• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komisja Europejska zbada sens budowy lotniska w Gdyni

Patryk Szczerba
2 lipca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Prace przy budowie terminala w Gdyni zostały na początku czerwca przerwane. W Gdyni zapowiadają, że niedługo zostanie wyłoniony nowy wykonawca, choć jeszcze nie rozpisano przetargu. Prace przy budowie terminala w Gdyni zostały na początku czerwca przerwane. W Gdyni zapowiadają, że niedługo zostanie wyłoniony nowy wykonawca, choć jeszcze nie rozpisano przetargu.

Komisja Europejska zbada, czy plany dotyczące przekształcenia lotniska w Gdyni Kosakowie w cywilny port lotniczy są zgodne z unijnymi przepisami. Wątpliwości dotyczą przekazywania funduszy publicznych na rzecz być może nieracjonalnej - zdaniem europejskich urzędników - inwestycji.



Budowa lotniska w Gdyni to racjonalna decyzja?

Kontrowersje związane są z lokalizacją lotniska oraz szacunkami władz dotyczącymi wielkości ruchu lotniczego i zakładanych przychodów. Przedstawiciele Komisji Europejskiej wskazują na fakt, że nowe lotnisko może być zagrożeniem dla gdańskiego portu lotniczego, który znajduje się w odległości 25 kilometrów od Gdyni. Tym samym - paradoksalnie - może osłabić cały region.

- Lokalne porty lotnicze mają duże znaczenie dla dostępności regionu oraz rozwoju lokalnej przedsiębiorczości. Mimo to fundusze publiczne nie powinny być wykorzystywane do pomnażania obiektów infrastrukturalnych tam, gdzie nie ma takiej potrzeby - wyjaśnia Joaquín Almunia, wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za sprawy konkurencji.

Czytaj także: Budowa terminala przerwana.

Europejscy urzędnicy wskazują również, że dokapitalizowanie przez lokalne władze Gdyni i Kosakowa firmy odpowiedzialnej za budowę i prowadzenie portu lotniczego Gdynia-Kosakowo kwotą 52 mln euro może nie pokryć kosztów funkcjonowania lotniska w początkowym okresie.

Zwłaszcza, że ruch w Gdańsku, choć spory, to nie daje podstaw do myślenia, że inny port lotniczy, będzie mógł przejąc jego część. Dodatkowo tamtejsze opłaty lotniskowe są stosunkowo niskie, więc nie ma marginesu do ich obniżenia. Jako dowód przytaczają liczby: roczna przepustowość portu lotniczego w Gdańsku wynosi pięć milionów pasażerów, ale w 2012 r. przewinęło się przez niego 2,9 mln osób. Analiza ma wykazać, czy prywatne przedsiębiorstwo działające w warunkach rynkowych dokonałoby takiej samej inwestycji.

Władze Gdyni do wątpliwości prezentowanych przez europejskich urzędników podchodzą z dystansem. Twierdzą, że to inwestycja długoterminowa, która nie musi natychmiast przynosić zysków. Co więcej, może nie przynieść ich nigdy - tak wynika z dotychczasowych wypowiedzi miejskich urzędników, bo gdy zapytaliśmy ich o stanowisko Komisji Europejskiej, nabrali wody w usta, odmawiając odpowiedzi i publikując jedynie komunikat.

Komunikat Zespołu Prasowego Urzędu Miasta Gdyni

Przed Komisją Europejską trwa procedura badania dopuszczalności pomocy publicznej dotyczącej adaptacji części lotniska wojskowego Gdynia Oksywie na potrzeby cywilnego lotniska użytku publicznego Gdynia-Kosakowo. Jest to jedno z około sześćdziesięciu prowadzonych aktualnie przez Komisję podobnych postępowań w sektorze lotnictwa, a dotyczących finansowania infrastruktury i działalności portów lotniczych oraz porozumień między portami lotniczymi a liniami lotniczymi.

Zdaniem Miasta finansowanie inwestycji lotniska Gdynia-Kosakowo jest realizowane zgodnie z wymogami dotyczącymi pomocy publicznej i prawidłowymi założeniami ekonomicznymi.

Komisji zostaną udzielone wszelkie informacje i przedłożone opracowania sporządzone na potrzeby tego projektu, a także wyjaśnienia jego specyfiki, jaką jest współużytkowanie lotniska ze stroną wojskową, a także jego komplementarności z portem Gdańsk-Rębiechowo.

O skomplikowaniu zagadnienia pomocy publicznej dla portów i linii lotniczych świadczy fakt, że Komisja Europejska aktualnie pracuje nad projektem nowych wytycznych w tym zakresie.

Zespół Prasowy Urzędu Miasta Gdyni

Opinie (524) 4 zablokowane

  • Gdańsk obawia się Gdyńskiej inwestycji , i słusznie (5)

    umiejscowienie lotniska w gdańsku było planowane w XIX wieku i tak już pozostało .
    minusy ;
    1. brak mozliwości rozwoju
    2. narażenie mieszkańców okolicznych w razie katastrofy
    3. droga lądowania nad miastem
    4. strefa zrzutu paliwa nad Moreną
    5 tylko jeden pas startowy

    mało ? nie mówiac o mikroklimacie przynoszącym ciagłe mgły ,

    tych problemów nie bedzie miao lotnisko w Gdyni i taka też presja Budynia , bo jak w Gdyni lotnisko uruchomią to wyjdzie jego przewaga nad pralnią pieniędzy Gdańskich urzędników

    pozdrawiam
    PS pracowałem przy rozbudowie lotniska w Gdańsku , fuszerka , jednym słowem

    • 29 25

    • no i wielkie zagrożenie, ptaki (1)

      karmiące się na Szadułkach

      • 5 6

      • Gdzie?

        • 0 0

    • mała poprawka.

      Gdyńskie lotnisko miało wspomóc w obsłudze pasażerów lotnisko w Gdańsku. Zarząd Portu lotniczego Gdańsk, poparł ten pomysł, ale teraz im się jakoś odwidziało.

      • 2 3

    • Lotnisko planowane przed wynalezieniem samolotu, ciekawostka...

      To się nazywa przyszłościowe myślenie!

      • 6 0

    • kolego

      z budimexem masz tyle wspólnego co ja. No nie Krzyś?

      • 3 1

  • Szczurek sobie za cel pstawili nieracjnalni uzasadnione lotnisko! W Gdańsku wystarczyło!

    • 11 13

  • Szkoda było kasy, naczka lepiej się dogadywać i polepszać gdańskie lotnisko czyli trójmiejskie!

    • 7 10

  • Istotna Informacja: (2)

    Lotnisko dla Gdyni to ŻADEN nowy pomysł.Już w 1932r. zapadła decyzja rządowa o budowie lotniska cywilnego w Rumi k.Gdyni.Po wybudowaniu budynku dworca lotniczego w 1936r.(kubatura 12.000m3!)wraz z Urzędem Pocztowym Gdynia 1-Port Lotniczy obsługiwano połączenia lotnicze z Gdańskem (tak,tak),Warszawą, Kopenhagą i Wenecją.Lotnisko posiadało 2 drogi startowe i 2 duże hangary.Nalotnisku tym montowano także sprowadzane z USA samoloty dla PLL LOT oraz dla rumuńskich i jugosłowiańskich linii lotniczych. Port Lotniczy Gdynia w Rumi-Zagórzu stanowił główne zaplecze dla Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku. W okresie wojny Niemcy rozbudowali lotnisko i w pobliżu uruchomili fabrykę samolotów dla Luftwaffe. Pod koniec wojny alianci skutecznie zbombardowali to lotnisko a w latach powojennych uległo ono całkowitej likwidacji

    • 22 9

    • skuteczne bombardowanie trwa do dzisiaj (1)

      • 5 2

      • przedtem Anglicy teraz Unia z Niemcami

        - jedynie Chińczycy mogą Gdynię wybawić i to jedyna koncepcja na ogromne i silne lotnisko? Krytykować kogoś można ale trzeba mieć jakieś inne lepsze rozwiązanie Gdańsk nigdy nie będzie inwestował w nie swoje miasto, bez alternatywy na nowe miejsca pracy dla nie swoich mieszkańców, a do tego boi sie konkurencji? Chyba nie jesteśmy naiwni w swoim myśleniu. Cargo Hub jest jak na razie jedynym rozwiązaniem na ożywienie tego lotniska. Powinno jednak coś dobrego dla regionu z tego być. I bez napinania, zobaczymy jaki będzie efekt, liczę jednak że się uda!

        • 1 2

  • Budyn chce kontrolowac... (4)

    Budyn z Platformy Oszustow nasyla Komisje Europejska na kontrole na niezaleznego Prezydenta miasta Gdyni!

    • 22 11

    • jest to powtórka z przedwojnia (3)

      tylko najgorsze obecnie Platforma nasyła na niezależną Gdynię Niemców z UE

      • 4 5

      • I posła Rokitę Niemcy biją! (2)

        • 3 2

        • a dałeś mu do kapelusza zrzutkę (1)

          na długi za zatrzymanie samolotu razem z Neli

          • 3 1

          • jednak potrafił medialnie ogłupić

            część społeczeństwa tak samo jak jego żonusia

            • 1 1

  • Wszyscy krytykanci: będziecie jeszcze Szczurkowi dziękować, kiedy (5)

    raz czy drugi zamiast odwołanego lotu z powodu rębiechowskiej mgły, wylądujecie w Gdyni.
    Już kilka razy to przerabiałem, to wiem, co piszę.

    • 24 18

    • na to nie wpadłem, ale to jest argument nie do podważenia - tylko debil może go kwestionować

      • 0 6

    • ILS zamontują w Gdańsku i nie będzie lądowań w Gdyni (1)

      • 6 1

      • No co właśnie trwa przetarg by podnieśc go do cat 2

        • 1 0

    • a ile razy jest ta mgła

      maksymalnie 2 razy w roku? Nie przesadzaj.

      A jak mgla bedzie w rebiechowie, to i najprawdopodobniej w gdyni tez

      • 3 1

    • Gdynia nie będzie zapasowym lotniskiem dla Gdańska, więc nikt tam nie będzie lądował. Przewoźnicy maja popodpisywane umowy z portami lotniczymi i latają tam, gdzie im wygodniej a nie bliżej. Poza tym w Rębiechowie będzie niedługo ILS II i liczba odwołanych lądowań (która i tak już jest znikoma) jeszcze spadnie. W Gdyni pói co nie ma żadnego certyfikowanego ILSa.

      • 6 1

  • po co Gdyni lotnisko?
    przeciez sledzi sie nie lowi w samolotach tylko na statkach.

    • 9 13

  • Gdynia ma ambicje być centrum komunikacyjnym Trójmiasta (1)

    ...ma węzeł kolejowy i na rozkładach jazdy wszystkie pociągi jeżdżą do Gdyni, ma pasażerski / promowy port morski (to z Gdyni wypływają promy i wycieczkowce). Brakuje tylko "aeroportu", ale już prawie jest.

    • 16 8

    • Gdynia to partner a nie poddany dla Gdańska

      Nawet w Kościerzynie poznali się na Gdańsku. Na trasie wyjazdowej do Gdańska jest drogowskaz z napisem Gdynia. Ten sposób myślenia Kaszubów pozostał z lat 30 tych, kiedy to cała Polska budowała i jeździła do Gdyni

      • 2 2

  • Takie obiektywne spojrzenie ze środka Trójmiasta (1)

    Prezydenci Gdańska i Gdyni mają rozbujane i rozbieżne ambicje dotyczące "Metropoli Trójmiasta". Lotnisko w Gdyni jest tylko, i wyłącznie, przejawem chęci Pana Szczurka, żeby Gdynię uczynić równorzędnym partnerem dla Gdańska. Uważam,obiektywnie, że ta inwetstycja, która jest pozbawiona dogodnych połączeń drogowych i kolejowych z Rębiechowem jest tylko i wyłącznie "Misiem" władz Gdyni, jak ECS w Gdańsku

    Jedyna szansa na uratowanie tego miejsca to ustanowienie Babich Dołów jako stacji przesiadkowej/lotniska zapasowego, ale pod warunkiem, że kiedyś tam dotrze PKM. Jak znam życie będzie to jakiś czas po tym jak powstanie OPAT ...

    • 8 10

    • chrzanisz koleś

      • 1 5

  • Będzie dym...

    Pisałem od początku o bezsensowności tej inwestycji...Podszytej przede wszystkim kompleksami gryzonia...Nie może chłop znieść swej marginalnej pozycji ...A marzy mu się urząd prezydencki...Mówią wtajemniczeni koledzy

    • 8 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane