• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korki na Rakoczego. Kierowcy ZKM jak "wychowawcy"

Maciej Naskręt
18 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Dwa autobusy miejskie blokują przejazd ul. Rakoczego. Film nadesłany przez czytelnika wraz z numerami autobusów.


Kierowcy ZKM zamiast dawać przykład, jak jeździć na tzw. zamek, jeszcze wydłużają spowodowane pracami drogowymi korki. Przewoźnik zapewnia, że niefrasobliwych kierowców czeka pouczenie i instruktaż jazdy w korkach.



Blokowanie pasów przez autobusy miejskie zdarza się nagminnie. Blokowanie pasów przez autobusy miejskie zdarza się nagminnie.
Od kilku tygodni kierowcy muszą zmagać się ze zwężeniem ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska na Morenie. Z uwagi na budowę linii tramwajowej przepustowość jezdni na wysokości ul. Dolne Młyny zmniejsza się z dwóch do jednego pasa ruchu. Tworzą się tam korki.

Jedynym i sprawnym sposobem na pokonanie zatoru w takim kształcie i w tym miejscu jest jazda na tzw. zamek, czyli przejazd samochodu przez zwężenie raz z lewego, raz z prawego pasa. O to też za pośrednictwem naszego portalu prosili jakiś czas temu mieszkańcy Matemblewa.

Niestety, nie wszyscy kierowcy stosują się do tych rad. Co ciekawe, zasady ułatwiającej życie wszystkim nie respektują nawet zawodowi kierowcy prowadzący autobusy komunikacji miejskiej.

- Jadą jak "wychowawcy", blokując niepotrzebnie lewy pas ruchu. Wydaje im się, że zyskują kilka cennych sekund. To nieprawda. Z tego powodu korki niepotrzebnie sięgają ronda im. Jana de la Salle - opisuje nasz czytelnik, pan Waldemar, który nadesłał nam film przedstawiający sytuację, której był świadkiem.

O komentarz poprosiliśmy władze Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.

- Zależy nam, by nasi kierowcy byli wzorem dla innych użytkowników dróg. Stąd kierowcy oraz motorniczowie nieustannie przechodzą szkolenia wewnętrzne zarówno z obowiązujących przepisów jak i kultury obsługi naszych klientów. Zwracamy im także uwagę na bieżące sygnały od mieszkańców - mówi Magdalena Kiljan, pełniąca obowiązki rzecznika prasowego ZKM

Kim są dla ciebie pozostali uczestnicy ruchu na drodze?

Teraz Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku przeprowadzi rozmowy instruktażowe z zarejestrowanymi na filmie kierowcami. Będą mogli podczas spotkania poznać podstawowe zasady z jazdy właśnie na "zamek". Jest więc szansa, że sytuacja nie powtórzy się.

Czemu mamy problem z jazdą na "zamek"?

Niestety pokutują wśród kierowców dawne czasy - wspomnienia o kolejkach nie tylko do sklepu, ale też do granicy państwa. Każdy musi odstać swoje, wtedy dostanie to, co mu się należy. Wciąż jesteśmy słabo wyedukowani, samochody jadąc gęsiego zalegają na jednym pasie, zamiast ustawiać się na dwóch i skracać tym samym zator na drodze.

W krajach zachodnich - na przykład w Niemczech, jeśli kierowca nie dojedzie do zwężenia, może dostać za to mandat. Zdaniem niemieckich funkcjonariuszy takie zachowanie to właśnie tworzenie korka. na naszych drogach policjanci rzadko wymierzają podobne mandaty kierowcom.

Opinie (324) 2 zablokowane

  • Przysięgam od jutra się nie spieszę i będzie nowy temat na trójmiasto.Pl " kierowcy zkm olewają pasażerów"

    • 1 2

  • Problemem nie jest zwężenie ale "ustąp pierwszeństwa" przy wjeździe na rondo na Morenie

    Zwężenie na Potokowej było już podczas poprzedniego etapu robót i korków NIE BYŁO!!.
    Prawdziwym problemem jest to, że za zwężeniem sytuacja się nie poprawia, bo samochody dalej ciągną pod górę w ślimaczym tempie!!!
    Teraz samochody wjeżdżające na tymczasowe rondo od strony Potokowej (do tej pory były na drodze głównej) muszą ustępować samochodom jadącym od strony Jaśkowej Doliny i Rakoczego - a ich jest BARDZO DUŻO.
    Brak płynności na wjeździe na rondo blokuje Potokową aż do Niedźwiednika.
    Nie rozumiem dlaczego organizując to tymczasowe rondo nie kontynuowano całkiem sensownego pomysłu zastosowanego na części tego ronda czyli dwóch WYDZIELONYCH pasów ruchu - jak jest na fragmencie od wjazdu przy NETTO do zjazdu na Niedźwiednik. Z tamtej strony korków nie ma!!!
    Może ktoś przemyśli organizację ruchu na tym tymczasowym rondzie??!!!

    • 0 0

  • a pedal osobowym stoi na przejsciu to kurka nie przeszkadza co brak slow pajace z was

    • 1 1

  • O królu złoty !!! :-)

    • 0 0

  • Czemu mamy problem z jazdą na "zamek"?

    Ja obstawiam matołectwo.

    • 2 0

  • Czyli to że są korki to wina kierowców ZKM ??? NIe zaś wynik głupoty władz miasta i przygotowujących organizacje ruchu podczas

    W każdym europejskim CYWILIZOWANYM kraju wobec takich utrudnień prace prowadzone byłyby na 3 zmiany (żeby jak najszybciej skończyć i jak najmniej utrudniać ruch. Aby pracownicy chcieli pracować na nocną zmianę i świąteczną (sobota, niedziela) trzeba zapłacić im 3 razy wyższe wynagrodzenie (skąd pieniądze? prezes firmy kupiłby sobie tańszy model helikoptera) Po za tym nie rozpoczyna się zmian organizacyjnych które są wynikiem budowy 18 stycznia a następnie wstrzymuje prace -bo zima i śnieg- SORRY ale taki mamy klimat (utrudnienia w ruchu pozostają mimo że nic się nie dzieje)
    W Polsce niestety wszystko dzieje się na tata wariata, nikt nie wyda więcej kasy na usprawnienie ruchu bo wydal już tą kasę na ŁAPÓWKĘ dla urzędników i nie musi zwiększać swoich wydatków bo i tak nic mu nie zrobią (inaczej co - zwrócą łapówkę?) KTO na tym cierpi- Pan, Pani czyli OBYWATELE.

    • 0 1

  • "W krajach zachodnich - na przykład w Niemczech, jeśli kierowca nie dojedzie do zwężenia, może dostać za to mandat. Zdaniem niemieckich funkcjonariuszy takie zachowanie to właśnie tworzenie korka. na naszych drogach policjanci rzadko wymierzają podobne mandaty kierowcom"

    I wszystko w temacie :)

    • 1 0

  • Szkolenia? Pic na wode

    Przez 9 lat jak tu pracuje tylko raz było niby szkolenie z tzw. kultury obsługi naszych klientów na którym nic nie było o tej kulturze wiec pani magdo,gadasz głupoty. Dopóki bydło (mowa o pasażerach) się nie zmieni to dalej tak będzie

    • 2 0

  • Proszę p. Naskręt pisać jaśniej na czym polega jazda na zamek, bo napisał Pan

    po prostu źle. Jak wskazują znaki ustawione przed zwężeniami polega to na tym że jedzie jeden z prawego, jeden z lewego tuż przed samym przewężeniem !!!
    Zmianę pasa samochodom mającym na swoim pasie przeszkodę powinno się umożliwić tuż przed nią !!!!! I te znaki tak pokazują !!! Proszę się im przyjrzeć.
    Kiedyś na Marynarki Polskiej /Jana z Kolna w stronę Głównego Miasta nie wiedzieć czemu wszyscy jadący w tę stronę ustawili się tylko na lewym pasie a koniec korka sięgał ulicy Reja !!! Czyli jadący z Klinicznej na Marynarki Polskiej / Jana z Kolna mieli wolny prawy pas do zwężenia przy Stoczni co nie bardzo się podobało tym z lewego, więc kierowcy z Klinicznej nie bardzo wiedzieli kiedy wepchać się na lewy pas. Gdyby jazda faktycznie była na suwak oboma pasami to koniec kolumn aut na obu pasach byłby na wysokości Stoczni Północnej, ale wszyscy jadący z Nowego Portu ustawili się na lewym i nie dziwota że koniec korka sięgał Reja, a właściwie Załogowej. Powodując perturbacje na skrzyżowaniu z Reja.

    Wklejam cytat z moto.pl (po wrzuceniu na google hasła"jazda na suwak"):

    " I to jest jazda na suwak?

    Raczej zamek błyskawiczny. Kierowcy stoją na dwóch pasach, także na którym np. remontowana jest studzienka. Dojeżdżają do samej "łaty", bo ten z pasa obok ma obowiązek go przepuścić, dopiero potem sam przejedzie. I tak z kolejnymi kierowcami - jeden z prawej, jeden z lewej - jak ząbki w suwaku. Dzięki temu ruch jest płynny. Korek na 120 aut może skrócić się o połowę."

    (W. Pietraszewski - instruktor nauki jazdy, były rajdowiec).

    Czyli reasumując - zamiast jechać Marynarki Polskiej cały czas oboma pasami i skrócić korek do Stoczni Północnej, jechano tylko lewym powodując jego wydłużenie do ulicy Załogowej.

    Dojeżdżając do końca korka, to ten koniec na obu pasach powinien być równy i przy przepuszczaniu na suwak cały czas do samego zwężenia ("łaty") przy boku na sąsiednim pasie powinien jechać przy nas ciągle ten sam samochód.

    Uważam że ponadto, że tu policjanci powinni osobiście sterować ruchem przy przewężeniach to może nauczyłoby nas lepiej pokonywać przewężenia.

    • 1 0

  • Autobus na zdjęciu niepotrzebnie za wcześnie chce zjechać na prawy pas, (1)

    zamiast jechać lewym do samego zwężenia.

    • 1 1

    • kolejny filozof pouczajacy innych

      a wez ty wysiadz ze swego blachosmroda i korzystaj z komu8nikacji publicznej to korków NIE BEDZIE

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane