• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę wydłużenia SKM na południe Gdańska

Szymon Zięba
27 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W środę podpisano list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM. W środę podpisano list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.

Wracają plany przedłużenia linii SKM, która ma biec przez południe Gdańska. W środę podpisano w tej sprawie list intencyjny. Choć ewentualna finalizacja inwestycji będzie kosztowna i wciąż należy do bardzo odległej przyszłości, daje nadzieję na lepsze skomunikowanie położonych tam dzielnic z centrum miasta.



Czy uda się przedłużyć linię SKM na południe Gdańska?

Południowe dzielnice Gdańska są jednymi z najprężniej rozwijających się rejonów miasta. Stanowią też swoistą sypialnię dla tysięcy gdańszczan, którzy na co dzień dojeżdżają do centrum. Niestety infrastruktura drogowa oraz komunikacja miejska - choć sukcesywnie rozbudowywana - ewidentnie nie nadążają za stale rosnącą liczbą mieszkańców.

Efektem są gigantyczne korki, które regularnie dają się we znaki osobom mieszkającym na południu. W godzinach szczytu podróż z Łostowic czy Ujeściska do centrum zajmuje nawet godzinę.

Odnoga linii - według planów - będzie biegła w kierunku pętli przy al. Havla. Kluczową kwestią jest wybór, jaki korytarz transportowy powinien zostać wybrany: w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Odnoga linii - według planów - będzie biegła w kierunku pętli przy al. Havla. Kluczową kwestią jest wybór, jaki korytarz transportowy powinien zostać wybrany: w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego.

Pomysł sprzed blisko pół wieku



Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej mogłoby pomóc rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach. Wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej, plany ostatecznie jednak zarzucono. Jak się jednak okazuje, wcale nie definitywnie.

W środę podpisano bowiem list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych oraz SKM i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.

Czytaj też: Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?

- Miasto stara się prowadzić taką politykę, która nawet, jeśli jest to plan wieloletni, uwzględnia rosnące lub pojawiające się potrzeby gdańszczanek i gdańszczan - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Tłumaczy, że w ramach współpracy zostanie opracowane "Studium programowo-przestrzenne przedłużenia linii kolejowej przez dzielnicę Gdańsk-Południe w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego" (ma być ono gotowe pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku).

SKM na południe Gdańska: przedsięwzięcie trudne do realizacji



Studium - dokument strategiczny dla rozwoju linii - będzie zawierało m.in. analizę uwarunkowań przestrzennych, diagnozę społeczno-gospodarczą i wstępną analizę transportową.

Ma ono przede wszystkim wskazać optymalny przebieg "korytarzy" SKM. W tym celu m.in. przeprowadzona będzie analiza demograficzna, potrzebna do wskazania, w jakim obszarze przybywa mieszkańców lub rozwijają się firmy, a co za tym idzie - jest więcej miejsc pracy.

Jak kursuje SKM i PKM w Trójmieście?


- Plany rozwoju kolei to przedsięwzięcie ponadgminne, o charakterze regionalnym. W ramach sygnatariuszy stron chcemy pozyskać dane, które pomogą nam rozstrzygnąć, jaki korytarz mógłby zostać w przyszłości przyjęty, jeżeli chodzi o połączenie z regionem. Działamy w bardzo zurbanizowanym terenie i nie jest to przedsięwzięcie proste do realizacji - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. - Kluczową kwestią jest wybór korytarza transportowego: czy w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Te kwestie będą analizowane na podstawie danych, jakie zbierzemy z gmin Obszaru Metropolitalnego, i na tej podstawie będziemy rozstrzygać, w którym kierunku ta inwestycja będzie w przyszłości realizowana.
Opracowany materiał będzie stanowić podstawę zlecenia w przyszłości studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (tzw. STEŚ) oraz studium wykonalności, które będą podstawą do opracowania dokumentacji projektowej i elementem do ubiegania się na przykład o dofinansowanie unijne. Według bardzo wstępnych szacunków koszt samej inwestycji tylko na południu Gdańska może wynieść nawet ok. 700 mln zł.

Miejsca

Opinie (338) ponad 20 zablokowanych

  • jak chcesz aby cos sie nie wydarzylo

    Powolaj komisje do spraw...
    Efekt gwarantowany, sprawa zostanie przykladnie zadolowana.
    Kto z urzednikow jest zainteresowany powstaniem takiego rozwiazania?
    Nikt.
    Kto z przyjaciol i znajomych?
    Nikt.
    Wiec zapomnijcie i dajcie sie bawic klasie prozniaczej w klocki jakie lubi.
    Ta linia powstanie jak linia do Bytowa.
    Najzabawniejsze sa te zastrzezenia, ze dluuugo to bedzie trwalo i bedzie duuuzo kosztowalo...
    Karnawal sie skonczyl.
    Czas na Post!

    • 11 0

  • sprzed pół wieku

    dokładnie, pół wieku temu miasto wyglądało trochę inaczej, rozumiem że nie zauważono, iż w międzyczasie na trasie linii powstały osiedla a miasto wygląda inaczej. Pomysł by wybudować komuś linię kolejową przed balkonem jest lekko powiedzianie zatrważający. Mam nadzieję, że pomysł upadnie. Jedynym rozwiązaniem jest podziemny tunel, ewentualnie

    • 5 14

  • (1)

    wilga park własnie budują na trasie SKM więc będzie metro na oruni.

    • 12 0

    • e tam, będo wagoniki śmigały 5 m od balkoników za melony :) zobacyzsz.

      I to mnie cieszy.
      Okolice nasypu od PKM też obudowali - bo tu nic nie będzie, nie ma szans - a jest:) i wesoło hałasuje meloniarzom w saloniku przy kominku za melony:)

      • 5 1

  • Niech najpierw ruszą z budową Nowej Świętokrzyskiej, a dopiero później marzenia o SKM Południe. Mnóstwo wkurzonych mieszkańców południa, kolejne osiedla powstają, korki będą coraz większe. Niech miasto bierze się do pracy. SKM świetny pomysł, ale jak rok robione ma być 250 metrów remontu na Świętokrzyskiej, to ile by zeszło z tą SKM. My mieszkańcy południa musimy mocno naciskać na władze miasta. Do wygrania kolejnych wyborów nie wystarczą juz tylko marsze lgbt i fotki z prezydentami innych miast.

    • 22 2

  • BC

    Zanim ta inwestycja powstanie, to dzielnica się zestarzeje i same dziadki będą tu mieszkać...i linia SKM potrzebna nie będzie

    • 10 1

  • czemu blokujecie odnowienie skm do nowy port ? (1)

    • 9 3

    • bo właśnie w zeszłym tygodniu rozebrano tory

      było info

      • 4 1

  • Co to jest 700 mln zl w porównaniu z 2 mld zl na nikomu nie potrzebny przekop Mierzei

    W dodatku przekop będzie ciągle zamulany z zachodu a pływać tam będą większe jachty. Bo statki to już nie bo za płytko. Z Gdańska samochodem towar dojedzie przez 1 godz, statkiem pewnie pół dnia. Nie wsppmnę o dewastacji przyrody i miejsca letniego wypoczynku. Koszty utrzymania to grube miliony rocznie. Bez sensu.

    • 10 7

  • Paradoks

    Najczęściej na świecie najpierw powstaje infrastruktura a dopiero potem wchodzi deweloper czy inni inwestorzy, zawsze się dziwiłem widząc dwujezdniowe dwupasmowe drogi, tory i przystanki po środku niczego

    • 13 0

  • POmarzyć dobra rzecz

    jakby mi ktoś prywatnie taką informację zapodał to bym pomyślał, że jest niespełna rozumu no ale za społeczne pieniądze można wymyślać cuda na kiju i tak nikt tego nigdy nie rozliczy

    • 12 2

  • Prima aprilis dopiero za pół roku. Nie ośmieszajcie się z tym info.

    • 15 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane