- 1 Dostał 5 mandatów naraz (65 opinii)
- 2 Były senator PiS trafił do więzienia (301 opinii)
- 3 Winda, która wygląda jak kapliczka (34 opinie)
- 4 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (67 opinii)
- 5 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (200 opinii)
- 6 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (117 opinii)
Kryzys w Mevo. Czy operator przetrwa?
- Czy nie ma zagrożenia, że po zapłaceniu należnych transz z unijnej kasy i pomniejszeniu ich o kary, operator po prostu upadnie z uwagi na nierentowność projektu, a my (obszar metropolitalny) pozostaniemy z kilkoma tysiącami rowerów wymagających kosztownej obsługi (relokacja, wymiana baterii, serwis)? - pyta Zygmunt Zmuda Trzebiatowski, były kandydat na prezydenta Gdyni, który wywołuje do tablicy Nextbike Polska, Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot oraz prezydentów Trójmiasta.
- czy ten system w oparciu o przyjęte założenia, skalę i koszty jest w stanie kiedykolwiek działać efektywnie (czyli tak, by nie było przesłanek do nakładania kar za nienależyte wykonanie)? Wiele wskazuje, że nie. Rozmowa z Rogerem Jackowskim sprzed kilku dni w Gazecie Wyborczej jest dość jasnym postawieniem sprawy, że obecny model ma duże szanse się wywalić.
- czy zostały już fizycznie nałożone kary na operatora systemu, w jakiej wysokości i czy je uiścił? Mam wrażenie, że jeszcze złotówka nie została zapłacona. Wiem, że kary są naliczane, ale zupełnie nie wiem, czy są już egzekwowane.
- czy i jakie kwoty operator już otrzymał od zamawiającego? Czy i ile rowerów stało się już własnością obszaru metropolitalnego? Czy z tych kwot potrącane są kary, czy to działania niezależne, czyli płacimy operatorowi 100 proc. z nadzieją, że potem on grzecznie zapłaci kary niezależnie od ich wysokości?
- czy odbywają się realne rozmowy na poziomie decydentów obszaru metropolitalnego z zarządem operatora, czy tylko wymiana pism?
- czy ktoś z prezydentów, wójtów czy burmistrzów obszaru metropolitalnego zabrał oficjalnie głos, jasno precyzując oczekiwania odnośnie dalszego funkcjonowania systemu w najbliższym czasie? Jakie jest stanowisko osób koordynujących politykę rowerową w Gdyni? Czy ktoś z radnych Gdyni monitoruje ten temat?
- czy nie ma zagrożenia, że po zapłaceniu należnych transz z unijnej kasy i pomniejszeniu ich o kary, operator po prostu upadnie z uwagi na nierentowność projektu, a my (obszar metropolitalny) pozostaniemy z kilkoma tysiącami rowerów wymagających kosztownej obsługi (relokacja, wymiana baterii, serwis)? Tak, może upaść, bo to przecież nie żaden światowy Nextbike tylko polska spółka, gdzie Nextbike ma wyraźnie mniejszościowy udział, a rządzi fundusz Larq.
- jeśli jest takie zagrożenie (a z niektórych publikacji, tudzież zmian w zarządzie operatora można wyczytać taką obawę, zwłaszcza gdy się widzi, że do zarządu wprowadza się osoby o hmm... specyficznych kwalifikacjach, np. pedagogika pracy z doradztwem zawodowym w Wyższej Szkole Pedagogicznej Związku Nauczycielstwa Polskiego), być może warto nie płacić żadnych pieniędzy i nie przejmować infrastruktury i rzeczywiście wypowiedzieć umowę z uwagi na niewywiązywanie się operatora z jej zapisów (opóźnienia, brak dostępności rowerów, nienależyte serwisowanie, nieuprawnione wstrzymanie możliwości zasilania kont i dokonywania rejestracji)?
Jasne, będzie kryzys - ale on i tak jest, natomiast kryzys już po wydaniu pieniędzy i pozostaniu na placu z tysiącami nieobsługiwanych rowerów będzie dużo większy... Być może wypowiedzenie umowy i zaproszenie do negocjacyjnego stołu jest lepszym rozwiązaniem niż siadanie do niego po utracie kluczowego argumentu (czyli pieniędzy w puli). Jasne, że wypowiedzenie byłoby spektakularne, jasne, że trudno je zrobić, gdy się odebrało już nagrodę za system, ale być może dbanie o pieniądze publiczne jest w ogóle spektakularne i mało popularne?
Wydanych pieniędzy nigdy nie dostaniemy już z powrotem - warunki i oczekiwania warto artykułować przed puszczeniem przelewu, a nie - po.
Czy nie jesteśmy dziś niebezpiecznie blisko momentu, gdy już nie jest to partnerskie traktowanie operatora, a zaczyna się brak dbałości o środki publiczne? Czy ktoś zechce zabrać głos w tej sprawie, czy będziemy udawać, że nic się nie dzieje?
O autorze
![autor](https://s-trojmiasto.pl/zdj/redaktorzy/3ec93e99e4e6d9f55723adc8f0baa4b2.png)
Zygmunt Zmuda Trzebiatowski
- W poprzednim życiu przez pięć kadencji radny miasta Gdyni, obecnie na odwyku samorządowym. Prawnik, felietonista, mikroprzedsiębiorca, mieszkaniec Chyloni. Kocha Gdynię, ale nie bezkrytycznie. Nieutrudzony w próbach podejmowania dialogu, niezależnie od przeszkód. Felietony Zygmunta Zmudy Trzebiatowskiego w Trojmiasto.pl
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (705) ponad 20 zablokowanych
-
2019-04-26 19:52
Zamiast szukać odpowiedzi na pytanie czy MEVO ma szansę przetrwać albo czy nie upadnie (3)
Lepiej szukać odpowiedzi na pytanie: co zrobić, by ten system działał z korzyścią dla mieszkańców i całych społeczności 14 miast i gmin, które zdecydowały się na jego uruchomienie. Korzystanie z roweru powoduje powstawanie znaczacych "korzyści zewnętrznych", otrzymywanych przez osoby, które z niego nie korzystają (pojawiają się oszczędności wydatków na infrastrukturę parkingową i drogową, oszczędności wydatków na ochronę zdrowia, mniej wypadków z ciężkimi obrażeniami ciała etc. etc.) Dlatego zamiast udawać, że się jest mogącym wszystko przewidzieć omnibusem, lepiej szukać sposobów na poprawę funkcjonowania systemu. Istotna korzyść znaczącej grupy mieszkańców, którzy mieli okazję z pełnym zadowoleniem pojeździć rowerami MEVO jest zauważenie, że wspomaganie elektryczne jest istotnym ułatwieniem dla osób nie mających doświadczenia w jeżdżeniu rowerem po mieście. Szkoda, że nie zdecydowano się uruchomić równolegle zwykłych rowerów (nie wspomaganych elektrycznie) . Wyraźnie też dała się zauważyć potrzeba instalowania parkingów/przechowalni rowerów na blokowiskach - gdyby ludzie nie musieli trzymać rowerów na balkonach, skala ruchu rowerowego w Trójmieście znacznie by wzrosła, z korzyścią dla wszystkich. Nawet dla malkontentów, którzy udają, że są promotorami korzystania z rowerów w Trójmieście i licznych hejterów, którzy są mentalnie uzależnieni od samochodów.
- 5 10
-
2019-04-26 20:11
Nie ma szans w tej postaci jaka jest , a żeby zmienić to byś musiał zmienić prawo Unijne i Polskie niestety
- 2 0
-
2019-04-27 09:47
Ile mln chcesz wydać żeby to działało?
Dobrze się wydaje nie swoje pieniądze
- 1 0
-
2019-04-29 23:22
1.2.3.
Rower, akumulator, aplikacja - to ma działać. Nie dopisuj do tego chorych idei.
- 0 0
-
2019-04-26 19:53
Wymyślanie koła na nowo
Wymyślanie koła na nowo. Wystarczy zobaczyć jak zrobiono z elektrycznymi hulajnogami, ale widocznie lepiej robić coś od 0, niż pojechać np do Poznania i porozmawiać z użytkownikiem, a jak nie stać to odpalić YT wpisać jedno hasło i obejrzeć 3 filmiki w tym 1 jak ludzie zarabiają nie małą kasę za rozwożenie hulajnóg i ładowanie. I jeszcze są szczęśliwi że mogą dorobić do stypendium , pracy. Ale lepiej nic się nie da, lecimy na księżyc furmanką. XXIw a nie umieją tak podstawowych rzeczy jak obsługa komputera i wpisanie 2 haseł do przeglądarki.
- 3 1
-
2019-04-26 19:56
Dostęp do rowerów ograniczony (1)
Czy to jest zgodne z prawem?Przecież sfinansowano ten projekt z publicznych pieniędzy.
- 10 2
-
2019-04-26 20:14
Ogłoszą upadłość i tyle
- 3 0
-
2019-04-26 19:58
komunizm
- 2 2
-
2019-04-26 20:08
(1)
Przez pazerność januszy i grażyn upadnie mevo.
Zbydlęcenie społeczeństwa wzrasta (mam rower ale muszę spróbować.....)- 3 10
-
2019-04-26 20:57
PO wska bolszewia.
- 4 0
-
2019-04-26 20:14
(1)
Kryzys w Mevo. Czy operator przetrwa?
Żadnego kryzysu nie ma, jest to celowe działanie prowadzące do upadłości, by nie ponosić kosztów utrzymania.
W cywilizowanym świecie do majątku dochodzi się przez kilka pokoleń, osiem lat "rządów" koalicji Platformy Obywatelskiej i Polskiego Stronnictwa Ludowego udowodniło Polakom, że nie warto ciężko pracować, jak powiedziała pani Bieńkowska, a pan Tusk brał udział w przedsięwzięciu o którym wiedział, że jest to oszustwo, by przez kilka miesięcy zarobić tyle ile nauczyciel, robotnik musi pracować kilka lat.- 24 3
-
2019-04-27 17:32
Tymbardziej że Nextbike to twor Pana Nowaka z PO :)
- 5 1
-
2019-04-26 20:20
Z tego co sie u nas mowi to Mevo upada. (2)
Przestaje byc rentowne i prawdopodobnie ogłosi upadłosc. Co zrobimy z tysiacami pozostawionymi bezpansko rowerami ? Oddac na złom ? Kto za to zapłaci ?
- 1 2
-
2019-04-26 20:24
a to w Skarszewach masz mevo ? (1)
- 1 0
-
2019-04-26 20:37
Ostatnio dojechalam MEVO do Skarszew. Niestety system przestal dzialac.
Tak jak wasz prezydent. Jak mozna bylo cos takiego stworzyc ? Calkowity chaos.
- 3 0
-
2019-04-26 20:24
Od razu wiedziałem... (2)
... że będzie jak zwykle w Polsce.
Tu po prostu nic się nie może udać. Powietrze takie czy promieniowanie spod ziemi...- 6 6
-
2019-04-27 03:59
Żyła wodna
- 1 0
-
2019-04-27 09:49
Brak matematyki na maturze zrobił swoje
I tyle
- 1 1
-
2019-04-26 20:30
W życiu piękne są tylko chwile
I tu bym polemizował
- 0 2
-
2019-04-26 20:35
Ekoszit. Czy nawet rower w mieście musi być na prąd?
Dlaczego ktoś chciał aby wszystkie te rowery były elektryczne i tak bardzo zawyżały cały koszt przedsięwzięcia?
Przecież mogli polowe rowerów mieć zwykłych i każdy sam by sobie wybierał. Jak by miał do przejechania krótki odcinek to by nawet nie szukał elektryka za dodatkową kasę.- 7 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.