- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (445 opinii)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (153 opinie)
- 3 Szybko odzyskali skradzione auto (24 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (176 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (61 opinii)
Krok w stronę wydłużenia SKM na południe Gdańska
Wracają plany przedłużenia linii SKM, która ma biec przez południe Gdańska. W środę podpisano w tej sprawie list intencyjny. Choć ewentualna finalizacja inwestycji będzie kosztowna i wciąż należy do bardzo odległej przyszłości, daje nadzieję na lepsze skomunikowanie położonych tam dzielnic z centrum miasta.
Efektem są gigantyczne korki, które regularnie dają się we znaki osobom mieszkającym na południu. W godzinach szczytu podróż z Łostowic czy Ujeściska do centrum zajmuje nawet godzinę.
Pomysł sprzed blisko pół wieku
Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej mogłoby pomóc rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach. Wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej, plany ostatecznie jednak zarzucono. Jak się jednak okazuje, wcale nie definitywnie.
W środę podpisano bowiem list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych oraz SKM i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.
Czytaj też: Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?
- Miasto stara się prowadzić taką politykę, która nawet, jeśli jest to plan wieloletni, uwzględnia rosnące lub pojawiające się potrzeby gdańszczanek i gdańszczan - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Tłumaczy, że w ramach współpracy zostanie opracowane "Studium programowo-przestrzenne przedłużenia linii kolejowej przez dzielnicę Gdańsk-Południe w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego" (ma być ono gotowe pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku).
SKM na południe Gdańska: przedsięwzięcie trudne do realizacji
Studium - dokument strategiczny dla rozwoju linii - będzie zawierało m.in. analizę uwarunkowań przestrzennych, diagnozę społeczno-gospodarczą i wstępną analizę transportową.
Ma ono przede wszystkim wskazać optymalny przebieg "korytarzy" SKM. W tym celu m.in. przeprowadzona będzie analiza demograficzna, potrzebna do wskazania, w jakim obszarze przybywa mieszkańców lub rozwijają się firmy, a co za tym idzie - jest więcej miejsc pracy.
Jak kursuje SKM i PKM w Trójmieście?
- Plany rozwoju kolei to przedsięwzięcie ponadgminne, o charakterze regionalnym. W ramach sygnatariuszy stron chcemy pozyskać dane, które pomogą nam rozstrzygnąć, jaki korytarz mógłby zostać w przyszłości przyjęty, jeżeli chodzi o połączenie z regionem. Działamy w bardzo zurbanizowanym terenie i nie jest to przedsięwzięcie proste do realizacji - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. - Kluczową kwestią jest wybór korytarza transportowego: czy w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Te kwestie będą analizowane na podstawie danych, jakie zbierzemy z gmin Obszaru Metropolitalnego, i na tej podstawie będziemy rozstrzygać, w którym kierunku ta inwestycja będzie w przyszłości realizowana.
Opracowany materiał będzie stanowić podstawę zlecenia w przyszłości studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (tzw. STEŚ) oraz studium wykonalności, które będą podstawą do opracowania dokumentacji projektowej i elementem do ubiegania się na przykład o dofinansowanie unijne. Według bardzo wstępnych szacunków koszt samej inwestycji tylko na południu Gdańska może wynieść nawet ok. 700 mln zł.
Miejsca
Opinie (338) ponad 20 zablokowanych
-
2019-11-28 03:32
to jest bardzo dobry pomysł, ta idea jest ciekawa
popieram i życzę sukcesów
- 4 1
-
2019-11-28 03:53
E*jjjjj a jak tam program kolei Pisowskiej na tereny Zolaw? (1)
Nie bedzie drugiego Amsterdamu kontenerowego na Mierzeji Wislanej? Kierownik odcinka odeslany do budowy portu centralnego bo na przekop zabraklo ? To co teraz nowe obciazenia fiskalne bo budzet sie nie zgadza??? Prad,woda,smieci,Zus w gore....Hurra ,hurra powstajemy z kolan i jestesmy bardziej konkurencyjni....Ale Mexyk....nie sorrry Boliwia.
- 1 6
-
2019-11-28 07:35
jakiej kolei na terenie Żuław? O czym ty gadasz?
Była kiedyś, ale jej już nie ma i nie będzie. Jest jedynie do stegny i sztutowa kursujący głównie w sezonie letnim.- 1 0
-
2019-11-28 06:13
Warszawa buduje metro, Trójmiasto powinno budować sieć SKM. (2)
Również w kierunku Południa, Nowego Portu, Stogów i Dolnego Tarasu, a w Gdyni przede wszystkim Oksywie i Obłuże oraz Wiczlino i Dąbrowa.
- 12 2
-
2019-11-28 06:18
Taa, tylko Wawa buduje za pieniądze rządu.... (1)
- 0 0
-
2019-11-28 06:24
Jakoś mi o tym nie wiadomo...
Warszawa środki na rozbudowę metra rezerwuje we własnym budżecie. A w Trójmieście możnaby wykorzystać ustawę o metropoliach.
- 1 0
-
2019-11-28 06:15
Zamiast przekopu przez mierzeje można by wybudowac skm na południe Gdańska i na polnoc Gdyni (1)
A do tego nowe składy
- 2 2
-
2019-11-28 09:41
a to dulska kopie mierzeję?
zamiast SKM w całym mieście mamy stadion i ECS i rydwan
- 3 0
-
2019-11-28 07:00
Tramwaj
Linia tramwajowa na Malomiejskiej między dwoma dwupasmowymi jezdniami i po wyburzenia tych ruder.
- 5 0
-
2019-11-28 07:04
A Pruszcz Gdański?
SKM do Pruszcza Gdańskiego jest też bardzo potrzebne. Obiecywano przez lata. I nic.
- 2 1
-
2019-11-28 07:06
rozwijajaaca sie infrastruktura???????
mam pytanie jak to rozwijajaca sie dynamicznie infrastruktura, od 15 lat jedna nowa droga głowna oddana do urzytku to armi krajowej i tak na koncu skopana przez urzedników z gdańska
- 4 0
-
2019-11-28 07:08
A Pruszcz Gdański? (1)
SKM do Pruszcza Gdańskiego też jest potrzebne. I nic się nie dzieje.
- 4 1
-
2019-11-28 07:12
było, zlikwidowali, widocznie mieli powód. Masz Regio.
- 1 1
-
2019-11-28 07:30
ci z tej fotki sprzedali tyle ziemi ze teraz trzeba metro kopać
- 9 0
-
2019-11-28 07:38
Już to widzę , w 2059 roku !!!
- 7 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.