- 1 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (187 opinii)
- 2 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (53 opinie)
- 3 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (66 opinii)
- 4 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (126 opinii)
- 5 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (408 opinii)
- 6 Trójmiejskie mola, których już nie ma (108 opinii)
Kontrola NIK: plaga bezmyślnych robót drogowych
Gdańskie drogi należą do jednych z najgorszych w kraju - to już nie tylko opinia kierowców, ale też Najwyższej Izby Kontroli. Z właśnie opublikowanego raportu wynika, że 53 proc. dróg w Gdańsku jest w złym lub bardzo złym stanie.
Pocieszeniem w tej sytuacji może być fakt, że w tym niechlubnym rankingu wyprzedzają nas Warszawa i Kraków. W stolicy naprawy wymaga aż 71 proc. nawierzchni dróg, w Krakowie - 60 proc. W Gdańsku - 53 proc. Tylko, czy aż?
Jak podkreśla w swoim raporcie NIK, stan jezdni w polskich miastach jest fatalny, mimo że na ich utrzymanie, przeznacza się spore kwoty. Kontrolowane miasta - od początku 2006 r. do I półrocza 2008 r. - wydały w sumie 4,021 mld zł na modernizację, przebudowy i remonty dróg. W Gdańsku w tym okresie wydano 398.164,1 tys zł i przeprowadzono przebudowę, modernizację bądź remont 37 odcinków dróg o łącznej długości 30 km (3,9 proc. ogólnej długości dróg).
Dlaczego, mimo tak dużych wydatków, jest aż tak źle? Zdaniem NIK, wszystko przez brak planowania i koordynowania prac remontowych, które trwają zbyt długo i są uciążliwe dla kierowców. W swoim raporcie najwięcej takich sytuacji NIK pokazał w Gdańsku.
Bardzo często dochodziło u nas do tego, że zarządca drogi i gestorzy sieci podziemnych nie posiadali pełnej informacji o wzajemnych zamierzeniach, co uniemożliwiało im racjonalne planowanie działań.
I tak w Gdańsku po pięciu miesiącach od wyremontowania ulic Mickiewicza i Hallera, rozpoczęto roboty sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, niszcząc nowo położoną nawierzchnię.
Kolejnym przykładem była przebudowa ul. Marynarki Polskiej (odcinek ul. Reja - ul. Wyzwolenia). Skrócono okres przebudowy z 26 do 22 tygodniu z powodu konieczności dostosowania czasu inwestycji do czasu, określonego w umowie o dofinansowanie projektu, zawartej z Ministerstwem Infrastruktury. W efekcie wadliwie wykonano warstwę ścieralną na wszystkich przejazdach tramwajowych, a usterki usuwane były przez następne dwa miesiące.
Doszło też do opóźnienia zakończenia przebudowy ul. Świętokrzyskiej (od ul. Wielkopolskiej do ul. Białostockiej) o ponad pięć miesięcy z powodu kolizji istniejącego gazociągu z projektowaną kanalizacją deszczową.
Kontrolerzy podkreślają, że żaden z właścicieli urządzeń infrastrukturalnych nie informował zarządcy drogi z wyprzedzeniem o swoich planach inwestycyjnych i remontowych. Dowiadywał się on o tym dopiero na etapie uzgodnień gotowej dokumentacji projektowej. Natomiast właściciel urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych często dowiadywał się o planach remontowych zarządcy drogi na etapie uzyskiwania warunków na przebudowę.
Tymczasem według dyrektora zarządu dróg i zieleni w Gdańsku Mieczysława Kotłowskiego raport NIK w gruncie rzeczy jest dla Gdanska pozytywny. - Przykłady błędów to tylko niewielkie uchybienia - powiedział dyrektor Radiu Gdańsk.
Opinie (193) 5 zablokowanych
-
2009-07-05 14:06
NIK JEST BARDZO POTRZEBNY NIE TYLKO W SPRAWIE DROG ALE W CALYM URZEDZIE W KTORYM Z MIESZKANCOW ROBIA GLUPKOW I NIE
ZALATWIAJAC SPRAW ZGODNIE Z PRAWEM BRONIAC SWOICH STOLKOW IDA NA PRZEDAWNIENIE I KAZA SPRAWY KIEROWAC DO SADU . ONI W SADZIE WALCZA ZA PODATNIKOW PIENIADZE NO I W "SWOIM "SADZIE NAPRAWDE PRZYDALABY SIE BARZO WNIKLIWA OBIEKTYWNA PRAWA KONTROLA NIK ......TO TYLKO MARZENIE!!!!!!!!!!!!!!!
- 0 0
-
2009-07-05 14:30
Trzeba było aż raportu NIK ???????- to widać na codzień!!!!! (2)
- 10 0
-
2009-07-05 17:48
Po co NIK, jak tuskowi to się podoba!!!! (1)
płacisz na NIK, tuska, adamowicza, księdza, biskupa, kościół, no kaaczynskich, kurskiego , farfała, rydzyka a sam dostajesz wielką KUPĘ od PAŃSTWA!!!
poczekaj jak tusek zostanie prenzindenciem - to bedzie !!!!- 3 0
-
2009-07-05 20:04
wole tuska prezydenta niz tego pajaca don lecha
- 0 3
-
2009-07-05 14:49
szkoda ze NIK moze tylko kontrolowac a nie ma mozliwosci by karac...
- 5 0
-
2009-07-05 16:22
jak zwykle ktoś liczyć nie potrafi...
no coments...
- 1 0
-
2009-07-05 17:02
Dalej wybierajta.
Tych, róbta co chceta.
- 3 0
-
2009-07-05 20:59
jabym całe to pedalstwo w krawatach spalił wraz z budynkiem
i skończyłby się problem z zalanym archiwum i bezmyślnymi decyzjami
- 5 1
-
2009-07-05 22:54
co tu komentować (1)
poprostu miasto Adamowicza, jaki pan taki kram jaki kram taki pan...
jedyne zajęcie pawła to zabawa z CBA w kotka i myszke by nic mu nie udowodnili, facet jest dobry w te klocki, niby nic nie bierze a do perfekcji opanował podejścia pod tematy przez spółki i spółeczki- 3 1
-
2009-07-06 09:05
Adamowicz bedzie musiał zwracac apanaże jakie uzyskuje za tak zwane posiedzenia rady nadzorczej w kilku spulkach mniejskich. przychodzi na te posiedzenia nielegalnie bo wujtowi, burmistrzowi i innemu urzedasowi wybieralnemu nie wolno brac pieniedzy od spolek komunalnych
- 1 0
-
2009-07-05 23:49
Drogi wybudowane przez zbrodniarzy Hitlerowskich i przez Niemców (1)
sa w idealnym stanie do dzisiaj !!!Nanowsze drogi wybudowane unas przez Polaków sa remontowane miesiac po odbiorze!! Polacy budowali autostrady za granica w Niemczech tez wiec potrafia zrobic dobrze .A raczej tak jak kaza im Niemcy robic.W polsce robia byle jak Bo im sie na to pozwala!! Inspektor nadzoru bierze w lape ilesieda podobnie inni!
- 4 3
-
2009-07-06 11:18
Nieprawda
drogi budowane 70 lat temu były już wielokrotnie remontowane, nic nie jest wieczne.
Co do polskich dróg - cóż, przez wiele lat były robione z materiałów fatalnej jakości.
Od kilku lat podobno się używa lepszych (zresztą chyba to prawda, np. Błędnik dwa lata po remoncie jest w bdb stanie), ale zaniedbań z tylu lat nie da się nadrobić w rok czy pięć lat.- 0 0
-
2009-07-06 09:35
PANIE ADAMOWICZ PYCHA JEST GRZECHEM GLOWNYM
- 2 0
-
2009-07-06 10:55
Najbardziej nie lubię głupoty
A z tego raportu wynika, że nie brakuje jej w tym mieście.
Polnische Wirkschaft, i tyle.
WSTYD.- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.