• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kryzys niegroźny inwestycjom drogowym

Michał Jamroż, Michał Tusk
3 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Węzeł Olszynka to przyszłe skrzyżowanie południowej obwodnicy Gdańska z Trasą Sucharskiego. Węzeł Olszynka to przyszłe skrzyżowanie południowej obwodnicy Gdańska z Trasą Sucharskiego.

W tym roku ma ruszyć finansowana przez państwo budowa Obwodnicy Południowej, mostu w Kwidzynie oraz Węzła Karczemki.



Przebieg Południowej Obwodnicy Gdańska. Jej budowa zacznie się w tym roku. Przebieg Południowej Obwodnicy Gdańska. Jej budowa zacznie się w tym roku.
Coraz głośniej mówi się o ograniczaniu i spowalnianiu inwestycji z powodu światowego kryzysu. W najbliższych latach w naszym województwie realizowanych ma być kilka dużych i kluczowych dla regionu inwestycji drogowych. Jak ustaliliśmy, kryzys im na razie nie zagraża.

- Na tę chwilę nie ma ograniczeń w realizacji planowanych inwestycji - zapewnia Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

W drugiej połowie tego roku rozpocznie się więc budowa Obwodnicy Południowej. Będzie to blisko 18-kilometrowy odcinek przyszłej drogi ekspresowej S7, który połączy krajową "siódemkę" z obwodnicą Trójmiasta. Równocześnie GDDKiA planuje budowę Węzła Karczemki, gdzie ul. Armii Krajowej zbiegnie się z trójmiejską obwodnicą.

- Rozpoczniemy też budowę mostu nad Wisłą w Kwidzynie wraz z dojazdami - dodaje Michalski.

W następnych latach ruszyć mają prace przy Trasie Kaszubskiej oraz na krajowej siódemce, na odcinku od Obwodnicy Południowej do granicy województwa.

Oprócz GDDKiA trzy duże inwestycje drogowe realizować będzie też Gdańsk. Sytuacja gospodarcza nie jest problemem. Przy pierwszej z nich - przebudowie ul. Słowackiego - to raczej procedury są przeszkodą. Gdańsk od ponad roku "kombinuje" przy sposobie finansowania tej inwestycji. Ponieważ urzędnicy nie chcą nadać tej ulicy statusu drogi krajowej, nie można wykorzystać do jej budowy środków unijnych. Można jednak potraktować Słowackiego jak dojazd do gdańskiego portu. Na tej samej zasadzie finansowana ma być Trasa Sucharskiego. Jeśli Warszawa zaakceptuje pomysł, budowa Trasy Słowackiego ruszy jeszcze w tym roku. To praktycznie ostatni moment, potrzeba co najmniej dwóch lat, a właśnie tyle czasu pozostało do Euro 2012. Modernizacja ul. Słowackiego to jedyna miejska inwestycja bezwzględnie wymagana przez UEFA.

Inaczej sprawa ma się z Trasą Sucharskiego i wchodzącym w jej skład tunelem pod Wisłą. Pieniądze są już zagwarantowane, ale skala przedsięwzięcia powoduje, że żaden miejski urzędnik nie chce podać daty rozpoczęcia i zakończenia prac. Nieoficjalnie można usłyszeć, że do Euro być może uda się zbudować jeden z tuneli i cały naziemny odcinek trasy. Również budowa ostatniego odcinka ul. Armii Krajowej ma przez kryzys nie ucierpieć.

- Mamy gotowe projekty, złożyliśmy już wniosek do konkursu - mówi Marcin Szpak, odchodzący właśnie z urzędu zastępca prezydenta Gdańska.

Jego rozstrzygnięcie planowane jest na przełom marca i kwietnia. Potem przyjdzie czas na przetarg. Prace budowlane mają ruszyć jeszcze w tym roku.

Jedyne co może niepokoić to fakt, że tylko jedna spośród tych inwestycji ma rozpoczętą procedurę przetargową. Jest nią Obwodnica Południowa, gdzie do pierwszego etapu zgłosiło się 10 wykonawców.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż, Michał Tusk

Opinie (158) ponad 20 zablokowanych

  • być może się uda...

    płakać się chce, jak się to czyta

    • 1 0

  • Już Neron... (3)

    ...wbił w sześćdziesiątym-którymś złotą łopatę w Kanał Koryncki. Roboty zakończyły się tysiąc osiemset lat później.

    Tylko czekać, aż Paw Ł. wreszcie podpali Gdańsk i będzie grał na skrzypkach patrząc na jego pożar. Proszę tylko pomyśleć - odbudowa! - ile na tym lodów by można ukręcić!

    A i forumowi klakierzy też powodów by mieli mnóstwo do roztkliwiania się nad kolejnymi cudami planowania...

    Tak na marginesie - która to już zapowiedź fantastycznych, niebywałych zmian w Gdańsku, złożona w ostatnim kwartale? Dwudziesta? Szkoda że 500-metrowy odcinek Łostowickiej trzy lata mają uklepywać szpadelkami...

    • 0 0

    • Co za idiota... (2)

      Co innego przebudowa istniejącej drogi, a co innego budowa nowej od podstaw. Zastanów się, debilu, co piszesz.

      • 0 0

      • A więc... (1)

        ...mędrcze, pięćset metrów ścieżynki TRZEBA twoim zdaniem, dziubać trzy lata, a te hipernowoczesne drogi od horyzontu po horyzont praktycznie, w parę miechów zmaterializują się cudownie w środku pola?

        "Hej, młody Junaku, smutek zwalcz i strach! Przecież na tym piachu za trzydzieści lat*, przebiegnie z pewnością jasna, długa, prosta, Szeroka jak morze Trasa Łazienkowska! I z brzegiem zepnie drugi brzeg, na którym twój ojciec legł!"

        Legł jak nic! Nie zapomnij wziąć pigułek na główkę, co ci ją Tatuś prostował sztachetą zanim legł :)

        * z naciskiem na 30 lat

        • 0 0

        • bóg da

          dobra opata dla władz kościelnych , będzie msza błogosławieństwo , parę różańców się odmówi no i..
          BĘDZIE PAN ZADOWOLONY.....

          • 0 0

  • "Coraz głośniej mówi się o ograniczaniu i spowalnianiu inwestycji z powodu światowego kryzysu."

    Najpierw premier Tusk zrzucal wine za swoja nieudolnosc w rzadzeniu na prezydenta i opozycje, teraz winny jest kryzys swiatowy, moza czas zaczac obstawiac co bedzie nastepne? Ja proponuje globalne ocieplenie klimatu, gradobicie i koklusz.

    • 0 0

  • a co tam w sprawie tivoli? są jakieś sondaże gdzie ma powstać?? (1)

    • 0 1

    • zacząłeś już kopać frajerze tunel pod al. niepodległości

      oraz usypywać sztuczną wyspę m. jacka placka k. ??

      • 1 0

  • a molo w brzeźnie już przedłużone? a o ile? (3)

    tak tylko pytam z życzliwej ciekawości hi hi hi

    • 0 1

    • Do g@llux'a (2)

      szkoda, że sobie nie możesz nic przedłużyć :-)))

      • 1 0

      • nie można sobie przedłużyć tego czego się nie ma (1)

        • 1 0

        • Gallux prawda to ,że wszyscy w Sopocie muszą jeździć na łysych oponach bo tunel za niski wykopałeś ?

          • 1 0

  • Wszystko tanieje w szybkim tęmpie a oni jak zawsze...

    maja wymówkę . Jak nie było kryzysu to wymówką były drogie materiały i robocizna , teraz z kolei kryzys mimo iz wszystko jest połowe tańsze i bezrobocie rośnie. W niemczech przed wojną zaczeli budować autostrady aby zmiejszyć bezrobocie do zera poprzez rozruszanie gospodarki popytu. W USA drogi mają ale Barac zapowiedział iż ruszą wielkie budowy dróg bo tanio terraz wychodzi i daje prace. Kasa była zarezerwowana i powinni jeszcze dołozyc funduszy i wybudować 5 razy więcej autostrad i expresówek niż zapowiadali , bo naprawdę teraz jest okazja na budowę dróg

    • 0 0

  • po cholerę budować most w Kwidzynie ????

    wystarczyłby porządny prom z napędem spalinowym na ... "10 samochodów" a i tak nie byłby wykorzystany ....
    jest to miasto położone na uboczy - 2 wieksze zakłady tj. International Paper i upadający JABIL ....

    • 0 0

  • Michał Tusk popiera Tatę Tuska... (1)

    To bardzo ciekawe... :)
    Obwodnica Południowa miała ruszyć w 2008 i być ready do końca 2010 (informował o tym ten portal)
    Most w Kwidzynie miał być gotowy wraz z A1
    Trasa Kaszubska (Lęborska) nie miała być w ogóle w planach do 2015 (nie jest to priorytet euro, ani nie jest na liście indykatywnej kluczowych projektów drogowych na lata 2007-2015..

    I nagle wszystkie te inwestycje ruszą w roku 2009, gdzie podobno na nic nie ma kasy!!!

    Ciekawe co portal Trójmiasto i Michał Tusk napisze w lipcu... gdy te inwestycje jednak NIE RUSZĄ. A tego możemy być pewni, w końcu sam autor się asekuruje na koniec, że może pójść wszystko źle...

    • 0 0

    • z pomocą przyjdzie mu kryzys światowy ;)

      • 0 0

  • Trasa Lęborska (8)

    Nasi wspaniali urzędnicy z GDDKiA chcą nam (?) zafundować Trasę Lęborską dla mieszkańców Lęborka i Słupska, która będzie zaczynać się na Obwodnicy po środku Trójmiasta (bez względu na proponowany wariant) co spowoduje zakorkowanie węzłów na Obwodnicy (poszerzenie Obwodnicy do 3 pasa nic nie pomoże - bo 3 pas powinien być już teraz). Zasłaniają się przy tym, że ostatecznego wyboru wariantu dokona komisja w Warszawie. Moim zdaniem będzie to wybór między kijem a patykiem. Fachowcy z GDDKiA - weźcie się do roboty i zacznijcie myśleć a jak nie potraficie - zatrudnijcie fachowców od planowania. A przede wszystkim bierzcie pod uwagę plany wojewódzkie i plany miast - bo były opracowywane latami z uwzględnieniem wielu uwarunkowań.

    • 0 0

    • Jakie zakorkowanie od trasy leborskiej? (7)

      Zalozmy ze teraz jedzie ktos z Leborka do np. Wrzeszcza. Twoim zdaniem ten samochod nie jeedzie obwodnica? Po oddaniu TL, przynajmniej nie bedzie jechal obwodnica na odcinku Chyl-Matarnia!

      • 0 0

      • Trasa Lęborska (4)

        Dobry przykład - teraz Słowackiego jadą tylko ci kierowcy z Lęborka, którzy jadą do Wrzeszcza - jak wybudują TL na przedłużeniu Słowackiego- węzeł Matarnia obciążą wszyscy a już teraz trudno na nim się poruszać przy zjeździe z Obwodnicy. Ul. Morska w Gdyni za kilka lat zostanie kompletnie zakorkowana (już teraz ma to miejsce latem) - dlatego dla mieszkańców Trójmiasta ważniejsza jest budowa Obwodnicy Północnej...

        • 0 0

        • Bzdura i tak każdy pojedzie do swojego zjazdu (3)

          Dokładnie jak teraz.
          Obwodnica północna to oddzielna sprawa i nie widzę jej związku z obłożeniem Matarni.

          • 0 0

          • tl (1)

            możemy gdybać - potrzebne są konkretne analizy ruchu - takie możliwości są od wielu lat - ale po co - wystarczy zdanie jednego specjalisty....i przygotowanie wariantu w 3 miesiące podczas gdy układ drogowy planuje się latami - to się nadaje do prokuratury - ale nie w tym kraju...

            • 0 0

            • Warianty wprowadzenia TL w obwodnice

              sa dyskutowane od dawna.
              Najpierw bylo kilka warianatow dla Osowej, potem chyba dwa dla W. Kacka i od pewngo czasu Owczarnia/Matarnia/Karczemki. Prawda jest taka, ze gdzies trzeba te droge w obwodnice wpuscic i nie w pld obwodnice, bo to ma byc droga do/z Trojmiasta. Wariant Owczarnia moze nie jest najlepszy drogowo ale wymaga najmniej wyburzen i biegnie stosunkowo najdalej od osiedli sposrod wariantow Kack, Osowa, Owczarnia, Matarnia, Karczemki. Jeszcze raz: ci co jechali dotad Chylonia-Matarnia pojada teraz Owczarnia-Matarnia i nie ma z tego powodu wiekszego ruchu. Jak powstanie nowa Gdynia Zukowo, ktorej warianty byly swego czasu omawiane razem z TL, to tranzyt bedzie mogl w Tuchomiu pojechac na Zukowo a dalej do wezla Karczemki. Wariant polaczenia Zukowa z POT jest w tej koncepcji mozliwy ale na to trzeba dodatkowej kasy.

              • 0 0

          • jeszcze

            Wystarczy spojrzeć na rysunek zamieszczony w artykule - gdzie jest Trasa Lęborska???

            • 0 0

      • wąski gardło (1)

        feler projektów tej trasy polega na tym ze wszyskie zakładaja koniec tej trasy na wezle po srodku obwodnicy. korków nie bedzie w chyloni tylko przeniosą sie na gdańsk. Pomyślcie wszyscy turyści jadacy nad morze np do leby omina gdynie ale beda stać na obwodnicy w gdańsku. powinni wyprowadzić połaczenie conajmiej do wezła gdzie chca budować obwodnice południowa jako naturalne przedłuzenie tej trasy

        • 0 0

        • Turysci to tylko latem

          Zdecydowana wiekszosc ruchu po TL bedzie do/z 3miasta.

          • 0 0

  • głosujcie :)

    http://www.2012.org.pl/

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane