• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korytarz Gdański - za jaką cenę ?

W.W, Z.K
13 października 2004 (artykuł sprzed 19 lat) 

Długo zastanawialiśmy się dlaczego Pan Prezydent upiera się przy tym, żeby Trasa Lęborska (TL) przebiegała przez Osowę. W końcu było pięć innych wariantów. Jaka była przyczyna "trzęsienia ziemi" w UM i Biurze Rozwoju Gdańska gdy okazało się, że Rada Miasta nie odrzuciła naszych protestów? Trasa Lęborska stanowi przysłowiowy czubek góry lodowej.



Chodzi najprawdopodobniej o Wielofunkcyjną Halę Widowiskowo-Sportową, ukochane dziecko Pawła Adamowicza oraz Jacka Karnowskiego. Najnowocześniejsza w Polsce, na 15 tys. widzów, ma zostać oddana do użytku wiosną 2007 roku.

Czy taka hala jest Gdańskowi potrzebna ? Jeden z radnych powiedział nam: "... Hala to taki barejowski Miś epoki późnego postkomunizmu. Wie Pan ile ludzi i firm się na tym dorobi ? Adamowicz odejdzie, ale megalityczny pomnik jego władzy pozostanie."

Zamiast tej hali można by zbudować 26 basenów, dwa razy tyle zwykłych hal sportowych, albo ze 200 boisk i pewnie tyle samo parków. Czy Olivia i Hala AWF pękają w szwach ? Czy ktoś się zastanowił ile będzie nas kosztować utrzymanie tego kolosa ? To pójdzie z naszych podatków... Skoro dotychczasowe obiekty nie są w pełni wykorzystywane, po co budować kolejny obiekt, który nie zarobi na swoje utrzymanie.

Jaki ma to związek z TL? Tej wielkości obiekt widowiskowo- sportowy wymaga dogodnego dojazdu. Hala bez drogi jest jak samolot bez lotniska. Odgrzebano więc koncepcję Trasy Zielonej (TZ), dwupasmowej autostrady biegnącej od granicy z Sopotem, brzegiem Żabianki, przecinającej Jelitkowo, Przymorze, Brzeźno, tereny postoczniowe aż do mostu wantowego. Most wantowy wreszcie się na coś przyda

Z punktu widzenia regionu TZ jest marginalna. Aglomeracja Trójmiejska z faktu swego kształtu, potrzebuje porządnej trasy średnicowej. Taka była właśnie idea drogi czerwonej, którą zarzucono.

Trasa Zielona stanowić będzie najkrótsze połączenie pomiędzy węzłem Wysoka i Olszynka. Fundusze na wykonanie Trasy Zielonej będą pochodzić w większości z Uni. Zapewne łatwo udało się je pozyskać gdyż lobby niemieckie jest wysoce zainteresowane w stworzeniu korytarza transportowego VIA HANZEATICA (tranzyt zachód-wschód). Za sfinansowanie realizacji Trasy Zielonej władze zgodziły się na przeprowadzenie korytarza tranzytowego w bezpośrednim sąsiedztwie terenów mieszkaniowych i rekreacyjnych.

Podłączenie Via Hanzeatica do węzła Wysoka spowoduje iż ciężki ruch samochodowy zostanie wprowadzony do miasta. Bezpowrotnej degradacji ulegną ekologiczne tereny pasa nadmorskiego, jedyne miejsce rekreacji dla setek tysięcy mieszkańców Gdańska.

Realizacja TZ jest bardzo zaawansowana. Gotowe i uchwalone są wszystkie szczegółowe plany zagospodarowania przestrzennego w pasie przebiegu tej trasy. Nota bene duże połacie Gdańska planów zagospodarowania nie posiadają. W budżetach lat 2004-2008 zarezerwowano gigantyczne środki na realizację tej inwestycji.

Z drugiej strony zamknięcie Wielkiej Ramy komunikacyjnej Gdańska ma stanowić obwodnica południowa łącząca węzeł w Straszynie z węzłem Olszynka. W chwili obecnej plany zagospodarowania zostały zawieszone. Nie przeznaczono żadnych środków w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym (WPI) To mocny dowód na to, że głównym korytarzem VIA HANZEATICA ma być Trasa Zielona!

W tej tak ważnej dla Gdańska sprawie nie przeprowadzono żadnych konsultacji społecznych. Prawdopodobnie mało który z mieszkańców zagrożonych dzielnic jestem świadom faktu, że lada moment nastąpi rozpoczęcie budowy. Osowa jest ostatnim brakującym ogniwem dla realizacji tej błędnej naszym zdaniem koncepcji. Dlatego tak zależy Panu Adamowiczowi na zamknięciu sprawy !
W.W, Z.K

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (161)

  • galluxie

    A co do teatru, to w podstawówce, aby zwiedzić stary Kraków, Wieliczke, Oświęcim, Polskie Góry, itd. to wystepowałem w dwóch sztukach "Szatan z sidmej klasy" i "Zemście", widocznie byłem złym aktorem bo na tym moja działalnośc i edukacja teatralna pozostała.Nawiasem mowiac bardzo miło wspominam ten czas.
    Dzięki za umożliwienie wspomnien, pozdrawim

    • 0 0

  • Droga Basiu

    Prawda o Oliwie jest taka, ze ta dzielnice trzeba najpierw rewitalizować, bo w danej chwili na pewno nie jest atrakcyjna dla turystow. Katedra i park to obiekty max na godzinke i po tym czasie juz turysci czmychaja do Centrum Gdanska, Gdyni czy Sopotu. Jeśli pachołek to atrakcja, to pardon, ale chyba tylko dla samobojcow. Mi się jakos nie usmiecha isc przez las pelen nacpanych dresiarzy z pobliskich slumsow. Ale to wina Adamowicza, ze ja tak zapuscil i widzisz sama, co go obchodzi zabytkowa dzielnica Gdanska. Sruuuuu droge i niech bedzie jak Trakt Sw. Wojciecha na rownie zapuszczonej Oruni.

    • 0 0

  • !!! LUDZIE !!!

    Opamietajcie sie !!! Zobaczcie co zrobily z nas lata komuny !!! Nie mamy zadnej autostrady /mysle o calej polnocy naszego kraju/ a tymczasem na poludniu od W-wy i Lodzi autostrady rosna. I co sie dzieje ??? Popatrzcie na inwestycje na jakims innym portalu... Wszystkie na dole ...
    :-((( Co z tym Gdanskiem >?> Wies .... Straszne ...

    • 0 0

  • pro bono

    Ta ważna dla Gdańska inwestycja mogłaby być wcześniej przedmiotem publicznej debaty. Nie była. Protesty Osowian mieszczą się w ramach przysługujących im praw. Głosy większości komentarzy pod tekstem świadczą jedynie o stanie frustracji piszących i nieznajomości tematu. Przejechałem przez środek wielu europejskich miast, autostradą i zjeżdżając z autostrady. Szkoda naszego Gdańska na takie eksperymenty z nowoczesnością.
    Mamy demokrację i zaczątki społeczeństwa obywatelskiego. Osowianie liczą, że w tych ramach możliwe będzie znalezienie kompromisowego rozwiązania. Niedoinformowani mieszkańcy innych dzielnic Gdańska zaczną protesty, kiedy będzie za późno. My chcemy być mądrzejsi przed szkodą.

    • 0 0

  • Ty Wek

    Jestem Toba oczarowany, gdzieś sie chował, tworzymy w Gdańsku silną partie zielonych i potrzeba nam ludzi, którzy jasno i szczerze zadbaja o interesy ekologii a do tego beda jasno i klarownie przedstawiali tu problemy. zapraszamy na łamy "Obywatela"

    • 0 0

  • Ale żadna bardzo ruchliwa droga nie powinna przebiegać przez takie dzielnice jak Jelitkowo,Żabianka czy Pbrzeźno w pasie nadmorskim. Przecież to paranoja. Takie ładne tereny a oni chcą je zniszczyć. Nie ładne zachowanie.

    • 0 0

  • Panie Leszku

    dziekuje, ale polityka mnie nie interesuje, a jesli chodzi o Obywatela to b.krótko współpracowałem z dr MM z UG przedst. na region p., ale po pierwsze nie mam czasu, a po drugie nie jestem specjalista w tej dziedzinie - moge polecic natomiast kolegow, lub wspomoc przy jakiejs akcji, kampanii.

    • 0 0

  • Wek,

    skoro, jak mówisz, nie jesteś specjalistą, to weź bracie ZAMILKNIJ. Specjalistów od "kampanii, akcji, pierdół typu "trombka, pompka i lewarek"" mamy wystarczająco dosyć.

    • 0 0

  • nie na temat

    A może i na temat. Czy ktoś Bardzo Ważny jest z jakąś wizytą w Gdańsku ? Bo i wczoraj i dzisiaj jakieś niesamowite korki się tworzyły i objazdy policja jakieś robiła i ulice zamykała..

    • 0 0

  • baja

    Przepraszam, że zakłóciłem Pani błogi zrównowazony porzadek i za moje niekompetentne p. zdaniem, wypowiedzi. Jeszcze raz przepraszam

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane