• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec z blokadą Trójmiasta po meczach i koncertach

Maciej Korolczuk
18 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Jeszcze do niedawna rozładowanie korków pod Ergo Areną po dużym koncercie trwało nawet godzinę. Teraz czas skrócił się nawet o połowę. Jeszcze do niedawna rozładowanie korków pod Ergo Areną po dużym koncercie trwało nawet godzinę. Teraz czas skrócił się nawet o połowę.

Koniec z godzinnym staniem w korku po meczu reprezentacji Polski na Stadionie Energa Gdańsk zobacz na mapie Gdańska czy koncercie zagranicznej gwiazdy w Ergo Arenie zobacz na mapie Gdańska. Drogowcy wdrożyli właśnie nowe rozwiązanie w systemie Tristar, które pozwoli rozładować korki nawet w 20-25 min. System jest już po pierwszych testach. Ich wyniki są obiecujące.



Jakim środkiem transportu docierasz na imprezy masowe w Trójmieście?

Imprezy masowe odbywające się na stadionie w Letnicy czy w hali na granicy Gdańska i Sopotu, na które przyjeżdżają tysiące widzów i kibiców - także spoza Trójmiasta - powodują spore utrudnienia w ruchu, których nie da się uniknąć, o czym mogliśmy się przekonać pod koniec stycznia, gdy fani Andrei Bocellego sparaliżowali ruch na Żabiance.

Wówczas dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku Mieczysław Kotłowski zapowiadał, że wkrótce gehenna kierowców, mieszkańców i widzów uczestniczących w imprezach masowych, odbywających się w gdańskich obiektach będzie mniejsza, dzięki nowemu programowi sygnalizacji świetlnej.

Początkowo program miał ruszyć dopiero w marcu. Udało się jednak podgonić terminy i system jest już po pierwszych testach. Wyniki są zaskakujące.

20 min zamiast 60

Jeszcze do niedawna wyjazd z wypełnionego po brzegi parkingu przy Ergo Arenie zajmował nawet 50-60 minut. Od początku lutego, gdy zaczęły się testy nowego oprogramowania sygnalizacji świetlnej, kibice opuszczają obiekt nawet w ciągu 20-25 min. Skąd ta zmiana?

Do tej pory po zakończeniu np. meczu reprezentacji Polski w piłce nożnej na Energa Stadionie Gdańsk (wcześniej PGE Arena) sygnalizacja była wyłączana w tryb awaryjny (żółte pulsujące światło), a ruchem kierowali ręcznie funkcjonariusze z Wydziału Ruchu Drogowego.

Od niedawna za wszystko odpowiada system Tristar i jego nowe ustawienia.

5 skrzyżowań wpiętych do nowego systemu

Kibice wyjeżdżający spod Ergo Areny samochodami, jadąc Drogą Zieloną w stronę Grunwaldzkiej, otrzymują - zamiast dotychczasowych 15 sekund zielonego światła - aż 118 sekund, a cały cykl na skrzyżowaniu wydłużany jest z 80 do 180 sekund. Dzięki tak długiej "zielonej fali" czas oczekiwania na opuszczenie rejonu Ergo Areny skrócił się z godziny do nawet 20 min.

Program "Sport" preferuje wyjazd kierowców spod Ergo Areny Drogą Zieloną. Zazwyczaj odbywa się to późnym wieczorem, więc nie ma ryzyka paraliżu na al. Grunwaldzkiej. Program "Sport" preferuje wyjazd kierowców spod Ergo Areny Drogą Zieloną. Zazwyczaj odbywa się to późnym wieczorem, więc nie ma ryzyka paraliżu na al. Grunwaldzkiej.

Rozwiązanie to było testowane np. po ostatnim benefisie Grzegorza Skawińskiego i Waldemara Tkaczyka, gdy na trybunach hali był niemal komplet widzów. Widzowie w błyskawicznym tempie opuścili parking przy Hali i Drogą Zieloną rozjechali się w trzech kierunkach. Co ważne - ruch na Grunwaldzkiej w godzinach wieczornych jest na tyle umiarkowany, że nawet pomimo długiego oczekiwania na zielone światło w żadnym kierunku nie powstały tam korki.

Na podobnej zasadzie funkcjonują od niedawna także cztery skrzyżowania wokół stadionu w Letnicy. To krzyżówka Marynarki Polskiej z Żaglową, Marynarki Polskiej z Reja, Hallera z Kościuszki oraz Hallera z Nową Uczniowską.

Wokół Energa Stadionu Gdańsk do nowego programu zostały wpięte cztery skrzyżowania. Wokół Energa Stadionu Gdańsk do nowego programu zostały wpięte cztery skrzyżowania.

O sprawności zastosowanego rozwiązania mogli przekonać się kibice Lechii podczas sobotniego meczu z Podbeskidziem Bielsko-Biała (wygranym przez gdańszczan 5:0), gdy samochody wyjeżdżające spod stadionu dostawały o wiele więcej zielonego światła niż na co dzień. Było to możliwe dzięki wydłużonym niemal dwukrotnie cyklom poszczególnych świateł. Różnice w długości zielonego światła - względem sygnalizacji pracującej w normalnym trybie - w niektórych przypadkach wyniosły tam od 25 sekund do nawet 88.

Tristar ułatwił zadanie

Pytamy jednego z inżynierów, który opracowywał system, czy podobnego rozwiązania nie można było wprowadzić już wcześniej?

- Można było, ale zabierałoby to o wiele więcej czasu, bo wszystko trzeba było robić ręcznie. A więc jechać na dane skrzyżowanie, wpiąć się do sygnalizatora, przestawić je na dany cykl, potem czekać, aż ruch się rozładuje, a następnie przywrócić domyślne ustawienia. No i w przypadku meczów czy koncertu na stadionie w Letnicy trzeba by było mieć do tego cztery ekipy, bo program dotyczy czterech skrzyżowań. A tak jest jeden algorytm, jeden sterownik wgrany w pamięć systemu Tristar i teraz w razie konieczności możemy to przełączyć z naszej centrali i mieć do tego bieżący podgląd z kamer zainstalowanych na każdym skrzyżowaniu - opowiada.
Z pierwszych efektów są zadowoleni zarówno kierowcy, mieszkańcy, jak i inżynierowie i funkcjonariusze policji, dlatego po kolejnych imprezach, na których organizatorzy będą spodziewać się co najmniej 7 tys. widzów, którzy na imprezę przyjadą głównie samochodami, system będzie stosowany regularnie.

Miejsca

Opinie (136) 4 zablokowane

  • Chyba w propagandzie stempy. Pewnie uśredni czasy wyjazdu aut uwzględniając ten na końcu jaki wyjedzie następnego dnia z rana bo ktoś zanocuje u znajomych w pobliżu po koncercie. Temu autu wyjazd zajmie kilka minut i jak się to wrzuci do średniej to wyjdzie temu krętaczowi, że średni czas wyjazdu zmniejszył się o połowę. Patrzeć na ręce temu szczurkowemu krętaczowi! Ten bezczelny typ był w stanie nawet dostarczać zdjęcia tzw.forum morskiego w Gdyni niezgodne z prawdą. Byleby tylko wyłudzić teren od właścicieli. Teraz będzie na siłę wpierał że tristar działa.

    • 1 0

  • Ha....Ha...Ha..Ha.Ha.Haha

    Haaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhaaaaaaaaaaaaaaaaaahaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhh

    "Jak ugryźć 180 mln"

    qumacie?!?!? ;-)

    • 4 0

  • w przypadku takich większych zbiegowisk (1)

    wyłączyć sygnalizacje na najbliższych skrzyżowaniach, postawić policjantów z lizakami i sobie poradzą z rozładowaniem ruchu lepiej niż jakiś debilny trisrar za grube miliony

    • 5 1

    • tak, tylko właśnie sobie nie radzili :D bo zawsze byli policjanci, ale...

      to też jest efekt denny z policjantami, bo kierowcy głupieją jak widzą policjanta i nie potrafią jeździć! Więc mimo, że sterowali zawsze ruchem, to kierowcy jeździli wolniej, niepewnie, nad wyraz ostrożnie i korki były jak zawsze. Teraz o tyle się zmieni, że jak ktoś widzi światło to z daleka je widzi i normalnie przejedzie, więc to ma swój głęboki sens.

      • 1 0

  • (1)

    Skrzyzowanie Zaglowa/ Marynarki Polskiej to mistrzostwo. Nawet w srodku nocy zapala sie czerwone i kupe czasu trzyma auta podczas gdy od targow nic kompletnie nie jedzie.

    • 1 0

    • ...a takich skrzyżowań jest w Gdańsku całe mnóstwo! :)

      Niestety polska. Powinny być WSZYSTKIE światła wyłączone w mieście w nocy (ewentualnie z wyłączeniem al. Grunwaldzkiej, bo na drogach po 23 nie dzieje się NIC a jesteśmy maltretowani światłami!

      • 0 0

  • 4 ekipy! haha + szokujące odkrycie, że wydłużenie cyklu rozładuje korki, proszę...

    "4 ekipy" - oczywiście! A tak to tylko 8 policjantów trzeba, więc 4 "ekipy" (nie wyobrażam sobie, żeby w takiej ekipia miało być więcej niż jedna osoba) podpinające się w jakies gniazdko zniszczyłyby budżet bardziej niże patrole policji !!!

    Do tego wspaniałe osiągnięcie myśli technicznej, normalnie wydarzenie roku! Ktoś wymyślił, że wydłużenie cyklu świateł rozładuje korki !!! Niesamowite! To geniusz chyba jakiś!

    • 0 0

  • sekundniki będą

    kiedy zamontowanie sekundniki dlaczego w nocy te światła zatrzymują ruch skoro nikt nie jedzie . Proszę naprawić skrzyżowanie na śląskiej źle kieruje ruchem

    • 1 0

  • zmieniono program sygnalizacji

    wielki sukces Tristar zmieniono program sygnalizacji woow to ewenement na skale świtową

    • 0 0

  • Policja sama celowo blokuje drogi i utrudnia rozjazdy.

    Niech ktos mi wytlumaczy dlaczego blokuja wyjazdy w strone Przymorza i Sopotu ?

    • 0 0

  • szkoda, ze Tristar nie chce odblokować tramwajów w centrum miasta

    • 0 0

  • Tristar działa cały czas. Także we Wrzeszczu pod Olmpem.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane