• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korytarz Gdański - za jaką cenę ?

W.W, Z.K
13 października 2004 (artykuł sprzed 19 lat) 

Długo zastanawialiśmy się dlaczego Pan Prezydent upiera się przy tym, żeby Trasa Lęborska (TL) przebiegała przez Osowę. W końcu było pięć innych wariantów. Jaka była przyczyna "trzęsienia ziemi" w UM i Biurze Rozwoju Gdańska gdy okazało się, że Rada Miasta nie odrzuciła naszych protestów? Trasa Lęborska stanowi przysłowiowy czubek góry lodowej.



Chodzi najprawdopodobniej o Wielofunkcyjną Halę Widowiskowo-Sportową, ukochane dziecko Pawła Adamowicza oraz Jacka Karnowskiego. Najnowocześniejsza w Polsce, na 15 tys. widzów, ma zostać oddana do użytku wiosną 2007 roku.

Czy taka hala jest Gdańskowi potrzebna ? Jeden z radnych powiedział nam: "... Hala to taki barejowski Miś epoki późnego postkomunizmu. Wie Pan ile ludzi i firm się na tym dorobi ? Adamowicz odejdzie, ale megalityczny pomnik jego władzy pozostanie."

Zamiast tej hali można by zbudować 26 basenów, dwa razy tyle zwykłych hal sportowych, albo ze 200 boisk i pewnie tyle samo parków. Czy Olivia i Hala AWF pękają w szwach ? Czy ktoś się zastanowił ile będzie nas kosztować utrzymanie tego kolosa ? To pójdzie z naszych podatków... Skoro dotychczasowe obiekty nie są w pełni wykorzystywane, po co budować kolejny obiekt, który nie zarobi na swoje utrzymanie.

Jaki ma to związek z TL? Tej wielkości obiekt widowiskowo- sportowy wymaga dogodnego dojazdu. Hala bez drogi jest jak samolot bez lotniska. Odgrzebano więc koncepcję Trasy Zielonej (TZ), dwupasmowej autostrady biegnącej od granicy z Sopotem, brzegiem Żabianki, przecinającej Jelitkowo, Przymorze, Brzeźno, tereny postoczniowe aż do mostu wantowego. Most wantowy wreszcie się na coś przyda

Z punktu widzenia regionu TZ jest marginalna. Aglomeracja Trójmiejska z faktu swego kształtu, potrzebuje porządnej trasy średnicowej. Taka była właśnie idea drogi czerwonej, którą zarzucono.

Trasa Zielona stanowić będzie najkrótsze połączenie pomiędzy węzłem Wysoka i Olszynka. Fundusze na wykonanie Trasy Zielonej będą pochodzić w większości z Uni. Zapewne łatwo udało się je pozyskać gdyż lobby niemieckie jest wysoce zainteresowane w stworzeniu korytarza transportowego VIA HANZEATICA (tranzyt zachód-wschód). Za sfinansowanie realizacji Trasy Zielonej władze zgodziły się na przeprowadzenie korytarza tranzytowego w bezpośrednim sąsiedztwie terenów mieszkaniowych i rekreacyjnych.

Podłączenie Via Hanzeatica do węzła Wysoka spowoduje iż ciężki ruch samochodowy zostanie wprowadzony do miasta. Bezpowrotnej degradacji ulegną ekologiczne tereny pasa nadmorskiego, jedyne miejsce rekreacji dla setek tysięcy mieszkańców Gdańska.

Realizacja TZ jest bardzo zaawansowana. Gotowe i uchwalone są wszystkie szczegółowe plany zagospodarowania przestrzennego w pasie przebiegu tej trasy. Nota bene duże połacie Gdańska planów zagospodarowania nie posiadają. W budżetach lat 2004-2008 zarezerwowano gigantyczne środki na realizację tej inwestycji.

Z drugiej strony zamknięcie Wielkiej Ramy komunikacyjnej Gdańska ma stanowić obwodnica południowa łącząca węzeł w Straszynie z węzłem Olszynka. W chwili obecnej plany zagospodarowania zostały zawieszone. Nie przeznaczono żadnych środków w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym (WPI) To mocny dowód na to, że głównym korytarzem VIA HANZEATICA ma być Trasa Zielona!

W tej tak ważnej dla Gdańska sprawie nie przeprowadzono żadnych konsultacji społecznych. Prawdopodobnie mało który z mieszkańców zagrożonych dzielnic jestem świadom faktu, że lada moment nastąpi rozpoczęcie budowy. Osowa jest ostatnim brakującym ogniwem dla realizacji tej błędnej naszym zdaniem koncepcji. Dlatego tak zależy Panu Adamowiczowi na zamknięciu sprawy !
W.W, Z.K

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (161)

  • wiadukty zamiast hali!

    jak w ogole mozemy mowic o budowie takich obiektow jak ogromna hala sportowa, kiedy wiadukty niemal wala nam sie na glowe...?

    musze na co dzien ogladac te szarosc i brzydote na Zaspie i na innych przystankach i szczerze mowiac mam to gdzies, czy bedzie nowa droga dojazdowa, czy nie, bo nie posiadam samochodu i podobnie jak wielu innych ludzi dojezdzam do pracy czy szkoly kolejka SKM

    i wcale mnie nie cieszy dalsze komercjalizowanie pasa nadmorskiego i doprowadzanie tam jakiejs autostrady, czy umozliwianie dewastacji bandom kiboli z calej Polski, ktorzy beda przyjezdzac tu na mecze

    zamiast takich inwestycji ponad stan proponuje powaznie zastanowic sie na obiektami PIERWSZEJ POTRZEBY takimi jak 90-letnie walace sie mosty w miescie Gdansk- panie Adamowicz

    • 0 0

  • Walące się wiadukty

    To też jest argument za potrzebą szybkiej modernizacji układu komunikacyjnego całego Trójmiasta. Jedna urwana belka na zniszczonym wiadukcie praktycznie sparaliżowała komunikację na terenie aglomeracji. Transport masowy -gehenna, przesiadki. Ruch samochodowy - jeszcze większe korki. Wynika to z braku alternatywy jakiegokolwiek objazdu w układzie północ - południe. Na razie mamy jedną ulicę przez milionowy zespół miejski i nic więcej.
    Należy dodać, że koncepcja trasy zielonej (tunele, wiadukty, jezdnie po pasie nadmorskim) są na razie koncepcją, nawet nie planem i nazywanie tego autostradą to dużo na wyrost. Możemy mówić najwyżej o trasie szybkiego ruch.To co napisane jest w artykule to jest brednia. Autor łączy trasę lęborską i trasę zieloną w jedno zadanie inwestycyjne. To jest bzdura. Trasa lęborska czyli Via Hanseatica ma się kończyć na obwodnicy.
    Najlepiej zachowują się w całym tym zamieszaniu tzw. organizacje ekologiczne. Protestują, skarżą decyzje itp. Na koniec mówią wprost: jak wpłynie pewna suma na konto naszej organizacji to nie będziemy "szumieć". I wtedy wychodzi, że mają gdzieś przyrodę i ekologię, a chodzi o szmal.
    Na deser pragnę przypomnieć, że w latach 70-tych ubiegłego wieku po pasie nadmorskim miała jeździć kolej SKM. Miała połączyć Gdańsk Główny przez Brzeźno ze stacją Sopot.

    • 0 0

  • W cywilizowanym świecie drogi tranzytowe szybkiego ruchu i autostrady buduje się poza osiedlami - dlaczego u nas buduje się je ludziom pod oknami, a nie trochę dalej, gdzie nie ma domów? Poza tym, dotychczas pozwalano na budowę domów w obszarze planowanej Trasy Lęborskiej, bo miała to być zwykła ulica. Teraz zmieniono plany i stała się ona fragmentem międzynarodowej drogi VIA HANZEATICA, której celem jest połączenie Kaliningradu z Hamburgiem, aktywizacja północnego regionu. To zwiększy ruch nie tylko na nowej Trasie Lęborskiej. W Trójmieście potrzebne są ulice, bo nowa droga tranzytowa od obwodnicy do Lęborka nie zmniejszy korków na Al. Zwycięstwa, Grunwaldzkiej, Niepodległości i wszystkich dojazdowych; potrzebne są szersze ulice łączące poszczególne dzielnice z obwodnicą A JESLI NA TO BRAK PIENIĘDZY - TO NIE BUDUJMY NOWEJ HALI

    • 0 0

  • nika ja bylam w Gdansku z wizyta i dlatego te korki hihihi

    • 0 0

  • Pas nadmorski nie nadaje się

    do zabudowy z powodu niepewnych gruntów i dawnych bagien. Zreszta do tej pory sa tam tereny podmokłe. Szczególnie nie nadaje sie pod ciężką zabudowę (wiadukty, estakady, etc.)
    Kto nie wierzy niech spojrzy na pękające bloki w pobliżu...
    Znów wychodzi czyjas głupota i łapówkarstwo, bo czym nazwać takie działanie, że dacie kasę, to zmienimy plan zagospodarowania przestrzennego, który uprzednio przeznaczony był tylko i wyłącznie na rekreację tysięcy mieszkańców Trójmiasta? Ludzie tez gdzieś muszą odpoczywać szanowna władziu (władzo) ;-)

    Ps. Niezmiernie ciekawe sa badania geologiczne pasa nadmorskiego- szkoda że urzednicy sa matołami w tym zakresie...

    • 0 0

  • NIE dla TL przez Gdańsk

    TL powinna wychodzić koło Pruszcza, tak aby ruch tranzytowy omijał centrum. Nikt nie kwestionuje budowy i modernicacji dróg w Gdansku. Nie zwiększajmy jednak ruchu w środku miasta wprowadzając rosyjskie dymiące TIRy, które zabrudzą jeszcze bardziej nasze powietrze.

    • 0 0

  • ludzie do jasnej anieli dlaczego piszecie o "tranzycie przez centrum miasta"? czy ktokolwiek o zdrowych zmysłach dojechawszy TL do obwodnicy pakowałby sie w centrum miasta, które chce ominąć? przecież wystarczy by wybudowano właśnie obwodnicę południową i cały tranzyt jadący via baltica będzie miasto omijał

    • 0 0

  • Pojutrze

    To, że trasa tranzytowa, nie poleci przez Gdańsk jutro, tylko trochę później nie zwalnia nas od odpowiedzialności. Być może za te 15 lat samochody będą jeździły cichutko i ekologicznie ale dzisiaj lepiej byłoby zaplanować ją poza miastem. Wybrano najkrótszą i najtańszą drogę unikając społecznej dyskusji.
    Trasa Lęborska jest częścią międzynarodowego korytarza komunikacyjnego zapisanego w traktacie akcesyjnym Polski z Unią Europejską. W tej sytuacji można było wytargować dużo korzystniejsze warunki dla mieszkańców naszego regionu.
    Nie jest jeszcze za późno i dlatego protest będzie trwał.

    • 0 0

  • LS,

    czyli o kasę się rozchodzi, to wszystko jasne. A ile chcecie wydębić, można wiedzieć? Tak przez ciekawość pytam, może i ja zacznę protesty......potupię sobie, może zapłacą, bym przestała, co? Jak myślisz?

    • 0 0

  • Nie wolno odpowiadać Galluxowi

    ... zrozumcie to Kochani.To osobnik z poważnymi zaburzeniami osobowości, a kierowane przez Was do niego odpowiedzi, powodują "napędzanie" jego chorego ciągu psychomotorycznego. Uczono mnie tego na zajęciach z psychologii i kryminologii - jakiś czas temu (wykłady dotyczyły różnej maści dewiantów).
    Jednak, ad rem: Zmiana Ustawy o gospodarce nieruchomościami w powiązaniu ze stosownymi zmianami w ustawie Prawo budowlane spowodowały, że protesty przeróżnych "eko-nawiedzonych" - żądających "pod stołem" gratyfikacji za odstąpienie od "słusznego protestu" - NIE BĘDĄ UWZGLĘDNIANE - jako pozbawione prawnego umocowania.
    P.S. Do Ciebie WEK. Inwetycja zwana RENK powstała w ramach Rządowego Programu Budowy Rynków i Giełd. Nigdy nie była inwestycją "władz UW i samorządu" - jak byłeś uprzejmy napisać. Inwestycja ta od 1995r zmuszona była walczyć (również przed sądami) z przeróżnymi "nawiedzonymi" z Osowy. Tymi samymi, którzy przeszkadzali później w powstawaniu "Sellgrosa"

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane