• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Konsultacje w sprawie Obwodnicy Metropolitalnej: mieszkańcy chcą więcej czasu

Maciej Naskręt
19 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Konsultacje społeczne w sprawie Obwodnicy Metropolitalne przyciągnęły tłumy m.in. do szkoły w Żukowie. Konsultacje społeczne w sprawie Obwodnicy Metropolitalne przyciągnęły tłumy m.in. do szkoły w Żukowie.

Zakończyły się spotkania konsultacyjne w sprawie tzw. studium korytarzowego Obwodnicy Metropolitalnej. Za pół roku dowiemy się, które nieruchomości zostaną zajęte na drogę. Drogowcy odrzucili wariant uznany przez naszych czytelników za najlepszy.



Spośród siedmiu wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej drogowcy z GDDKiA i projektanci ze spółki Lafarenz wybrali cztery. Spośród siedmiu wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej drogowcy z GDDKiA i projektanci ze spółki Lafarenz wybrali cztery.
W tym tygodniu zakończył się cykl spotkań z mieszkańcami miejscowości, przez które wytyczono przebieg (cztery warianty) Obwodnicy Metropolitalnej. Z mieszkańcami spotykali się drogowcy z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - inwestora - oraz projektanci z poznańskiej firmy Lafarentz.

Będą oni mieli twardy orzech do zgryzienia, bo mieszkańcy - jak zwykle - drogi nie chcą. Część nie chce jej w ogóle - obawia się wywłaszczeń i zniszczenia środowiska w dolinie Raduni. Inni domagają się przesunięcia trasy maksymalnie na zachód. Wszystkich łączy jedno: żądają przesunięcia terminu składania postulatów do zaproponowanych wariantów.

- Budowa drogi jest już przesądzona, ale termin składania protestów wyznaczony na 30 listopada jest kuriozalny. Chcemy się porozumieć z sąsiadami i wspólnie przygotować protest. Trzeba wydłużyć ten czas przynajmniej do 15 grudnia - postulowała pani Joanna z Sulmina, podczas konsultacji w Żukowie.

GDDKiA nie zgadza się na wydłużenie terminu. - Inwestycja musi być realizowana zgodnie z terminem. Zresztą protesty i wnioski mogą dotyczyć tylko korytarzy o szerokości 300-400 m. Na tym etapie prac na Obwodnicą Metropolitalną nie wskazujemy jeszcze nieruchomości wytypowanych do wykupu - tłumaczy Robert Marszałek, zastępca dyrektora gdańskiego oddziału GDDKiA.

Czy konsultacje społeczne powinny mieć wpływ na przebieg Obwodnicy Metropolitalnej?

Czytelnicy portalu Trojmiasto.pl uznali, że najkorzystniejszym z proponowanych przebiegów Obwodnicy Metropolitalnej jest wariant 1b. Przewidywał on zakończenie drogi na węźle w Koleczkowie. Niestety, drogowcy ten projekt odrzucili. Dlaczego?

- Ten wariant mógłby nieodwracalnie pogorszyć warunki środowiskowe w północnej części gminy Żukowo. Droga przechodziłaby po wschodniej stronie jeziora Tuchomskiego, gdzie znajdują się cenne obszary środowiskowe oraz tereny rekreacyjne. Prowadzenie tamtędy drogi wzbudziłoby poważne kontrowersje. Droga oddzieliłaby te cenne środowiskowo tereny od jeziora - tłumaczy Dariusz Jarysz z Lafarentz Polska

Drogowcy czekają teraz na sprzeciwy i protesty dotyczące czterech wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej. - Jeżeli będą one merytoryczne, a rozwiązania technicznie mozliwe do wprowadzenia, z całą pewnością uwzględnimy je w Studium Korytarzowym - zapewnia Jarysz.

Na podstawie studium departament środowiska w GDDKiA w Warszawie zarekomenduje co najmniej dwa warianty do kolejnego etapu prac. Wtedy przygotowane zostanie tzw. Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). Dopiero to opracowanie określi wstępnie, które nieruchomości znajdą się w świetle planowanej drogi i będą przeznaczone do ewentualnego wykupu.

Także STEŚ będzie poddany konsultacjom społecznym. Odbędą się prawdopodobnie w czerwcu przyszłego roku.

Obwodnica Metropolitalna, zwana też Obwodnicą Trójmiasta Bis, połączy Chwaszczyno (projektowaną Trasę Kaszubską - droga S6 do Słupska) z Południową Obwodnicą Gdańska (S7). Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa. Każda z jezdni będzie miała dwa pasy ruchu i pas awaryjny. Zasady ruchu drogowego będą podobne do tych panujących na Obwodnicy Trójmiasta. Jej termin budowy zaplanowany jest wstępnie na lata 2014-2016. Drogowcy nie znają jeszcze kosztu jej budowy.

Zobacz dokładnie (na mapach lotniczych z czerwca 2010 r.), w świetle jakich miejscowości drogowcy chcą wybudować Obwodnicę Metropolitalną.

Okolice Chwaszczyna. Okolice Chwaszczyna.
Okolice Tuchomia Okolice Tuchomia
Okolice Barniewic. Okolice Barniewic.
Okolice Miszewa i Pępowa Okolice Miszewa i Pępowa
Okolice Żukowa - Północ Okolice Żukowa - Północ
Okolice Żukowa - Południe Okolice Żukowa - Południe
Okolice Niestępowa Okolice Niestępowa
Okolice Lublewa Okolice Lublewa
Połączenie z POG Połączenie z POG

Opinie (280) ponad 20 zablokowanych

  • Niech budują !

    Bo obecny układ komunikacyjny to koszmar.

    • 9 6

  • Proponuję ankietę: co chciałbyś mieć wybudowane za 2 mld złotych? (10)

    a) Obwodnicę Metropolitalną

    b) OPAT + trzeci pas na Obwodnicy Trójmiasta + pełne "koniczyny" na wszystkich węzłach

    c) kompletną sieć dróg szybkiego ruchu w Trójmieście (Droga Czerwona, Różowa, Zielona, Słowackiego, Sucharskiego, Wałowa, tunel pod Motławą itp itd).

    • 30 2

    • b

      jak w naglowku

      • 6 1

    • b

      • 5 2

    • BUDOWAC OPAT BO OPAT JEST NAJWAZNIEJSZY

      BUDOWAC OPAT, BUDOWAC OPAT,BUDOWAC OPAT. TO SA GLOSY GDYNI, RUMI, REDY, WEJHEROWA, PUCKA, WLADYSLAWOWA, HELU

      • 7 3

    • najpierw sie zastanow.. (2)

      potem pisz!
      inwestycje, o ktorych piszesz sa finansowane z roznych zrodel i nie zachodzi miedzy nimi zaleznosc albo..albo. w szczgolnosci pomiedzy 'c' a 'a' i 'b'..

      • 2 0

      • I tak wszystkie inwestycje idą z jednego źródła - z naszych podatków (1)

        ...czy to będzie budżet miasta, czy centralny, czy też unijne dotacje ...

        Ponadto, w ankiecie chcialem zwrocic tez uwage na korelacje pomiedzy inwestycjami. Na przykład, dlaczego OPAT jest traktowana jako inwestycja kilku gmin, skoro ma znaczenie dla calego Pomorza?

        • 3 0

        • tak sie sklada, ze opat nie ma zadnego znaczenia dla 'calego' pomorza

          w przypadku budowy trasy leborskiej i obwodnicy metropolitalnej, opat pozostanie (byc moze - jesli kiedykolwiek powstanie) trasa lokalna i na pewno nie bedzie sluzyla mieszkancom calej aglomeracji trojmiejskiej, a jedynie dojazdom na polwysep i pewnie w duzej mierze mieszkancom tzw. malego trojmiasta kaszubskiego.. trudno ja rozpatrywac jako strategiczne polaczenie w pomorskim..
          podatki podatkami, ale po to mamy samorzady, zeby dbaly o swoje dobro i nie dokladaly sie do osciennych inwestycji. jesli jestes niezadowolony z wladz to idz w niedziele na wybory i wyraz swoja wole! :)

          • 1 1

    • b + dwupasmowa spacerowa i slowackiego wraz z tunelem pod martwa wisla

      • 6 2

    • Głupia ankieta (1)

      Pieniądza są rezerwowane pod konkretny projekt, a nie pod jakąś ankietę. Demokracja internetowa ??? Co to takiego jest ? A poza tym jeśli chodzi o pkt c finansowanie na Słowackiego, Sucharskiego, Wałową i tunel pod Martwą Wisłą ( a nie Motławą jak napisał mp) jest zagwarantowe. Jak nie wiesz co się dzieje, nie pisz bzdur.

      • 2 2

      • Pod Martwą Wisłą owszem, ale był jeszcze projekt tunelu pod Motławą

        Łączący planowaną Nową Wałową z Elbląską. Miał to być objazd starówki od strony północnej. Obecnie wszyscy dusza się w korkach na Podwalu...

        O projekcie oczywiście cisza...

        • 3 0

    • 1)OPAT
      2) trzeci pas na Obwodnicy Trójmiasta + pełne "koniczyny" na wszystkich węzłach

      3)kompletną sieć dróg szybkiego ruchu w Trójmieście (Droga Czerwona, Różowa, Zielona, Słowackiego, Sucharskiego, Wałowa, tunel pod Motławą itp itd).

      4) z rozszerzeniem czerwonej trasy od ronda w cieplewie niedaleko A1 przez
      Pruszcz, Lipce, Orunię, Dolne Miasto, Główne Miasto(tunel) Do Nowych Szkotów i dalej jak w planie przez Wrzeszcz tunel w sopocie aż dp rózową trasę w Gdyni.
      Trasa od Oruni po Gdynie jest obciążona na wielu odcinkach wiekszym ruchem niż obwodnica!
      5) poszerzyć drogę Rumia Puck o drugą jezdnię
      Uważam że te wszystkie inwestycjie nasz region powinien zrealizować możliwie jak naj szybciej.

      • 2 2

  • Benek

    mozna te zdjecia na zumi ogladac? albo gdzie bo chetnie bylm sobie ogladal je?

    • 0 0

  • Przy jeziorze tuchomskim cenne tereny rekreacyjne? (2)

    Według raportu czystości rzek i jezior z 2008 roku to jezioro to ściek. Miałem tanm kupować działkę, ale jak zobaczyłem wyniki badań to sobie odpuściłem hehe

    • 11 4

    • to samo otomińskie-ściek

      • 1 0

    • tuchom

      trzeba bylo kupic, dobre miejsce na dom troche lasu, jezioro brudne ale zima mozna na lyzwy wyjsc :) blisko gdansk gdynia sopot... i pewnie za piec lat nie bedzie juz tam dzialek i bedzie druga osowa... jezioro skonczy tak samo jak to na osowej. miasto musi rozrastac sie w jakas strone

      • 2 0

  • dlaczego nie prezentujecie na mapach OPAT

    calosc projektow i rysunkow z uwzglednieniem roznych wariantow mozna obejzec obecnie na Politechnice Gdanskiej a nie w Poznaniu jak OM

    • 4 1

  • he he historia się powtarza (3)

    Jak rozpoczynały się konsultacje społeczne w sprawie S6 i mieszkańcy gminy Szemud wyrażali swój sprzeciw przeciw budowie w wariantach zaproponowanych przez GDDKiA to pełno było komentarzy nt. "ciemnych Kaszubów, wieśniaków" itp. którzy nie rozumieją że drogi trzeba budować. Zrobiono z nas oszołomów którzy nie zgadzają się na żaden wariant drogi która przecież ma być dla nas "zbawieniem". A teraz ze "spokojem" i "satysfakcją" będziemy oglądać jak się "pocą" na protestach mieszkańcy Banina, Lublewa, Straszyna itd.

    • 13 6

    • bujaj się frajerze, precz od Lublewa (1)

      • 1 4

      • Ta droga ma powstać!!!

        • 2 3

    • zapomniał wół ...

      ach! teraz sąsiad będzie miał gorzej nareszcie- co za typowa polska żmijka :P

      • 3 1

  • Po co nam jakies obwodnice ?? My chcemy wiecej Centrow Solidarnosci i Muzeuw Budyniu... (1)

    • 13 9

    • CMSB

      Centralne Muzeum Solidarnego Budyniu.

      BUDYŃ za ECS i stadion nie głosuję na Ciebie

      • 2 3

  • LUBLEWO (5)

    Idioci z GDDKiA i projektanci wogóle nie byli w miejscu, gdzie chcą poprowadzić drogę. Korytarze poprowadzone zostały na zasadzie: flamastrem na mapie, byłem na spotkaniu w Kolbudach, styl, forma i wiedza panów z GDDKiA i projektantów żenująca. Na większość pytań nie potrafili udzielić rzeczowej odpowiedzi: bo tak ma być, bo tak wykazały badania itp.

    • 17 4

    • bo ktos ma wziasc kase wiec tak ma byc i tak wykazaly badania

      wszystko robi sie dla kasy i te drogi tez powstaja z mysla o kasie dla osobnikow chodzcych na dwoch nogach.

      • 2 1

    • spotkanie w Kolbudach

      możesz powiedzieć coś więcej nt spotkania w Kolbudach? niestety nie zdąrzyłam dojechac...

      • 0 0

    • (2)

      Ja też byłem na tym spotkaniu i współczuję projektantom i przedstawicielom GDDKiA. Pojawiło się mnóstwo ludzi wrogo nastawionych, którzy nie znają się technicznie na temacie, a tylko coś słyszeli i nie chcą drogi pod własnym oknem. Momentami wyglądało to jak jarmarczna rozróba.
      Był temat "niedziałających" ekranów dźwiękowych przy Sarniej Dolinie i na odpowiedź, że wszystko będzie tak zwymiarowane i policzone by spełniało normy hałasu mieszkaniec nie przyjmował argumentów, bo jego kolega powiedział, że ekrany nie będą działać.
      Może jednak warto skierować energię nie w protesty przeciwko drodze, która i tak powstanie. Ale skierować ją w kierunku wywalczenia np. obniżenia terenu pod drogę, aby biegła w zagłębieniu na takim odcinku, wtedy hałas będzie promieniowany w górę i na osiedlu nie byłby praktycznie słyszalny (podobnie jak Armii Krajowej w Gdańsku).
      Projektanci wytłumaczyli na wstępie, że odbył się już etap projektowania sieciowego, czyli na mapach o dużej skali gdzie planuje się przebieg drogi patrząc na węzły które powinna łączyć, a dopiero teraz w studium korytarzowym patrzy się na ukształtowanie terenu i obecność siedzib ludzkich przy wyborze wariantu. Właśnie dlatego węzły końcowe zostały tak wybrane: Straszyn i Chwaszczyno, i nie jest możliwe poprowadzenie drogi zdala od Sarniej Doliny.
      Jeśli postawa mieszkańców będzie tak agresywna to nic nie wywalczą. W sposób kompromisowy dużo więcej mogą uzyskać.
      A ja współczuję projektantom i dziwię się jak w tym kraju w ogóle jakiekolwiek drogi powstają.
      Oby tą trasę jak najszybciej udało się zbudować bo jest niezbędna dla przedmieść metropolii Trójmiejskiej.
      Piszę to jako urodzony mieszkaniec Trójmiasta i wkrótce mieszkaniec okolic.

      • 6 4

      • A ja myślałem (1)

        że drogi buduje się tam, gdzie ludziom są potrzebne,
        a nie gdzie to się wydaje projektantom. Potwierdzam przy tym - aroganckim

        • 0 1

        • Tu się zgadza, że powinno budować się tam gdzie jest potrzebna. Ale tak się składa, że całej aglomeracji właśnie tam jest potrzebna. Mamy więc ok. 1 mln ludzi przeciw 200, może 300?

          • 1 0

  • jedna dobra rzecz w komunie ; ) (1)

    jestem prawicowy i komuny nie trawię, ale gdyby za komuny nam w 3mieście obwodnicy nie wybudowali to nigdy by się ona nie pojawiła :) zaraz własność działek, pseudo ekolodzy i celowe wykupowanie gruntów pod przewidywalnymi przyszłymi inwestycjami przez cwaniaków !

    • 19 3

    • Jakbyś był prawicowy, to bys WIEDZIAŁ, że własność rzecz święta, a tak dalej jesteś lewakiem

      o lekko socjalistyczno-kapitalistycznych horyzontach

      • 2 3

  • RZAD SZYBKO CHCE ZBUDOWAC TA DROGE BO MOCNO NACISKAJA W UE NA BUDOWE TEJ DROGI LITWA LOTWA I ESTONIA (1)

    BUDUJCIE PORT I STOCZNIE A NIE DROGI DLA: LITWY, LOTWY I ESTONI !!!

    • 9 10

    • Gość ma rację, korytarz nowy się szykuje, chichot historii...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane