roczna przepustowość portu lotniczego w Gdańsku wynosi pięć milionów pasażerów, ale w 2012 r. przewinęło się przez niego 2,9 mln osób. Analiza ma wykazać, czy prywatne przedsiębiorstwo działające w warunkach rynkowych dokonałoby takiej samej inwestycji.

Władze Gdyni do wątpliwości prezentowanych przez europejskich urzędników podchodzą z dystansem. Twierdzą, że to inwestycja długoterminowa, która nie musi natychmiast przynosić zysków. Co więcej, może nie przynieść ich nigdy - tak wynika z dotychczasowych wypowiedzi miejskich urzędników, bo gdy zapytaliśmy ich o stanowisko Komisji Europejskiej, nabrali wody w usta, odmawiając odpowiedzi i publikując jedynie komunikat.

Komunikat Zespołu Prasowego Urzędu Miasta Gdyni

Przed Komisją Europejską trwa procedura badania dopuszczalności pomocy publicznej dotyczącej adaptacji części lotniska wojskowego Gdynia Oksywie na potrzeby cywilnego lotniska użytku publicznego Gdynia-Kosakowo. Jest to jedno z około sześćdziesięciu prowadzonych aktualnie przez Komisję podobnych postępowań w sektorze lotnictwa, a dotyczących finansowania infrastruktury i działalności portów lotniczych oraz porozumień między portami lotniczymi a liniami lotniczymi.

Zdaniem Miasta finansowanie inwestycji lotniska Gdynia-Kosakowo jest realizowane zgodnie z wymogami dotyczącymi pomocy publicznej i prawidłowymi założeniami ekonomicznymi.

Komisji zostaną udzielone wszelkie informacje i przedłożone opracowania sporządzone na potrzeby tego projektu, a także wyjaśnienia jego specyfiki, jaką jest współużytkowanie lotniska ze stroną wojskową, a także jego komplementarności z portem Gdańsk-Rębiechowo.

O skomplikowaniu zagadnienia pomocy publicznej dla portów i linii lotniczych świadczy fakt, że Komisja Europejska aktualnie pracuje nad projektem nowych wytycznych w tym zakresie.

Zespół Prasowy Urzędu Miasta Gdyni

Opinie (524) 4 zablokowane

  • Lotnisko

    Lotnisko w Gdyni to tylko ambicja Szczurka, który chce sobie po sobie zostawić pomnik. A dzielnice Gdyni takiej jak np. Cisowa, Chylonia, Leszczynki, Pogórz leżą pod kątem komunikacyjnym! Od Estakady Kwiatkowskiego do Rumii na odcinku ponad 10 km nie ma żadnego tunelu lub mostu, który rozładowałby korki i samochody, które stoją po kilkadziesiąt minut przed zamkniętymi przejazdami kolejowymi. Dobrze, że komisja obudziła się. Nie dla bezsensownego lotniska do którego nie ma jak płynnie dojechać. Tak dla rozwoju Gdyni bez egoistycznych ambicji Szczurka!

    • 16 9

  • nie irytuje mnie ze Gdynia/Szczurek buduje lotnisko... (3)

    ...ale to ze UE wtyka nos w nie swoje sprawy. I tak jest ze wszystkim. Czy Polska jest niepodleglym krajem, czy wasalem Brukseli jak niegdys Moskwy?

    • 12 10

    • UE wtyka nos w nie swoje sprawy (2)

      z czyjejs podpowiedzi

      • 3 2

      • Najłatwiej byłoby zwalić na Kaczora, Rydzyka i kosmitów ale wystarczy przejrzeć aktualnych i dawnych członków zarządu lotniska w Rębiechowie i odpowiedź jest czytelna jak na dłoni. Warto tez przeanalizować koszty rozbudowy Rębiechowa, tam też jest odpowiedź ... Dlaczego Gdynia ma być na NIE!!!

        • 4 4

      • wszyscy wiemy z czyjej?

        widać u nas pełno sprzedawczyków którym Gdynia jest sola w oku

        • 1 1

  • Jeśli chcecie przewidzieć co stanie się z lotniskiem w Gdyni,... (11)

    ... to poszukajcie informacji o hiszpańskich lotniskach takich jak:
    Castellón
    Ciudad Real
    Corvera
    Huesca.
    Zresztą nawet Girona obecnie ma w szczycie sezonu raptem po kilka lotów dziennie (aż smutno patrzeć na ich tablicę przylotów, trzy loty na krzyż i sam ryanair), przez co dawno już nie jest rentowna.

    • 21 6

    • Powstawiałabym trochę linków, ale niestety się nie da... (5)

      Wrzućcie sobie w googla następujące tytuły artykułów:

      Anybody out there? Ghost airport desperately seeks passengers

      Spain's ghost airport: The 1BILLION transport hub closed after just three years that's now falling into rack and ruin

      Airport to Nowhere: Spains Costly No-Fly Zone

      Corvera, the smart new kid on the block in Spain's empty airports club

      • 13 2

      • deadhead zawsze z czarna zmija sie zgadza (4)

        jak unizony sluga Boldryk;-)

        • 3 0

        • ;)

          • 2 1

        • Bo to ta sama osoba, a robi szumu za 50 nicków :) (2)

          • 0 2

          • (1)

            E, akurat nie. W sumie to się zdziwiłam, że ktoś popiera, bo tu raczej jest trynd nie zgadzania się ze mną ;)

            • 3 0

            • ja to ja, Czarna Żmija to Czarna Żmija:]

              zapewne istnieje jeszcze sprytny Boldryk...;)

              • 2 1

    • Zgoda (2)

      tyle że te lotniska jak i powstałe tam inwestycje, rzekomo wypoczynkowe, to bańka spekulacyjna.

      • 3 3

      • To w Gdyni to typowo biznesowe.

        Normalnie będą biznesmeny i finansjera lecieć do Gdyni niczym do Londynu CZY Frankfurtu.
        Modlin już stoi pusty.Następna będzie Gdynia.A koszty utrzymania lotniska są dużo wyższe niż np.PGE Areny.

        • 11 3

      • Nie do końca.

        Wszystkie te lotniska, podobnie jak Gdynia i Modlin, budowały się z myślą o tanich liniach.
        Miałoby to szanse, gdyby mowa była o GA. Rozdzielenie GA i dużego ruchu pasażerskiego ma uzasadnienie z punktu widzenia bezpieczeństwa w ruchu lotniczym. Jeśli Gdynia na tym się skupią, to pełna zgoda - niech powstaje. Budowanie tam portu lotniczego dla tanich linii to głupota i marnowanie publicznych pieniędzy. Skoro takie miasta jak Barcelona czy Madryt nie potrzebują więcej lotnisk, to po co takie lotniska na naszym zadupiu?

        • 9 0

    • Girona właśnie odżywa. Niedawno uruchomiono szybką kolej z Girony do Barcelony, która dale nowe życie lotnisku w Gironie.

      • 0 6

    • Girona? Chyba upadłeś na głowę.

      • 0 0

  • Być może to będzie takie lotnisko butikowe? (2)

    Kameralne, klienci szukający spokoju, unikatowości miejsca i usługi, a nie jakaś wielka globalna sieciówka. :-)

    • 9 6

    • tak dokładnie zgadzam się w 100% aby klient mógł to bardziej docenić proponuję transport z lotniska raz na tydzień...

      • 2 0

    • No i balony, a nie tam jakies Boingi czy Airbusy mieszczące po 300 osób.

      W balonie, we trójkę zawsze bardziej kameralnie, elitarnie.

      • 1 0

  • to lotnisko to prawdziwy dizajn, emanacja polskosci, modernizmu i tradycyjnej nowoczesnosci.

    lotnisko z morza i marzen a na dodatek zamyka usta niedowiarkom!

    • 12 2

  • uważm że (2)

    lotnisko w Gdyni to nie jest obiekt budowany od 0, to obiekt istniejący. Każdy obiekt niezagospodarowany w naszych warunkach pogodowych ulega szybkiej degradacji i dobrze się stało, że w stosownym czasie podjęto właściwą decyzję. Zazwyczaj jest za późno. Gdynia napewno jest dobrym zapleczem dla Rębiechowa, szczególnie na swoje korzystne położenie.

    • 11 10

    • bardzo modra i wyważona wypowiedź

      szkoda, że zamiast podchodzenia analitycznego zaczynają grać emocje

      • 2 1

    • A co zostało z lotniska wojskowego?

      Płot i trochę betonu, reszta do wymiany była.

      • 0 0

  • Tekst jest na tyle dobry (4)

    że warto w nim wyłuskiwać rodzynki.
    Takie zdanie: ruch w Gdańsku, choć spory, to nie daje podstaw do myślenia, że inny port lotniczy, będzie mógł przejąc jego część.
    Z pozoru w zdaniu tym brzmienie sensu wygląda następująco, ruch jest na tyle nieduży by inwestycja w Gdyni jest pozbawiona sensu, jako odciążenie lotniska w Rębiechowie i taki zapewne był zamysł autora.
    Jednak jeśli dokładniej przeanalizować to zdanie a także cofnąć się do czasów inwestycji rozbudowy Rębiechowa, to tak różowo juz nie jest.
    Zatem dowiadujemy się że rozbudowa Rębiechowa szybko się nie zwróci, bo lotnisko wbrew zapowiedziom nie ma większego ruchu niż przed Euro 2012 i w tej materii ruch będzie wzrastał ale w niewielkim zakresie, dwa że nawet hipotetyczna przebudowa lotniska w Babich Dołach, rozpirzy w drobny mak sens przebudowy Rębiechowa.

    • 5 2

    • W skrócie (3)

      Gdynia przedstawiła zbyt optymistyczny raport jeśli chodzi o wzrost pasażerów w Trójmieście tylko po to żeby uzasadnić budowę drugiego lotniska.

      • 5 1

      • To też

        • 0 0

      • cofni się w tamten okres (1)

        a przekonasz się, że w tamtym czasie mówiło sie o bardziej optymistycznej prognozie. Więc Gdynia nic nie przeszacowała.

        • 0 1

        • Tyle, że zakładała one brak rozbudowy istniejącego lotniska.

          • 0 0

  • Chore ambicje polityków w dobie kryzysu i tyle

    • 6 5

  • Jak zwykle na przekrecie wszystko robia!

    • 1 0

  • moje.moje tylko moje

    Moja mala hala
    Moj maly stadionik
    Moj maly porcik
    Moje male lotnisko

    • 11 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane