• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korki na rondzie przez... zbytnią uprzejmość kierowców

Maciej Korolczuk
14 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (167)
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
W najbardziej krytycznym momencie na rondzie w Letnicy ruch blokował się nawet przez ponad 4 minuty. W najbardziej krytycznym momencie na rondzie w Letnicy ruch blokował się nawet przez ponad 4 minuty.

Czy do paraliżu na drodze może doprowadzić zbytnia uprzejmość osób umożliwiających włączenie się do ruchu innym kierowcom? Do takiej sytuacji w ostatnim czasie dochodziło na rondzie w LetnicyMapka przy wyjeździe z tunelu pod Martwą Wisłą. W skrajnym przypadku zablokowało to rondo na 4 minuty.



Czy wpuszczasz przed siebie na drodze innych kierowców?

Korki wokół ronda w Letnicy to w ostatnich miesiącach codzienność kierowców korzystających na co dzień z ul. Marynarki Polskiej, al. Macieja Płażyńskiego i przede wszystkim tunelu pod Martwą Wisłą.

Korki wokół skrzyżowanie stały się dokuczliwe po tym, jak we wrześniu zamknięto wiadukt na ul. Krasickiego między Brzeźnem a Nowym Portem. Rondo zatyka się każdego dnia - zwłaszcza w godzinach porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego.

I jak się okazuje, do korków przyczyniają się nie tylko "nadprogramowe" auta, które dociążyły skrzyżowanie w czasie remontu wspomnianego wiaduktu.

Jak zauważyli gdańscy inżynierowie ruchu, do większych korków w tym miejscu doprowadza nie tylko wzmożony ruch, ale też zachowania samych kierowców, którzy są... zbyt uprzejmi wobec innych i pozwalają im włączyć się do ruchu.

- Na wylocie z tunelu zaleca się trzymanie małych odległości między pojazdami - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Jeżeli przestrzenie między autami są za duże i trwają kilka sekund, algorytm uznaje, że nie ma więcej pojazdów oczekujących na wjazd na rondo, i wyłącza sygnał zielony. Dlatego jeśli jesteśmy już na tarczy skrzyżowania i chcemy kogoś puścić przed siebie, aby włączył się do ruchu, róbmy to w sposób płynny. Niejednokrotnie obserwowaliśmy sytuację, gdy zbyt uprzejmy kierowca wręcz zatrzymywał się na rondzie, aby puścić 2-3 pojazdy. Takie zachowania skutkują tym, że prędkości pojazdów znajdujących się za zbytnio uprzejmym kierowcą spadają do zera i tworzy się zator. Na jego rozładowanie potrzeba później od kilku do kilkudziesięciu sekund.

Rekord? Skrzyżowanie zablokowane na ponad 4 minuty



W najbardziej krytycznym momencie, jaki odnotowano, tarcza skrzyżowania "stanęła" całkowicie na ponad 240 sekund. Wstrzymanie ruchu na rondzie przez ponad cztery minuty sprawiało, że wokół samego ronda tworzyły się korki o długości kilkuset metrów.

Rozwiązanie: zielone światło dla tunelu krócej, ale częściej



Drogowcy przeanalizowali problem i po przeprowadzeniu testów znaleźli skuteczne rozwiązanie. Przede wszystkim zmodyfikowano algorytm sterujący, odpowiadający za obsługę m.in. wyjazdu z tunelu.

- Priorytetem dla inżynierów ruchu było utrzymanie płynności ruchu na tarczy skrzyżowania. W zależności od stanu pętli indukcyjnych, znajdujących się właśnie na tarczy, sprawdzana jest jej zajętość. Dopiero moment wskazujący na to, że jest ona przejezdna, pozwala na uruchomienie sygnału zielonego dla wyjazdu z tunelu. Analizy po wdrożeniu zmian wykazały, że obecnie sygnalizacja włącza sygnał zielony dla tunelu na nieco krócej, ale za to częściej. Korekta spowodowała zauważalną poprawę warunków ruchu, co jednoznacznie wykazały porównawcze analizy zebranych danych. Obecnie chwilowe blokowanie tarczy trwa w najgorszych przypadkach 30-40 sekund. W głównym stopniu związane jest to jednak z przepuszczaniem tramwajów, co determinuje sygnał czerwony dla samochodów, a nie całkowitym zakleszczeniem się pojazdów uniemożliwiającym ruch w każdą ze stron - dodaje Wawrzonek.
Komunikaty apelujące o zmniejszenie prędkości to w ostatnim czasie najczęstszy przekaz do kierowców korzystających z tunelu i ronda w Letnicy. Komunikaty apelujące o zmniejszenie prędkości to w ostatnim czasie najczęstszy przekaz do kierowców korzystających z tunelu i ronda w Letnicy.

Kluczowy zdrowy rozsądek



Jednocześnie apeluje do uprzejmych kierowców, by z prawa do wpuszczania przed siebie innych osób korzystali w rozsądny sposób.

- Manewr puszczenia kogoś przed siebie powinien wymagać od nas jedynie lekkiego zwolnienia, a nie całkowitego zatrzymania. Jeśli chcemy puścić przed siebie innego uczestnika ruchu, ale to wymagałoby naszego zatrzymania, po prostu nie róbmy tego. Osoba, która czeka na swoją kolej, na pewno w końcu włączy się do ruchu, a wszyscy skorzystają na tym bardziej, jeśli ten ruch będzie cały czas płynny - dodaje.

Miejsca

Opinie (167) 6 zablokowanych

  • Policja z dronem o 15.30 i po sprawie

    • 0 0

  • To rondo to totalny gniot

    projektowy
    Tyle metrów średnicy i non stop zablokowane, dodatkowo światło po przejeździe tramwaju pali się zbyt długo

    • 7 1

  • Zamknąć zjazd z tunelu w stronę centrum , a ruch w stronę centrum skierować zjazdem przy stadionie

    I wtedy NIE ma korka :)

    • 0 0

  • nauczcie sie jazda na tak zwany suwak i uprzejmosci po ,,jednemu" nie duetami ,trio itak dalej tylko w korku!!,nie wciskamy sie z konczacego sie pasa,nie wlaczamy sie na beszczelniaka! podczas plynnej jazdy.

    • 0 0

  • (1)

    nie prawda,wystarczy otworzyć drugi pas

    • 3 1

    • srodkiem zawsze bezpiecznie, w hokeju wysokie kije,lataj LOTem!.

      • 0 0

  • Zajwiększy zator tworzy się gdy ludzie przechodzą przez przejście dla pieszych z tramwaju w kierunku stadionu. Idą spacerkiem, bez pośpiechu nie patrzą na auta, a czemu? Bo mają takie prawo i nie interesuje ich to że cały prawoskręt z ronda musi stanąć. Co do uprzejmości w puszczaniu, jeżeli jedzie się tam wolno i wpuszcza na twz kopertę, to nie ma dużych korków, a gdyby nie wpuszczać innych, to korki z bocznych wjazdów sięgałyby setek metrów. Podsumowując: są ludzie i ludziska, są kierowcy i tacy co uważają się za kierowców, ale to tylko oni tak myślą. Więc życzę wszystkim dużo uprzejmości i szerokiej drogi.

    • 3 0

  • Dziwny kraj

    Zamiast zwalać winę na uprzejmych kierowców zmodyfikujcie system sterowania ruchem. W cywilizowanym świecie nie tylko pętle indukcyjne ale również kamery i lidary monitorują ruch uliczny i na podstawie odczytów z wielu czujników podejmowane są decyzje o sterowaniu sygnalizacją. Sterowanie sygnalizacją w Trójmieście jest na poziomie średniowiecza. Miliony poszły na Tristar'a a efekty na poziomie mniej niż zero.

    • 11 0

  • A nie wystarczyłoby zmienić ustawienia algorytmu? Przecież to nie jest niezależny umysł a program stworzony przez człowieka dla ludzi wiec nie rozumiem tu czegoś. Jak zawsze - urzędnik wie lepiej?

    • 3 0

  • Punury żart.

    Uprzejmość i kultura na drodze to są nasze narodowe cechy

    • 1 0

  • Turbinowe rondo

    Jak widać na rondzie zajęty jest tylko jeden pas , przy klasycznym układzie z dwoma pasami nie byłoby problematycznego wjazdu na rondo , można byłoby płynnie wjechać , ten miks ronda i sygnalizacji trochę przerost formy nad treścią.
    Turbinowość w tym miejscu przy preferencyjnych generalnie 2 kierunkach słabo się sprawdza

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane