• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korki na rondzie przez... zbytnią uprzejmość kierowców

Maciej Korolczuk
14 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (167)
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
W najbardziej krytycznym momencie na rondzie w Letnicy ruch blokował się nawet przez ponad 4 minuty. W najbardziej krytycznym momencie na rondzie w Letnicy ruch blokował się nawet przez ponad 4 minuty.

Czy do paraliżu na drodze może doprowadzić zbytnia uprzejmość osób umożliwiających włączenie się do ruchu innym kierowcom? Do takiej sytuacji w ostatnim czasie dochodziło na rondzie w LetnicyMapka przy wyjeździe z tunelu pod Martwą Wisłą. W skrajnym przypadku zablokowało to rondo na 4 minuty.



Czy wpuszczasz przed siebie na drodze innych kierowców?

Korki wokół ronda w Letnicy to w ostatnich miesiącach codzienność kierowców korzystających na co dzień z ul. Marynarki Polskiej, al. Macieja Płażyńskiego i przede wszystkim tunelu pod Martwą Wisłą.

Korki wokół skrzyżowanie stały się dokuczliwe po tym, jak we wrześniu zamknięto wiadukt na ul. Krasickiego między Brzeźnem a Nowym Portem. Rondo zatyka się każdego dnia - zwłaszcza w godzinach porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego.

I jak się okazuje, do korków przyczyniają się nie tylko "nadprogramowe" auta, które dociążyły skrzyżowanie w czasie remontu wspomnianego wiaduktu.

Jak zauważyli gdańscy inżynierowie ruchu, do większych korków w tym miejscu doprowadza nie tylko wzmożony ruch, ale też zachowania samych kierowców, którzy są... zbyt uprzejmi wobec innych i pozwalają im włączyć się do ruchu.

- Na wylocie z tunelu zaleca się trzymanie małych odległości między pojazdami - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Jeżeli przestrzenie między autami są za duże i trwają kilka sekund, algorytm uznaje, że nie ma więcej pojazdów oczekujących na wjazd na rondo, i wyłącza sygnał zielony. Dlatego jeśli jesteśmy już na tarczy skrzyżowania i chcemy kogoś puścić przed siebie, aby włączył się do ruchu, róbmy to w sposób płynny. Niejednokrotnie obserwowaliśmy sytuację, gdy zbyt uprzejmy kierowca wręcz zatrzymywał się na rondzie, aby puścić 2-3 pojazdy. Takie zachowania skutkują tym, że prędkości pojazdów znajdujących się za zbytnio uprzejmym kierowcą spadają do zera i tworzy się zator. Na jego rozładowanie potrzeba później od kilku do kilkudziesięciu sekund.

Rekord? Skrzyżowanie zablokowane na ponad 4 minuty



W najbardziej krytycznym momencie, jaki odnotowano, tarcza skrzyżowania "stanęła" całkowicie na ponad 240 sekund. Wstrzymanie ruchu na rondzie przez ponad cztery minuty sprawiało, że wokół samego ronda tworzyły się korki o długości kilkuset metrów.

Rozwiązanie: zielone światło dla tunelu krócej, ale częściej



Drogowcy przeanalizowali problem i po przeprowadzeniu testów znaleźli skuteczne rozwiązanie. Przede wszystkim zmodyfikowano algorytm sterujący, odpowiadający za obsługę m.in. wyjazdu z tunelu.

- Priorytetem dla inżynierów ruchu było utrzymanie płynności ruchu na tarczy skrzyżowania. W zależności od stanu pętli indukcyjnych, znajdujących się właśnie na tarczy, sprawdzana jest jej zajętość. Dopiero moment wskazujący na to, że jest ona przejezdna, pozwala na uruchomienie sygnału zielonego dla wyjazdu z tunelu. Analizy po wdrożeniu zmian wykazały, że obecnie sygnalizacja włącza sygnał zielony dla tunelu na nieco krócej, ale za to częściej. Korekta spowodowała zauważalną poprawę warunków ruchu, co jednoznacznie wykazały porównawcze analizy zebranych danych. Obecnie chwilowe blokowanie tarczy trwa w najgorszych przypadkach 30-40 sekund. W głównym stopniu związane jest to jednak z przepuszczaniem tramwajów, co determinuje sygnał czerwony dla samochodów, a nie całkowitym zakleszczeniem się pojazdów uniemożliwiającym ruch w każdą ze stron - dodaje Wawrzonek.
Komunikaty apelujące o zmniejszenie prędkości to w ostatnim czasie najczęstszy przekaz do kierowców korzystających z tunelu i ronda w Letnicy. Komunikaty apelujące o zmniejszenie prędkości to w ostatnim czasie najczęstszy przekaz do kierowców korzystających z tunelu i ronda w Letnicy.

Kluczowy zdrowy rozsądek



Jednocześnie apeluje do uprzejmych kierowców, by z prawa do wpuszczania przed siebie innych osób korzystali w rozsądny sposób.

- Manewr puszczenia kogoś przed siebie powinien wymagać od nas jedynie lekkiego zwolnienia, a nie całkowitego zatrzymania. Jeśli chcemy puścić przed siebie innego uczestnika ruchu, ale to wymagałoby naszego zatrzymania, po prostu nie róbmy tego. Osoba, która czeka na swoją kolej, na pewno w końcu włączy się do ruchu, a wszyscy skorzystają na tym bardziej, jeśli ten ruch będzie cały czas płynny - dodaje.

Miejsca

Opinie (167) 6 zablokowanych

  • Ronda a pseudoronda w Gdańsku

    W gdańsku to kierowcy w ogóle nie grzeszą umiejętnościami jazdy po rondzie. Skoro na dużym dobrze widocznym rondzie kierowcy nie wiedzą jak się poruszać, to nie ma się co dziwić, że nie radzą sobie na pseudorondach takich jak choćby na skrzyżowaniu leszczynowej z Jabłoniową, przecinając je wedle uznania i nie stosując się do ruchu okrężnego. Swoją drogą niektórzy ze strachu przed pokonaniem pseudorondka tak zwalniają, że wręcz stają i powodują zator. Takich nieudolnych kierowców należałoby wysyłać na kurs jazdy po rondzie.

    • 2 0

  • ruch blokuje się przez światła przed torowiskiem dla tramwajów

    nie przez uprzejmość

    • 1 0

  • 240 sekund

    kto liczy czas w korkach w sekundach?
    Trochę trwało ale wyszło mi, że to raptem 4 minuty.
    To powód do robienia zadymy?

    • 1 1

  • Nie

    ma czegoś takiego jaj zbytnia uprzejmość, ale za to są przepisy, które należy przestrzegać

    • 2 0

  • prawda, prawda, zamiast jechać normalnie lub też toczyć się normalnie, to niektórzy robią to nieumiejętnie (1)

    jak nie jedzie nikt za Tobą, to większy zysk dla czekających, jak przejedziesz szybko, bez ustępowania, druga sprawa dla tych, co nie umieją tego robić płynnie - jeżeli chcesz kogoś wpuścić i hamujesz na pierwszeństwie, to wszyscy za Tobą muszą też hamować - to jest bezsensu, nie wymuszajmy na innych, pierwszeństwo tam jest z jakiegoś powodu, róbcie to płynnie albo wcale. Ci, którzy muszą czekać - no niestety, muszą czekać, bo zakorkujemy więcej samochodów.

    • 3 0

    • ale obecnie ludzie tak bardzo lakna stania sie bohaterem, nawet jesli kosztem powodowanych przez nich zatorow

      najwazniejsze to wy(c)hamowywac ruch za soba, bo jest sie przeciez milym i wrazliwym

      • 2 0

  • Odległości :-)

    Trzymać małe odległości aby algorytm i było zielone. Jak wjedziesz komuś w zderzak to bedą krzyczeć, że za mała odległość miedzy pojazdami. Sami mądrzy, a w artykule napisane, że korki robi sygnalizacja świetlna a nie uprzejmi kierowcy . Gdyby nie tacy uprzejmi kierowcy to w życiu bym nie wjechał na to rondo( rano/ wieczorem) Sam wpuszczam i jestem wpuszczany, takich kierowców nam potrzeba!!!

    • 5 1

  • Na drodze, gdzie panują określone zasady nie ma miejsca na uprzejmości

    Zawsze to robi dodatkowe zamieszanie. Jestem totalnym przeciwnikiem

    • 2 3

  • Bzdura Panie Korolczuk (1)

    Gdyby nie uprzejmość innych kierowców, to kierowcy wjeżdżający "na rondo" NIGDY by nie wjechali. Wiem co mówię, ponieważ codziennie przejeżdzam przez to rondo i to w newralgicznych godzinach

    • 8 3

    • uprzejmi to najczesciej ci, ktorzy kodeksu drogowego nie znaja i sa chamami dla pojazdow za soba

      • 1 2

  • Rekord?

    Rekord to był 28 października. Stałem przed rondem ponad pół godziny. Było kompletnie zablokowane. Rondo odblokowała dopiero policja i chwała im za to, bo by to trwało bez końca
    .

    • 1 0

  • Znalazł się AS przestworzy drogowych, teoretyk Wawrzonek (1)

    Gdyby nie uprzejmość kierowców, to nigdy byś Wawrzonek, nie wjechał na to rondo, ale co ty tam wiesz o uprzejmości i kulturze jazdy ...

    • 6 2

    • Haha

      Gdzie jest napisane żeby wcale niepuszczac? Puszczac ale rozsadnie. Nic dziwnego że sobie tam nie radzisz nieudaczniku jak czytanie ze zrozumieniem cie przerasta

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane