- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (452 opinie)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (40 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (163 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (279 opinii)
- 5 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Koniec z blokadą Trójmiasta po meczach i koncertach
Koniec z godzinnym staniem w korku po meczu reprezentacji Polski na Stadionie Energa Gdańsk czy koncercie zagranicznej gwiazdy w Ergo Arenie . Drogowcy wdrożyli właśnie nowe rozwiązanie w systemie Tristar, które pozwoli rozładować korki nawet w 20-25 min. System jest już po pierwszych testach. Ich wyniki są obiecujące.
Wówczas dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku Mieczysław Kotłowski zapowiadał, że wkrótce gehenna kierowców, mieszkańców i widzów uczestniczących w imprezach masowych, odbywających się w gdańskich obiektach będzie mniejsza, dzięki nowemu programowi sygnalizacji świetlnej.
Początkowo program miał ruszyć dopiero w marcu. Udało się jednak podgonić terminy i system jest już po pierwszych testach. Wyniki są zaskakujące.
20 min zamiast 60
Jeszcze do niedawna wyjazd z wypełnionego po brzegi parkingu przy Ergo Arenie zajmował nawet 50-60 minut. Od początku lutego, gdy zaczęły się testy nowego oprogramowania sygnalizacji świetlnej, kibice opuszczają obiekt nawet w ciągu 20-25 min. Skąd ta zmiana?
Do tej pory po zakończeniu np. meczu reprezentacji Polski w piłce nożnej na Energa Stadionie Gdańsk (wcześniej PGE Arena) sygnalizacja była wyłączana w tryb awaryjny (żółte pulsujące światło), a ruchem kierowali ręcznie funkcjonariusze z Wydziału Ruchu Drogowego.
Od niedawna za wszystko odpowiada system Tristar i jego nowe ustawienia.
5 skrzyżowań wpiętych do nowego systemu
Kibice wyjeżdżający spod Ergo Areny samochodami, jadąc Drogą Zieloną w stronę Grunwaldzkiej, otrzymują - zamiast dotychczasowych 15 sekund zielonego światła - aż 118 sekund, a cały cykl na skrzyżowaniu wydłużany jest z 80 do 180 sekund. Dzięki tak długiej "zielonej fali" czas oczekiwania na opuszczenie rejonu Ergo Areny skrócił się z godziny do nawet 20 min.
Rozwiązanie to było testowane np. po ostatnim benefisie Grzegorza Skawińskiego i Waldemara Tkaczyka, gdy na trybunach hali był niemal komplet widzów. Widzowie w błyskawicznym tempie opuścili parking przy Hali i Drogą Zieloną rozjechali się w trzech kierunkach. Co ważne - ruch na Grunwaldzkiej w godzinach wieczornych jest na tyle umiarkowany, że nawet pomimo długiego oczekiwania na zielone światło w żadnym kierunku nie powstały tam korki.
Na podobnej zasadzie funkcjonują od niedawna także cztery skrzyżowania wokół stadionu w Letnicy. To krzyżówka Marynarki Polskiej z Żaglową, Marynarki Polskiej z Reja, Hallera z Kościuszki oraz Hallera z Nową Uczniowską.
O sprawności zastosowanego rozwiązania mogli przekonać się kibice Lechii podczas sobotniego meczu z Podbeskidziem Bielsko-Biała (wygranym przez gdańszczan 5:0), gdy samochody wyjeżdżające spod stadionu dostawały o wiele więcej zielonego światła niż na co dzień. Było to możliwe dzięki wydłużonym niemal dwukrotnie cyklom poszczególnych świateł. Różnice w długości zielonego światła - względem sygnalizacji pracującej w normalnym trybie - w niektórych przypadkach wyniosły tam od 25 sekund do nawet 88.
Tristar ułatwił zadanie
Pytamy jednego z inżynierów, który opracowywał system, czy podobnego rozwiązania nie można było wprowadzić już wcześniej?
- Można było, ale zabierałoby to o wiele więcej czasu, bo wszystko trzeba było robić ręcznie. A więc jechać na dane skrzyżowanie, wpiąć się do sygnalizatora, przestawić je na dany cykl, potem czekać, aż ruch się rozładuje, a następnie przywrócić domyślne ustawienia. No i w przypadku meczów czy koncertu na stadionie w Letnicy trzeba by było mieć do tego cztery ekipy, bo program dotyczy czterech skrzyżowań. A tak jest jeden algorytm, jeden sterownik wgrany w pamięć systemu Tristar i teraz w razie konieczności możemy to przełączyć z naszej centrali i mieć do tego bieżący podgląd z kamer zainstalowanych na każdym skrzyżowaniu - opowiada.
Z pierwszych efektów są zadowoleni zarówno kierowcy, mieszkańcy, jak i inżynierowie i funkcjonariusze policji, dlatego po kolejnych imprezach, na których organizatorzy będą spodziewać się co najmniej 7 tys. widzów, którzy na imprezę przyjadą głównie samochodami, system będzie stosowany regularnie.
Miejsca
Opinie (136) 4 zablokowane
-
2016-02-18 10:23
wyjazd a wjazd na ergo? (3)
ok, rozwiązanie "problemu" (moim zdaniem rozdmuchanego), w postaci wydłużenia światła zielonego po koncertach/meczach/eventach to banał. Faktycznie w godzinach nocnych może pomóc szybciej wyjechać z koncertu. A co z korkami jakie powstają przed koncertami/meczami itp? Tutaj nie wydłużycie już w ten sposób zielonego światła, bo zakorkujecie skrzyżowanie drogi zielonej z grunwaldzką.
- 12 2
-
2016-02-18 10:39
Korki wjazdowe nie dolegaja az tak bardzo (2)
Bo ludzie dojezdzaja w wiekszym przedziale czasu, natomiast wyjazd oznacza wszystkich na hurra.
- 6 1
-
2016-02-18 13:02
(1)
W sumie masz rację. Jednak przed ostatnim koncertem Bocelliego to też ludzie marudzili na korki i że przez to się spóźnili na początek
- 1 0
-
2016-02-18 14:42
Bo przyjazd zostawia się na ostatnią chwilę. .
To tak się konczy
- 0 0
-
2016-02-18 10:25
W Gdyni już od dawna też są programy na mecze....
- 3 3
-
2016-02-18 10:26
A dalej będą dawać mandaty za korzystanie z podpowiedzi "stewardów"?
Albo zajeżdżać drogę nieoznakowanymi autami i wlepiać mandaty?
- 2 3
-
2016-02-18 10:33
co za bzdury
powinny być informacje i drogowskazy do dojazdu do Ergo Areny od strony Sopotu przez ul. Łokietka. Kierowanie całego ruchu na Drogę Zieloną to nieporozumienie.
- 13 4
-
2016-02-18 10:59
bez obaw
Tunel otworzą i korki wrócą
- 4 0
-
2016-02-18 11:02
Miliardy z Unii nie poszły na marne.
Coś co studentowi zapewne zajęłoby kilka godzin teraz zajmuje miesiące testowania.
- 10 2
-
2016-02-18 11:02
To teraz się zaczną lorki po 20dni gratulacje gdansk
- 3 0
-
2016-02-18 11:07
(4)
Posadzić wszystkich na rowery i niech za....ją po ścieżkach, skoro jest taki "trynd" rowerowy, skończa sie wreszcie korki na ulicach...
- 7 4
-
2016-02-18 12:19
Poczekaj bo wiosną wyjadą Ci najlepsi na rowerach - endomondo plus fejszbuk. Tydzień słomianego zapału.
- 3 1
-
2016-02-18 12:27
(2)
Serio? Pod artykułem o systemie sterowania ruchem i dopasowaniu go do potrzeb motokibiców znalazł się geniusz mający ból d*py o rowerzystów?
- 5 2
-
2016-02-18 12:54
zawsze znajdzie się jakiś kretyn i para idiotów go popierających (1)
takie mamy zdebilenie społeczeństwa.
- 3 2
-
2016-02-18 13:36
spokojnie, bez pospieszńie stawianych, źle popartych diagnoz.
rozpoznania trza robić po bdaniach, różnicowaniu itd
grzeczniej = lepiej- 0 0
-
2016-02-18 11:08
A co z wyjazdem spod Ergo Areny?
Jest tylko jeden wyjazd i tam zawsze stoi sie w mega korkach. Wprawdzie istnieje dodatkowy wyjazd, ale jest zawsze zamkniety, czego kompletnie nie rozumiem. Nie mówiac juz nawet o tym ze nie ma oficjalnego przejazdu na Jelitkowska.
- 6 0
-
2016-02-18 11:38
Więc zdyskryminowano w nich równowagę między samochodem a człowiekiem
Widać Gdańsk staje się miastem nie dla ludzi! lecz samochodów. Gdzie sukcesywnie pogarsza się jakość życia człowieka, a przecież w mieście można osiągnąć dzięki tworzeniu dobrych przestrzeni publicznych i warunków przyjaznych dla pieszych i rowerzystów. Dziś ludzie będą po godz. czekali aby przejść na drugą stronę, a ponadto dzielnice Brzźno, Zaspa,.. uduszą się w spalinach samochodowych:((
- 3 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.