• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę wydłużenia SKM na południe Gdańska

Szymon Zięba
27 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W środę podpisano list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM. W środę podpisano list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.

Wracają plany przedłużenia linii SKM, która ma biec przez południe Gdańska. W środę podpisano w tej sprawie list intencyjny. Choć ewentualna finalizacja inwestycji będzie kosztowna i wciąż należy do bardzo odległej przyszłości, daje nadzieję na lepsze skomunikowanie położonych tam dzielnic z centrum miasta.



Czy uda się przedłużyć linię SKM na południe Gdańska?

Południowe dzielnice Gdańska są jednymi z najprężniej rozwijających się rejonów miasta. Stanowią też swoistą sypialnię dla tysięcy gdańszczan, którzy na co dzień dojeżdżają do centrum. Niestety infrastruktura drogowa oraz komunikacja miejska - choć sukcesywnie rozbudowywana - ewidentnie nie nadążają za stale rosnącą liczbą mieszkańców.

Efektem są gigantyczne korki, które regularnie dają się we znaki osobom mieszkającym na południu. W godzinach szczytu podróż z Łostowic czy Ujeściska do centrum zajmuje nawet godzinę.

Odnoga linii - według planów - będzie biegła w kierunku pętli przy al. Havla. Kluczową kwestią jest wybór, jaki korytarz transportowy powinien zostać wybrany: w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Odnoga linii - według planów - będzie biegła w kierunku pętli przy al. Havla. Kluczową kwestią jest wybór, jaki korytarz transportowy powinien zostać wybrany: w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego.

Pomysł sprzed blisko pół wieku



Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej mogłoby pomóc rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach. Wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej, plany ostatecznie jednak zarzucono. Jak się jednak okazuje, wcale nie definitywnie.

W środę podpisano bowiem list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych oraz SKM i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.

Czytaj też: Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?

- Miasto stara się prowadzić taką politykę, która nawet, jeśli jest to plan wieloletni, uwzględnia rosnące lub pojawiające się potrzeby gdańszczanek i gdańszczan - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Tłumaczy, że w ramach współpracy zostanie opracowane "Studium programowo-przestrzenne przedłużenia linii kolejowej przez dzielnicę Gdańsk-Południe w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego" (ma być ono gotowe pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku).

SKM na południe Gdańska: przedsięwzięcie trudne do realizacji



Studium - dokument strategiczny dla rozwoju linii - będzie zawierało m.in. analizę uwarunkowań przestrzennych, diagnozę społeczno-gospodarczą i wstępną analizę transportową.

Ma ono przede wszystkim wskazać optymalny przebieg "korytarzy" SKM. W tym celu m.in. przeprowadzona będzie analiza demograficzna, potrzebna do wskazania, w jakim obszarze przybywa mieszkańców lub rozwijają się firmy, a co za tym idzie - jest więcej miejsc pracy.

Jak kursuje SKM i PKM w Trójmieście?


- Plany rozwoju kolei to przedsięwzięcie ponadgminne, o charakterze regionalnym. W ramach sygnatariuszy stron chcemy pozyskać dane, które pomogą nam rozstrzygnąć, jaki korytarz mógłby zostać w przyszłości przyjęty, jeżeli chodzi o połączenie z regionem. Działamy w bardzo zurbanizowanym terenie i nie jest to przedsięwzięcie proste do realizacji - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. - Kluczową kwestią jest wybór korytarza transportowego: czy w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Te kwestie będą analizowane na podstawie danych, jakie zbierzemy z gmin Obszaru Metropolitalnego, i na tej podstawie będziemy rozstrzygać, w którym kierunku ta inwestycja będzie w przyszłości realizowana.
Opracowany materiał będzie stanowić podstawę zlecenia w przyszłości studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (tzw. STEŚ) oraz studium wykonalności, które będą podstawą do opracowania dokumentacji projektowej i elementem do ubiegania się na przykład o dofinansowanie unijne. Według bardzo wstępnych szacunków koszt samej inwestycji tylko na południu Gdańska może wynieść nawet ok. 700 mln zł.

Miejsca

Opinie (338) ponad 20 zablokowanych

  • SKM na południe nie ma sensu

    Prędzej powstaną latające samochody, jak w Łowcy androidów albo Piątym elemencie, niż ta cała SKM.

    • 7 7

  • Struk, a gdzie kolej do Bytowa?!

    Przed wyborami obiecanki były...

    • 9 1

  • miliardy w bloto (1)

    teraz idz jeden z drugim na tzw szybka kolej miejska i zobacz ile osob nia jezdzi codziennie rano. Pustki!!! miliardowa inwestycja dla nikogo!!!! Mowie oczywiscie o kolei metyropolitalnej.

    • 4 14

    • Z PKM z Kartuz nie ma gdzie usiaść. Nastepny mistrz co sie naczytal

      • 3 0

  • C_driver

    a to nie będzie metra na południe ??

    • 1 1

  • Na zawsze z Panią Aleksandrą. Dobrze Pani dosrywa tamtym na górze. Nie płaczemy, że

    drogi zakorkowane. Nie ważne, że nie można zapisać dziecka do przedszkola, bo patola ma pierwszeństwo. Ważne, że jedziemy rydwanem ku chwale szybkich sądów

    • 13 2

  • Kur...przecież te pokemony ze zdjęcia mogą iść na kanapę Wojewódzkiego. Czy ktokolwiek wierzy, że

    w ciągu najbliższych 20 lat cokolwiek powstanie? Maksymalnie wydadzą publiczne pieniądze na zrobienie jakiś projektów i wizualizacji.

    Kto minisuje ten za pisem XD

    • 17 0

  • Szybki tramwaj by sie lepiej sprawdzil

    Takie rozwiązanie sprawdziło się w Poznaniu i Bydgoszczy

    • 7 6

  • Pan Grzelak to gwarancja że inwestycja się powiedzie. A tymczasem pedałuję na rowerku MEVO

    panie Grzelak zebrałeś pan doświadczenie? To zajmij się życiem, a nie pasożytowaniem

    • 17 1

  • W zasadzie to nie wiem czy mam sie smiac czy płakac z niudolnosci władz miasta !

    list intencyjny ma rozładować korki :) spoko poczekajmy jeszcze 20 lat.:)

    • 20 0

  • Obiecanki-cacanki

    Niestety nie wierzę już w żadne "niby plany" rozładowania korków na trasie Gdańsk-Południe - Centrum. Od 15 lat mami się nas powstaniem Nowej Małomiejskiej (jeszcze w październiku ubiegłego roku Pan Prezydent Adamowicz mówił, że to kwestia 5-10 lat). Teraz mamy informację, że planami Nowej Małomiejskiej władze zajmą się po 2030 roku (to znaczy przypomną nam, że myślą o jakimś rozwiązaniu i na tym koniec). Dzisiaj mówią o SKM na Południe? Jak mówią, to mówią... i tyle!

    • 24 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane