- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (432 opinie)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (127 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (168 opinii)
- 4 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (57 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (271 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Krok w stronę wydłużenia SKM na południe Gdańska
Wracają plany przedłużenia linii SKM, która ma biec przez południe Gdańska. W środę podpisano w tej sprawie list intencyjny. Choć ewentualna finalizacja inwestycji będzie kosztowna i wciąż należy do bardzo odległej przyszłości, daje nadzieję na lepsze skomunikowanie położonych tam dzielnic z centrum miasta.
Efektem są gigantyczne korki, które regularnie dają się we znaki osobom mieszkającym na południu. W godzinach szczytu podróż z Łostowic czy Ujeściska do centrum zajmuje nawet godzinę.
Pomysł sprzed blisko pół wieku
Wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej mogłoby pomóc rozwiązać problem i częściowo rozładować gęsty ruch na drogach. Wizja rozbudowy kolei nie jest niczym nowym: mówiło się o tym już w latach 70. Kolejnym krokiem było wyznaczenie rezerwy terenowej, plany ostatecznie jednak zarzucono. Jak się jednak okazuje, wcale nie definitywnie.
W środę podpisano bowiem list intencyjny pomiędzy przedstawicielami województwa pomorskiego, Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, gminy miasta Gdańska, gmin ościennych oraz SKM i PKP w sprawie podjęcia współpracy dotyczącej przedłużenia SKM.
Czytaj też: Wizja SKM na południe Gdańska. Na ile realna?
- Miasto stara się prowadzić taką politykę, która nawet, jeśli jest to plan wieloletni, uwzględnia rosnące lub pojawiające się potrzeby gdańszczanek i gdańszczan - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Tłumaczy, że w ramach współpracy zostanie opracowane "Studium programowo-przestrzenne przedłużenia linii kolejowej przez dzielnicę Gdańsk-Południe w powiązaniu z regionalną siecią kolejową województwa pomorskiego" (ma być ono gotowe pod koniec pierwszego kwartału przyszłego roku).
SKM na południe Gdańska: przedsięwzięcie trudne do realizacji
Studium - dokument strategiczny dla rozwoju linii - będzie zawierało m.in. analizę uwarunkowań przestrzennych, diagnozę społeczno-gospodarczą i wstępną analizę transportową.
Ma ono przede wszystkim wskazać optymalny przebieg "korytarzy" SKM. W tym celu m.in. przeprowadzona będzie analiza demograficzna, potrzebna do wskazania, w jakim obszarze przybywa mieszkańców lub rozwijają się firmy, a co za tym idzie - jest więcej miejsc pracy.
Jak kursuje SKM i PKM w Trójmieście?
- Plany rozwoju kolei to przedsięwzięcie ponadgminne, o charakterze regionalnym. W ramach sygnatariuszy stron chcemy pozyskać dane, które pomogą nam rozstrzygnąć, jaki korytarz mógłby zostać w przyszłości przyjęty, jeżeli chodzi o połączenie z regionem. Działamy w bardzo zurbanizowanym terenie i nie jest to przedsięwzięcie proste do realizacji - podkreśla Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju. - Kluczową kwestią jest wybór korytarza transportowego: czy w kierunku linii PKM nr 248, czy w kierunku linii nr 234, czy w kierunku bajpasu kartuskiego. Te kwestie będą analizowane na podstawie danych, jakie zbierzemy z gmin Obszaru Metropolitalnego, i na tej podstawie będziemy rozstrzygać, w którym kierunku ta inwestycja będzie w przyszłości realizowana.
Opracowany materiał będzie stanowić podstawę zlecenia w przyszłości studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (tzw. STEŚ) oraz studium wykonalności, które będą podstawą do opracowania dokumentacji projektowej i elementem do ubiegania się na przykład o dofinansowanie unijne. Według bardzo wstępnych szacunków koszt samej inwestycji tylko na południu Gdańska może wynieść nawet ok. 700 mln zł.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Nieruchomości na wynajem i do kupienia na południu Gdańska
Miejsca
Opinie (338) ponad 20 zablokowanych
-
2019-11-28 07:42
Na Oksywie są tory i można by to zrobić w rok ale..... Nie można.
A tu Gd południe,.... Propaganda- 0 0
-
2019-11-28 08:08
A może metro?
I odejdzie w dużej mierze problem z gruntami:D
- 1 1
-
2019-11-28 08:23
Opinia wyróżniona
Równoległa linia SKM przy obwodnicy (8)
Moim zdaniem warto pomyśleć żeby SKM zaczynała się już w Pruszczu i miała druga, niezależna linię. Mackowy, Szadółki, Kokoszki, Matarnia, Osowa, Dąbrowa, Chwaszczyno, Wiczlino i koniec w Chyloni. Tam teraz buduje się coraz więcej osiedli. Zobaczcie jaki absurd jest jak ktoś chce dojechać z Szadółek na Matarnie, musi autobusem zjechać do Wrzeszcza. Wiem że częściowo pokrywałyby się to z pkm, ale od początku uważałem że odtwarzanie linii po starej trasie jest w dzisiejszych czasach bez sensu.
- 101 3
-
2019-11-28 09:10
Wyburzyć osiedla Adamowicza i wrocić do planowej zabudowy SKM
Dodatkowo Nowy Port.
- 5 2
-
2019-11-28 09:20
Wyburzyc osiedla adamowicza i wrocic do planowej zabudowy skm.
Plany o jakieś 20 lat Za późno. Teraz wszystko wokół zabudowane przez co inwestycja będzie dużo droższa w realizacji
- 3 1
-
2019-11-28 10:02
trzeba założyć ile mieszkańców będzie korzystało z komunikacji między tymi dzielnicami...podejrzewam że nie będą to tłumy.....jeśli ma się auto to jest obwodnica
- 1 12
-
2019-11-28 10:44
(1)
z szadółek na matarnię - jedziesz autobusem np. 155 do Jasienia PKM
- 2 4
-
2019-11-28 12:03
A Jasień PKM jest wg ciebie na Matarni, gratuluje.
- 3 0
-
2019-11-28 11:59
Z Wiczlina powinno raczej iść do Gdyni Głównej albo Wzgórza. Powinniśmy w końcu zastąpić w naszej aglomeracji nitkę kolejową(no, obecnie to w sumie pętelkę) siecią. To jedyny sposób żebyśmy nie utonęli w spalinach i pyłach z klocków i opon.
- 2 0
-
2019-11-29 03:21
To zobacz sobie stefan jakie jest ukształtowanie terenu od Osowy, przez Chwaszczyno po Chylonie, a potem snuj wizje.
Pociag nie moze jezdzic po duzych nachyleniach.- 0 1
-
2020-02-11 07:27
teren
problemem jest nie pomysł "którędy poprowadzić linię żeby było sensownie", tylko jak pozyskać grunt, za ile, co trzeba będzie wyburzyć. Planowanie linii kolejowej to nie jest kwestia zrobienia kreski na mapie.
- 0 0
-
2019-11-28 08:31
A tymczasem Polregio z Elblaga zepsuło na Orunii tarasując trase z Gdanska.
Urzad Marszałkowski niech ogarnie swoją kolej - nic nie robia tylko kawe piją
A ich Polregio jak w bangladeszu- 2 0
-
2019-11-28 08:32
A pociagi skad? Jednostki Polregio dobijają 60lat...i trzeba budżet ogarniac nieroby
- 2 0
-
2019-11-28 08:34
Czekamy...
Na Nową Świętokrzyską. Na sensowny przejazd między Gdańskiem, a Borkowem. Na węzeł Kowale.
A urzędnicy kolejne bajki opowiadają.- 11 0
-
2019-11-28 08:35
Nowa Świętokrzyska ważniejsza... (2)
A ja uważam, że to nic nie da, bo korkuje się południowa część Gdańska od Kowal/z Osiedla Kolorowego/z Osiedla Habenda/Cztery Pory Roku do Pętli Havla. I żeby dojechać do tej skm czy tramwaju w godzinach porannych i popołudniowych muszę wystać w korku z pół godziny jak nie lepiej.
- 12 0
-
2019-11-28 11:14
co nas Kowale? do Pruszcza napisz ze skargą (1)
- 0 0
-
2019-11-28 15:04
Inteligencie inaczej
Kowale nie leza w gm pruszcz
- 1 0
-
2019-11-28 08:37
SKM
Najpierw zakupcie wymiencie tabor kolejowy a wtedy mowcie o rozbudowie.
WSTYD!!!- 2 0
-
2019-11-28 08:39
Ważne, że jest dobry humor (1)
"- Miasto stara się prowadzić taką politykę, która nawet, jeśli jest to plan wieloletni, uwzględnia rosnące lub pojawiające się potrzeby gdańszczanek i gdańszczan - mówi Joanna Bieganowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku." Gdańsk od wielu lat ma w głębokim poważaniu rozwój infrastruktury komunikacyjnej. Teraz myślą o południu bo okazało się, że stawianie osiedla na osiedlu bez rozwoju dróg to błąd. Za 3-4 lata będą myśleć co tu zrobić ze starymi dzielnicami typu Wrzeszcz, Zaspa, Oliwa, Brzeźno bo tam już powoli robią się takie korki przez te wszystkie nowe osiedla i biurowce, że czasami przejazd z Przymorza do Wrzeszcza zajmuje 45 minut.
- 16 0
-
2019-11-28 09:29
wsiadasz w SKMkę z przymorza i we wrzeszczu jesteś w 5 minut
- 0 1
-
2019-11-28 08:53
Lepsza 1 dodatkowa linia skm niż 100 nowych dróg
- 4 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.