• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korweta zwodowana, tylko po co?

Michał Sielski
17 września 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Artyleria główna ORP Ślązak do naprawy
Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni - pracy coraz mniej, a perspektyw na dokończenie korwety nie widać. Stocznia Marynarki Wojennej w Gdyni - pracy coraz mniej, a perspektyw na dokończenie korwety nie widać.

Jak tak dalej pójdzie, to zwodowana we wtorek w Stoczni Marynarki Wojennej korweta będzie najdłużej budowanym okrętem na świecie. Przez osiem lat powstał kadłub, ale nie ma pieniędzy na dalsze prace.


Czy budowa korwety powinna być dokończona?


Wielozadaniowa korweta typu "Gawron" miała być chlubą polskiej Marynarki Wojennej. Za kilka lat część naszej floty będzie bowiem nadawała się tylko na złom, więc statki wycofane z eksploatacji miał zastąpić nasz sztandarowy produkt. Budowę korwety rozpoczęto w 2001 roku. Za to "szalone" tempo prac nie odpowiadają jednak stoczniowcy. Postępowanie kolejnych rządów, które wciąż odraczały dokończenie prototypu "Gawrona", śmiało mogłoby posłużyć za gotowy scenariusz na kolejny odcinek "Latającego cyrku Monty Pythona".

Wczoraj zwodowano kadłub okrętu. Jego budowa kosztowała ok. 400 mln zł. To jednak dopiero kropla w morzu, bo sama elektronika, a ściślej mówiąc zintegrowany system walki, będzie kosztować min. 600 mln zł. Cały koszt wybudowania i wyposażenia korwety może sięgnąć 1,5 mld zł. Początkowo okrętów miało być osiem, potem siedem, dziś sami wojskowi mówią, że skończy się najwyżej na jednym.

Za taką samą kwotę można kupić dwie, a nawet trzy nowoczesne korwety w USA lub Niemczech. Tylko, że wtedy pracę straciłoby 1,3 tys. osób zatrudnionych w Stoczni Marynarki Wojennej, która praktycznie nie otrzymuje już zleceń od MON. Ale to, że miejsca pracy uda się uratować, to też mit - w stoczni właśnie rozpoczęły się zwolnienia grupowe, pracę ma stracić 30 proc. załogi. A Ministerstwo Obrony Narodowej i tak nie zapłaciło w tym roku za korwetę ani złotówki. Zadłużony zakład jest na skraju bankructwa, wniosek o układ z wierzycielami czeka już w sądzie.

Związkowcy boją się, że zwolnienia doprowadzą do upadku stoczni, a miliony przeznaczone na budowę korwety przepadną. - 65 proc. naszych kosztów to koszty pracy. Zwolnienia obejmą głównie pracowników nieprodukcyjnych, którzy stanowią większą część załogi. Nie możemy utrzymać takiego stanu - podkreśla prezes stoczni Roman Kraiński.

Minister Obrony Narodowej Bogdan Klich zapowiada jednak, że marynarka wojenna otrzyma gotową korwetę "już" w 2012 roku.

Opinie (139) 4 zablokowane

  • Jak Feldmarszałek Klich ostatecznie zwycięży Faszystów i Ksenofobów Afgańskich to za przywiezione Łupy Wojenne dokończy budowę (4)

    Korwety i dokona się Cud Gospodarczy w tym kraju

    • 95 16

    • A Ci co dają minusy to ksenofoby, faszyści i antysemici (2)

      • 11 16

      • czym się tak naćpałeś? (1)

        • 10 6

        • Ironią ......

          • 3 0

    • To jest miś na miarę naszych możliwości

      My tym misiem otwieramy oczy niedowiarkom! to jest nasz miś, przez nas zrobiony,i to nie jest nasze ostatnie słowo!

      • 4 0

  • "Błyskawicę" i "Grom" zbudowali w Anglii, "Wicher" i "Burza" były zbudowane we Francji. (5)

    To dlaczego ptaszyska musimy w Polsce? Jeżeli ktoś uważa, że powinniśmy to dlaczego nie kupił telewizora Unitra, magnetofonu Kasprzak czy samochodu Polonez?

    • 57 18

    • Alez kupil, kupil :)

      Nasze przedwojenne okręty były budowane w czasie, kiedy SMW była jeszcze w powijakach. Sama Gdynia była wówczas młodym miastem. Teraz mamy (a właściwie niestety mieliśmy) rozwinięty przemysł stoczniowy.

      • 16 2

    • Ale nastepny po Błyskawicy (3)

      Huragan miał być budowany w Gdyni.
      tak samo trzeba było zrobić i tym razem - kupić projekt!

      • 6 2

      • Przeciez kupilismy... (1)

        ...polska firma Gawrona nie tworzyla.

        • 0 0

        • Polska nigdy w swojej historii nie miała doświadczenia w budowie korwet, fregat, okrętów podwodnych. Nigdy też nie zbudowano w naszym kraju korwety; nie licząc nietypowego "Kaszuba". W SMW zainwestowano ogromne pieniądze aby można było zbudować "Gawrona". A wystarczyło kupić gotowe kadłuby zagranicą i doposażyć okręt w systemy bojowe w polskich stoczniach. Tak robią znacznie bogatsi. Nie ponoszą ogromnych kosztów dostosowawczych, ograniczają ryzyko niepowodzenia projektu. Z drugiej strony, aby mieć własny przemysł stoczniowy, budujący nowoczesne okręty, trzeba mieć ogromne pieniądze, doświadczenie i zaplecze techniczno-polityczne. Zapomniałem dodać, bez wieloletniego planowania i racjonalnego wydawania pieniędzy nie można stworzyć nowoczesnych sił zbrojnych.

          • 0 0

      • no i masz rację projekt jest niemiecki tylko nasi myśliciele w mundurach tak w nim namieszali że teraz kozła ofiarnego szukają w stoczni.

        • 0 1

  • Polak potrafi. (1)

    • 18 3

    • i gdzie tu kryzys

      skoro kase się wkłada na niekończące się inwestycje

      • 4 1

  • Prawda jest taka, że mamy 3 okręty, które mogą bez kłopotów wypłynąć poza Hel, reszta to kupa złomu, a zdolność obronna naszej (6)

    Armii jest mniejsza niż w roku 1939. By żyło sie lepiej Całe szczęście że w przypadku konfliktu zbrojnego fekdmarszałkowi Klichowi z odsieczą pospieszy bratnia Bundeswehra

    • 86 12

    • Antek, ty już lepiej we młynie wory targaj, zamiast leczyć. (2)

      .

      • 4 14

      • A ty wyjeżdżaj (1)

        Co to w ogóle jest? Kraj który deklaruje czynny udział w konfliktach (misje NATO, Afganistan) nie ma swojego przemysłu zbrojeniowego? Na następną wojnę popłyniemy łódkami albo pójdziemy pieszo. Znowu liczymy że jak nas sowiecka hołota zaatakuje to mam anglicy z odsieczą przybędą? gonzo wyjedź z kraju bo jak będzie trzeba się bronić to będziesz przeszkadzał.

        • 10 2

        • pontony i kajaki kolego ;) nie trza do tego stoczni i strajkujacych stoczniowcow ;)

          • 1 3

    • Ale wymyśliłeś (1)

      Skąd masz takie informacje. Tak się składa, że okrętów mogących pływać dalej niż Hel jest zdecydowanie więcej.

      • 0 2

      • własnie - są cztery

        • 2 0

    • kriegsmarine!!

      j.w.

      • 2 0

  • Największy koszt wybudowania 1 km autostrady również jest w Polsce. Podobnie jak z kosztem opłaty za przejazd nią. (6)

    • 95 5

    • (2)

      Ciekawe kto na tym zarabia?

      • 15 0

      • Okupant.Przeważnie starozakonny (1)

        • 18 3

        • antysemita

          • 0 0

    • To nie jest prawda (1)

      proponuję sprawdzić ceny

      • 1 4

      • To jest prawda. Najdrożej buduje się autostrady w Polsce. Taniej pod tym względem jest nawet we Francji, Niemczech, czy w USA.

        • 6 0

    • Tak duży koszt budowy okrętu wynika z błędnych założeń MON, kiedy to optymistycznie zakładano budowę 7 korwet-ciekawe kto był tak wielkim optymistą? Obecnie mówi się o jednym okręcie, może będzie kolejna korweta za kilka lat. Mamy więc dwie jednostki a koszt ten sam (zakup licencji, inwestycje, systemy bojowe...). Prosty rachunek, część kosztów zamiast się rozłożyć na następne korwety skumulował się na zbudowanym kadłubie. Podobne błędne założenia doprowadziły do anulowania amerykańskiego programu budowy samolotu przewagi powietrznej F22. Zresztą takich przypadków jest więcej.

      • 1 0

  • Świeży artykuł w The Economist na temat sprzedaży broni, a w nim: (1)

    "The Brazilian navy is almost entirely British-equipped"

    • 22 1

    • Pszetłómacz to stego brazyliańskiego

      • 2 3

  • za taką samą kwotę można kupić dwa, a nawet trzy nowoczesne korwety (3)

    ..no to w czym problem..?

    bo ludzie prace stracą, - to trzeba do nich dokładać żeby coś tam robili bez końca..

    • 57 12

    • Jacy ludzie - taka gospodarka ...

      Ile pieniędzy z tej kwoty "poszło" bokiem? Gdzie jest kontrola budżetu? Dlaczego w Polsce wszystko jest absurdalnie drogie? Kadłub fregaty 400 mln, a tzw. "elektronika" 600 mln - to jest jakiś absurd. Z czego to zostało zbudowane, a elektronikę pewnie zakupią w "zaprzyjaźnionym kraju" na obcej galaktyce - taka kwota to tylko z kosmosu!!!! Żadna gospodarka światowa, w tym amerykańska nie zaspokoi potrzeb przy takiej "rozrzutności".
      W celu rozbrojenia świata, ONZ powinien wprowadzić dla wszystkich jako obowiązkowe „polskie standardy” do światowej gospodarki. Gwarantuję, że nikt nie posiadał by takiego arsenału zbrojeniowego – po prostu nie byłoby go stać na taki luksus, i to bym zapisał na „plus” polskiego wkładu w światowy pokój.

      Jak to właściwie jest w Polsce?
      Narzekaliśmy, że w czasach PRL-u budowane statki oddawaliśmy prawie za darmo „bratnim” krajom, a okazuje się, iż po roku 1989 nadal do każdego zbudowanego i wodowanego statku Rząd (czytaj podatnicy) dokładają miliony złotych.
      Dlaczego w tym kraju wszystko jest najdroższe, nic się nie opłaca zrobić? Znając polskie warunki gospodarcze podejrzewam, że w stoczniach zatrudnione są spółki, które tworzone są tylko po to, żeby wyciągnąć jak najwięcej pieniędzy!? Przecież "lepiej" wykonać to samo, tzn. "jakąś" pracę za kilkaset niż za kilka milionów PLN, a cwaniacy "przytulą" pieniądze podatnika do siebie (pomoc publiczna). W razie problemów można zawsze liczyć na niezawodnych związkowców, pojadą do stolicy gdzie spalą parę opon i dalej będzie się kręcił ten ich biznes.

      • 14 0

    • Tak duży koszt budowy wynika z ograniczenia produkcji do 1 egzemplarza, przy serii koszty badań i projektów rozłozyłyby się na

      wszystkei egzemplarze. No i możnaby potem produkowac na export

      • 6 0

    • jestem ciekaw

      ciekawe jak bys mial rodzine na utrzymaniu i tu pracował

      • 4 4

  • Niech dokładnie rozliczą otrzymaną kasę

    Wojsko, tak jak moja żona, jest wstanie wydać każdą otrzymaną kasę i nie wiadomo na co. Niech wojskowi najpierw dokładnie rozliczą się z otrzymanych pieniędzy. Wróble ćwierkaja, że na gawronie nieżle się dorobili.

    • 61 0

  • Kolejny dowód na konieczność likwidacji SMW (5)

    Nierentowna , kosztowna i na niskim poziomie wytwórczym stocznia przypominajaca manufakturę już dawno powinna być zlikwidowana.MON ją dotował z naszych podatków , tak jak z budżetu utrzymywano stocznie w Gdańsku i Gdyni. 1300 pracowników na bruk - a co to jest w skali kraju , gdzie 1,5 mln ludzi straciło pracę w ostatnich 2 latach.A kto się przejmował pojedyńczymi zwolnieniami? Ale jak jest grupa , to należą się odprawy , szkolenia , zasiłki itp. Zarabiać jak w kapitaliżmie , prawo pracy jak w socjaliżmie - tak się nie da towarzysze Śniadek i Guzikiewicz.

    • 67 17

    • (1)

      nie rozumiesz powagi sytuacji, to nie jest Remontowa, Gdyńska, Gdańska, Szczecińska stocznia, które są nastawione (teoretycznie) na zysk. Stocznia Marynarki Wojennej, sprawdź zakres wykonywanych przez nich usług.

      • 5 3

      • Same kadłuby można zamówić na zewnątrz (wel St.Północna ).SMW powinna byc tylko tzw.arsenałem gdzie się uzbraja,remontuje i modernizuje istniejące okręty.Tak robi wiele krajów i to o wiele bogatszych.Możesz mi wierzyc że zbudowanie samego kadłuba to nie jest żadna tajna technologia.

        • 4 0

    • rozzalony bo zwolniony?

      gdzieś czytałem, ze na każdego zwolnionego stoczniowca przypada bodajże 2 czy 3 pracowników zwolnionych w innym zakładzie współpracującym ze stocznia... wiec z 1300 robi się 3000 ponad. amen

      • 1 0

    • totalna bzdura (1)

      • 0 1

      • Ten co napisał tą opinie to kompletnie się na ty nie zna. Na całym świecie stocznie wojskowe są dotowane przez państwo, gdyż są to zakłady strategiczne dla obronności kraju. Jakość w SMW jest na najwyższym poziomie, po prostu się nie znasz więc nie masz prawa się wypowiadać na ten temat. Poczekam kiedy ciebie będą zwalniać, zobaczymy jak w tedy będziesz cienko piszczał.

        • 1 1

  • Jedynie słusznz decyzja (8)

    Jak najszybciej złomować i przestać nasze pieniądze tam pompować. Społeczeństwo ma inne, ważniejsze potrzeby.

    • 26 16

    • Taniec z Gwiazdami, Rozmowy w Toku, Szymon Majewski Show (7)

      • 20 1

      • smutna prawda

        • 11 0

      • :) (3)

        true, true...

        • 8 0

        • WAZZAAAAA!!! (2)

          • 2 0

          • (1)

            TVN jet telewizją komercyjną, nie chcesz nie oglądaj i tak za to nie płacisz

            • 0 5

            • nie kłam

              • 0 0

      • I koncert Pe(j)i. (1)

        ...

        • 3 0

        • Każden, któren nie ogląda jedynej niezależnej stacji w TYM kraju czyli TVN-u jest Homofobem

          FaszyStom i Antysemitom.

          • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane