• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komplikują się przetargi na Trasę Kaszubską

Maciej Naskręt
7 marca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Trasa Kaszubska ma przybliżyć do Trójmiasta zachodnie Pomorze, w tym Słupsk i Lębork. Trasa Kaszubska ma przybliżyć do Trójmiasta zachodnie Pomorze, w tym Słupsk i Lębork.

Kłopoty finansowe włoskiej firmy Societá Italiana per Condotte d'Acqua przeciągają rozstrzygnięcie przetargów na budowę i projekt dwóch odcinków Trasy Kaszubskiej. Wyłonienie wykonawcy w jednym przetargu wpływa na rozstrzygnięcie drugiego zamówienia.



Czy będziesz korzystać z Trasy Kaszubskiej?

Przygotowania do projektowania i budowy Trasy Kaszubskiej trwają od ponad dekady. Po przyznaniu środków przez rząd w 2017 r. na i tak już okrojone przedsięwzięcie, wydawało się, że nic inwestycji już nie zagrozi.

Tymczasem na horyzoncie pojawił się problem z jednym ze współwykonawców, który złożył najkorzystniejsze oferty na dwa odcinki ekspresówki - fragment między Szemudem a Luzinem (Zadanie III) i między Luzinem a Bożympolem (Zadanie II).

W tarapaty finansowe popadła włoska firma Societá Italiana per Condotte d'Acqua. Do sądu w Rzymie na początku roku trafił wniosek o tzw. upadłość układową (z włoskiego: "Prodedura di concordato in continuità aziendale") budowlanego giganta.

Przebieg Trasy Kaszubskiej z podziałem na zadania. Przebieg Trasy Kaszubskiej z podziałem na zadania.

KIO: przetarg trzeba rozstrzygnąć jeszcze raz



Włoskie przedsiębiorstwo z prawie 140-letnia tradycją:


Kłopoty finansowane włoskiej firmy były koronnym argumentem w odwołaniu do Krajowej Izby Odwoławczej menedżerów Budimexu od rozstrzygnięcia przetargu na projekt i budowę III zadania Trasy Kaszubskiej z Szemudu do Luzina.

Nadmieńmy, że prawnicy włoskiej firmy Societá Italiana per Condotte d'Acqua bronili się przed zarzutami tym, że tzw. upadłość układowa we Włoszech nie jest tożsama z upadłością układową określoną w polskim prawie. To bardziej jest restrukturyzacja.

Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że postanowienie sądu w Rzymie ma wpływ na ocenę, czy konsorcjum, którego liderem jest Societa Italiana, wykazało spełnienie warunków udziału w postępowaniu oraz czy nie podlega wykluczeniu.

- Zgodnie w wyrokiem KIO, którego pisemne uzasadnienie otrzymaliśmy 27 lutego, prowadzimy czynności zmierzające do wyjaśnienia aktualnej sytuacji spółki - przyznaje Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.

Jeden przetarg wpływa na drugi?



W tej sytuacji rozstrzygnięcie przetargu na projekt i budowę odcinka najdalej położonego od Trójmiasta - między Luzinem a Bożympolem (zadanie II) - musi też jeszcze poczekać. Wyłonienie potencjalnego wykonawcy zamówienia na zadanie III (badane przez KIO) wpłynie poniekąd na to, kto będzie mógł wykonać zadanie II.

Urzędnicy nie tylko zyskają czas i unikną odwołania, ale także będą mieć ewentualny argument w sytuacji odrzucenia najkorzystniejszej oferty i wyboru kolejnej, czyli złożonej przez firmę Porr S.A.

Drogowcom nie przeszkadza nawet koniec 90-dniowego terminu związania z ofertą, który już minął. Po upływie wspomnianego terminu zainteresowani wykonawcy mogą odstąpić od przetargu dobrowolnie.

Łączną wartość projektu i budowy Trasy Kaszubskiej na podstawie złożonych najkorzystniejszych ofert szacuje się na kwotę ok. 1 mld 478 mln zł. Łączną wartość projektu i budowy Trasy Kaszubskiej na podstawie złożonych najkorzystniejszych ofert szacuje się na kwotę ok. 1 mld 478 mln zł.

Spółka NDI gotowa do pracy



Jak udało nam się ustalić w spółce NDI, zawiązanie konsorcjum z włoską firmą było niezbędne dla spełnienia warunków postawionych w przetargu przed wykonawcami.

Wykonawca, czyli nasze konsorcjum jest w pełni zdolne - i gotowe - do realizacji przedmiotowego kontraktu - mówi Jacek Świderski, koordynator ds. promocji w NDI.
Sopocka spółka NDi w ostatnim czasie zgromadziła środki na inwestycje. Pochodzą one m.in. ze sprzedaży udziałów w spółce zarządzającej pomorskim odcinkiem autostrady A1. Nie powinno być też problemów z menedżerami na budowie. Do NDI dołączyła część pracowników z innych znanych firm budowlanych.

Firma liczy też na kontrakt w innym miejscu. Niemal pewne jest też, że sopocka firma zbuduje ul. Nową Bulońską z Moreny na Jasień. Wykonawcą zostało konsorcjum z liderem firmą NDI z Sopotu i partnerem, czyli hiszpańską firmą Balzoa. Realizacja potrwa do lata 2019 roku.

Gdyński odcinek Trasy Kaszubskiej bez problemów



Na szczęście nie powinno być już niespodzianek w sprawie budowy odcinka Trasy Kaszubskiej położonego najbliżej Trójmiasta - z Gdyni do Szemudu. Do tego przetargu nie wpłynęły odwołania.

Przypomnijmy, że najkorzystniejszą ofertę na realizację wspomnianego odcinka drogi ekspresowej złożyła firma Pol-Aqua, która zaprojektuje i wykona trasę za 817 mln zł w terminie 34 miesięcy i zapewni 10 lat gwarancji na elementy infrastruktury.

Miejsca

Opinie (94) 6 zablokowanych

  • (1)

    Pan Dyrektor do spraw przygotowania inwestycji w gdańskim oddziale GDDKiA znowu stanął na wysokości zadania. który to już raz znowu coś nie wyszło.

    • 20 0

    • Kogo oni wybierają.

      No i nie zapominaj o moście w Sobieszewie - tam też upadłość.Nie zawsze najtaniej znaczy że zrobią.Szwagier wykonuje roboty bardzo dokładnie,starannie i rzetelnie.Ale przetargi wygrywają firmy,które robią po łebkach,bele jak nie posiadające ludzi - bo biorą podwykonawców.Ci zaś wykonują pracę na czarno.Ech brak słów.

      • 4 1

  • (1)

    Za wszystko za co PIS się łapie okazuje się klapą...

    • 16 19

    • Nie przeceniasz ich przypadkiem?

      Z ziemi polskiej do Włoch kawałek drogi;)

      • 4 2

  • Powinna być porządna autostrada.... (3)

    ...z Trojmiasta do Berlina.
    Z węzłami Lębork , Słupsk, Koszalin i Szczecin.
    Wiadomo,ze to krok naprzód ,wiec po co owijać w bawełnę?

    • 23 1

    • wlasnie sie buduje...

      Ale od Szczecina...

      • 3 0

    • ale z Trojmiasta do Berlina (1)

      ruch jest raczej niewielki, najpierw mierzy sie i prognozuje ruch, a potem podejmuje decyzje o budowie drogi

      • 0 1

      • ruch jest spory,

        tylko zamiast przez słupsk, koszalin i szczecin albo chojnice, piłe i gorzów trzeba śmigać a1 i a2

        • 4 0

  • Kaszuby - najgorsze drogi i najwolniejsze (1)

    Bardzo wiele podróżuje po polsce północnej. Trasy na Kaszubach typu Sierakowice, Kartuzy , Żukowo to jeden wielki dramat. Drednia prędkość jazdy z Gdańska do Kartuz to dziś 37 km/h. ale Kaszuby nie wybudują obwodnice bo po co.. Jest dobrze teraz.

    • 18 3

    • Masz rację, tak właśnie dba o nas polskie państwo

      Tak to prawda Kaszuby są jednym z najludniejszych regionów Północy, tak, jest tu duży ruch, zakręty wypadki - ale Polacy z warszawki ani gdańska mają gdzieś nasze potrzeby ważniejsze są autostrady z rzeszowa do siedlec no I kolejne obwodnice autostradowe w okolicach warszawy. Za Niemca jednak było lepiej były koleje z Lęborka do Kartuz, z Pruszcza do Żukowa, z Pucka przez Krokową do Łeby; niemiecką kolej z Wrzeszcza do Kacka przez Brętowo i Osową dopiero po stu latach Unia Europejska odbudowała, bo Polacy nie potrafili przez 60 lat po wojnie. Kolej z Berlina do Gdańska otwarto w 1870 roku I dopiero teraz po 140 latach Polacy wpadli na pomysł żeby ją zmodernizować, oczywiście za europejskie pieniądze. Porządnej ekspresówki z Gdańska na Zachód też na razie nie wybudowali I sie nie zanosi. Polscy politycy mają pieniądze na wszytsko tylko nie na potrzeby mieszkańców a już na Kaszuby na pewną nie dadzą, przecież Kaszubi to ich największy wróg, bo swoje wie i sobie nie da ciemnoty wciskać.

      • 1 0

  • Może to i lepiej...

    Jak to prawda że włoska mafia ma układy z tą firmą to lepiej niech upadnie niż by miało u nas się dziać z dotacjami jak na Słowacji.

    • 8 0

  • Licytacja od kogo wziasc pieniadze.

    A wybory tuz, tuz i nie bedzie gdzie szarpac.

    • 7 0

  • za 1,5mld PLN

    Ja tez gotowy do pracy. Gdzie , co, dawac!

    • 3 2

  • Plata o Plomo. (1)

    • 1 4

    • Si si mister Escobar

      • 2 1

  • Ja Wam tą trasę wybuduję, tylko mnie wybierzcie na następna kadencję

    • 8 5

  • niejeden pałacyk powstanie z naszych pieniędzy przy budowie tej bezsensownej nic nie dającej drogi z nikąd do nikąd

    • 5 14

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane