• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kostka brukowa przypomniała o świetności ul. Stągiewnej

Maciej Naskręt
18 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów

Bruk, który kilka dni temu został odsłonięty na ul. Stągiewnej, ponownie chowa się pod nową warstwą nawierzchni bitumicznej.


Przy okazji naprawy kanalizacji deszczowej na ul. Stągiewnej w Gdańsku odkryto historyczny bruk. Choć odkrycie przywołało wspomnienia związane z historią tej ulicy, to jednak nie będzie ono cieszyć oczu spacerujących. Bruk już został pokryty nawierzchnią bitumiczną.



Ul. Stągiewna w Gdańsku jest przedłużeniem Długiego Targu i przecina Wyspę Spichrzów. Do końca II wojny światowej była zabudowana spichlerzami. Współcześnie wiedzie przez kwartał stylizowanych na historyczne kamienic (od północy), których dopełnieniem od strony południowej będzie współczesna interpretacja dawnych spichlerzy.

Pod koniec minionego tygodnia na ul. Stągiewnej prowadzono roboty drogowe na wysokości powstającego hotelu Puro. Prace polegały na wypoziomowaniu ugiętej jezdni. Gdy drogowcy zerwali wierzchnią warstwę bitumiczną, odkryli bruk pochodzący z pierwszej połowy XX wieku. Przypadkowo odsłonięta nawierzchnia zrobiła wrażenie na mieszkańcach Śródmieścia.

- Wzorem ulic Ogarnej, Tkackiej czy Podwale Grodzkie, także Stągiewna mogłaby odzyskać choć część przedwojennej świetności. Taki klimat zachęciłby do zagospodarowania terenów przylegających do ulicy, czyli północnego cypla Wyspy Spichrzów - mówi pan Jakub, mieszkaniec Długich Ogrodów.

Zdaniem drogowców, których spotkaliśmy podczas prac na ul. Stągiewnej, ukryta pod asfaltem kostka brukowa jest w dobrym stanie.

- Pod wierzchnim brukiem znajdują się jeszcze dwie warstwy nawierzchni ówczesnej jezdni: podbudowa z kamienia ciosanego a nad nim bruk kamienny - opowiada pracownik.

Postanowiliśmy sprawdzić, jakie plany wobec historycznej nawierzchni ul. Stągiewnej ma miasto. Okazuje się, że odsłonięty bruk, którym przez kilka dni zachwycali się mieszkańcy, zostanie rozebrany w całości. Skąd ten pomysł? Wynika on z przyjętej kilka lat temu koncepcji zagospodarowania ul. Stągiewnej.

- Najważniejszą zmianą jest podniesienie poziomu ul. Stągiewnej wobec dzisiejszego o ok. 30-40 cm. Umożliwi to likwidację skarp, które obecnie znajdują się na wspomnianej ulicy. Dlatego realizowany obecnie hotel Puro powstaje nieco wyżej, by w przyszłości jego wejście znajdowało w poziomie przebudowanej ulicy- mówi Jan Kosiedowski, prezes Biura Projektów Budownictwa Komunalnego, które opracowało koncepcję przebudowy ul. Stągiewnej.

BPBK proponuje zaaranżowanie przestrzeni ulicy poprzez rozmieszczenie na niej dużych (o wymiarach 1m na 1m), drewnianych donic z lipami, wiśniami lub krzewami.

Jak wyobrażasz sobie ul. Stągiewną w przyszłości?

Planowana przebudowa ulicy została przygotowana w dwóch wariantach drogowych: z pasami dla rowerów lub bez nich. Według tego drugiego wariantu, rowerzyści korzystaliby z pasa ruchu dla samochodów.

Istotnej przebudowy wymaga także infrastruktura znajdująca się pod jezdnią. Stan techniczny m.in. kanalizacji deszczowej i sanitarnej w tym miejscu jest opłakany. By uruchomić tereny inwestycyjne na Wyspie Spichrzów miasto będzie musiało w najbliższych latach systematycznie wymieniać podziemne instalacje. Z oczywistych względów nie da się tego zrobić po modernizacji układu drogowego.

Nad tym zadaniem pracuje m.in. miejska spółka Gdańska Infrastruktura Kanalizacyjna i Wodociągowa. Na początku przyszłego roku ma być gotowy projekt przebudowy sieci kanalizacji sanitarnej na obszarze Wyspy Spichrzów, w rejonie ulic Stągiewnej, Chmielnej, Motławskiej i Szafarni. Najtrudniejszym elementem tego zadania ma być budowa kanalizacji pod dnem Nowej Motławy.

Miejsca

  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (86) 1 zablokowana

  • ściezka rowerowa tez powinna być brukowana

    • 3 0

  • wizje

    parkingi, ruch samochodów na Wyspie Spichrzów ?
    Przestańcie Panowie przedszkolaki snuć takie marzenia. Gdzie te mosty i gdzie ta przestrzeń umożliwiająca samochodom bezproblemowy wjazd na ten teren ? Jeszcze można do waszego obrazka dodac tam wybudowane parkingi podziemne i bedzie cymes.

    • 2 0

  • nie bez powodu wylano tu asfalt

    napewno nie chodzi o mode,charakter itp tylko o funkcjonalnosc...nie dosc ze i tak fatalnie sie jedzie po dziurach tymi jednokierunkowymi uliczkami,to jeszcze chcielibyscie kosteczke odslonic...doprawdy polska 100 lat do tyłu...kilka set lat temu nie bylo asfaltu,ani samochodow i chodzilo sie w gumiakach.

    • 0 0

  • jestesmy za zachowaniem autentycznosci historycznej gdanska

    czemu sie niszczy spichlerze orginalno kostke brukowo po ktorej chodzili historyczne postacie jak Piłsudski czy kaszub Abraham.Nie pozwólmy urzedniukom robic ze starówki piaskownicy już dosyc niepotrzebnie wyburzyli czesc historycznych kamienic np przy stoczni ocalmy od zapomnienia historiczne czesci miasta kto za łapka w góre

    • 3 0

  • Cały oryginalny wxgląad idzie sie je...

    Dla szwabskiego inwestora podniosa nawet poziom ulicy

    • 0 0

  • Gdzie są drzewa ?

    Znowu projekt ulic w której dominuje beton
    gdzie zieleń?
    te donice z drzewami to ściema, :( po miesiącu można je zabrać
    nie dla betonowego miasta !!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane