- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (54 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (196 opinii)
- 4 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (178 opinii)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (68 opinii)
- 6 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (282 opinie)
Komplikują się przetargi na Trasę Kaszubską
Kłopoty finansowe włoskiej firmy Societá Italiana per Condotte d'Acqua przeciągają rozstrzygnięcie przetargów na budowę i projekt dwóch odcinków Trasy Kaszubskiej. Wyłonienie wykonawcy w jednym przetargu wpływa na rozstrzygnięcie drugiego zamówienia.
Tymczasem na horyzoncie pojawił się problem z jednym ze współwykonawców, który złożył najkorzystniejsze oferty na dwa odcinki ekspresówki - fragment między Szemudem a Luzinem (Zadanie III) i między Luzinem a Bożympolem (Zadanie II).
W tarapaty finansowe popadła włoska firma Societá Italiana per Condotte d'Acqua. Do sądu w Rzymie na początku roku trafił wniosek o tzw. upadłość układową (z włoskiego: "Prodedura di concordato in continuità aziendale") budowlanego giganta.
KIO: przetarg trzeba rozstrzygnąć jeszcze raz
Włoskie przedsiębiorstwo z prawie 140-letnia tradycją:
- na zadaniu III Trasy Kaszubskiej jest liderem w konsorcjum z sopocką spółką NDI. Tu ich oferta opiewała na kwotę 324 mln zł .
- na zadaniu II jest partnerem spółki NDI, która jest liderem. Tutaj z kolei zaproponowano za realizację kwotę 337 mln zł.
Kłopoty finansowane włoskiej firmy były koronnym argumentem w odwołaniu do Krajowej Izby Odwoławczej menedżerów Budimexu od rozstrzygnięcia przetargu na projekt i budowę III zadania Trasy Kaszubskiej z Szemudu do Luzina.
Nadmieńmy, że prawnicy włoskiej firmy Societá Italiana per Condotte d'Acqua bronili się przed zarzutami tym, że tzw. upadłość układowa we Włoszech nie jest tożsama z upadłością układową określoną w polskim prawie. To bardziej jest restrukturyzacja.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że postanowienie sądu w Rzymie ma wpływ na ocenę, czy konsorcjum, którego liderem jest Societa Italiana, wykazało spełnienie warunków udziału w postępowaniu oraz czy nie podlega wykluczeniu.
- Zgodnie w wyrokiem KIO, którego pisemne uzasadnienie otrzymaliśmy 27 lutego, prowadzimy czynności zmierzające do wyjaśnienia aktualnej sytuacji spółki - przyznaje Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Jeden przetarg wpływa na drugi?
W tej sytuacji rozstrzygnięcie przetargu na projekt i budowę odcinka najdalej położonego od Trójmiasta - między Luzinem a Bożympolem (zadanie II) - musi też jeszcze poczekać. Wyłonienie potencjalnego wykonawcy zamówienia na zadanie III (badane przez KIO) wpłynie poniekąd na to, kto będzie mógł wykonać zadanie II.
Urzędnicy nie tylko zyskają czas i unikną odwołania, ale także będą mieć ewentualny argument w sytuacji odrzucenia najkorzystniejszej oferty i wyboru kolejnej, czyli złożonej przez firmę Porr S.A.
Drogowcom nie przeszkadza nawet koniec 90-dniowego terminu związania z ofertą, który już minął. Po upływie wspomnianego terminu zainteresowani wykonawcy mogą odstąpić od przetargu dobrowolnie.
Spółka NDI gotowa do pracy
Jak udało nam się ustalić w spółce NDI, zawiązanie konsorcjum z włoską firmą było niezbędne dla spełnienia warunków postawionych w przetargu przed wykonawcami.
Wykonawca, czyli nasze konsorcjum jest w pełni zdolne - i gotowe - do realizacji przedmiotowego kontraktu - mówi Jacek Świderski, koordynator ds. promocji w NDI.
Sopocka spółka NDi w ostatnim czasie zgromadziła środki na inwestycje. Pochodzą one m.in. ze sprzedaży udziałów w spółce zarządzającej pomorskim odcinkiem autostrady A1. Nie powinno być też problemów z menedżerami na budowie. Do NDI dołączyła część pracowników z innych znanych firm budowlanych.
Firma liczy też na kontrakt w innym miejscu. Niemal pewne jest też, że sopocka firma zbuduje ul. Nową Bulońską z Moreny na Jasień. Wykonawcą zostało konsorcjum z liderem firmą NDI z Sopotu i partnerem, czyli hiszpańską firmą Balzoa. Realizacja potrwa do lata 2019 roku.
Gdyński odcinek Trasy Kaszubskiej bez problemów
Na szczęście nie powinno być już niespodzianek w sprawie budowy odcinka Trasy Kaszubskiej położonego najbliżej Trójmiasta - z Gdyni do Szemudu. Do tego przetargu nie wpłynęły odwołania.
Przypomnijmy, że najkorzystniejszą ofertę na realizację wspomnianego odcinka drogi ekspresowej złożyła firma Pol-Aqua, która zaprojektuje i wykona trasę za 817 mln zł w terminie 34 miesięcy i zapewni 10 lat gwarancji na elementy infrastruktury.
Miejsca
Opinie (94) 6 zablokowanych
-
2018-03-07 21:26
(1)
Pan Dyrektor do spraw przygotowania inwestycji w gdańskim oddziale GDDKiA znowu stanął na wysokości zadania. który to już raz znowu coś nie wyszło.
- 20 0
-
2018-03-08 07:42
Kogo oni wybierają.
No i nie zapominaj o moście w Sobieszewie - tam też upadłość.Nie zawsze najtaniej znaczy że zrobią.Szwagier wykonuje roboty bardzo dokładnie,starannie i rzetelnie.Ale przetargi wygrywają firmy,które robią po łebkach,bele jak nie posiadające ludzi - bo biorą podwykonawców.Ci zaś wykonują pracę na czarno.Ech brak słów.
- 4 1
-
2018-03-07 21:39
(1)
Za wszystko za co PIS się łapie okazuje się klapą...
- 16 19
-
2018-03-07 22:04
Nie przeceniasz ich przypadkiem?
Z ziemi polskiej do Włoch kawałek drogi;)
- 4 2
-
2018-03-07 21:45
Powinna być porządna autostrada.... (3)
...z Trojmiasta do Berlina.
Z węzłami Lębork , Słupsk, Koszalin i Szczecin.
Wiadomo,ze to krok naprzód ,wiec po co owijać w bawełnę?- 23 1
-
2018-03-08 08:25
wlasnie sie buduje...
Ale od Szczecina...
- 3 0
-
2018-03-08 08:54
ale z Trojmiasta do Berlina (1)
ruch jest raczej niewielki, najpierw mierzy sie i prognozuje ruch, a potem podejmuje decyzje o budowie drogi
- 0 1
-
2018-03-08 09:23
ruch jest spory,
tylko zamiast przez słupsk, koszalin i szczecin albo chojnice, piłe i gorzów trzeba śmigać a1 i a2
- 4 0
-
2018-03-07 23:00
Kaszuby - najgorsze drogi i najwolniejsze (1)
Bardzo wiele podróżuje po polsce północnej. Trasy na Kaszubach typu Sierakowice, Kartuzy , Żukowo to jeden wielki dramat. Drednia prędkość jazdy z Gdańska do Kartuz to dziś 37 km/h. ale Kaszuby nie wybudują obwodnice bo po co.. Jest dobrze teraz.
- 18 3
-
2018-03-08 15:43
Masz rację, tak właśnie dba o nas polskie państwo
Tak to prawda Kaszuby są jednym z najludniejszych regionów Północy, tak, jest tu duży ruch, zakręty wypadki - ale Polacy z warszawki ani gdańska mają gdzieś nasze potrzeby ważniejsze są autostrady z rzeszowa do siedlec no I kolejne obwodnice autostradowe w okolicach warszawy. Za Niemca jednak było lepiej były koleje z Lęborka do Kartuz, z Pruszcza do Żukowa, z Pucka przez Krokową do Łeby; niemiecką kolej z Wrzeszcza do Kacka przez Brętowo i Osową dopiero po stu latach Unia Europejska odbudowała, bo Polacy nie potrafili przez 60 lat po wojnie. Kolej z Berlina do Gdańska otwarto w 1870 roku I dopiero teraz po 140 latach Polacy wpadli na pomysł żeby ją zmodernizować, oczywiście za europejskie pieniądze. Porządnej ekspresówki z Gdańska na Zachód też na razie nie wybudowali I sie nie zanosi. Polscy politycy mają pieniądze na wszytsko tylko nie na potrzeby mieszkańców a już na Kaszuby na pewną nie dadzą, przecież Kaszubi to ich największy wróg, bo swoje wie i sobie nie da ciemnoty wciskać.
- 1 0
-
2018-03-07 23:07
Może to i lepiej...
Jak to prawda że włoska mafia ma układy z tą firmą to lepiej niech upadnie niż by miało u nas się dziać z dotacjami jak na Słowacji.
- 8 0
-
2018-03-07 23:15
Licytacja od kogo wziasc pieniadze.
A wybory tuz, tuz i nie bedzie gdzie szarpac.
- 7 0
-
2018-03-07 23:19
za 1,5mld PLN
Ja tez gotowy do pracy. Gdzie , co, dawac!
- 3 2
-
2018-03-08 00:06
Plata o Plomo. (1)
- 1 4
-
2018-03-08 06:03
Si si mister Escobar
- 2 1
-
2018-03-08 06:13
Ja Wam tą trasę wybuduję, tylko mnie wybierzcie na następna kadencję
- 8 5
-
2018-03-08 07:19
niejeden pałacyk powstanie z naszych pieniędzy przy budowie tej bezsensownej nic nie dającej drogi z nikąd do nikąd
- 5 14
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.