• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korytarz Gdański - za jaką cenę ?

W.W, Z.K
13 października 2004 (artykuł sprzed 19 lat) 

Długo zastanawialiśmy się dlaczego Pan Prezydent upiera się przy tym, żeby Trasa Lęborska (TL) przebiegała przez Osowę. W końcu było pięć innych wariantów. Jaka była przyczyna "trzęsienia ziemi" w UM i Biurze Rozwoju Gdańska gdy okazało się, że Rada Miasta nie odrzuciła naszych protestów? Trasa Lęborska stanowi przysłowiowy czubek góry lodowej.



Chodzi najprawdopodobniej o Wielofunkcyjną Halę Widowiskowo-Sportową, ukochane dziecko Pawła Adamowicza oraz Jacka Karnowskiego. Najnowocześniejsza w Polsce, na 15 tys. widzów, ma zostać oddana do użytku wiosną 2007 roku.

Czy taka hala jest Gdańskowi potrzebna ? Jeden z radnych powiedział nam: "... Hala to taki barejowski Miś epoki późnego postkomunizmu. Wie Pan ile ludzi i firm się na tym dorobi ? Adamowicz odejdzie, ale megalityczny pomnik jego władzy pozostanie."

Zamiast tej hali można by zbudować 26 basenów, dwa razy tyle zwykłych hal sportowych, albo ze 200 boisk i pewnie tyle samo parków. Czy Olivia i Hala AWF pękają w szwach ? Czy ktoś się zastanowił ile będzie nas kosztować utrzymanie tego kolosa ? To pójdzie z naszych podatków... Skoro dotychczasowe obiekty nie są w pełni wykorzystywane, po co budować kolejny obiekt, który nie zarobi na swoje utrzymanie.

Jaki ma to związek z TL? Tej wielkości obiekt widowiskowo- sportowy wymaga dogodnego dojazdu. Hala bez drogi jest jak samolot bez lotniska. Odgrzebano więc koncepcję Trasy Zielonej (TZ), dwupasmowej autostrady biegnącej od granicy z Sopotem, brzegiem Żabianki, przecinającej Jelitkowo, Przymorze, Brzeźno, tereny postoczniowe aż do mostu wantowego. Most wantowy wreszcie się na coś przyda

Z punktu widzenia regionu TZ jest marginalna. Aglomeracja Trójmiejska z faktu swego kształtu, potrzebuje porządnej trasy średnicowej. Taka była właśnie idea drogi czerwonej, którą zarzucono.

Trasa Zielona stanowić będzie najkrótsze połączenie pomiędzy węzłem Wysoka i Olszynka. Fundusze na wykonanie Trasy Zielonej będą pochodzić w większości z Uni. Zapewne łatwo udało się je pozyskać gdyż lobby niemieckie jest wysoce zainteresowane w stworzeniu korytarza transportowego VIA HANZEATICA (tranzyt zachód-wschód). Za sfinansowanie realizacji Trasy Zielonej władze zgodziły się na przeprowadzenie korytarza tranzytowego w bezpośrednim sąsiedztwie terenów mieszkaniowych i rekreacyjnych.

Podłączenie Via Hanzeatica do węzła Wysoka spowoduje iż ciężki ruch samochodowy zostanie wprowadzony do miasta. Bezpowrotnej degradacji ulegną ekologiczne tereny pasa nadmorskiego, jedyne miejsce rekreacji dla setek tysięcy mieszkańców Gdańska.

Realizacja TZ jest bardzo zaawansowana. Gotowe i uchwalone są wszystkie szczegółowe plany zagospodarowania przestrzennego w pasie przebiegu tej trasy. Nota bene duże połacie Gdańska planów zagospodarowania nie posiadają. W budżetach lat 2004-2008 zarezerwowano gigantyczne środki na realizację tej inwestycji.

Z drugiej strony zamknięcie Wielkiej Ramy komunikacyjnej Gdańska ma stanowić obwodnica południowa łącząca węzeł w Straszynie z węzłem Olszynka. W chwili obecnej plany zagospodarowania zostały zawieszone. Nie przeznaczono żadnych środków w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym (WPI) To mocny dowód na to, że głównym korytarzem VIA HANZEATICA ma być Trasa Zielona!

W tej tak ważnej dla Gdańska sprawie nie przeprowadzono żadnych konsultacji społecznych. Prawdopodobnie mało który z mieszkańców zagrożonych dzielnic jestem świadom faktu, że lada moment nastąpi rozpoczęcie budowy. Osowa jest ostatnim brakującym ogniwem dla realizacji tej błędnej naszym zdaniem koncepcji. Dlatego tak zależy Panu Adamowiczowi na zamknięciu sprawy !
W.W, Z.K

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (161)

  • Celulozownie widziałem także w Irkucku nad Bajkakałem. Taki koloryt!!

    • 0 0

  • Basiu

    Poczytaj trochę dokładniej. Tunel pod Pachołkiem ma się kończyć w okolicy skrzyżowania Czyżewskiego i Grunwaldzkiej. Jeżeli orientujesz się w topografii miasta, to właśnie ta droga ominie całą Starą Oliwę.

    • 0 0

  • mala firma

    A turystyka seksualna???

    • 0 0

  • Wek

    Wracaj z Azji do Europy chłopie.

    • 0 0

  • baja

    Pomyślałem i dlatego w poprzedniej wypowiedzi napisałem:

    """Dlatego właśnie tak popularne jest wożenie rowerów na bagażnikach samochodowych."""

    Grunt to precyzja wypowiedzi, skup się i przeczytaj swoją wypowiedź.

    • 0 0

  • Hans

    Czy jeśli tunel kończy się koło skrzyżowania Grunwaldzkiej i Czyżewskiego to tak daleko od Starej Oliwy? Biorąc pod uwagę tak wielki międzynarodowy ruch? A kopanie pod Pachołkiem. Nie ma cudów, to poważne naruszenie struktury bardzo starych drzew i w takiej bliskości domów, zabytkowej Katedry. Co ma piernik do wiatraka z tym Irkuckiem( to inny dyskutant.A może wszystko bedzie dobrze?

    • 0 0

  • Tylko dla forsy.

    Zawsze nagina się prawo "na lewo". Ja mam obok działkę niezabudowaną, bo moddano niezgodnie z planem. Budują tę trasę a obok kanalizacji nie ma i stoi kilkadziesiąt domów, którym szamba nie pozwalają wybudować. Bo oni mają zgodnie zplanem kuppić wóz asenizacyjny i odprowadzać ścieki do "planowanej kanalizacji". A to jest chyba UG w Żukowie. Zmienia się te plany na kolanie. Bo budownictwo to lokomotywa korupcji. Kto nie chce lokalu. Trasa Zielona miała podobno STOP dla tirów. Za to TIRY mogą lecieć nowo projektowaną Nową Kościuszki. Tylko, że zawali się kilka, lub kilkanaście domów. To problem właścicieli. Rada wszystko podpisze i uchwali. Najwyzej pokłócą się o wpływy.

    • 0 0

  • Tylko skończony przekupny kretyn mógł wpasć na taki pomysł.

    No comments...

    • 0 0

  • Po prostu debilizm

    Po prostu debilizm i nie wchodzę nawet w polemikę bo to jest poniżej pewnego poziomu, a mam nadzieję, że i Was wszystkich. Trasa Leborska i tak powstanie i tak. Najgorszym rezultatem protestów będzie to, że będzie się ona zaczynała - kończyła na granicy Gdańska i Chwaszczyna i będzie wprowadzona w krajową ul. Kielnieńską na Osowej i wtedy mieszkańcy podziękują swoim radnym, że "bronąc" interesu kilkunastu mieszkańców i ich cennych działek (od lat siedemdziesiątych wiadomo, że tam miała powstać ta trasa, tylko nie było kasy) za które i tak zgodnie z ustawa dostali by odszkodowania po rynkowej cenie, przysłużyli sie do dramatu kilku tys. ludzi mieszkających przy Kielnieńskiej. Po prostu debilizm.

    • 0 0

  • Będą protesty!

    Najpierw sciezki rowerowe i pseudo ekologia, a teraz pierdut - pobudujmy obwodnicę przez środek osiedla i znisszczmy wszystko i wszystkich... DEBILIZM WŁADZY WYCHODZI.

    Ps. Nie wszystkich i wszystko mozna kupić sprzedawczyki!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane