- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (458 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (54 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (196 opinii)
- 4 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (176 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (68 opinii)
Konkurencja w komunikacji: nowi przewoźnicy sporo tańsi od ZKM-u
Od nowego roku na 15 gdańskich liniach pasażerów będą wozić PKS Gdańsk i warszawski Warbus. Firmy zaoferowały znacznie niższe stawki niż dotychczasowy przewoźnik - gdański ZKM.
Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku rozpisał przetarg na obsługę linii: 117, 122, 126, 143, 171, 174, 205, 207, 209, 232, 255, 256, 574, 622 i N5. Zwycięskie firmy będą woziły pasażerów przez osiem lat, do końca 2016 roku.
Przetarg podzielony został na dwa pakiety. W każdym z nich do walki włączył się dotychczasowy przewoźnik, czyli gdański ZKM. Jednak w obu przypadkach jego oferta była wyraźnie droższa niż konkurentów: proponował odpowiednio 8,59 zł (PKS - 6,52 zł) i 9,29 zł (Warbus - 6,92 zł) brutto za kilometr.
PKS zwyciężając w pierwszym pakiecie zobowiązał się do obsługi linii w kierunku południowym (174, 205, 207, 209, 232, 256, 255, 574, N5). Warbus zgarnął pakiet w stronę północną (117, 122, 126, 143, 171, 622). Podział na pakiety był celowy. Pozwoli to obu firmom dostosować zaplecze np. bazę i zajezdnię do potrzeb swoich tras.
Mimo, że obie firmy wchodzą na gdański rynek już w styczniu, nie od początku będą woziły pasażerów nowym taborem. - Przez pierwsze sześć miesięcy obowiązywania umowy dopuszczamy obsługę autobusami nie starszymi niż z 2000 r. - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor ZTM. - Wynika to z tego, że przetarg ogłosiliśmy późno i firmy nie zdążą już zaopatrzyć się w nowe pojazdy.
Nowy tabor może być jednak dostarczony wcześniej niż 1 lipca 2009 r., który jest terminem ostatecznym. Od tego czasu pasażerów mają wozić autobusy nie starsze niż z 2007 roku. Zapewne będą jednak jeszcze nowsze. - Tego rocznika brakuje na rynku, więc najprawdopodobniej nie pozostanie nam nic innego jak kupić nowe z 2009 roku - przyznaje Maciej Rodowski, kierownik działu sprzedaży i marketingu PKS Gdańsk.
By obsłużyć swoje trasy PKS potrzebuje 10 autobusów przegubowych (w tym jeden rezerwowy), 4 krótkich i jednego minibusa. Zanim nie otrzyma nowych pojazdów będzie korzystał z autobusów wypożyczonych. Nie wiadomo jeszcze jakiej marki, jedyny warunek jest taki, że każdy z nich musi być niskopodłogowy. Co ciekawe, tymczasowe pojazdy nie muszą być wymalowane w barwy miejskie.
Jeśli chodzi o planowany zakup, to na razie swoje oferty PKS-owi złożyły Mercedes i Man, ale jak mówi Maciej Rodowski może zjawi się jeszcze jeden oferent.
Flota Warbusa liczyć będzie 7 autobusów przegubowych marki Solaris i 10 dwunastometrowych Solbusów SM 12 lub Solarisów. - Bardzo możliwe, że wyrobimy się w terminie i już od 1 stycznia, najpóźniej 1 lutego, będziemy dysponowali całkowicie nowym taborem - zapewnia Paweł Szymonik, prezes Warbusa.
Co ciekawe, warszawska spółka przez pewien czas zastanawiała się nad kupnem białoruskich Mazów, jednak ostatecznie wycofała się z tego pomysłu.
Bazą dla pojazdów obu firm będzie parking PKS-u, który jego część wydzierżawi Warbusowi.
Opinie (276) 9 zablokowanych
-
2008-11-17 15:36
jeżeli Warbus proponuje kierowcom
12zł/godz to najprawdopodobniej nie wyjedzie wogóle na trasy z powodu braku obsady. ZKM Gdańsk jest droższy bo więcej płaci pracownikom i chętnie przyjmie, przynajmniej kierowców, których ze względu na niebotyczny koszt Kursu Kwalifikacji Wstępnej, zacznie niedługo brakować. Trzeba się zastanowić, gdzie skieruje swoje kroki kierowca - do uznanego, pewnego pracodawcy, czy jakiejś nieznanej firmy, której wydaje się, że zawojuje rynek ? Tam mogą trafić jedynie szoferaki, którzy cudem jeszcze mają prako, a 15 dni chorobowego w miesiącu to norma, czyli jakby ich w połowie nie było, a płacić za nich trzeba... W Gdyni nie jedna firma, mając nowe wozy w leasingu i chciała zaniżyć stawki połamała sobie na tym zęby.
- 0 0
-
2008-11-17 15:53
konkurencja to jest to!!!
coś się zaczyna po 18tu latach zmieniać;) oby na lepsze...
- 0 0
-
Opinia została zablokowana przez moderatora
-
2008-11-17 16:38
przynajmniej mają chęć analizować obciążenia na swoich trasać i zmieniać autobusy - patrz strona (1)
co w końcu leży w ich interesie :)
- 0 0
-
2008-11-17 16:51
Nie masz o tym pojęcia , i gadasz głupoty !.
O tym jakiego typu autobus i z jaką częstotliwością będzie kursował, decydował, decyduje i będzie decydował ZTM!.
Tak ZKM, jak i nowy przewoźnik, nie będą mieli tu nic do powiedzenia!.
Zamówienie usługi i tyle!.
A czy jest ono wykonalne w Gdańskich warunkach, albo czy dostosowane do potrzeb...?.
Cóż ....... Nikogo to nie interesuje ze strony urzędu !.- 0 0
-
-
2008-11-17 16:17
11 zł/godz - pójdą tam emeryci z ZKM u
- 0 0
-
2008-11-17 16:24
(1)
Warbus obsługuje linie w Murowanej Goślinie i daje sobie radę 8-))))
- 0 0
-
2008-11-17 16:52
Niech żyje KOMUNIKACJA w czym....?. Ach!!!! W Murowanej Goślinie !!!! :-)
- 0 0
-
2008-11-17 16:59
bilety
A co z tańszymi biletami gdyby miały zostać w dotychczasowej cenie no to dla kogo ta konkurencja????????????????????????
- 0 0
-
2008-11-17 17:16
zgadzam sie wejście tylko pierwszymi drzwiami,jak można w innych krajach to u nas też
- 0 0
-
2008-11-17 17:33
W gdyni jest tak, że:
PKA, PKM, Gryf oraz inni przewoźnicy nie mają nic wspólnego z biletami poza tym że w ich autobusach są kasowniki. Wszyscy ci przewoźnicy wystawiają raz w miesiącu fakturę za swoje usługi. Płaci Miasto.
To władze miasta a nie przewoźnicy są zainteresowani w sprzedaży biletów. Rola przewoźnika jest podstawić sprawny, czysty i punkyualnie jeżdżący autobus na trasę - on już z góry wie ile km przejedzie w miesiącu i jaką fakturę wystawi.- 0 0
-
2008-11-17 17:48
Jakim cudem Warbus jest tańszy od ZKMu ? Bo zaoszczędzi na płacach , ZUSie - bo zatrudni emerytów i częściach bo nie będzie robił przeglądów autobusów . A potem szybko zbankrutuje i da nogę ...do Murowanej Gośliny
- 0 0
-
2008-11-17 17:49
I co z tego wyninie? Bilety będa bez zmian a zarobi jakies ZTM czy kto tam.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.