• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto będzie woził pasażerów do Gdańska? Na stole kontrakt na ponad 600 mln zł

Maciej Korolczuk
28 sierpnia 2024, godz. 12:30 
Opinie (74)
Na 10-letnią obsługę połączeń autobusowych między Gdańskiem a sąsiednimi gminami ZTM zarezerwował ponad 634 mln zł. Na 10-letnią obsługę połączeń autobusowych między Gdańskiem a sąsiednimi gminami ZTM zarezerwował ponad 634 mln zł.

Cztery oferty wpłynęły w przetargu na nowego przewoźnika realizującego połączenia autobusowe m.in. z Pruszcza Gdańskiego i Sopotu do Gdańska. Obecny kontrakt z firmą BP Tour wygaśnie z końcem przyszłego roku. Gdańsk na nową umowę zarezerwował w budżecie rekordowe 634 mln zł.



Dotychczasową realizację umowy z firmą BP Tour oceniam:

O planach Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, który z dużym wyprzedzeniem ogłosił przetarg na nową 10-letnią umowę przewozową między Gdańskiem a gminami sąsiednimi, informowaliśmy wiosną.

Postępowanie zostało ogłoszone już teraz z dwóch powodów.

Z jednej strony, by dać potencjalnym przewoźnikom więcej czasu na dostosowanie taboru do potrzeb ZTM.

Rozkłady jazdy na żywo w twoim telefonie



Z drugiej - by zabezpieczyć się na wypadek ewentualnych odwołań i przewlekłych postępowań administracyjnych przed Krajową Izbą Odwoławczą. Praktyka pokazuje, że przewoźnicy chętnie korzystają z tej możliwości.

Nie często zdarza się bowiem, że na stole leży kontrakt o wartości 634 mln zł, bo właśnie tyle Gdańsk chce przeznaczyć na realizację 10-letniej umowy (dla porównania obecny kontrakt BP Tour kosztował... 137 mln zł).



Dwa obszary do obsługi liniowej



Zamówienie podzielono na dwie części.

Pierwsza obejmuje północny obszar Gdańska, a więc linie z Sopotu, Gdyni (linie 117, 122, 126, 143, 171, RT1). Ma je obsłużyć 15 autobusów miejskich (7 przegubowych i 8 standardowych, z czego aż 6 ma być zeroemisyjnych).

Druga część to strefa obejmująca Gdańsk Południe do Pruszcza Gdańskiego, gm. Kolbudy (linie 107, 132, 156, 174, 200, 205, 207, 232, 255, 256, 307, 607, N5, RT2). W tym przypadku potrzebnych jest 25 autobusów, z czego 17 to pojazdy wielkopojemne (w tym 7 autobusów zeroemisyjnych) i 8 standardowych.

Gdańska komunikacja najlepsza w kraju? Sprawdzamy deklarację prezesa Gdańska komunikacja najlepsza w kraju? Sprawdzamy deklarację prezesa

Przewoźnicy poza taborem muszą też dysponować własnymi kierowcami, pracownikami nadzoru ruchu, dyspozytorami i koordynatorami.

Na realizację połączeń w obu obszarach Gdańsk zabezpieczył kolejno 270 i 364 mln zł. 10-letnia umowa ma obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku do końca grudnia 2035 roku.

Informacja z otwarcia ofert. Informacja z otwarcia ofert.

Cztery oferty, ale tylko dwie na całość



W środę, 28 sierpnia, otwarto oferty. Do przetargu stanęły cztery podmioty, ale tylko dwa zdecydowały się złożyć oferty na obie części (ZTM, by zwiększyć szansę na znalezienie operatora dopuścił możliwość składania ofert częściowych, zastrzegając jednocześnie, że można wygrać tylko w jednej z dwóch części).

Pierwsza oferta pochodzi od dotychczasowego operatora - spółki BP Tour Regio. Za część 1 spółka z Lublina oczekuje 330 mln zł, a za drugą 450 mln zł. Drugą złożyła spółka PKS z Gostynina (kolejno na 267 i 392 mln zł).

Dwa kolejne podmioty są zainteresowane ale tylko obsługą jednego z dwóch obszarów. Spółka PKS z Gdańska chce wozić pasażerów na obszarze północnym (za 251 mln zł), a spółka Relobus Transport Polska z Torunia jest zainteresowana drugą częścią przetargu, za co oczekuje 336 mln zł.



Przy teoretycznym założeniu, że wszystkie oferty przejdą pozytywną weryfikację, od początku 2025 roku pasażerów woziłyby więc autobusy PKS Gdańsk i toruńskiej spółki Relobus.

O tym, czy tak się stanie, przekonamy się za kilka lub maksymalnie kilkanaście miesięcy.

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (74)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane