• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komisja Europejska zbada sens budowy lotniska w Gdyni

Patryk Szczerba
2 lipca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Prace przy budowie terminala w Gdyni zostały na początku czerwca przerwane. W Gdyni zapowiadają, że niedługo zostanie wyłoniony nowy wykonawca, choć jeszcze nie rozpisano przetargu. Prace przy budowie terminala w Gdyni zostały na początku czerwca przerwane. W Gdyni zapowiadają, że niedługo zostanie wyłoniony nowy wykonawca, choć jeszcze nie rozpisano przetargu.

Komisja Europejska zbada, czy plany dotyczące przekształcenia lotniska w Gdyni Kosakowie w cywilny port lotniczy są zgodne z unijnymi przepisami. Wątpliwości dotyczą przekazywania funduszy publicznych na rzecz być może nieracjonalnej - zdaniem europejskich urzędników - inwestycji.



Budowa lotniska w Gdyni to racjonalna decyzja?

Kontrowersje związane są z lokalizacją lotniska oraz szacunkami władz dotyczącymi wielkości ruchu lotniczego i zakładanych przychodów. Przedstawiciele Komisji Europejskiej wskazują na fakt, że nowe lotnisko może być zagrożeniem dla gdańskiego portu lotniczego, który znajduje się w odległości 25 kilometrów od Gdyni. Tym samym - paradoksalnie - może osłabić cały region.

- Lokalne porty lotnicze mają duże znaczenie dla dostępności regionu oraz rozwoju lokalnej przedsiębiorczości. Mimo to fundusze publiczne nie powinny być wykorzystywane do pomnażania obiektów infrastrukturalnych tam, gdzie nie ma takiej potrzeby - wyjaśnia Joaquín Almunia, wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za sprawy konkurencji.

Czytaj także: Budowa terminala przerwana.

Europejscy urzędnicy wskazują również, że dokapitalizowanie przez lokalne władze Gdyni i Kosakowa firmy odpowiedzialnej za budowę i prowadzenie portu lotniczego Gdynia-Kosakowo kwotą 52 mln euro może nie pokryć kosztów funkcjonowania lotniska w początkowym okresie.

Zwłaszcza, że ruch w Gdańsku, choć spory, to nie daje podstaw do myślenia, że inny port lotniczy, będzie mógł przejąc jego część. Dodatkowo tamtejsze opłaty lotniskowe są stosunkowo niskie, więc nie ma marginesu do ich obniżenia. Jako dowód przytaczają liczby: roczna przepustowość portu lotniczego w Gdańsku wynosi pięć milionów pasażerów, ale w 2012 r. przewinęło się przez niego 2,9 mln osób. Analiza ma wykazać, czy prywatne przedsiębiorstwo działające w warunkach rynkowych dokonałoby takiej samej inwestycji.

Władze Gdyni do wątpliwości prezentowanych przez europejskich urzędników podchodzą z dystansem. Twierdzą, że to inwestycja długoterminowa, która nie musi natychmiast przynosić zysków. Co więcej, może nie przynieść ich nigdy - tak wynika z dotychczasowych wypowiedzi miejskich urzędników, bo gdy zapytaliśmy ich o stanowisko Komisji Europejskiej, nabrali wody w usta, odmawiając odpowiedzi i publikując jedynie komunikat.

Komunikat Zespołu Prasowego Urzędu Miasta Gdyni

Przed Komisją Europejską trwa procedura badania dopuszczalności pomocy publicznej dotyczącej adaptacji części lotniska wojskowego Gdynia Oksywie na potrzeby cywilnego lotniska użytku publicznego Gdynia-Kosakowo. Jest to jedno z około sześćdziesięciu prowadzonych aktualnie przez Komisję podobnych postępowań w sektorze lotnictwa, a dotyczących finansowania infrastruktury i działalności portów lotniczych oraz porozumień między portami lotniczymi a liniami lotniczymi.

Zdaniem Miasta finansowanie inwestycji lotniska Gdynia-Kosakowo jest realizowane zgodnie z wymogami dotyczącymi pomocy publicznej i prawidłowymi założeniami ekonomicznymi.

Komisji zostaną udzielone wszelkie informacje i przedłożone opracowania sporządzone na potrzeby tego projektu, a także wyjaśnienia jego specyfiki, jaką jest współużytkowanie lotniska ze stroną wojskową, a także jego komplementarności z portem Gdańsk-Rębiechowo.

O skomplikowaniu zagadnienia pomocy publicznej dla portów i linii lotniczych świadczy fakt, że Komisja Europejska aktualnie pracuje nad projektem nowych wytycznych w tym zakresie.

Zespół Prasowy Urzędu Miasta Gdyni

Opinie (524) 4 zablokowane

  • praktyk (1)

    co jakis czas podrozuje pomiedzy Coaville a Gdynia
    i najwiekszym problemem jest odcinek Rebiechowo Gdynia.
    autobusu brak w godzinach przylotu /odlotu wiec zostaje taksowka ktora za te 25 km /100zl/kosztuje czesto wiecej niz bilet na samolot Londyn - Gdansk. to chyba cos nie tak?
    pomijam to ze z Coaville do Luton /120km/ jade za 75 zl.
    wiec dla mnie lotnisko w Gdyni obnizy znacznie koszt no i znacznie skroci czas podrozy.
    Na pewno wtedy bede czestszym gosciem tutaj.
    a polityki bym w to nie mieszal bo to bagno jest.

    • 12 12

    • Taki z ciebie podróżnik i myślisz, ze będziesz sobie lotnisko jak przystanek autobusowy wybierał. Obudz siw chłopie. Żadna linia nie zdubluje połączenia. Patrz Modlin. Po remoncie ani wizz ani Ryan nie maja ochoty tam wracać, bo klienci wola latać z wawki

      • 4 0

  • Czy Polska jest niepodległa? (5)

    Skoro nie może już sobie lotniska zbudować tam gdzie chce

    • 22 9

    • pytasz retorycznie, więc nie dostaniesz odpowiedzi!!!

      • 4 3

    • Buduj sobie gdzie chcesz byle nie za nasze pieniądze. Możesz później lądować na nim swoimi samolotami z papieru.

      • 8 3

    • A czemu stoczniowcy jezdzili do Brukseli, a nie do W-wy?

      Jeszcze tego nie zauwazyles? A jak glosowales w referendum przedakcesyjnym? A kto podpisywal traktat lizbonski? Chcialo sie za darmo fundusiki? Jak swiat swiatem - nie mam nic za darmo.

      • 5 2

    • właśnie (1)

      Muszę przyznać, że to bardzo interesujący rodzaj unijnej suwerenności i wolności, jaką wprowadzili nasi ludzie "Solidarności". Takiego mieszania się w wewnętrzne sprawy kraju nawet za ZSRR, w PRL nie było.

      • 3 2

      • No, najgorsze to są te europejskie bazy wojskowe,europejskie czołgi na ulicach i obowiązkowy europejski w podstawówkach :/

        • 1 2

  • Co???? Komisja zbada???? Niech zbadają krzywiznę banana!!! (1)

    • 12 8

    • oni też badaja krzywizny ogórków

      o nazewnictwie szkoda gadać. Po prostu na zlecenie kolesi z PO chcą na wakacje za pieniądze podatnika zabawić się w Gdyni:))

      • 2 1

  • KE ! Ręce precz od lotniska !

    Ze względów wojskowych lotnisko w Gdyni było ( od lat 50-tych ) , jest i być musi. Koniec . Kropka .

    • 16 9

  • A ja popieram budowe lotniska i Szczurka ,nie lubie gdańska i mam nadzieje że ich lotnisko imienia donosiciela padnie

    a budynie pewnie podkapowały unii bo zżera ich zazdrość

    • 13 13

  • negatywne posty pisza tylko zazdrosni gdanszczanie. (1)

    zawsze jak to sie mowi zal du.e sciska kolezankom z gorszej strony Trojmiasta ze nasza GDYNIA tak szybko i preznie sie rozwija..
    Oby tak dalej.
    a w gdansku to dalej w bialych czapeczkach mlodziez sie lansuje????

    • 15 14

    • Gdynia sie duzo szybciej rozwija.....

      Wystarczy porownac inwestycje prowadzone w samych tylko portach Gdynia okolo 1 mld, natomiast Gdansk okolo 4 mld i to glownie prywatni inwestorzy w przeciwinstwie do sasiada. Dotego przypomne jak rozbudowane jest Rebiechowo, a jak Kosakowo , wiec bez sloganow rodem z UM Gdynia prosze !

      • 9 0

  • Zamiast marnotrawienia

    Lepszym pomysłem było by te środki przeznaczyć na wybudowanie szybkiej kolei z lotniska do Gdyni i stworzenie jednego konkurencyjnego portu lotniczego z prawdziwego zdarzenia, a nie mnożenie pasów dla szybowców

    • 10 7

  • (3)

    Budyń jest o****ny ze tanie linie wybiorą Gdynie i zakablował

    • 13 9

    • zawsze robił Gdyni pod górke

      a obecnie i całemu Pomorzu

      • 2 5

    • Ciekawe jakim cudem maja

      wybrac jezeli koszty obslugi beda zawsze drozsze niz w Gdansku. Jedyny sposob to podplacanie tanim liniom.

      • 5 0

    • Jaaaasne, okrcie też trzęsło portkami. I raptem 2 linie latały z Modlina. Które zresztą teraz chcą zostać w wawce, bo pasażerom wygodniej latać ze stolicy niż Modlina. Hotele, knajpy w Modlinie gryzą glebe, bo interes, ze się tak wyrażę, stoi.

      • 2 0

  • Lotnisko jest tam potrzebne (1)

    tym bardziej, że ono istnieje. W Londynie są dwa lotniska.

    • 13 10

    • A ty tak na poważnie czy coś brałeś?

      • 6 3

  • A dlaczego nie bada tego ONZ?

    • 6 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane