• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krótki dzień na linii PKM. Brakuje wieczornych połączeń z lotniska

Maciej Korolczuk
30 lipca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Władze województwa odpowiadające za PKM zdają sobie sprawę z niedostatecznej liczby wieczornych pociągów w kierunku Wrzeszcza. Obiecują też, że przeanalizują możliwość dogęszczenia rozkładu jazdy. Władze województwa odpowiadające za PKM zdają sobie sprawę z niedostatecznej liczby wieczornych pociągów w kierunku Wrzeszcza. Obiecują też, że przeanalizują możliwość dogęszczenia rozkładu jazdy.

Pasażerowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zastanawiają się, dlaczego dzień na linii z Portu Lotniczego zobacz na mapie Gdańska w kierunku Wrzeszcza kończy się o godz. 21:09. Po tej godzinie w Rębiechowie ląduje jeszcze kilkanaście samolotów. - Zdajemy sobie sprawę z mankamentów rozkładu. Postaramy się to naprawić - obiecują władze województwa, będące organizatorem przewozów na linii PKM.



Rozkład jazdy PKM oceniam:

Trzygodzinna dziura w rozkładzie PKM staje się kłopotliwa zwłaszcza latem, bo odcina od połączenia z centrum Gdańska i Wrzeszczem ponad 2 tys. potencjalnych pasażerów. Ostatni kurs kolejki jadącej z Portu Lotniczego w kierunku Wrzeszcza zaczyna się bowiem o godz. 21:09.

Już później na lotnisku ląduje kilkanaście samolotów. W wybranych dniach między godz. 21 a północą ląduje w Gdańsku nawet 15 maszyn. Pasażerowie tylko kilku z nich mają szansę na skorzystanie z pociągu, ale tylko pod warunkiem, że przylecą do Gdańska w dzień powszedni i na peronie uzbroją się w cierpliwość, bo czas oczekiwania na najbliższy pociąg (o godz. 00:02) może wynieść ponad dwie godziny.

Sprawdź rozkład jazdy PKM



- Zdajemy sobie sprawę, że rosnąca popularność Pomorskiej Kolei Metropolitalnej stawia przed nami nowe wyzwania, którym, jako organizator przewozów, musimy podołać - przyznaje Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa pomorskiego. - Wiemy także, że obecny rozkład, w którym występuje wspomniana 3-godzinna przerwa, nie jest optymalny i wymaga od nas pracy, ale musimy zdawać sobie sprawę, że ze względu na pewne ograniczenia, nie jesteśmy w stanie od ręki spełnić wszystkich oczekiwań pasażerów.

Pomorska Kolej Metropolitalna przewiozła w ciągu roku 4 mln pasażerów


Świlski jako przyczynę takiego stanu rzeczy wskazuje dwie okoliczności. Pierwsza to ograniczony budżet na przewozy regionalne, jakim dysponuje samorząd województwa. W tym roku wynosi on 150 mln zł (na rok). Każda dodatkowa para pociągów oznacza przekroczenie budżetu lub konieczność zmian w rozkładzie i przesunięcie lub obcięcie innych połączeń. Drugą przyczyną jest ograniczenie miejsca na torach, bo pociągi jeżdżące po linii PKM muszą dostosować się do ruchu pociągów towarowych i dalekobieżnych we Wrzeszczu.

Między godz. 21:00 a północą w Gdańsku ląduje nawet kilkanaście samolotów. Niestety tylko pasażerowie niektórych z nich mają szansę załapać się na pociąg jadący w kierunku Wrzeszcza. Między godz. 21:00 a północą w Gdańsku ląduje nawet kilkanaście samolotów. Niestety tylko pasażerowie niektórych z nich mają szansę załapać się na pociąg jadący w kierunku Wrzeszcza.
- Kłopoty z dostępnością pociągów rzeczywiście stają się dokuczliwe latem, ale proszę pamiętać, że gdy z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem układamy rozkłady jazdy pociągów, to nie mamy wówczas wiedzy, jak będzie wyglądać np. letnia siatka połączeń lotniczych oparta w dużej mierze na lotach czarterowych - dodaje Świlski.
Na problem ze zbyt małą liczbą połączeń między lotniskiem a centrum miasta zwraca uwagę nasza czytelniczka - pani Karolina.

- Jestem mieszkanką Trójmiasta, raz na jakiś czas korzystam z naszego lotniska i bardzo cenię sobie możliwość dojazdu tam PKM-ką. Zresztą w początkowej fazie realizacji tego projektu tak był on przedstawiony - jako doskonały łącznik centrum miasta z lotniskiem. Jakie było moje zdziwienie, kiedy wyszłam z lotniska o godz. 21:30 i na przystanku PKM zobaczyłam pustki i dwóch zagranicznych, niczego nieświadomych turystów, czekających na reklamowany pociąg do miasta. Okazało się, że ostatni odjechał o godz. 21:09. Tak jest zarówno w tygodniu, jak i w weekendy. Na widok takiego rozkładu po prostu szczęka mi opadła. Przecież godz. 21:30 to jeszcze żaden środek nocy.
Po naszych pytaniach władze województwa obiecały bliżej przyjrzeć się obecnej siatce połączeń z lotniska w kierunku Wrzeszcza i w miarę możliwości ją dogęścić, by w godzinach wieczornego wzmożonego ruchu na lotnisku była możliwość sprawnego i szybkiego przedostania się w kierunku Wrzeszcza.

Do czasu ewentualnych zmian pasażerowie zdani są na taksówki lub połączenia autobusowe. Warto jednak sprawdzić rozkład jazdy przed przylotem do Gdańska, bo autobusy linii 110, 122, 210 i N3 też kursują niezbyt często - po godz. 21 są to pojedyncze kursy.

Opinie (372) 10 zablokowanych

  • Aj tam, aj tam

    Można by rydwanem wozić ludzi z lotniska.
    A tak serio to właśnie na tym polega lobbing. W tym przypadku korporacji taxi i firm przewozowych

    • 13 0

  • (1)

    Co za bzdura!!! Nie wiedzą jak będzie wyglądała siatka połączeń? Od lat ostatnie Wizzairy lądują koło 1 w nocy, od lat 2 lufy są 22-23, od lat Warszawa jest w widełkach 2340-2355.

    • 21 0

    • SAS z Kopenhagi ląduje o 23:55. Co 2 miesiące latam i o tej godzinie na Babie Doły to tylko taksą mogę dojechać.

      • 2 0

  • Ale Świliski banialuki opowiada.

    "proszę pamiętać, że gdy z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem układamy rozkłady jazdy pociągów, to nie mamy wówczas wiedzy, jak będzie wyglądać np. letnia siatka połączeń lotniczych oparta w dużej mierze na lotach czarterowych - dodaje Świlski"

    Przez tyle lat ostatnie samoloty lądują po 1:00 w nocy, toteż pociągi do tej godziny powinny jeździć co max 30 minut. To jakaś żenada, że z lotniska obsługującego 5 mln pasażerów rocznie przez 3 godziny nie jedzie żaden pociąg w kierunku centrum miasta.

    • 26 0

  • oj. brakuje brakuje...

    • 2 0

  • Żenujące jest też to, że po tylu latach nie potrafią zgrać PKM z aktobusem na Jasieniu - odjazd autobusu 155 minutę przed...

    ...przyjazdem PKM.

    • 17 1

  • ale co ma do rozkładu PKM wiedza na temat ilości lotów? (2)

    wystarczy logika - skoro PKM ma służyć ludziom a nie urzędnikom, to kursy powinny być regularne i do przynajmniej 1 w nocy (jeśli zakłada się że Trójmiasto to nie wiocha zabita dechami i ludzie mogą wracać z kina czy kawiarni)

    gdyby PKM jeździło tak jak wspomniałem, to nie jest istotne czy nagle pojawia się nowe połączenie czy też nie

    każdy może poczekać 30 minut, jak musi to do godziny,a le nie przez 2 godziny - co tak bardzo skomplikowanego jest w tym, że urzędnicy tego nie rozumieją?

    • 16 2

    • PKM słuzy urzędnikom (1)

      Podobnie jak w innych usługach powszechnych (komunalnych szczególnie), celem jest wykon budżetu a nie przewóz ludzi. Szczególnie jeśli się żyje z dotacji.

      • 1 0

      • to jak z remontami w Gdyni - kompletne marnotrawienie publicznych pieniędzy

        • 0 0

  • A w Bergen komunikacja miejska jezdzi do ostatniego przylotu danego dnia

    A w Gdansku ludzie sa skazani na ubera...

    • 13 1

  • Kiedy PKM pojedzie do Gdańska Głównego?! (1)

    PKM już dawno temu miało ponownie jeździć na Główny po remoncie peronu, ile ten peron będzie jeszcze niby remontowany o co tu chodzi, panie Struk co jest tego powodem że nie można dojechać z lotniska czy Kartuz do Gdańska Głównego?

    • 24 0

    • jak zostaną zmodernizowane magistrale kolejowe

      po drugiej stronie Wisły i 201 przez Kościerzynę.
      Wtedy towarowe przestaną jeżdzić przez miasto i jakiś slot się utworzy. Torów nie ma gdzie budować, przez nasyp we Wrzeszczu obudowany kamienicami.
      I skąd kasa?

      • 3 2

  • (2)

    Żadne połączenie komunikacji miejskiej z lotniska mi nie pasuje na północ Gdyni nocą. 25 km od lotniska i z bólem 205 zł za taxi

    • 10 1

    • Nie plac, bedzie taniej.

      • 0 0

    • Uber 60 zł

      • 0 0

  • Chcemy bezpośredniego połączenia z Wejherowa, Redy, Rumi, Chyloni na lotnisko.

    • 7 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane