• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Korytarz Gdański - za jaką cenę ?

W.W, Z.K
13 października 2004 (artykuł sprzed 19 lat) 

Długo zastanawialiśmy się dlaczego Pan Prezydent upiera się przy tym, żeby Trasa Lęborska (TL) przebiegała przez Osowę. W końcu było pięć innych wariantów. Jaka była przyczyna "trzęsienia ziemi" w UM i Biurze Rozwoju Gdańska gdy okazało się, że Rada Miasta nie odrzuciła naszych protestów? Trasa Lęborska stanowi przysłowiowy czubek góry lodowej.



Chodzi najprawdopodobniej o Wielofunkcyjną Halę Widowiskowo-Sportową, ukochane dziecko Pawła Adamowicza oraz Jacka Karnowskiego. Najnowocześniejsza w Polsce, na 15 tys. widzów, ma zostać oddana do użytku wiosną 2007 roku.

Czy taka hala jest Gdańskowi potrzebna ? Jeden z radnych powiedział nam: "... Hala to taki barejowski Miś epoki późnego postkomunizmu. Wie Pan ile ludzi i firm się na tym dorobi ? Adamowicz odejdzie, ale megalityczny pomnik jego władzy pozostanie."

Zamiast tej hali można by zbudować 26 basenów, dwa razy tyle zwykłych hal sportowych, albo ze 200 boisk i pewnie tyle samo parków. Czy Olivia i Hala AWF pękają w szwach ? Czy ktoś się zastanowił ile będzie nas kosztować utrzymanie tego kolosa ? To pójdzie z naszych podatków... Skoro dotychczasowe obiekty nie są w pełni wykorzystywane, po co budować kolejny obiekt, który nie zarobi na swoje utrzymanie.

Jaki ma to związek z TL? Tej wielkości obiekt widowiskowo- sportowy wymaga dogodnego dojazdu. Hala bez drogi jest jak samolot bez lotniska. Odgrzebano więc koncepcję Trasy Zielonej (TZ), dwupasmowej autostrady biegnącej od granicy z Sopotem, brzegiem Żabianki, przecinającej Jelitkowo, Przymorze, Brzeźno, tereny postoczniowe aż do mostu wantowego. Most wantowy wreszcie się na coś przyda

Z punktu widzenia regionu TZ jest marginalna. Aglomeracja Trójmiejska z faktu swego kształtu, potrzebuje porządnej trasy średnicowej. Taka była właśnie idea drogi czerwonej, którą zarzucono.

Trasa Zielona stanowić będzie najkrótsze połączenie pomiędzy węzłem Wysoka i Olszynka. Fundusze na wykonanie Trasy Zielonej będą pochodzić w większości z Uni. Zapewne łatwo udało się je pozyskać gdyż lobby niemieckie jest wysoce zainteresowane w stworzeniu korytarza transportowego VIA HANZEATICA (tranzyt zachód-wschód). Za sfinansowanie realizacji Trasy Zielonej władze zgodziły się na przeprowadzenie korytarza tranzytowego w bezpośrednim sąsiedztwie terenów mieszkaniowych i rekreacyjnych.

Podłączenie Via Hanzeatica do węzła Wysoka spowoduje iż ciężki ruch samochodowy zostanie wprowadzony do miasta. Bezpowrotnej degradacji ulegną ekologiczne tereny pasa nadmorskiego, jedyne miejsce rekreacji dla setek tysięcy mieszkańców Gdańska.

Realizacja TZ jest bardzo zaawansowana. Gotowe i uchwalone są wszystkie szczegółowe plany zagospodarowania przestrzennego w pasie przebiegu tej trasy. Nota bene duże połacie Gdańska planów zagospodarowania nie posiadają. W budżetach lat 2004-2008 zarezerwowano gigantyczne środki na realizację tej inwestycji.

Z drugiej strony zamknięcie Wielkiej Ramy komunikacyjnej Gdańska ma stanowić obwodnica południowa łącząca węzeł w Straszynie z węzłem Olszynka. W chwili obecnej plany zagospodarowania zostały zawieszone. Nie przeznaczono żadnych środków w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym (WPI) To mocny dowód na to, że głównym korytarzem VIA HANZEATICA ma być Trasa Zielona!

W tej tak ważnej dla Gdańska sprawie nie przeprowadzono żadnych konsultacji społecznych. Prawdopodobnie mało który z mieszkańców zagrożonych dzielnic jestem świadom faktu, że lada moment nastąpi rozpoczęcie budowy. Osowa jest ostatnim brakującym ogniwem dla realizacji tej błędnej naszym zdaniem koncepcji. Dlatego tak zależy Panu Adamowiczowi na zamknięciu sprawy !
W.W, Z.K

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (161)

  • KTO?

    MOJE PYTANIE BRZMI - KTO ZGODZIL SIE NA PUBLIKACJE ARTYKULU TEGO OBLAKANEGO CZLOWIEKA???????

    • 0 0

  • Arogancja władzy

    Mieszkam bardzo niedaleko planowanej trasy (Osowa) i do niedawna nie miałem nic przeciwko, bo naiwnie sądziłem,
    że wszelkie reguły budowy drogi szybkiego ruchu będą przestrzegane - tymczasem włodarze miasta mają mieszkańców
    w głębokim poważaniu i nie chcą nawet rozmawiać o budowie ekranów akustycznych (patrz posiedzenia rady miasta w sprawie rozpatrzenia protestów)!!! Jedyne remedium na uciążliwość jakie proponują, to sprzedaż domu i wynocha!
    Dopóki będą tylko takie argumenty, protest niestety będzie się rozszerzał...

    • 0 0

  • Może dla Ciebie słowa Org.Ojczyzna to wytarte slogany, ale może troche jestem zboczony pod tym wzg.,może wynik takiego wychowania i wkształcenia. Choc w nowej jednoczącej sie Europie może to złe nawyki. Natomiast posadowienie stacji b. i drogi szybkiego ruchu z tranzytem TIR-ów przy blokach mieszkalnych, traktach pieszych turystycznych i rowerowych, pośrednich ujęciach wody szpitala, trakcji WN, zawsze będe uważał za niewłaściwe.

    • 0 0

  • Wek

    Z twojego nicku wynika, że jesteś słoikim - czyli konserwą. A co to oznacza, to kazdy myślący czlowiek sobie dośpiewa. Co się tyczy władzy i związanych z nią zagadnień to mamy system demokratyczny, polegający na większościowym wyborze przedstawiciela reprezentującego daną społeczność.To co ty reprezentujesz, to jest anarchia. Bezustane dyskusje, debaty, referenda co w końcowym wyniku do niczego nie prowadzi. W systemie demokratycznym możesz wyrazic swoją opinię, ale musisz podporządkowac się woli większości. I nie gadaj glupot o "emigracji" młodych ludzi do stolicy z powodu tyranizacji przez władze lokalne. Tam jadą za pracą i lepszymi zarobkami. To właśnie twoja opcja konserwuje Trójmiasto. Jeżeli zaczniemy budowac tylko parki i plaże, to żaden turysta z gotówką do wydania tu nie przyjedzie. Atrakcją Gdańska dla turysty jest Główne Miasto i inne zabytki, a nie park rekreacyjny w pasie nadmorskim, który da zatrudnienie najwyżej kilku sklepikarzom w tymczasowych straganch. A zimą co z tego funkcjonuj?.Turysta, który ma przynieść dochód miastu musi tu mieć czym przyjechać (drogi), musi mieć gdzie zamieszkać (tanie hotele klasy turystycznej), jak będzie brzydka aura musi miec okazję innej rozrywki (pub, klub mecz lub koncert w jakiejś porządnej hali widowiskowej). Jak nie będą spełnione te warunki to nikt tu nie przyjedzie wąchać kwiatków na spacerkach po parkach i wzgórzach.
    Na koniec z czym ci sie kojarzy mój nick mądralo?

    • 0 0

  • pisz i jedź wyraźnie
    jezu
    ale bełkot

    • 0 0

  • Wek

    Nie lubie gdy ktoś nadużywa słowa Ojczyzna, a tekst "robie to dla sopłeczństwa" w obecnych realiach znaczy "dabam tylko i wyłącznie o swoje interesy"

    Wychowanie i wykształcenie - nie wiem co to za wykształcenie, ale co ze zdrowym rozsądkiem.

    Droga szybkiego ruchu z tego co pamiętam to droga po której można jeździć 110 km/h. Tak więc stacja jest budowana przy zwykłej drodze i nic się tam w tej sprawie nie zmieni.
    Wiekszosć stacji w mieście jest w pobliży bloków i chodników dla pieszych. Kablami WN ziemia naszpikowana jest wszędzie. Rozumiem, że stara stacja nie stwarza zagrożenia, a zagrożeniem jest nowa z nowymi zbiornikami.

    Czyli według Ciebie nie należy w mieście budować stacji bęzynowych. Ciekawa koncepcja.

    Dobijają mnie pseudoekolodzy.
    Ciekawe ile osób dbających werbalnie o środowisko jeździ rowerem zamiast samochodem i segreguje śmieci?

    • 0 0

  • Next

    Pomyśl o ludziach, którzy mieszkają między Grunwaldzką i SKM lub Rzeczypospolitej i SKM.

    Tak to już jest że w mieście są budowane ulice.

    • 0 0

  • JA!

    Segreguję śmieci.
    Nie jeżdżę ani samochodem ani wprawdzie rowerem tylko ZKM.
    Nie rzucam puszek/butelek po piwie przed siebie w wodę (jak obserwuję).
    Nie rzucam śmieci wokół siebie idąc ulicą.
    Nie rzucam petów za siebie w trawnik koło ulicy lub przystanku (często jeszcze dymiacych petów - jak obserwuję).

    • 0 0

  • Hans,

    Ośmiele sobie przypomnieć Ci, że do Gdańska może turysta dostać sie także droga lotnicza, wodna(turystyka morska i rzeczna), kolejowa, jak i innymi niekonencjonalnymi środkami transportu. Decyzja KE z 14 kwietnia 2003 r. wprowadza bardzo szczegółowe (ujęte w 84 punktach załącznika) kryteria czystości ekologicznej i komfortu turysty warunkujące przyznawanie usługodawcom turystycznym wspólnotowej etykiety turystyki czystej lub ekologicznej. Kryteria są obligatoryjne lub fakultatywne. Przewiduje się m.in. minimalne limity zastosowania odnawialnych źródeł energii, precyzyjne normy oszczędzania energii cieplnej i świetlnej oraz wody, ostre rygory dotyczące postępowania z odpadkami i nieczystościami oraz liczne obowiązki w stosunku do turystów, dotyczące np. ograniczeń palenia tytoniu, obsługi urządzeń technicznych, znajomości obiektów turystycznych czy nawet serwowania lokalnych potraw w czasie posiłków. Bezpiecznych i czystych dróg i środków komunikacji z zachowaniem czystości powietrza i minimalnego hałasu. Decyzja ma zastosowanie od 1 maja 2004 r. do 30 kwietnia 2007 r. (Dz. U. UE nr L 102 z 14 kwietnia 2003 r., s. 82)

    • 0 0

  • Mieszkańcy Osowy

    ... przejechałem w życiu całą Europę (od południowych Włoch, aż po Norwegię, "w poprzek" również - z Madrytu przywiozłem gitarę o cudownym brzmieniu). Zadziwia mnie jednak stale i ciągle postawa "małomiesteczkowych" mieszkańców Osowy. KOCHANI - WYPROWADZCIE SIĘ NA WIEŚ !!! MIASTA MAJĄ BOWIEM SWOJE PRAWA. Z AUTOSTRADAMI WŁĄCZNIE !!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane