- 1 Dostał 5 mandatów naraz (54 opinie)
- 2 Winda, która wygląda jak kapliczka (26 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (281 opinii)
- 4 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (115 opinii)
- 5 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (196 opinii)
- 6 Wstrzymano zmiany na Marynarki Polskiej (41 opinii)
Kryzys w Mevo. Czy operator przetrwa?
- Czy nie ma zagrożenia, że po zapłaceniu należnych transz z unijnej kasy i pomniejszeniu ich o kary, operator po prostu upadnie z uwagi na nierentowność projektu, a my (obszar metropolitalny) pozostaniemy z kilkoma tysiącami rowerów wymagających kosztownej obsługi (relokacja, wymiana baterii, serwis)? - pyta Zygmunt Zmuda Trzebiatowski, były kandydat na prezydenta Gdyni, który wywołuje do tablicy Nextbike Polska, Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot oraz prezydentów Trójmiasta.
- czy ten system w oparciu o przyjęte założenia, skalę i koszty jest w stanie kiedykolwiek działać efektywnie (czyli tak, by nie było przesłanek do nakładania kar za nienależyte wykonanie)? Wiele wskazuje, że nie. Rozmowa z Rogerem Jackowskim sprzed kilku dni w Gazecie Wyborczej jest dość jasnym postawieniem sprawy, że obecny model ma duże szanse się wywalić.
- czy zostały już fizycznie nałożone kary na operatora systemu, w jakiej wysokości i czy je uiścił? Mam wrażenie, że jeszcze złotówka nie została zapłacona. Wiem, że kary są naliczane, ale zupełnie nie wiem, czy są już egzekwowane.
- czy i jakie kwoty operator już otrzymał od zamawiającego? Czy i ile rowerów stało się już własnością obszaru metropolitalnego? Czy z tych kwot potrącane są kary, czy to działania niezależne, czyli płacimy operatorowi 100 proc. z nadzieją, że potem on grzecznie zapłaci kary niezależnie od ich wysokości?
- czy odbywają się realne rozmowy na poziomie decydentów obszaru metropolitalnego z zarządem operatora, czy tylko wymiana pism?
- czy ktoś z prezydentów, wójtów czy burmistrzów obszaru metropolitalnego zabrał oficjalnie głos, jasno precyzując oczekiwania odnośnie dalszego funkcjonowania systemu w najbliższym czasie? Jakie jest stanowisko osób koordynujących politykę rowerową w Gdyni? Czy ktoś z radnych Gdyni monitoruje ten temat?
- czy nie ma zagrożenia, że po zapłaceniu należnych transz z unijnej kasy i pomniejszeniu ich o kary, operator po prostu upadnie z uwagi na nierentowność projektu, a my (obszar metropolitalny) pozostaniemy z kilkoma tysiącami rowerów wymagających kosztownej obsługi (relokacja, wymiana baterii, serwis)? Tak, może upaść, bo to przecież nie żaden światowy Nextbike tylko polska spółka, gdzie Nextbike ma wyraźnie mniejszościowy udział, a rządzi fundusz Larq.
- jeśli jest takie zagrożenie (a z niektórych publikacji, tudzież zmian w zarządzie operatora można wyczytać taką obawę, zwłaszcza gdy się widzi, że do zarządu wprowadza się osoby o hmm... specyficznych kwalifikacjach, np. pedagogika pracy z doradztwem zawodowym w Wyższej Szkole Pedagogicznej Związku Nauczycielstwa Polskiego), być może warto nie płacić żadnych pieniędzy i nie przejmować infrastruktury i rzeczywiście wypowiedzieć umowę z uwagi na niewywiązywanie się operatora z jej zapisów (opóźnienia, brak dostępności rowerów, nienależyte serwisowanie, nieuprawnione wstrzymanie możliwości zasilania kont i dokonywania rejestracji)?
Jasne, będzie kryzys - ale on i tak jest, natomiast kryzys już po wydaniu pieniędzy i pozostaniu na placu z tysiącami nieobsługiwanych rowerów będzie dużo większy... Być może wypowiedzenie umowy i zaproszenie do negocjacyjnego stołu jest lepszym rozwiązaniem niż siadanie do niego po utracie kluczowego argumentu (czyli pieniędzy w puli). Jasne, że wypowiedzenie byłoby spektakularne, jasne, że trudno je zrobić, gdy się odebrało już nagrodę za system, ale być może dbanie o pieniądze publiczne jest w ogóle spektakularne i mało popularne?
Wydanych pieniędzy nigdy nie dostaniemy już z powrotem - warunki i oczekiwania warto artykułować przed puszczeniem przelewu, a nie - po.
Czy nie jesteśmy dziś niebezpiecznie blisko momentu, gdy już nie jest to partnerskie traktowanie operatora, a zaczyna się brak dbałości o środki publiczne? Czy ktoś zechce zabrać głos w tej sprawie, czy będziemy udawać, że nic się nie dzieje?
O autorze
Zygmunt Zmuda Trzebiatowski
- W poprzednim życiu przez pięć kadencji radny miasta Gdyni, obecnie na odwyku samorządowym. Prawnik, felietonista, mikroprzedsiębiorca, mieszkaniec Chyloni. Kocha Gdynię, ale nie bezkrytycznie. Nieutrudzony w próbach podejmowania dialogu, niezależnie od przeszkód. Felietony Zygmunta Zmudy Trzebiatowskiego w Trojmiasto.pl
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (705) ponad 20 zablokowanych
-
2019-04-26 22:42
amber roweo co pędzi prądem pędzone
a kogo to czy przetrwa? co sie miało zadziac, się zadziałało
- 3 1
-
2019-04-26 22:47
Elektryk
Sam sobie przerobie rower na elektryka i bez waszej łaski, przyjemność z jazdy ze wspomaganiem rewelacja !
Bijcie się o kasę i wpływy, a ja i tak bez waszych mew będę szczęśliwy :)- 3 0
-
2019-04-26 22:58
Mam gdzies Mevo bo mam własny i go nie zamienie,ale miasto powinno go dotować i koniecznie dokupic jeszcze 2000tys rowerów (1)
I to nie muszą być rowery elektryczne. Jednocześnie to nie znaczy ze ma być ten sam operator co się nie sprawdził byli inni którzy pewnie byli bardziej uczciwi bo w przetargu podawali bardziej realne możliwości do zrealizowania.!!
Im więcej rowerów w mieście tym mniej buraków w blachosmrodach.- 1 7
-
2019-04-27 04:51
dwa miliony rowerów rzeczywiście dałoby pełne pokrycie Trójmiasta
nie wiem tylko czy zostałoby miejsce na cokolwiek innego...
- 3 1
-
2019-04-27 00:00
te kilka tysięcy rowerów to jeszcze trzeba mieć... a nie kilka setek
- 9 0
-
2019-04-27 00:16
Stacje mevo (1)
nie mają żadnego praktycznego zastosowania. Pozostawione tam rowery to zwyczajny burdel na kółkach! Trzeba było wziąć przykład z innych miast. W Londynie rowerowe parkingi to zespół stacji dokujących. Rowery są schludnie zaparkowane i w tym samym czasie ładowane. Ale u nas zawsze górą jest prowizorka. Niestety.
- 24 0
-
2019-04-27 04:06
Ja na tym susze pranie na Karwinach zawsze puste stojaki wiec dowiazuję linki bieliźniane i wietrze na tym skarpety. Nie lubię jak coś się marnuje wiec zagospodarowalem bezużyteczny przedmiot.
- 6 0
-
2019-04-27 00:22
Co za g wno
Trzeba było słychać zanim wydaliscie 40mln
- 8 1
-
2019-04-27 05:28
(1)
GDZIE macie swoje rowery ? Nagle nikt nie ma roweru.
- 5 1
-
2019-04-27 06:17
Czy to Ty robisz foty na vesselfinder?
ciekawy
- 0 0
-
2019-04-27 07:01
Tam gdzie PO
I publiczne pieniądze jest mevo...
Czy ekspresówka czy wysypisko czy pętla tramwajowa w połączeniu z polityką PO zawsze porażka.- 5 6
-
2019-04-27 07:07
(2)
To jest skandal. Ale prezydent miasta Dutkiewicz ogłosi że wszystko jest ok i społeczeństwo to łyknie.
- 16 2
-
2019-04-27 07:34
Tak jak ty Łukasz 500zl bo myślisz że to Jarek że swojego daje. Co
- 0 4
-
2019-04-27 14:44
Nie społeczeństwo tylko lumpen PO wski elektorat.
- 2 0
-
2019-04-27 07:08
Wierzę w mevo (2)
Obrzucacie gow.... Ten system ale 20 tys ludzi już jest zapisanych i co dzień widzę jak podróżują. Uważam że kryzys minie bo jest to problem wieku dziecięcego jak w każdym nowym projekcie. Np lot i jego zakupy dremlajnerow. Stały rok miliony dolców wydane bo coś zrabali panowie od samolocikow. Czy tesla i jego palące się aku. Nawet najlepszym gigantom zdarzają się takie rzeczy. Mewo da radę ludzie są wyrozumiali oczywiście użytkownicy a nie banda januszy krytyków co w życiu nie pojedzie na czym takim bo szkoda piniedzy. daje im szansę i kredyt zaufania sądzę że do grudnia poprawia wszystko by w następnym sezonie chodziło jak w zegarku. Pozdrawiam użytkownikow mevo
- 5 16
-
2019-04-27 07:23
Co ty pitolisz
Nie dziala i tyle.
- 5 3
-
2019-04-27 12:52
ty masz kryzys wieku dziecięcego
możesz już z tego nie wyjść
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.