• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korytarz Gdański - za jaką cenę ?

W.W, Z.K
13 października 2004 (artykuł sprzed 19 lat) 

Długo zastanawialiśmy się dlaczego Pan Prezydent upiera się przy tym, żeby Trasa Lęborska (TL) przebiegała przez Osowę. W końcu było pięć innych wariantów. Jaka była przyczyna "trzęsienia ziemi" w UM i Biurze Rozwoju Gdańska gdy okazało się, że Rada Miasta nie odrzuciła naszych protestów? Trasa Lęborska stanowi przysłowiowy czubek góry lodowej.



Chodzi najprawdopodobniej o Wielofunkcyjną Halę Widowiskowo-Sportową, ukochane dziecko Pawła Adamowicza oraz Jacka Karnowskiego. Najnowocześniejsza w Polsce, na 15 tys. widzów, ma zostać oddana do użytku wiosną 2007 roku.

Czy taka hala jest Gdańskowi potrzebna ? Jeden z radnych powiedział nam: "... Hala to taki barejowski Miś epoki późnego postkomunizmu. Wie Pan ile ludzi i firm się na tym dorobi ? Adamowicz odejdzie, ale megalityczny pomnik jego władzy pozostanie."

Zamiast tej hali można by zbudować 26 basenów, dwa razy tyle zwykłych hal sportowych, albo ze 200 boisk i pewnie tyle samo parków. Czy Olivia i Hala AWF pękają w szwach ? Czy ktoś się zastanowił ile będzie nas kosztować utrzymanie tego kolosa ? To pójdzie z naszych podatków... Skoro dotychczasowe obiekty nie są w pełni wykorzystywane, po co budować kolejny obiekt, który nie zarobi na swoje utrzymanie.

Jaki ma to związek z TL? Tej wielkości obiekt widowiskowo- sportowy wymaga dogodnego dojazdu. Hala bez drogi jest jak samolot bez lotniska. Odgrzebano więc koncepcję Trasy Zielonej (TZ), dwupasmowej autostrady biegnącej od granicy z Sopotem, brzegiem Żabianki, przecinającej Jelitkowo, Przymorze, Brzeźno, tereny postoczniowe aż do mostu wantowego. Most wantowy wreszcie się na coś przyda

Z punktu widzenia regionu TZ jest marginalna. Aglomeracja Trójmiejska z faktu swego kształtu, potrzebuje porządnej trasy średnicowej. Taka była właśnie idea drogi czerwonej, którą zarzucono.

Trasa Zielona stanowić będzie najkrótsze połączenie pomiędzy węzłem Wysoka i Olszynka. Fundusze na wykonanie Trasy Zielonej będą pochodzić w większości z Uni. Zapewne łatwo udało się je pozyskać gdyż lobby niemieckie jest wysoce zainteresowane w stworzeniu korytarza transportowego VIA HANZEATICA (tranzyt zachód-wschód). Za sfinansowanie realizacji Trasy Zielonej władze zgodziły się na przeprowadzenie korytarza tranzytowego w bezpośrednim sąsiedztwie terenów mieszkaniowych i rekreacyjnych.

Podłączenie Via Hanzeatica do węzła Wysoka spowoduje iż ciężki ruch samochodowy zostanie wprowadzony do miasta. Bezpowrotnej degradacji ulegną ekologiczne tereny pasa nadmorskiego, jedyne miejsce rekreacji dla setek tysięcy mieszkańców Gdańska.

Realizacja TZ jest bardzo zaawansowana. Gotowe i uchwalone są wszystkie szczegółowe plany zagospodarowania przestrzennego w pasie przebiegu tej trasy. Nota bene duże połacie Gdańska planów zagospodarowania nie posiadają. W budżetach lat 2004-2008 zarezerwowano gigantyczne środki na realizację tej inwestycji.

Z drugiej strony zamknięcie Wielkiej Ramy komunikacyjnej Gdańska ma stanowić obwodnica południowa łącząca węzeł w Straszynie z węzłem Olszynka. W chwili obecnej plany zagospodarowania zostały zawieszone. Nie przeznaczono żadnych środków w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym (WPI) To mocny dowód na to, że głównym korytarzem VIA HANZEATICA ma być Trasa Zielona!

W tej tak ważnej dla Gdańska sprawie nie przeprowadzono żadnych konsultacji społecznych. Prawdopodobnie mało który z mieszkańców zagrożonych dzielnic jestem świadom faktu, że lada moment nastąpi rozpoczęcie budowy. Osowa jest ostatnim brakującym ogniwem dla realizacji tej błędnej naszym zdaniem koncepcji. Dlatego tak zależy Panu Adamowiczowi na zamknięciu sprawy !
W.W, Z.K

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (161)

  • NN

    "Jeszcze jedno dziwisz się że pisałeś o hali na tym portalu i nikt nie zareagował, a czego się spodziewałes?"Brak dróg też odstrasza, ale nie obok plaży i za nasze pieniądze budowanego parku przymorskiego, który ma być niby najładniejszy w Europie. Ty, możesz i może chcesz wiezdzać do łóżka samochodem i ja mogę tez to zrozumieć. Jest wiele zboczeń na tym świeci. Natomiast ja jak coś robie i działam to chce robić to ku najwyższemu pożytkowi dla innych i dla siebie, a mam tu na myśli nie prywate, ale forma ustroju polegająca na sprawowaniu władzy bezpośrednio przez obywateli poprzez konsultacje i głosowanie, podejmowanie uchwał większością głosów, miarodajne opinie publiczne (referendum) itp.etc. Do pomocy funkcjonują jakiejś organizacji, instytucji, grupy ludzi formalnie i nie itp., nasze wspólne działania polegać powinny na poszanowaniu praw i godności osobistej wszystkich członków danej społeczności nie tylko samochodziazy, ale równość i świadomości praw i obowiązków. Niestety u nas stronnictwa polityczne preferują demokracje kolesiów sprawujących władze i dlatego pisanie a nawet działanie nie wywołuje właściwej reakcji. Dlatego dużo młodych prężnych ludzi wyjezdza z gdańska nie tylko w poszukiwaniu pracy, ale dlatego bo nie widzi, że może cos zrobic dla dobra wspólnego w tych układach.

    • 0 0

  • jakoś do obrońców Adamowicza trudno mnie zaliczyć (nie mam o nim najlepszego zdania)
    zwolennikiem gorącym niepotrzebnej nam tak znowu hali widowiskowej też nie jestem
    ale teoria że zielona droga ma jedynie pełnić rolę dojazdu do tej hali jest zwyczajnie śmieszna

    • 0 0

  • poziomu tego artykułu nie będe komentowal powiem tylko ze to dno jakich malo

    najlepsze jest stwierdzenie jeden z radnych powiedzial nam
    niech zgadne to byl radny LSD
    a moze to ten sam radny LSD ktory stwierdzil ze predzej mu kaktus wyrosnie niz zacznie sie rozbudowa slowackiego
    pewnie hoduje juz ladny okaz

    co do samego problemu
    tiry powinny isc trasa leborska nastepnie obwodnica zwykla potem poludniowa
    a ta trasa przechodzaca przez osiedla do nowej spacerowej powinna miec charakter typowo miejski nie tranzytowy

    a wiecznie protestujace przeciwko wszystkiemu koltuny niech sie wyprowadza do koscierzyny tam beda mieli spokoj i chyba tylko to :)

    • 0 0

  • Do zwolenników zdrowego trybu życia i przeciwników budowy dróg

    Jeździcie rowerami czy samochodami?
    I wszystko w temacie.

    • 0 0

  • lolo

    a co te tiry bedą tak dowozić do tej hali jak juz nam tego potworka postawią?
    poza tym jak się jedzie tranzytem to przewaznie stara się ominąć miasto i jesli jest taka możliwość żeby skozystac z jakiejś obwodnicy to się z niej kozysta
    nawet jadąc samochodem osobowym na wakacje nikt przy zdrowych zmysłach jeśli nie chce się zatrzymac w danym miescie tylko przejechac nie pcha się do centrum

    • 0 0

  • Hans

    Twoj nik , a być może imie najlepiej swiadczy co chcesz zrobic dla Gdańska i z Gdańska. Bo chyba nie o drogi tu chodzi?

    • 0 0

  • A1!

    Znaczenie Trasy Lęborskiej dla mitycznego 'rozwoju turystyki' w Gdansku jest dokladnie zaden. Z turystyki wypoczynkowej nie utrzyma sie zadne miasto, gdzie sezon trwa 3-4 miesiece w roku. Naprawde rece mi opadaja jak slysze kolejny raz, ze szansa dla Pomorza jest turystyka... Co innego caloroczna turystyka, nazwijmy to, biznesowa, ale musi sie cos dziac w gospodarce. I z tego punktu widzenia Via Hanseatica nie daje Gdanskowi dokladnie NIC, bo z czym i kim ma nas ta droga laczyc? Drogi planuje i buduje sie z perspektywy konkretnych miejsc, ktore maja byc skomunikowane. No wiec z czym bedzie nas laczyc ekspresowka S6? Moze z jakas wazna dla Polski autostrada? Moze z osrodkami przemyslowymi w glebi Polski? Moze z jakims waznym wezlem kolejowym? Moze z rozkrecajacym sie coraz bardziej gospodarczo Slaskiem? Moze sciagajacym najwiecej biznesu Mazowszem?
    To nie jest tak, ze "lepiej miec droge niz jej nie miec". Po pierwsze, ta VH tez jest budowana z naszych podatkow, a ja wole ze by moje pieniadze byly wydawane rozsadnie. Po drugie VH "bajpasuje" nasze porty, a Port Gdanski oficjalnie i publicznie powiedzial "Nie dla VH dopoki nie powstanie A1". Po trzecie po cholere wjazd na obwodnice w Osowie, a nie np. w Rusocinie.
    Najbardziej dobijaja mnie glosy ludzi ze Slupska i tamtych okolic, ze niby VH przyczyni sie do "integracji regionu". Zrozumcie, ze i dla Was i dla Gdanska najwazniejsza jest A1, a VH to przyczyni sie do powstania co najwyzej paru stacji benzynowych na trasie. Beda sobie jezdzily TIRy z DDRu do Rosji i z powrotem, a Gdansk tak jak byl zapyzialy, tak bedzie.

    • 0 0

  • Wek

    Demagogia mnie nudzi, dużo słów o niczym.
    I znowu brak argumentów przeciw nowej stacji benzynowej.

    Wielokrotnie już pisałem na tym portalu, że ja codziennie do pracy jeżdżę rowerem. A TY czym jeździsz?
    Ja mieszkam na Przymorzu bezbośrednio przy nowym parku i planowanej nowej drodze. A TY gdzie mieszkasz?

    • 0 0

  • Może dla Ciebie demokracja to demagogia bo w brudnej wodzie najlepiej łapać ryby. Niestety poprzez takie działania tracimy naprawde wybitne jednostki.

    • 0 0

  • W

    Coż za przenośnie, ale może przydałby się "".
    Dla mnie demagogia to demagogia, lubie rzeczowe przykłady a nie ględzenie że wszystko dla organizacji i ojczyzny.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane