• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kryzys niegroźny inwestycjom drogowym

Michał Jamroż, Michał Tusk
3 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Węzeł Olszynka to przyszłe skrzyżowanie południowej obwodnicy Gdańska z Trasą Sucharskiego. Węzeł Olszynka to przyszłe skrzyżowanie południowej obwodnicy Gdańska z Trasą Sucharskiego.

W tym roku ma ruszyć finansowana przez państwo budowa Obwodnicy Południowej, mostu w Kwidzynie oraz Węzła Karczemki.



Przebieg Południowej Obwodnicy Gdańska. Jej budowa zacznie się w tym roku. Przebieg Południowej Obwodnicy Gdańska. Jej budowa zacznie się w tym roku.
Coraz głośniej mówi się o ograniczaniu i spowalnianiu inwestycji z powodu światowego kryzysu. W najbliższych latach w naszym województwie realizowanych ma być kilka dużych i kluczowych dla regionu inwestycji drogowych. Jak ustaliliśmy, kryzys im na razie nie zagraża.

- Na tę chwilę nie ma ograniczeń w realizacji planowanych inwestycji - zapewnia Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

W drugiej połowie tego roku rozpocznie się więc budowa Obwodnicy Południowej. Będzie to blisko 18-kilometrowy odcinek przyszłej drogi ekspresowej S7, który połączy krajową "siódemkę" z obwodnicą Trójmiasta. Równocześnie GDDKiA planuje budowę Węzła Karczemki, gdzie ul. Armii Krajowej zbiegnie się z trójmiejską obwodnicą.

- Rozpoczniemy też budowę mostu nad Wisłą w Kwidzynie wraz z dojazdami - dodaje Michalski.

W następnych latach ruszyć mają prace przy Trasie Kaszubskiej oraz na krajowej siódemce, na odcinku od Obwodnicy Południowej do granicy województwa.

Oprócz GDDKiA trzy duże inwestycje drogowe realizować będzie też Gdańsk. Sytuacja gospodarcza nie jest problemem. Przy pierwszej z nich - przebudowie ul. Słowackiego - to raczej procedury są przeszkodą. Gdańsk od ponad roku "kombinuje" przy sposobie finansowania tej inwestycji. Ponieważ urzędnicy nie chcą nadać tej ulicy statusu drogi krajowej, nie można wykorzystać do jej budowy środków unijnych. Można jednak potraktować Słowackiego jak dojazd do gdańskiego portu. Na tej samej zasadzie finansowana ma być Trasa Sucharskiego. Jeśli Warszawa zaakceptuje pomysł, budowa Trasy Słowackiego ruszy jeszcze w tym roku. To praktycznie ostatni moment, potrzeba co najmniej dwóch lat, a właśnie tyle czasu pozostało do Euro 2012. Modernizacja ul. Słowackiego to jedyna miejska inwestycja bezwzględnie wymagana przez UEFA.

Inaczej sprawa ma się z Trasą Sucharskiego i wchodzącym w jej skład tunelem pod Wisłą. Pieniądze są już zagwarantowane, ale skala przedsięwzięcia powoduje, że żaden miejski urzędnik nie chce podać daty rozpoczęcia i zakończenia prac. Nieoficjalnie można usłyszeć, że do Euro być może uda się zbudować jeden z tuneli i cały naziemny odcinek trasy. Również budowa ostatniego odcinka ul. Armii Krajowej ma przez kryzys nie ucierpieć.

- Mamy gotowe projekty, złożyliśmy już wniosek do konkursu - mówi Marcin Szpak, odchodzący właśnie z urzędu zastępca prezydenta Gdańska.

Jego rozstrzygnięcie planowane jest na przełom marca i kwietnia. Potem przyjdzie czas na przetarg. Prace budowlane mają ruszyć jeszcze w tym roku.

Jedyne co może niepokoić to fakt, że tylko jedna spośród tych inwestycji ma rozpoczętą procedurę przetargową. Jest nią Obwodnica Południowa, gdzie do pierwszego etapu zgłosiło się 10 wykonawców.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż, Michał Tusk

Opinie (158) ponad 20 zablokowanych

  • w tym roku "ma"

    i wszytko jasne

    • 0 0

  • nie nazekaj nie nazekaj (1)

    Tak gadacie a ktoś jeździ po Polsce i patrzy co tam się dzieje.. Gdańsk się rozwija i jest coraz lepiej to się liczy!

    • 0 0

    • i widzi, ze w Gdansku w porownaniu z Polska nic sie nie dzieje;)

      • 0 0

  • nie uwierzę

    póki nie zobaczę jak budują

    • 0 0

  • Obwodnica Północna (2)

    Tak szybko nie powstnie chociaż ruch w tym rejonie jest o 30 % wiekszy niz przewidywany na południowej. Lobby gdańskie jest silniejsze niz gdyńskie. Czas na pobudkę obie obwodnice dla Trojmiasta.

    • 0 0

    • tl

      Lepiej budować trasę lęborską dla Słupska...

      • 0 0

    • no joo joo chyba ruch osobówek

      • 0 0

  • Drobne pytanie

    Kiedy wyjasnicie Państwo kwestię zlecenia pobicia jednego z komentatorów tego portalu (o nicku Mirono), który poruszał niewygodne tematy dotyczące Soda Cafe i za to został brutalnie zmasakrowany? Co na to wspaniała gdańska policja?

    • 0 0

  • COO ZATKAŁO????

    • 0 0

  • Zatkało. A jak się czuje Mirono?

    • 0 0

  • Co do Slowackiego to problem jest jeden

    wladze Gdanska. Od poczatku rzadow (ponad 2 kadencje temu) wiedza ze to jest najpilniejsza sprawa i nie potrafili przez ten czas znalezc srodkow na te inwestycje. Ta inwestycja powinna byc priorytetowa, a zamiast tego jakies nic nie dajace remonty Spacerowej, czy nie najwazniejszej Marynarki Polskiej.
    Trzeba sie skupiac na tym co konieczne a nie robic to co latwo.

    • 0 0

  • Biura projektowe trzeba zagonić do roboty... (3)

    Na budowie pracuje się min 10h dziennie. W biurach wszyscy stoją przed drzwiami o 15.45. Nie do przesady. Powinni się sprężyć...

    • 0 0

    • ja siedzę w biurze projektowym 10 h przy tej zakichanej obwodnicy, CO ty pierniczysz !!! (2)

      jedyny problem leży po stronie urzędników, którzy ślimaczą się i czasem sami nie wiedzą co robić. Ich kompetencje są marne, a pomysły czasem kosmiczne. Ktoś kto pracował kiedyś w biurze projektowym sam wie, że wykonanie projektu to 30% a sprawy urzędowe, użeranie się z wszelkiego rodzaju kłodami rzucanymi przez aparat urzędniczy to reszta. Ludzie odchodzą od projektowania bo staje się to upierdliwe i paranoiczne !! Lepiej sprzedawać szybko sprowadzone auta z Niemiec czy wciskać kity w sklepach.

      • 0 0

      • (1)

        odezwał się projektant - może za dużo roboty i sięrobi "po łebkach".

        • 0 0

        • po łebkach to ty robisz debilu !!! siedzi taki na budowie i nawet rysunków tech. nie umie czytać!

          czy ty wiesz coś o projektowaniu czy otwieraniu piwa o 12 ? Co dzień widzę takich zalanych przez okno na budowie, morda jak pawian od wódki, bełkocze coś do siebie, ledwo trzyma linię na ulicy. Potem sufit przecieka, kafelki odpadają, a ściany krzywe. FACHOWCY -tak siebie nazywają. Jeden taki jak dostał rysunek oświetlenia narysowany na rzucie parteru to zrobił oprawy w posadzce !! Włosy dęba stają !

          • 0 0

  • GDDKiA jest głównym problemem!!

    Pomorskie jest w tej sytuacji, że tak naprawdę nie potrzeba aż tak wiele inwestycji, by infrastruktura była na dobrym światowym poziomie.
    Problemem jest indolencja i krótkowzroczność GDDKiA i jej szef Franek Rogowicz!!

    1. Remontowana przez 6 lat DK7 - od razu mogła być drogą dwujezdniową S7 i wyjazd na Warszawę byłby z głowy
    2. A1 już jest, więc zostaje zbudowanie przeprawy do Kwidzyna - inwestycja planowana jest już 10lat!!!
    3. DK6 jako najkrótsze połączenie Trójmiasta z Europą jest w planach GDDKiA po 2015!! Dopiero polityczne obiecanki-cacanki Sławka Nowaka sprawiły, że mówi się o tej drodze w perspektywie kilku lat. Ale ja w to nie wierzę!!

    Poza tym właściwie nie ma więcej dróg krajowych w naszym regionie. Zostają relatywnie drobne modernizacje DK20, 21 i 22 wraz z kilkoma obwodnicami (Malbork, Starogard Gd, Miastko).

    Gdyby pomorscy drogowcy byli sprytniejsi, mielibyśmy już prawie na ukończeniu wszystkie drogi krajowe i można by się zająć Obwodnicą Północną, Trasą Sucharskiego, etc...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane