• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kryzys w Mevo. Czy operator przetrwa?

Zygmunt Zmuda Trzebiatowski
26 kwietnia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Zygmunt Zmuda Trzebiatowski zastanawia się, czy projekt Mevo ma szansę przetrwać. Zygmunt Zmuda Trzebiatowski zastanawia się, czy projekt Mevo ma szansę przetrwać.

- Czy nie ma zagrożenia, że po zapłaceniu należnych transz z unijnej kasy i pomniejszeniu ich o kary, operator po prostu upadnie z uwagi na nierentowność projektu, a my (obszar metropolitalny) pozostaniemy z kilkoma tysiącami rowerów wymagających kosztownej obsługi (relokacja, wymiana baterii, serwis)? - pyta Zygmunt Zmuda Trzebiatowski, były kandydat na prezydenta Gdyni, który wywołuje do tablicy Nextbike Polska, Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot oraz prezydentów Trójmiasta.



Czy Mevo ma szanse przetrwać?

A propos Mevo i trwających dookoła dyskusji (opartych na bardzo praktycznych doświadczeniach, nie - akademickich) niezależnie od tego, jak bardzo sekundowałem rowerowi publicznemu jako idei i niezależnie od wątpliwości, które miałem na etapie postępowania, zastanawia mnie kilka rzeczy:

- czy ten system w oparciu o przyjęte założenia, skalę i koszty jest w stanie kiedykolwiek działać efektywnie (czyli tak, by nie było przesłanek do nakładania kar za nienależyte wykonanie)? Wiele wskazuje, że nie. Rozmowa z Rogerem Jackowskim sprzed kilku dni w Gazecie Wyborczej jest dość jasnym postawieniem sprawy, że obecny model ma duże szanse się wywalić.

- czy zostały już fizycznie nałożone kary na operatora systemu, w jakiej wysokości i czy je uiścił? Mam wrażenie, że jeszcze złotówka nie została zapłacona. Wiem, że kary są naliczane, ale zupełnie nie wiem, czy są już egzekwowane.

- czy i jakie kwoty operator już otrzymał od zamawiającego? Czy i ile rowerów stało się już własnością obszaru metropolitalnego? Czy z tych kwot potrącane są kary, czy to działania niezależne, czyli płacimy operatorowi 100 proc. z nadzieją, że potem on grzecznie zapłaci kary niezależnie od ich wysokości?

- czy odbywają się realne rozmowy na poziomie decydentów obszaru metropolitalnego z zarządem operatora, czy tylko wymiana pism?

- czy ktoś z prezydentów, wójtów czy burmistrzów obszaru metropolitalnego zabrał oficjalnie głos, jasno precyzując oczekiwania odnośnie dalszego funkcjonowania systemu w najbliższym czasie? Jakie jest stanowisko osób koordynujących politykę rowerową w Gdyni? Czy ktoś z radnych Gdyni monitoruje ten temat?

- czy nie ma zagrożenia, że po zapłaceniu należnych transz z unijnej kasy i pomniejszeniu ich o kary, operator po prostu upadnie z uwagi na nierentowność projektu, a my (obszar metropolitalny) pozostaniemy z kilkoma tysiącami rowerów wymagających kosztownej obsługi (relokacja, wymiana baterii, serwis)? Tak, może upaść, bo to przecież nie żaden światowy Nextbike tylko polska spółka, gdzie Nextbike ma wyraźnie mniejszościowy udział, a rządzi fundusz Larq.

- jeśli jest takie zagrożenie (a z niektórych publikacji, tudzież zmian w zarządzie operatora można wyczytać taką obawę, zwłaszcza gdy się widzi, że do zarządu wprowadza się osoby o hmm... specyficznych kwalifikacjach, np. pedagogika pracy z doradztwem zawodowym w Wyższej Szkole Pedagogicznej Związku Nauczycielstwa Polskiego), być może warto nie płacić żadnych pieniędzy i nie przejmować infrastruktury i rzeczywiście wypowiedzieć umowę z uwagi na niewywiązywanie się operatora z jej zapisów (opóźnienia, brak dostępności rowerów, nienależyte serwisowanie, nieuprawnione wstrzymanie możliwości zasilania kont i dokonywania rejestracji)?

Jasne, będzie kryzys - ale on i tak jest, natomiast kryzys już po wydaniu pieniędzy i pozostaniu na placu z tysiącami nieobsługiwanych rowerów będzie dużo większy... Być może wypowiedzenie umowy i zaproszenie do negocjacyjnego stołu jest lepszym rozwiązaniem niż siadanie do niego po utracie kluczowego argumentu (czyli pieniędzy w puli). Jasne, że wypowiedzenie byłoby spektakularne, jasne, że trudno je zrobić, gdy się odebrało już nagrodę za system, ale być może dbanie o pieniądze publiczne jest w ogóle spektakularne i mało popularne?

Wydanych pieniędzy nigdy nie dostaniemy już z powrotem - warunki i oczekiwania warto artykułować przed puszczeniem przelewu, a nie - po.

Czy nie jesteśmy dziś niebezpiecznie blisko momentu, gdy już nie jest to partnerskie traktowanie operatora, a zaczyna się brak dbałości o środki publiczne? Czy ktoś zechce zabrać głos w tej sprawie, czy będziemy udawać, że nic się nie dzieje?

O autorze

autor

Zygmunt Zmuda Trzebiatowski

- W poprzednim życiu przez pięć kadencji radny miasta Gdyni, obecnie na odwyku samorządowym. Prawnik, felietonista, mikroprzedsiębiorca, mieszkaniec Chyloni. Kocha Gdynię, ale nie bezkrytycznie. Nieutrudzony w próbach podejmowania dialogu, niezależnie od przeszkód. Felietony Zygmunta Zmudy Trzebiatowskiego w Trojmiasto.pl

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (705) ponad 20 zablokowanych

  • W Gdańsku jak zwykle nic nie działa

    co za dno, a co z remontami ? miały być na wiosnę drogi na potokowej i kołobrzeskiej, też nic ?

    • 10 1

  • WTF (2)

    I po co te kary , dlaczego karać kogoś kto odniósł teoretycznie zbyt duży sukces bo jest za duże zainteresowanie wystarczy tylko do dopracować ja już w Polsce od razu kary dymisje zwolnienie prezesów i dlatego g*wno mamy i w d*pie jesteśmy

    • 3 13

    • (1)

      Kary wynikają z umowy i mają mobilizować Nextbike do działania

      • 11 0

      • Jeśli nie znali tematu

        W jakim celu stanęli do tego projektu? Jakie było założenie?

        • 6 0

  • Mevo, wał roku 2019 w 3city :) (3)

    Zgłaszam :)

    • 24 1

    • Ja też zgłaszam - wPiS trolla. (2)

      Macie obowiązek dodawania :) lub "hahaha", żeby wg prawa wyglądało to na wpis żartobliwy?

      • 1 7

      • Muuuuu

        Kwiii kwiii.... I jakaś głupawa piosenka

        • 1 0

      • Uderz w stół ...

        a szwagier tego, co zarobił na tym wale, się odezwie ...

        • 2 1

  • No to się narażę!! (2)

    Wiem że mnie zaraz zjedziecie, ale jest coś co nie daje mi spokoju. Z jednej strony fajnie że Mevo jest elektryczne, ale nikt chyba nie pomyślał o zupełnie innych kłopotach z tego wynikających niż baterie,ładowanie itp. Gdyby Mevo było klasyczne to (pomijając już kwestię zdrowotne) sporo osób-zwłaszcza starszych-jednak podarowałoby sobie jazdę bo wiadomo:nie mają tyle sił,pod górę trzeba pedałować itp, bo inaczej się nie da. Ale skoro jest elektryczne,to czemu nie. Gdzie jest kłopot: że większość tych osób na rowerze siedziała jakieś 40-50 lat temu.Niby się tego nie zapomina, ale sami wiecie jak jest ( i jeszcze teraz nie ma wymogu kart rowerowych). Jak do tego dorzucicie że ścieżek prawie nie przybywa(mam na myśli tych w głównych rejonach 3M-w tym nad Morzem) i ilość nowych Mevo (zdaje się że ma być łącznie coś ok.4,5tys), to ja tylko czekam ile to teraz będzie wypadków, najechań, potrąceń innych na ścieżkach, A Mevo z racji elektryka, do lekkich nie należą. Jedyne dla mnie rozwiązanie to obowiązkowe jazdy próbne Meveo itp.i przede wszystkim więcej ścieżek, a te się budują jak budują (niby są, niby się je robi ale chyba zgodzicie się że na taką aglomerację tempo zdecydowania za wolne) Pzd ( i nie strzelajcie od razu!!!)

    • 6 5

    • Na MeVo widzialem do tej pory tylko ludzi do max.30 lat.

      Ja mam wiecej i jezdze na swoim elektryku. Opinia wg mnie trochę przesadzona.

      • 3 1

    • Green Card

      Te dziadki, które podobno nie jeździły rowerami od 40 lat, najczęściej mają karty rowerowe. Czego o młodzieży powiedzieć nie można.

      • 1 0

  • Pani Prezydent milczy (5)

    Pani prezydent czemu Pani nie zabierze głosu w tej sprawie? Pan śp Paweł Adamowicz już dawno by zajął stanowisko w sprawie i wymusił na operatorze poprawę obecnego stanu jak jest. A my mieszkańcy ciągle słyszymy UE obchody czerwca nauczyciele... A w sprawie mevo nic się nie robi....

    • 16 3

    • Smutny gościu podpisujący się jako Ania. (1)

      Ile ci placą za wpis?

      • 3 8

      • pewnie 2x tyle co tobie hihi

        • 5 3

    • Trudne tematy pomija się milczeniem

      • 4 0

    • Popieram, bardzo trafne spostrzeżenie. Mam podobne odczucia ze pierwszy problem i przerósł panią prezydent
      Smutne bo jak piszesz wciąż udziela się w sprawie czerwcowego święta jak i strajku

      • 4 0

    • To proste!

      Pozbyła się poprzedniej Public Relations-to i głos się skończył!!
      A pro pos: przypomnijcie sobie konferencje i odczytywanie z kartki wieczornego oświadczenia Pani Prezydent jeszcze kiedy P.A w ciężkim stanie-ale żył. Oświadczenie było jakby w najlepsze trwała kampania wyborcza, a nie jakby coś strasznego i osobistego się stało dla Panią A (a pro pos: po negatywnych wpisach i postach materiał momentalnie zniknął z pewnego znanego wam portalu-pewnie przypadek)

      • 0 0

  • Rower na baterię??? (1)

    Po co było robić rower na baterię którą się nie ładuje podczas jazdy???
    System odzyskiwania energii.
    Rower bez bateri byłby zwykłym rowerem na pedały i nie było by problemu z tym że trzeba go ładować.
    Lepsze jest wrogiem dobrego.

    • 1 9

    • z fizyki to chyba za dobry nie jesteś ;)

      • 5 2

  • Mogło być gorzej

    choć trudno to sobie wyobrazić

    • 4 1

  • Ile mevo poleci w niedzielę w tunelu?

    Pytanie statystyczne

    • 3 1

  • Po raz kolejny wyszło tak

    Miasto, dopłaty UE itp - nie da sié.... Konstrukcja projektu powinna być jednak inaczej wymyślona i finansowana.

    • 3 1

  • Jaki Pan , taki kram .

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane