• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę wydłużenia SKM na południe Gdańska

Szymon Zięba
27 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W środę podpisano list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM. W środę podpisano list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.

Wracają plany przedłużenia linii SKM, która ma biec przez południe Gdańska. W środę podpisano w tej sprawie list intencyjny. Choć ewentualna finalizacja inwestycji będzie kosztowna i wciąż należy do bardzo odległej przyszłości, daje nadzieję na lepsze skomunikowanie położonych tam dzielnic z centrum miasta.



Czy uda się przedłużyć linię SKM na południe Gdańska?

Południowe dzielnice Gdańska są jednymi z najprężniej rozwijających się rejonów miasta. Stanowią też swoistą sypialnię dla tysięcy gdańszczan, którzy na co dzień dojeżdżają do centrum. Niestety infrastruktura drogowa oraz komunikacja miejska - choć sukcesywnie rozbudowywana - ewidentnie nie nadążają za stale rosnącą liczbą mieszkańców.

Efektem są gigantyczne korki, które regularnie dają się we znaki osobom mieszkającym na południu. W godzinach szczytu podróż z Łostowic czy Ujeściska do centrum zajmuje nawet godzinę.

Odnoga linii - według planów - będzie biegła w kierunku pętli przy al. Havla. Kluczową kwestią jest wybór, jaki korytarz transportowy powinien zostać wybrany: w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Odnoga linii - według planów - będzie biegła w kierunku pętli przy al. Havla. Kluczową kwestią jest wybór, jaki korytarz transportowy powinien zostać wybrany: w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego.

Pomysł sprzed blisko pół wieku



Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej mogłoby pomóc rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach. Wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej, plany ostatecznie jednak zarzucono. Jak się jednak okazuje, wcale nie definitywnie.

W środę podpisano bowiem list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych oraz SKM i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.

Czytaj też: Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?

- Miasto stara się prowadzić taką politykę, która nawet, jeśli jest to plan wieloletni, uwzględnia rosnące lub pojawiające się potrzeby gdańszczanek i gdańszczan - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Tłumaczy, że w ramach współpracy zostanie opracowane "Studium programowo-przestrzenne przedłużenia linii kolejowej przez dzielnicę Gdańsk-Południe w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego" (ma być ono gotowe pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku).

SKM na południe Gdańska: przedsięwzięcie trudne do realizacji



Studium - dokument strategiczny dla rozwoju linii - będzie zawierało m.in. analizę uwarunkowań przestrzennych, diagnozę społeczno-gospodarczą i wstępną analizę transportową.

Ma ono przede wszystkim wskazać optymalny przebieg "korytarzy" SKM. W tym celu m.in. przeprowadzona będzie analiza demograficzna, potrzebna do wskazania, w jakim obszarze przybywa mieszkańców lub rozwijają się firmy, a co za tym idzie - jest więcej miejsc pracy.

Jak kursuje SKM i PKM w Trójmieście?


- Plany rozwoju kolei to przedsięwzięcie ponadgminne, o charakterze regionalnym. W ramach sygnatariuszy stron chcemy pozyskać dane, które pomogą nam rozstrzygnąć, jaki korytarz mógłby zostać w przyszłości przyjęty, jeżeli chodzi o połączenie z regionem. Działamy w bardzo zurbanizowanym terenie i nie jest to przedsięwzięcie proste do realizacji - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. - Kluczową kwestią jest wybór korytarza transportowego: czy w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Te kwestie będą analizowane na podstawie danych, jakie zbierzemy z gmin Obszaru Metropolitalnego, i na tej podstawie będziemy rozstrzygać, w którym kierunku ta inwestycja będzie w przyszłości realizowana.
Opracowany materiał będzie stanowić podstawę zlecenia w przyszłości studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (tzw. STEŚ) oraz studium wykonalności, które będą podstawą do opracowania dokumentacji projektowej i elementem do ubiegania się na przykład o dofinansowanie unijne. Według bardzo wstępnych szacunków koszt samej inwestycji tylko na południu Gdańska może wynieść nawet ok. 700 mln zł.

Miejsca

Opinie (338) ponad 20 zablokowanych

  • to jest bardzo dobry pomysł, ta idea jest ciekawa

    popieram i życzę sukcesów

    • 4 1

  • E*jjjjj a jak tam program kolei Pisowskiej na tereny Zolaw? (1)

    Nie bedzie drugiego Amsterdamu kontenerowego na Mierzeji Wislanej? Kierownik odcinka odeslany do budowy portu centralnego bo na przekop zabraklo ? To co teraz nowe obciazenia fiskalne bo budzet sie nie zgadza??? Prad,woda,smieci,Zus w gore....Hurra ,hurra powstajemy z kolan i jestesmy bardziej konkurencyjni....Ale Mexyk....nie sorrry Boliwia.

    • 1 6

    • jakiej kolei na terenie Żuław? O czym ty gadasz?
      Była kiedyś, ale jej już nie ma i nie będzie. Jest jedynie do stegny i sztutowa kursujący głównie w sezonie letnim.

      • 1 0

  • Warszawa buduje metro, Trójmiasto powinno budować sieć SKM. (2)

    Również w kierunku Południa, Nowego Portu, Stogów i Dolnego Tarasu, a w Gdyni przede wszystkim Oksywie i Obłuże oraz Wiczlino i Dąbrowa.

    • 12 2

    • Taa, tylko Wawa buduje za pieniądze rządu.... (1)

      • 0 0

      • Jakoś mi o tym nie wiadomo...

        Warszawa środki na rozbudowę metra rezerwuje we własnym budżecie. A w Trójmieście możnaby wykorzystać ustawę o metropoliach.

        • 1 0

  • Zamiast przekopu przez mierzeje można by wybudowac skm na południe Gdańska i na polnoc Gdyni (1)

    A do tego nowe składy

    • 2 2

    • a to dulska kopie mierzeję?

      zamiast SKM w całym mieście mamy stadion i ECS i rydwan

      • 3 0

  • Tramwaj

    Linia tramwajowa na Malomiejskiej między dwoma dwupasmowymi jezdniami i po wyburzenia tych ruder.

    • 5 0

  • A Pruszcz Gdański?

    SKM do Pruszcza Gdańskiego jest też bardzo potrzebne. Obiecywano przez lata. I nic.

    • 2 1

  • rozwijajaaca sie infrastruktura???????

    mam pytanie jak to rozwijajaca sie dynamicznie infrastruktura, od 15 lat jedna nowa droga głowna oddana do urzytku to armi krajowej i tak na koncu skopana przez urzedników z gdańska

    • 4 0

  • A Pruszcz Gdański? (1)

    SKM do Pruszcza Gdańskiego też jest potrzebne. I nic się nie dzieje.

    • 4 1

    • było, zlikwidowali, widocznie mieli powód. Masz Regio.

      • 1 1

  • ci z tej fotki sprzedali tyle ziemi ze teraz trzeba metro kopać

    • 9 0

  • Już to widzę , w 2059 roku !!!

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane