• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kostka brukowa przypomniała o świetności ul. Stągiewnej

Maciej Naskręt
18 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów

Bruk, który kilka dni temu został odsłonięty na ul. Stągiewnej, ponownie chowa się pod nową warstwą nawierzchni bitumicznej.


Przy okazji naprawy kanalizacji deszczowej na ul. Stągiewnej w Gdańsku odkryto historyczny bruk. Choć odkrycie przywołało wspomnienia związane z historią tej ulicy, to jednak nie będzie ono cieszyć oczu spacerujących. Bruk już został pokryty nawierzchnią bitumiczną.



Ul. Stągiewna w Gdańsku jest przedłużeniem Długiego Targu i przecina Wyspę Spichrzów. Do końca II wojny światowej była zabudowana spichlerzami. Współcześnie wiedzie przez kwartał stylizowanych na historyczne kamienic (od północy), których dopełnieniem od strony południowej będzie współczesna interpretacja dawnych spichlerzy.

Pod koniec minionego tygodnia na ul. Stągiewnej prowadzono roboty drogowe na wysokości powstającego hotelu Puro. Prace polegały na wypoziomowaniu ugiętej jezdni. Gdy drogowcy zerwali wierzchnią warstwę bitumiczną, odkryli bruk pochodzący z pierwszej połowy XX wieku. Przypadkowo odsłonięta nawierzchnia zrobiła wrażenie na mieszkańcach Śródmieścia.

- Wzorem ulic Ogarnej, Tkackiej czy Podwale Grodzkie, także Stągiewna mogłaby odzyskać choć część przedwojennej świetności. Taki klimat zachęciłby do zagospodarowania terenów przylegających do ulicy, czyli północnego cypla Wyspy Spichrzów - mówi pan Jakub, mieszkaniec Długich Ogrodów.

Zdaniem drogowców, których spotkaliśmy podczas prac na ul. Stągiewnej, ukryta pod asfaltem kostka brukowa jest w dobrym stanie.

- Pod wierzchnim brukiem znajdują się jeszcze dwie warstwy nawierzchni ówczesnej jezdni: podbudowa z kamienia ciosanego a nad nim bruk kamienny - opowiada pracownik.

Postanowiliśmy sprawdzić, jakie plany wobec historycznej nawierzchni ul. Stągiewnej ma miasto. Okazuje się, że odsłonięty bruk, którym przez kilka dni zachwycali się mieszkańcy, zostanie rozebrany w całości. Skąd ten pomysł? Wynika on z przyjętej kilka lat temu koncepcji zagospodarowania ul. Stągiewnej.

- Najważniejszą zmianą jest podniesienie poziomu ul. Stągiewnej wobec dzisiejszego o ok. 30-40 cm. Umożliwi to likwidację skarp, które obecnie znajdują się na wspomnianej ulicy. Dlatego realizowany obecnie hotel Puro powstaje nieco wyżej, by w przyszłości jego wejście znajdowało w poziomie przebudowanej ulicy- mówi Jan Kosiedowski, prezes Biura Projektów Budownictwa Komunalnego, które opracowało koncepcję przebudowy ul. Stągiewnej.

BPBK proponuje zaaranżowanie przestrzeni ulicy poprzez rozmieszczenie na niej dużych (o wymiarach 1m na 1m), drewnianych donic z lipami, wiśniami lub krzewami.

Jak wyobrażasz sobie ul. Stągiewną w przyszłości?

Planowana przebudowa ulicy została przygotowana w dwóch wariantach drogowych: z pasami dla rowerów lub bez nich. Według tego drugiego wariantu, rowerzyści korzystaliby z pasa ruchu dla samochodów.

Istotnej przebudowy wymaga także infrastruktura znajdująca się pod jezdnią. Stan techniczny m.in. kanalizacji deszczowej i sanitarnej w tym miejscu jest opłakany. By uruchomić tereny inwestycyjne na Wyspie Spichrzów miasto będzie musiało w najbliższych latach systematycznie wymieniać podziemne instalacje. Z oczywistych względów nie da się tego zrobić po modernizacji układu drogowego.

Nad tym zadaniem pracuje m.in. miejska spółka Gdańska Infrastruktura Kanalizacyjna i Wodociągowa. Na początku przyszłego roku ma być gotowy projekt przebudowy sieci kanalizacji sanitarnej na obszarze Wyspy Spichrzów, w rejonie ulic Stągiewnej, Chmielnej, Motławskiej i Szafarni. Najtrudniejszym elementem tego zadania ma być budowa kanalizacji pod dnem Nowej Motławy.

Miejsca

  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (86) 1 zablokowana

  • Stagiewna

    Redaktor Naskręt nie zna Gdańska.
    Stylizowane kamienice są od Południowej strony a nie od północnej

    • 11 0

  • Ten bruk

    został przykryty asfaltem w II poł. XX w. Jednak jestem już leciwa, bo doskonale go pamiętam, podobnie jak obskurny, murowany barak z powybijanymi szybami (lewa strona ulicy)...

    • 10 0

  • Donice z wiśnią wstawcie Budyniowi do gabinetu albo do ECS, lipy nie potrzebuje bo sam ją odstawia.

    • 17 1

  • Tylko rowery (1)

    Wara od ścieżki rowerowej. Tam na tej ulicy powinien byc deptak z brukiem a nie ulica dla tych wampirów samochodów. Samochody wynocha z centrum. Tylko rowery.

    • 11 6

    • Święta racja samochody won z Centrum , tylko piesi i rowerzyści

      • 3 1

  • Panie Kosiedowski (1)

    Zauważyłem że panu i pańskiemu koledze z Zarządu Dróg i Zieleni ( dyr Kotłowski )na czele z Prezydentem Gdanska Adamowiczem odpowiada ten stan rzeczy który mamy obecnie w Gdansku.Żadnych sensownych rozwiązań i zmian nawiązujących do klimatów przedwojennego miasta.Niby coś robimy ale nie jest to do końca tak przemyślane jak być powinno.
    Kilka lat temu, była mowa że na terenie Starego Miasta i w obrębie Wyspy Spichrzów będą odnowione nawierzchnie ulic i chodników z kostki i płyt-przynajmniej jedna ulica w roku. Będzie wyremontowana dalsza część ulicy św. Ducha od ul.Grobli I do Motławy, zmieniona nawierzchnia ulicy Szerokiej,Panskiej i ulic przyległych nie mówiąc o wymianie połamanych płyt na ul.Długiej , Długiego Targu i Długiego Pobrzeża. Stan obecny tych ulic jest katastrofalny, tak samo jak stan podwórek o których nie martwi się nik z zarządzających miastem. Panie Naskręt- niech pan się wybierze z aparatem na podwórko pomiędzy Św.Ducha, Złotników, Groblą I a Szeroką oraz na kilka następnych. Ręczę że nikt z wymienionych osób nie wie jak wyglądają te miejsca-podpowiem że tak samo jak dziura w ziemi zarośnięta krzakami za kaplicą Maryśienki na ul.Św.Ducha i parę jeszcze dziur w sasiedztwie kościoła Mariackiego.Toż to jest Główne Miasto które przyciąga rzesze turystów.
    Przecież nie przyjadą oni do Nowego Portu czy Oruni tylko na Starówkę. Wiele lat temu ( lata 90-te )na konferencji w NOT omawiano rozwój komunikacji w aglomeracji Trójmiejskiej. Był obecny i pan Kosiedowski i pan Nietupski (były dyr ZDiZ )oraz Adamowicz.Mówiono że odbudujemy zwodzony Most Zielony,potem Stągiewny,że będzie odbudowany kanał Na Stepce na którym zrobimy skansen Zaglowców jak w Kopenhadze, a Wyspa Spichrzów będzie całkowicie odbudowana jak w XIXw. A co zrobiono?????????????
    Ktoś napisał, że Wrocław ma pięknie odbudowaną Starówkę. Ja dodam, że Toruń, Zamość, Rzeszów, Opatów, Warszawa,Słupsk,Olsztyn i rzadko tam spotkać można nawierzchnie asfaltowe, nie mówiąc o starych miastach Hanzy.Ale tam zarządzają ludzie z wyobraźnią.

    • 29 1

    • ZDiZ to potężna grupa dyletantów !!!

      Zapraszamy dyletantów z zdiz w godzinach rannych (5.30 -7.00) na przejazd do stoczni gdańskiej lub północnej. Światła są źle ustawione i powoduję kilometrowe korki. Może ktoś z prześwietnej firmy ustawi światła !!! Bo na ogół tylko gęba pełna frazesów i dennych wyjaśnień.

      osobne gratulacje za jedyne w europie rondo ze światłami !!! Są szanse na nobla z dziedziny techniki.

      • 0 1

  • Odbudować Danziger Hoff!

    • 18 2

  • Bruk od nowa

    A nie można po remoncie i wymianie kanalizacji ułożyć na nowo tego starego bruku? A Juden gąskę to ulica obok czyli Spichrzowa

    • 0 1

  • Kiedy przegladam zdjecia przedwojennego Gdanska (2)

    i porównuje ze stanem obecnym to aż nie dowierzam! Kiedyś piękne fasady, kamienice. Dziś jakieś bohomazy proponowane na ulicy Ogarnej, pseudo nowoczesne kamienice w okolicach Starego Miasta! Kiedyś Stare Miasto wyglądało pięknie, dziś niestety rządzący idą moim zdaniem w niewłaściwym kierunku. Uważam, ze należałoby odnawiać/budować w stylu właśnie Starego Miasta a nie w staro-nowoczesnym stylu. Budowane ma byc tzw. Nowe Miasto i własnie tam wg mnie jest miejsce na ewentualny nowoczesny styl kamieniczek!

    • 18 3

    • mieszkańcu ulicy Piwnej! Stare miasto jest w okolicach Ratusza Staromiejskiego (1)

      w okolicach ulicy Piwnej i Ratusza Głównomiejskiego jest Główne Miasto

      • 1 0

      • no i ...?

        • 0 0

  • (1)

    Pasy ruchu dla rowerów muszą być , żadnego dzielenia nas z samochodami , tym bardziej że Stągiewna to rowerowy tranzyt ze Śródmieścia na Stogi. Obecnie z resztą istnieje tam kontrapas , choć wymaga odnowienia

    • 2 4

    • Owszem na stągiewnej jest ścieżka, tyle że kończy się jak zwykle bez sensu. Dalej trzeba się przebijać albo w kierunku na Ogarną lub Długi Targ. Nic nie jest zrobione z głową.

      • 0 3

  • Najlepsze jest to, że ta kostka mająca X lat jest w super stanie, a asfalt w naszym kraju dosłownie znika po paru latach.

    • 5 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane