• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korki na Wałach Jagiellońskich przez autobusy podmiejskie

Szymon Zięba
16 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat "Węzeł-widmo" w Śródmieściu przestał nim być

Zdaniem czytelnika autobusy dalekobieżne potęgują korki, zatrzymując się na przystankach komunikacji miejskiej.

Na większe korki na końcu Wałów Jagiellońskich, obok tymczasowego przystanku przy Forum GdańskMapka, duży wpływ mają autobusy podmiejskie. Ich kierowcy przez kilka, a nawet kilkanaście minut sprzedają pasażerom bilety. W tym czasie z przystanku nie mogą skorzystać autobusy ZTM, które blokują ruch na i tak zawężonej z powodu prac drogowych trasie. Kilkaset metrów dalej znajduje się tymczasem niewykorzystywany przystanek SKM Śródmieście.



Czy budowy i remonty w centrum miasta utrudniają ci życie?

Na problem zwrócił uwagę nasz czytelnik, pan Piotr. Zauważa on, że - oprócz autobusów gdańskiej komunikacji miejskiej - z tymczasowego przystanku przy Forum Gdańsk korzystają także pojazdy jeżdżące do Pruszcza Gdańskiego i Tczewa.

- Do autobusów ustawia się kolejka pasażerów, którym kierowca sprzedaje bilety. Taki proceder potrafi trwać nawet 10 minut - zauważa. - Zdarza się też, że dalekobieżne pojazdy czekają na swoją godzinę odjazdu - nie kryje irytacji.
W tym czasie z przystanku nie mogą skorzystać pojazdy ZTM. Czekając na wjazd, spowalniają ruch na Wałach Jagiellońskich, i tak zakorkowanych już przez trwającą budowę przejścia naziemnego.

Budowa przejścia naziemnego powoduje korki na Wałach Jagiellońskich.


Zwróciliśmy się w tej sprawie z pytaniami do Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Przewoźników trzeba traktować tak samo



- "Brama Wyżynna" jest dużym węzłem obsługującym wiele linii komunikacji miejskiej i wiele linii podmiejskich (prywatni przewoźnicy). W przypadku autobusów komunikacji miejskiej pasażerowie na przystanku jedynie wsiadają i wysiadają, natomiast jeśli chodzi o autobusy linii podmiejskich, kupują też bilety u kierowcy, co oczywiście wydłuża postój - przyznaje Wojciech Siółkowski, zastępca dyrektora ds. operacyjnych Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Dodaje, że zarówno komunikacja miejska, jak i podmiejska (tzw. prywatna) to publiczny transport zbiorowy, który obsługuje mieszkańców Gdańska, a także osoby tu pracujące.

- Każdy przewoźnik, który legalnie świadczy usługi na rzecz transportu podmiejskiego i regionalnego, powinien korzystać z infrastruktury na równych zasadach i nie może czuć się dyskryminowany - podsumowuje przedstawiciel ZTM.

Tłok na "Bramie Wyżynnej", pustki na "SKM Śródmieście"



"Równouprawnienie" w komunikacji miejskiej nie rozwiązuje jednak problemu korków w okolicy. Lek na kłopot znajduje się tymczasem na wyciągnięcie ręki - około 200 metrów od tymczasowego przystanku przy Forum.

Rozkłady ZTM. Jak kursuje komunikacja?



Chodzi o przystanek autobusowy SKM Śródmieście. Do niedawna zatrzymywały się tam m.in. autobusy linii 118. Po tym, jak "stoosiemnastka" wróciła na swoją starą trasę, przystanek jest praktycznie niewykorzystywany.

Przeniesienie postoju dla pojazdów dalekobieżnych na SKM Śródmieście mogłoby pozytywnie wpłynąć na zwiększenie przepustowości korkujących się Wałów Jagiellońskich.

Opinie (165) 8 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    to prawda (4)

    Wielokrotnie obserwuję w starej i nowej lokalizacji przystanku że kierowcy autobusów podmiejskich kompletnie nie myślą. Wiedzą że krócej bądź dłużej będą sprzedawać bilety i przy panującej w tamtej okolicy ciasnocie powinni moim zdaniem jeśli tylko jest miejsce zatrzymać się jak najbardziej na przodzie przystanku by zrobić za nimi miejsce następnym oraz tym, którzy z pewnością stoją tam krócej (ztm bptour). Ale nie! Stają na stają na samym środku i gdzieś mają to że przed przystankiem za nimi bez sensu ustawia się kolejka, którą generują tamując płynność przejazdu!

    • 86 18

    • Poobserwuj jeszcze trochę to może dostrzeżesz, że przy Bramie Wyżynnej jest jedna zatoka (2)

      ale kilka przystanków. Każdy ma wiatę na której jest napisane które konkretnie autobusy się przy niej zatrzymują. Dlaczego pasażerowie mają po kilkadziesiąt metrów tłumnie iść do autobusu, skoro może się zatrzymać tam gdzie jego miejsce? Ty też gdy po kogoś przyjeżdżasz zatrzymujesz się 30 metrów od niego i czekasz aż karnie przybędzie?

      • 10 12

      • (1)

        Może zanim przejeżdżałeś/łaś to sprzed autobusu odjechały 2 kolejne a kierowca tego stojącego sprzedawał bilety i nie miał możliwości podjechania do przodu. Komentować jest najłatwiej ale spojrzeć z perspektywy drugiej osoby już nie.
        Ps. Kierowcy autobusów też nie chcą stać w korkach

        • 16 1

        • Ale mógł pasażerów przeprosić i przesunąć się do przodu

          Albo zabrać wszystkich do środka, dojechać na Zaroślak i tam sprzedawać bilety.

          Ale doskonale wiesz, że piszesz bzdety, bo na Wyżynnej właśnie doskonale było widać bezmyślność kierowców PKSów.

          • 2 5

    • A może właśnie...

      ... przed tym autobusem był właśnie autobus, który niedawno odjechał.

      • 3 0

  • Przeniesienie problemu w inne miejsce (3)

    Jeżeli przeniesie się przystanek dla autobusów dalekobieżnych to problem z korkami autobusów ZTM i samochodów zmaleje ale za to problem powstanie na przystanku Śródmieście SKM. Tam autobusy i tramwaje mają wspólny peron. Jeżeli tam autobusy dalekobieżne będą się zatrzymywać to zablokują ruch tramwajowy, zwłaszcza w szczycie, gdzie tramwaje jeżdżą tam średnio co 7 minut. Więc problem zostanie tylko przeniesiony i pociągnie za sobą pasażerów tramwajów.

    • 8 21

    • Nie zablokuja tramwajow bo tam nie ma wspolnwgo przystanku

      • 13 0

    • Jaki problem??

      Autobusy dalekobieżne jeżdżą daleko, nie do Kolbud i Straszyna

      • 0 0

    • W którym miejscu maja wspolnh peron? Byles tam kiedyś?

      • 7 0

  • (2)

    Typowy kierofczyk. To autobusy powoduja korki ale setek aut i w kazdym jedna osoba to nie widzi

    • 16 15

    • Te setki samochodów powinny zostać zastąpione przez setki rowerów (1)

      A na każdym rowerze po kilka osób.

      • 3 1

      • słusznie. korkow by nie było

        • 0 0

  • (3)

    A!co z kierowcami osobowek skrecajacymi w Armii Krajowej z pasa do jazdy prosto? Pakuja sie prosto pod autobusy

    • 17 1

    • Zgadza się, ale tam to jest bardzo żel oznakowane (2)

      Te malunki na jezdni to jakiś żart :)

      • 3 1

      • Jest dobrze oznakowane (znak pionowy) (1)

        Tylko trzeba patrzeć na znaki.

        • 2 1

        • Ale ten znak pionowy chyba jest złego koloru, powinien być żolty, chyba

          Bo znaki poziome masz na żółto, więc się to kupy nie trzyma, ale może się mylę. Wydaje mi się ze jak jest zmieniona organizacją ruchu to znaki informujące o jej zmianie powinny być na żółtym tle, a nie na niebieskim hmmm

          • 0 5

  • (1)

    A może na czas pandemi zatrudnić, jak dawniej, konduktorów sprzedających bilety w autobusach

    • 8 0

    • OK. Ale Ty płacisz.

      • 2 0

  • To nie "korki", tylko "zatory". (1)

    Już spieszę z wyjaśnieniem: korek powoduje nadmiar pojazdów na drodze. Zator powoduje jedna przeszkoda, np. zatrzymany autobus podmiejski.

    • 10 3

    • Autobus

      Przesiadz sie do autobusu i nie korkujesz drigi
      Wlacz myslenie

      • 1 2

  • (2)

    będzie przejście dla pieszych przy locie i dworcu to dopiero się zaczną koreczki alatem jeszcze lepiej ciekawie kto to wymyślił brawo

    • 31 8

    • Rowerowa metropolita taka anarchistyczna organizacja

      • 9 1

    • masz obwodnice?

      to po co sie pchasz przez centrum

      • 0 3

  • Wreszcie ktos podjął ten temat.

    Wąs w pksie wjedzie na przystanek i drukuje te bilety i drukuje...

    • 5 5

  • Opinia wyróżniona

    a pamiętacie zatoczki? (8)

    Przecież przed budową forum tam były bardzo porządne zatoczki dla autobusów. Nikt nikomu nie przeszkadzał. I co? Gdzie są miejscy planiści? Kto się na takiego babola zgodził, że zniszczono porządne i przemyślane rozwiązanie?

    • 180 18

    • Powaznie ? Pomysl troche .

      • 10 17

    • Przeciez zatoczke zlikwidowano (2)

      teraz ze wzgledu na remont wiec to co napisales to straszna glupota

      • 14 17

      • Widać, że nie jest pan stąd... jak istniała jeszcze Gildia to kiedyś przystanki autobusowe znajdowały się w zatoce dokładnie tam, gdzie teraz jest przystanek tymczasowy. Także niech pan nie poucza innych skoro sam nie ma wiedzy.

        • 12 1

      • Słoik

        Najlepiej jak sie słoki wypowiada o miescie .

        • 0 0

    • przeszkadzały, bo z takich autobusy musza ponownie włączać się do ruchu (2)

      a one powinny mieć w mieście absolutne pierwszeństwo i reszta ma się do nich dostosować, nie na dowrót

      • 6 10

      • (1)

        Co za bełkot. Przecież autobus ma pierwszeństwo przy włączaniu się do ruchu więc w czym problem?

        • 2 4

        • Już nie mają pierwszeństwa zmienił się przepis z tego co wiem

          • 0 2

    • Zatoczki

      Dokladnie tak. Pan Piotr niech sam wsiada do autobusu kilometr dalej a tymczasem znikaja zatoki przystankowe a w ich miejsce bedzie....przejscie naziemne. Hurrra!!!! Postoimy dluzej w korkach!!!! Hurrra!!!

      • 0 0

  • Tam jest jakiś koszmar!!!

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane