- 1 Były senator PiS trafił do więzienia (225 opinii)
- 2 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (107 opinii)
- 3 Wstrzymano zmiany na Marynarki Polskiej (24 opinie)
- 4 Dostał 5 mandatów naraz (9 opinii)
- 5 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (175 opinii)
- 6 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (55 opinii)
Kryzys w Mevo. Czy operator przetrwa?
- Czy nie ma zagrożenia, że po zapłaceniu należnych transz z unijnej kasy i pomniejszeniu ich o kary, operator po prostu upadnie z uwagi na nierentowność projektu, a my (obszar metropolitalny) pozostaniemy z kilkoma tysiącami rowerów wymagających kosztownej obsługi (relokacja, wymiana baterii, serwis)? - pyta Zygmunt Zmuda Trzebiatowski, były kandydat na prezydenta Gdyni, który wywołuje do tablicy Nextbike Polska, Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot oraz prezydentów Trójmiasta.
- czy ten system w oparciu o przyjęte założenia, skalę i koszty jest w stanie kiedykolwiek działać efektywnie (czyli tak, by nie było przesłanek do nakładania kar za nienależyte wykonanie)? Wiele wskazuje, że nie. Rozmowa z Rogerem Jackowskim sprzed kilku dni w Gazecie Wyborczej jest dość jasnym postawieniem sprawy, że obecny model ma duże szanse się wywalić.
- czy zostały już fizycznie nałożone kary na operatora systemu, w jakiej wysokości i czy je uiścił? Mam wrażenie, że jeszcze złotówka nie została zapłacona. Wiem, że kary są naliczane, ale zupełnie nie wiem, czy są już egzekwowane.
- czy i jakie kwoty operator już otrzymał od zamawiającego? Czy i ile rowerów stało się już własnością obszaru metropolitalnego? Czy z tych kwot potrącane są kary, czy to działania niezależne, czyli płacimy operatorowi 100 proc. z nadzieją, że potem on grzecznie zapłaci kary niezależnie od ich wysokości?
- czy odbywają się realne rozmowy na poziomie decydentów obszaru metropolitalnego z zarządem operatora, czy tylko wymiana pism?
- czy ktoś z prezydentów, wójtów czy burmistrzów obszaru metropolitalnego zabrał oficjalnie głos, jasno precyzując oczekiwania odnośnie dalszego funkcjonowania systemu w najbliższym czasie? Jakie jest stanowisko osób koordynujących politykę rowerową w Gdyni? Czy ktoś z radnych Gdyni monitoruje ten temat?
- czy nie ma zagrożenia, że po zapłaceniu należnych transz z unijnej kasy i pomniejszeniu ich o kary, operator po prostu upadnie z uwagi na nierentowność projektu, a my (obszar metropolitalny) pozostaniemy z kilkoma tysiącami rowerów wymagających kosztownej obsługi (relokacja, wymiana baterii, serwis)? Tak, może upaść, bo to przecież nie żaden światowy Nextbike tylko polska spółka, gdzie Nextbike ma wyraźnie mniejszościowy udział, a rządzi fundusz Larq.
- jeśli jest takie zagrożenie (a z niektórych publikacji, tudzież zmian w zarządzie operatora można wyczytać taką obawę, zwłaszcza gdy się widzi, że do zarządu wprowadza się osoby o hmm... specyficznych kwalifikacjach, np. pedagogika pracy z doradztwem zawodowym w Wyższej Szkole Pedagogicznej Związku Nauczycielstwa Polskiego), być może warto nie płacić żadnych pieniędzy i nie przejmować infrastruktury i rzeczywiście wypowiedzieć umowę z uwagi na niewywiązywanie się operatora z jej zapisów (opóźnienia, brak dostępności rowerów, nienależyte serwisowanie, nieuprawnione wstrzymanie możliwości zasilania kont i dokonywania rejestracji)?
Jasne, będzie kryzys - ale on i tak jest, natomiast kryzys już po wydaniu pieniędzy i pozostaniu na placu z tysiącami nieobsługiwanych rowerów będzie dużo większy... Być może wypowiedzenie umowy i zaproszenie do negocjacyjnego stołu jest lepszym rozwiązaniem niż siadanie do niego po utracie kluczowego argumentu (czyli pieniędzy w puli). Jasne, że wypowiedzenie byłoby spektakularne, jasne, że trudno je zrobić, gdy się odebrało już nagrodę za system, ale być może dbanie o pieniądze publiczne jest w ogóle spektakularne i mało popularne?
Wydanych pieniędzy nigdy nie dostaniemy już z powrotem - warunki i oczekiwania warto artykułować przed puszczeniem przelewu, a nie - po.
Czy nie jesteśmy dziś niebezpiecznie blisko momentu, gdy już nie jest to partnerskie traktowanie operatora, a zaczyna się brak dbałości o środki publiczne? Czy ktoś zechce zabrać głos w tej sprawie, czy będziemy udawać, że nic się nie dzieje?
O autorze
![autor](https://s-trojmiasto.pl/zdj/redaktorzy/3ec93e99e4e6d9f55723adc8f0baa4b2.png)
Zygmunt Zmuda Trzebiatowski
- W poprzednim życiu przez pięć kadencji radny miasta Gdyni, obecnie na odwyku samorządowym. Prawnik, felietonista, mikroprzedsiębiorca, mieszkaniec Chyloni. Kocha Gdynię, ale nie bezkrytycznie. Nieutrudzony w próbach podejmowania dialogu, niezależnie od przeszkód. Felietony Zygmunta Zmudy Trzebiatowskiego w Trojmiasto.pl
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (705) ponad 20 zablokowanych
-
2019-04-26 14:00
(7)
Przed chwilą, Grunwaldzką w stronę Sopotu, na wysokości Galerii Bałtyckiej, jechała sobie na Mevo panna. To, że pośladki na widoku to jej sprawa. Ale fakt, że jechała na flaku z tyłu, hałasując niemiłosiernie i dewastując rower - to już chyba nie jej sprawa. Jeśli poczuła, że rower jest niesprawny to powinna natychmiast go zostawić i zgłosić to operatorowi. Chyba badania psychiatryczne są potrzebne do wypożyczenia roweru...
- 52 18
-
2019-04-26 14:02
A może jechała jeszcze bez siodełka
i to jej chodzi.
- 13 3
-
2019-04-26 14:02
pewnie blondi. pewnie nawet się nie zorientowała że ma flaka :D
- 14 4
-
2019-04-26 15:40
No ale tylko na dole nie było powietrza więc stwierdziła, że może jechać.
- 22 1
-
2019-04-26 16:04
co to znaczy, kiedy blondynka (2)
w sloneczny dzien uruchamia wycieraczki podczas jazdy samochodem?
ze bedzie skrecac- 7 4
-
2019-04-26 18:21
Że włączyła spryskiwacz, bo chce, żeby szyba była czysta. He, he
- 1 2
-
2019-04-26 19:03
A kim jest farbowana blondynka? - sztuczną inteligencją
- 3 0
-
2019-04-26 17:01
Ale powietrza nie bylo tylko na dole opony
- 10 2
-
2019-04-26 14:04
to nie może być normalna firma (3)
Zamiast inwestować w sprzęt i obsługę zatrudniają ludzi do obslugi niewymaganego w umowie profilu na Facebooku a możliwość korzystania z usług ograniczają Tak się robi tylko przed plajtą
- 43 3
-
2019-04-26 14:26
normalną firmą jest nextbike (1)
Wszędzie w Polsce uruchamia system pod własną firmą w ramach jednej tej samej spółki. A w gdansku założył osobną przed samym przetargiem i zatrudnił wiadomo kogo. Musiał to zrobić żeby wygrać przetarg za wszelką cenę i obronić się przed ekspansją konkurencji. Żaden konkurent nie proponował systemu elektrycznego bo to kilkukrotny wzrost kosztów bez stacji ładują cych. A w samym Gdańsku jest rynek na kilkanaście tys. Rowerów w sezonie nie 4800 w regionie. Po 6 latach taki segment rynku miałby jakiś konkurent. No ale jakoś to obroni liśmy. Teraz tylko dobry prawnik i źle nie będzie.
- 16 1
-
2019-04-26 19:43
Dali radę , Dali ...teraz upadłość. Gminy wydały kasę unijną , swoją , teraz zwrócą do unii , winnych nie ma , są bezkarni
- 4 0
-
2019-04-26 14:55
a po co zatrudnia się podwykonawców zamiast własnych ludzi na etacie?
Odpowiedzi szukaj w sektorze budowlanym Czasu jest niewiele
- 7 0
-
2019-04-26 14:06
Pesele lemingow juz maja w kazdym badz razie:)))
- 26 7
-
2019-04-26 14:06
a czemu nie ma podlinkowanego artykułu, w którym pudel,gryzoń i dulska tak euforycznie jadą po molo? (1)
czyżby już się nie przyznawali do projektu??
- 59 8
-
2019-04-26 14:48
i struk z grzelakiem
struk to prawie upadek zalicza, a piotr odrobinkę podśmiechuje z tego faktu...
- 6 2
-
2019-04-26 14:06
Tu jest Polska (1)
Tu się żyje tu można dojic kombinowac
- 28 6
-
2019-04-28 08:58
Nie. Pomyłka!
Tu jest III RP nie Polska.
- 0 0
-
2019-04-26 14:08
Klapa
I tyle to są ostatnie dni tej padliny haha
- 24 4
-
2019-04-26 14:08
Dlaczego to nie są rowery zwykłe ? Po co te elektryki :/ poza tym mozna jezdzic nimi tez jak bateria padnie wiec dlaczego nie (3)
- 24 7
-
2019-04-26 14:36
To sobie jeździj prawie 40 kilogramowym klocem. Powodzenia.
- 5 2
-
2019-04-26 16:02
(1)
Słowo klucz GPS
- 4 3
-
2019-04-28 06:42
To nie jest słowo tylko skrót... ale masz rację, GPS potrzebuje zasilania stąd te 20% po których przekroczeniu nie można roweru wypożyczyć
- 0 0
-
2019-04-26 14:08
Gdzie jest teraz Janusz Ch. vel Janusz z Szadółek (4)
który tak namiętnie pisał peany na temat mevy?
- 28 7
-
2019-04-26 14:37
(3)
Wlasnie cie zminusowal. Ten typ leminga tak ma, zaglosuje na stary uklad, przyklasnie sprawom na odleglosc smierdzacym przekretem...
- 9 4
-
2019-04-26 14:38
Trzezwieje (2)
- 4 2
-
2019-04-26 16:10
Chyba ty (1)
MEVO jest spoko. Mam nadzieję że się to jakoś ułoży
- 2 5
-
2019-04-27 10:17
Nadzieja matką głupich
- 4 0
-
2019-04-26 14:12
Jedyny mądry ktory sie nie rzucil na ten hlam to:
Prezydent Wejherowa. Brawo panie Prezydencie
- 46 12
-
2019-04-26 14:12
Cóż, tak to z reguły bywa, gdy za jakieś przedsięwzięcie weźmie się (2)
platforma obywatelska.
Zdziwieni? Zdaje się, że tak. I to jest właśnie (ponuro) zabawne.- 57 34
-
2019-04-26 14:22
tak zawsze jest jak wezmie się za takie rzeczy "władza"
normalnie funkcjonują wypożyczalnie skuterów, samochodów i to bez takich ułatwień na starcie jak mevo; promocja przez miasto, miejsca na rowery, itp. itd. każdy inny prywaciarz zostałby zajechany samymi pozwoleniami na budowie miejsc postojowych dla rowerów a tutaj z przymrużeniem oka wybudowano masę stacji
- 8 3
-
2019-04-26 22:00
Co za głupoty piszesz.
- 0 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.