• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Konkurencja w komunikacji: nowi przewoźnicy sporo tańsi od ZKM-u

Michał Brancewicz
17 listopada 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Hybrydowy autobus (ponownie) na ulicach Gdańska
Możliwe, że właśnie takie autobusy marki Solbus będą od przyszłego roku woziły pasażerów gdańskiej komunikacji miejskiej. Możliwe, że właśnie takie autobusy marki Solbus będą od przyszłego roku woziły pasażerów gdańskiej komunikacji miejskiej.

Od nowego roku na 15 gdańskich liniach pasażerów będą wozić PKS Gdańsk i warszawski Warbus. Firmy zaoferowały znacznie niższe stawki niż dotychczasowy przewoźnik - gdański ZKM.



Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku rozpisał przetarg na obsługę linii: 117, 122, 126, 143, 171, 174, 205, 207, 209, 232, 255, 256, 574, 622 i N5. Zwycięskie firmy będą woziły pasażerów przez osiem lat, do końca 2016 roku.

Przetarg podzielony został na dwa pakiety. W każdym z nich do walki włączył się dotychczasowy przewoźnik, czyli gdański ZKM. Jednak w obu przypadkach jego oferta była wyraźnie droższa niż konkurentów: proponował odpowiednio 8,59 zł (PKS - 6,52 zł) i 9,29 zł (Warbus - 6,92 zł) brutto za kilometr.

PKS zwyciężając w pierwszym pakiecie zobowiązał się do obsługi linii w kierunku południowym (174, 205, 207, 209, 232, 256, 255, 574, N5). Warbus zgarnął pakiet w stronę północną (117, 122, 126, 143, 171, 622). Podział na pakiety był celowy. Pozwoli to obu firmom dostosować zaplecze np. bazę i zajezdnię do potrzeb swoich tras.

Mimo, że obie firmy wchodzą na gdański rynek już w styczniu, nie od początku będą woziły pasażerów nowym taborem. - Przez pierwsze sześć miesięcy obowiązywania umowy dopuszczamy obsługę autobusami nie starszymi niż z 2000 r. - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor ZTM. - Wynika to z tego, że przetarg ogłosiliśmy późno i firmy nie zdążą już zaopatrzyć się w nowe pojazdy.

Nowy tabor może być jednak dostarczony wcześniej niż 1 lipca 2009 r., który jest terminem ostatecznym. Od tego czasu pasażerów mają wozić autobusy nie starsze niż z 2007 roku. Zapewne będą jednak jeszcze nowsze. - Tego rocznika brakuje na rynku, więc najprawdopodobniej nie pozostanie nam nic innego jak kupić nowe z 2009 roku - przyznaje Maciej Rodowski, kierownik działu sprzedaży i marketingu PKS Gdańsk.

By obsłużyć swoje trasy PKS potrzebuje 10 autobusów przegubowych (w tym jeden rezerwowy), 4 krótkich i jednego minibusa. Zanim nie otrzyma nowych pojazdów będzie korzystał z autobusów wypożyczonych. Nie wiadomo jeszcze jakiej marki, jedyny warunek jest taki, że każdy z nich musi być niskopodłogowy. Co ciekawe, tymczasowe pojazdy nie muszą być wymalowane w barwy miejskie.

Jeśli chodzi o planowany zakup, to na razie swoje oferty PKS-owi złożyły Mercedes i Man, ale jak mówi Maciej Rodowski może zjawi się jeszcze jeden oferent.

Flota Warbusa liczyć będzie 7 autobusów przegubowych marki Solaris i 10 dwunastometrowych Solbusów SM 12 lub Solarisów. - Bardzo możliwe, że wyrobimy się w terminie i już od 1 stycznia, najpóźniej 1 lutego, będziemy dysponowali całkowicie nowym taborem - zapewnia Paweł Szymonik, prezes Warbusa.

Co ciekawe, warszawska spółka przez pewien czas zastanawiała się nad kupnem białoruskich Mazów, jednak ostatecznie wycofała się z tego pomysłu.

Bazą dla pojazdów obu firm będzie parking PKS-u, który jego część wydzierżawi Warbusowi.

Opinie (276) 9 zablokowanych

  • (3)

    Tak jak tu już niektórzy powiedzieli zmienią się tylko pojazdy na linii 117 122 143 171 itd.Linia 171 nadal będzie w części gdyńska a gdańskie brygady weźmie od ZKM ten Warbus.Nowe pojazdy dostaną barwy obowiązujące dla komunikacji miejskiej w Gdańsku więc o żadnych kolorowych rewolucjach mowy nie ma.W umowie podadzą schemat malowania i nie ma zmiłuj.W Gdyni przewoźnicy są karani za brak niebieskiego paska tuż poniżej dachu na nadwoziu nad szybami.W Gdańsku też ściśle zawarli w umowie nie tylko wiek ale i wygląd autobusów.Konkurencja konkurencją ale trzeba zauważyć że te firmy prywatne dając najniższe stawki za wozokilometr -w przetargu miasto podało ile wozokm będzie do wyjeżdżenia na linii np 122-i Warbus dał niższą stawkę od ZKM ale tajemnica tego tkwi w niskiej stawce dla kierowców.W Gdyni np taka Veolia Transport Pomorze- która rozwaliła PKS Gdynia ale to na marginesie -mającej linie 114,510,brygady na linii S oraz 191 i tam kierowcy mają 7 zł/h!!!
    w PKA PKT czy PKM mają koło 15 czy 18 zł i obietnicę podwyżek w przyszłości.Dlatego taka Veolia może pobić cenowo PKA bo PKA ma swoje warsztaty ma lepiej opłaconych kierowców,wykonuje obsługę codzienną.Poza tym jak się spojrzy na tabor PKA czy PKM i porówna to do Gryfa czy Veolii albo Ornowskiego to różnicę widać od razu.PKA podobnie jak ZKM Gdańsk kupuje nowe fabrycznie Solarisy,które mają codzienną obsługe techniczną i lepiej płacą kierowcom.Ornowski dla porównania ma trupy 15 letnie albo nawet 6 letnie Volva 7000 ale nie dba o nie.U Ornowskiego można spotkać autobus przez kilka tygodni jeżdżący z jednym światłem bez szyby ochronnej w drzwiach itd.Gryf zmieniający wozy z 20 letnich na 15 letnie to kolejny tak stawiany za wzór przewoźnik mający dodatkowo chody w ZKM Gdynia.Tych tak strasznie pomstujących na gdański ZKM chcę uspokoić będzie zmiana taboru,jest przecież duży przetarg.W tej chwili na ponad 200 autobusów jakie ma ZKM jest łącznie ok 50 Ikarusów 260 i 280.Jelcze M11 są tylko 2 i są absolutnie wyjątkiem.Kasacji podlega każdy Ikarus któremu kończy się badanie techniczne-przegląd w ASO.ZKM ma dla kierowcy lepszą ofertę płacową i dlatego nie łudźmy się że nowych kierowców złapią obietnicą jazdy nowymi autobusami.W ogóle to jest problem że wyrobienie tych wszystkich chorych pozwoleń kursów bezpieczeństwa świadectw kwalifikacji kosztuje znacznie więcej niż płaca jako kierowcy miejskiego stąd źle pracujący wulgarni kierowcy są niejako chronieni bo gdyby patrzeć na kulturę słowa to jakieś 40% kierowców trzeba by zwolnić.Opóźnienia nie są efektem złej woli kierowcy.Są linie jadące ulicami mocno zakorkowanymi a są takie jadące bokami.

    • 0 0

    • (2)

      Te dwudziestoletnie złomy z zachodu wyglądają lepiej, niż Neoplany zakupione w latach dziewięćdziesiątych - to są TRUPY!!!

      To, ile dostaje kierowca na rękę nie interesuje mnie do czasu, jak spełnia podstawowe zasady - wiezie, nie przeklina i nie robi problemów pasażerom.

      Będzie nowy tabor w ZKM - niech będzie - ile czasu ja to już słyszę??? A widzę Ikarusy... Jak będzie nowy tabor, to będzie z czym startować do przetargów :)

      I tylko mi na koniec wytłumacz - skoro ta Veolia jest taka zła, ma słaby tabor, zero obsługi technicznej, płaci poniżej minimum socjalnego - jak to jest, że utrzymują się na WIELU lokalnych rynkach???

      • 0 0

      • Veolia utrzymuje się bo działa w mniejszych miastach , gdzie nie ma dużo pracy

        • 0 0

      • Trupy z zachodu wyglądają lepiej bo Polacy nimi nie jeżdzili . Ale już zaczynają wyglądać po polsku

        • 0 0

  • Bilet

    Heh, dobrze że to nie oznacza jeszcze większej komplikacji naszej gdańskiej taryfy. Współczuję turystom, którzy muszą się połapać w tym co dla nas jest codziennością.

    • 0 0

  • fajnie ale nie do konca (1)

    wszystko fajnie pieknie ale co z osobami ktore maja bilety semestralne? o nich juz nikt nie pomyslal? co ja bede mogl jezdzic na tym bilecie tylko tam gdzie kursuje ZKM, a do szkoly nie dojade bo tamta trase ma PKS? ;/

    • 0 0

    • szkoda słów

      napisano już ponad 200 postów i nadal zdaży się jakaś osoba, która zada po raz kolejny to samo pytanie. Przeczytaj jeszcze raz artykuł, a będziesz wiedział że ZTM ogłosił przetarg a nie ZKM. Organizator przewozów nadal pozostaje ten sam. To powinno wszystko wyjaśnic: http://www.zkm.pl/visualsys/indexht.php?index=7

      • 0 0

  • Dla kogo powroty linią C są makabryczne??

    bo dla mnie są tragiczne aby się zabrać po południu trzeba czekać przeszło pół godziny na autobus! Ludzie piszcie do ZKM !- a może pasażerowie powinni zastrajkować - wszyscy mogą a my nie? Płacimy to wymagamy !

    • 0 0

  • barwy autobusów

    barwy autobusów będa podobne do ZKM-u ponieważ Miasto nie zgodzi się na inne kolory traz inni przewożnicy gdańscy mają podobne kolory do ZKM-u

    • 0 0

  • bilety

    ceny biletów nie zminią się dopóki nie zmieni tego miasto i zarząd ZTM-u

    • 0 0

  • co do linii C to akurat mozna zrozumiec opoznienia korek zaczyna sie po odjezdzie z przystanku chelm cienista az do etc na zaspie no i jeszcze wolny przejazd od kartuskiej do stacji bp na morenie bo na tym odcinku nigdy nie ma korku

    • 0 0

  • jak PKS będzie obsługiwać te kursy, to aż strach się bać... dojeżdżam codziennie z Kartuz do Gdańska PKS-em i to po prostu tragedia. Pół drogi na luzie, a potem kilka zmian świateł i autobus jest grubo spóźniony. Jedzie do Auchan 45 minut i myślą, że w pozostałe 15 dojedzie do dworca głównego w godzinach szczytu... :) ręce opadają!!!

    • 0 0

  • a kto kontroluje prywatne linie?

    a czy ktoś kontroluje prywatne linie autobusowe? takimi szrotami wożą ludzi ,że szok zastanawiam sie kto dopuszcza te pojazdy do ruchu!! Z sufitu kapie na głowy i do tego wielki syf ale ,że do Pruszcza autobusów podmiejskich jak na lekarstwo to trzeba jeździć tymi rupieciami, o zgrozo!!!!!!!!

    • 0 0

  • Wkońcu nowy przewoźnik!!!!

    Super,że zkm okroją wkońcu,może nie będą tak szaleć z cenami i konkurencja będzie punktualna :))) Do d.... z zkm :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane