• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korki na rondzie przez... zbytnią uprzejmość kierowców

Maciej Korolczuk
14 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (167)
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
W najbardziej krytycznym momencie na rondzie w Letnicy ruch blokował się nawet przez ponad 4 minuty. W najbardziej krytycznym momencie na rondzie w Letnicy ruch blokował się nawet przez ponad 4 minuty.

Czy do paraliżu na drodze może doprowadzić zbytnia uprzejmość osób umożliwiających włączenie się do ruchu innym kierowcom? Do takiej sytuacji w ostatnim czasie dochodziło na rondzie w LetnicyMapka przy wyjeździe z tunelu pod Martwą Wisłą. W skrajnym przypadku zablokowało to rondo na 4 minuty.



Czy wpuszczasz przed siebie na drodze innych kierowców?

Korki wokół ronda w Letnicy to w ostatnich miesiącach codzienność kierowców korzystających na co dzień z ul. Marynarki Polskiej, al. Macieja Płażyńskiego i przede wszystkim tunelu pod Martwą Wisłą.

Korki wokół skrzyżowanie stały się dokuczliwe po tym, jak we wrześniu zamknięto wiadukt na ul. Krasickiego między Brzeźnem a Nowym Portem. Rondo zatyka się każdego dnia - zwłaszcza w godzinach porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego.

I jak się okazuje, do korków przyczyniają się nie tylko "nadprogramowe" auta, które dociążyły skrzyżowanie w czasie remontu wspomnianego wiaduktu.

Jak zauważyli gdańscy inżynierowie ruchu, do większych korków w tym miejscu doprowadza nie tylko wzmożony ruch, ale też zachowania samych kierowców, którzy są... zbyt uprzejmi wobec innych i pozwalają im włączyć się do ruchu.

- Na wylocie z tunelu zaleca się trzymanie małych odległości między pojazdami - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Jeżeli przestrzenie między autami są za duże i trwają kilka sekund, algorytm uznaje, że nie ma więcej pojazdów oczekujących na wjazd na rondo, i wyłącza sygnał zielony. Dlatego jeśli jesteśmy już na tarczy skrzyżowania i chcemy kogoś puścić przed siebie, aby włączył się do ruchu, róbmy to w sposób płynny. Niejednokrotnie obserwowaliśmy sytuację, gdy zbyt uprzejmy kierowca wręcz zatrzymywał się na rondzie, aby puścić 2-3 pojazdy. Takie zachowania skutkują tym, że prędkości pojazdów znajdujących się za zbytnio uprzejmym kierowcą spadają do zera i tworzy się zator. Na jego rozładowanie potrzeba później od kilku do kilkudziesięciu sekund.

Rekord? Skrzyżowanie zablokowane na ponad 4 minuty



W najbardziej krytycznym momencie, jaki odnotowano, tarcza skrzyżowania "stanęła" całkowicie na ponad 240 sekund. Wstrzymanie ruchu na rondzie przez ponad cztery minuty sprawiało, że wokół samego ronda tworzyły się korki o długości kilkuset metrów.

Rozwiązanie: zielone światło dla tunelu krócej, ale częściej



Drogowcy przeanalizowali problem i po przeprowadzeniu testów znaleźli skuteczne rozwiązanie. Przede wszystkim zmodyfikowano algorytm sterujący, odpowiadający za obsługę m.in. wyjazdu z tunelu.

- Priorytetem dla inżynierów ruchu było utrzymanie płynności ruchu na tarczy skrzyżowania. W zależności od stanu pętli indukcyjnych, znajdujących się właśnie na tarczy, sprawdzana jest jej zajętość. Dopiero moment wskazujący na to, że jest ona przejezdna, pozwala na uruchomienie sygnału zielonego dla wyjazdu z tunelu. Analizy po wdrożeniu zmian wykazały, że obecnie sygnalizacja włącza sygnał zielony dla tunelu na nieco krócej, ale za to częściej. Korekta spowodowała zauważalną poprawę warunków ruchu, co jednoznacznie wykazały porównawcze analizy zebranych danych. Obecnie chwilowe blokowanie tarczy trwa w najgorszych przypadkach 30-40 sekund. W głównym stopniu związane jest to jednak z przepuszczaniem tramwajów, co determinuje sygnał czerwony dla samochodów, a nie całkowitym zakleszczeniem się pojazdów uniemożliwiającym ruch w każdą ze stron - dodaje Wawrzonek.
Komunikaty apelujące o zmniejszenie prędkości to w ostatnim czasie najczęstszy przekaz do kierowców korzystających z tunelu i ronda w Letnicy. Komunikaty apelujące o zmniejszenie prędkości to w ostatnim czasie najczęstszy przekaz do kierowców korzystających z tunelu i ronda w Letnicy.

Kluczowy zdrowy rozsądek



Jednocześnie apeluje do uprzejmych kierowców, by z prawa do wpuszczania przed siebie innych osób korzystali w rozsądny sposób.

- Manewr puszczenia kogoś przed siebie powinien wymagać od nas jedynie lekkiego zwolnienia, a nie całkowitego zatrzymania. Jeśli chcemy puścić przed siebie innego uczestnika ruchu, ale to wymagałoby naszego zatrzymania, po prostu nie róbmy tego. Osoba, która czeka na swoją kolej, na pewno w końcu włączy się do ruchu, a wszyscy skorzystają na tym bardziej, jeśli ten ruch będzie cały czas płynny - dodaje.

Miejsca

Opinie (167) 6 zablokowanych

  • Kaczyńskie Państwo w pigułce :)

    • 0 1

  • Tiaaa ...

    To na pewno nie przez źle zaprojektowane rondo i źle ustawione światła, ino kierowcy winni ...

    • 1 0

  • dajcie miejską symulacje dla ludzi

    coś od miasta dla nerdów kierowców - symulacja komputerowa skrzyżowań gdzie są korki , autentyczne dane z kamer co do ilości aut na minutę ( duże małe ile ) i możliwość ustalania długości świateł i manipulacji parametrami a moze i nawet znakami gdzie to możliwe. Taki crowd-solving problemu,sam chetnie posiedzę przy niektórych skrzyżowaniach...

    • 0 0

  • Na rondzie to jeszcze pół biedy, gorzej na drogach szybkiego ruchu

    Mamy choćby al. Armii Krajowej w Gdańsku; od skrzyżowania z Łostowicką przez długi czas jest tam 100 km/h (aż do znaku 70 km/h i Obszar Zabudowany). Niektórzy tak się przyzwyczaili do bycia wpuszczanymi (choć to oni mają obowiązek ustąpić), że wciskają się na rympał i trzeba albo uciekać na drugi pas (jeśli jest wolny), albo hamować, bo inaczej będzie "dzwon" (kolizja, jakby ktoś nie rozumiał). Podobne zjawisko zaobserwowałem na Obwodnicy Trójmiasta (S6, S7), a nawet na autostradzie A1. zgroza!!! Do tego prowadzi nadmierna uprzejmość.
    Wpuszczajmy w korkach, na światłach (gdy i tak stoimy, nie zastawiajmy wyjazdów ze stacji benzynowych itd), czasem na rondacch. Na drogach szybkiego ruchu lepiej tego nie robić

    • 2 0

  • Faktem niezaprzeczalnym jest ,iż młoda kobieta za kierownicą na pewno nigdy nie wpusci przed siebie żadnego kierowcę . (1)

    • 1 1

    • nie musi, bo zanim dojedzie, mozna 3 razy przed nia wjechac

      • 2 1

  • Tam nikt nie "włącza się do ruchu", bo wszystkie te pojazdy już w nim są.

    Wjazd na skrzyżowanie z drogi publicznej nie jest włączaniem się do ruchu.

    • 0 0

  • (2)

    Korek na tym rondzie tworzy się wtedy, gdy zatrzymywany jest ruch na rondzie na rzecz wyjeżdżających z tunelu. To tak, jakby na wejściu do sklepu / tramwaju ustawić sygnalizator, który dawałby pierwszeństwo wchodzącym. Nawet dziecko wie, że pierwszeństwo powinni mieć wychodzący, by było miejsce dla wchodzących. Wszyscy to wiedzą, poza "inżynierami ruchu".

    • 28 8

    • - Priorytetem dla inżynierów ruchu było utrzymanie płynności ruchu na tarczy skrzyżowania. W zależności od stanu pętli indukcyjnych, znajdujących się właśnie na tarczy, sprawdzana jest jej zajętość. Dopiero moment wskazujący na to, że jest ona przejezdna, pozwala na uruchomienie sygnału zielonego dla wyjazdu z tunelu.

      • 3 0

    • A teraz odpowiedz sobie

      co wydarzy się w tunelu

      • 3 0

  • Problemem nie jest puszczanie, tylko jego sposób

    Wystarczy wolno jechać na rondzie, sygnalizować zjazd z niego oraz zostawić odstęp. Pozwala to na dynamiczne włączanie się do ruchu pojazdów, które nie mają pierwszeństwa. Najważniejsze ciągłe utrzymanie ruchu, bez zatrzymywania się. Jak wjeżdża coś większego, to trzeba bardziej zwolnić i pozwolić wjechać dynamicznie. Puszczanie po kilka pojazdów przed siebie neguje temu, co napisałem, bo powinno być puszczanie 1:1.

    W dodatku, jak jest więcej miejsca i ktoś zjeżdża na następnym zjeździe, a ten jest spowolniony lub zakorkowany, to zjeżdża maksymalnie do prawej krawędzi - w ten sposób ktoś może łatwiej wyminąć pojazd, który ma problem z opuszczeniem ronda.

    I oczywiście bez nagłego przyśpieszania, bez nieprzewidywalnych zachowań (takich jak brak kierunkowskazu), bez przestrzeliwania przez skrzyżowanie, bo ma duży promień łuku poziomego.

    • 3 0

  • Korkuje się tunel arcybiskupa Gocłowskiego, korkuje.

    Za dużo ludzi jeździ samochodami.

    • 0 0

  • kobiety to buraki!!!

    rzadko widzi się by kogoś wpuściły, za to wymagają by je wpuszczać. .Tak odnośnie do równouprawnienia i strajku kobiet

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane