• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto będzie woził pasażerów do Gdańska? Na stole kontrakt na ponad 600 mln zł

Maciej Korolczuk
28 sierpnia 2024, godz. 12:30 
Opinie (91)
Na 10-letnią obsługę połączeń autobusowych między Gdańskiem a sąsiednimi gminami ZTM zarezerwował ponad 634 mln zł. Na 10-letnią obsługę połączeń autobusowych między Gdańskiem a sąsiednimi gminami ZTM zarezerwował ponad 634 mln zł.

Cztery oferty wpłynęły w przetargu na nowego przewoźnika realizującego połączenia autobusowe m.in. z Pruszcza Gdańskiego i Sopotu do Gdańska. Obecny kontrakt z firmą BP Tour wygaśnie z końcem przyszłego roku. Gdańsk na nową umowę zarezerwował w budżecie rekordowe 634 mln zł.



Dotychczasową realizację umowy z firmą BP Tour oceniam:

O planach Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, który z dużym wyprzedzeniem ogłosił przetarg na nową 10-letnią umowę przewozową między Gdańskiem a gminami sąsiednimi, informowaliśmy wiosną.

Postępowanie zostało ogłoszone już teraz z dwóch powodów.

Z jednej strony, by dać potencjalnym przewoźnikom więcej czasu na dostosowanie taboru do potrzeb ZTM.

Rozkłady jazdy na żywo w twoim telefonie



Z drugiej - by zabezpieczyć się na wypadek ewentualnych odwołań i przewlekłych postępowań administracyjnych przed Krajową Izbą Odwoławczą. Praktyka pokazuje, że przewoźnicy chętnie korzystają z tej możliwości.

Nie często zdarza się bowiem, że na stole leży kontrakt o wartości 634 mln zł, bo właśnie tyle Gdańsk chce przeznaczyć na realizację 10-letniej umowy (dla porównania obecny kontrakt BP Tour kosztował... 137 mln zł).



Dwa obszary do obsługi liniowej



Zamówienie podzielono na dwie części.

Pierwsza obejmuje północny obszar Gdańska, a więc linie z Sopotu, Gdyni (linie 117, 122, 126, 143, 171, RT1). Ma je obsłużyć 15 autobusów miejskich (7 przegubowych i 8 standardowych, z czego aż 6 ma być zeroemisyjnych).

Druga część to strefa obejmująca Gdańsk Południe do Pruszcza Gdańskiego, gm. Kolbudy (linie 107, 132, 156, 174, 200, 205, 207, 232, 255, 256, 307, 607, N5, RT2). W tym przypadku potrzebnych jest 25 autobusów, z czego 17 to pojazdy wielkopojemne (w tym 7 autobusów zeroemisyjnych) i 8 standardowych.

Gdańska komunikacja najlepsza w kraju? Sprawdzamy deklarację prezesa Gdańska komunikacja najlepsza w kraju? Sprawdzamy deklarację prezesa

Przewoźnicy poza taborem muszą też dysponować własnymi kierowcami, pracownikami nadzoru ruchu, dyspozytorami i koordynatorami.

Na realizację połączeń w obu obszarach Gdańsk zabezpieczył kolejno 270 i 364 mln zł. 10-letnia umowa ma obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku do końca grudnia 2035 roku.

Informacja z otwarcia ofert. Informacja z otwarcia ofert.

Cztery oferty, ale tylko dwie na całość



W środę, 28 sierpnia, otwarto oferty. Do przetargu stanęły cztery podmioty, ale tylko dwa zdecydowały się złożyć oferty na obie części (ZTM, by zwiększyć szansę na znalezienie operatora dopuścił możliwość składania ofert częściowych, zastrzegając jednocześnie, że można wygrać tylko w jednej z dwóch części).

Pierwsza oferta pochodzi od dotychczasowego operatora - spółki BP Tour Regio. Za część 1 spółka z Lublina oczekuje 330 mln zł, a za drugą 450 mln zł. Drugą złożyła spółka PKS z Gostynina (kolejno na 267 i 392 mln zł).

Dwa kolejne podmioty są zainteresowane ale tylko obsługą jednego z dwóch obszarów. Spółka PKS z Gdańska chce wozić pasażerów na obszarze północnym (za 251 mln zł), a spółka Relobus Transport Polska z Torunia jest zainteresowana drugą częścią przetargu, za co oczekuje 336 mln zł.



Przy teoretycznym założeniu, że wszystkie oferty przejdą pozytywną weryfikację, od początku 2025 roku pasażerów woziłyby więc autobusy PKS Gdańsk i toruńskiej spółki Relobus.

O tym, czy tak się stanie, przekonamy się za kilka lub maksymalnie kilkanaście miesięcy.

Miejsca

Opinie (91) 2 zablokowane

  • Szkoda ,że rekordowa kasa nie idzie z jakością .

    • 19 1

  • Nooo pani Olu, wydala pani pieniadze na najdrozsze autobusy na wodor to teraz jest powod by (5)

    wprowadzic podwyzke. Czekamy zatem kiedy padnie fraza że koszty sie nie spinaja...

    • 25 7

    • Skończył się czas maszyn na węgiel czyli parę kończy się czas ropy czyli diesla a wodór to przyszłość. Czuway (3)

      • 1 4

      • no to na razie zaczekajmy aż ten wodór nie będzie przyszłością tylko stanie się teraźniejszością (2)

        Zobaczymy na ile ta technologia się przyjmie i sprawdzi oraz o ile stanieje (jeśli się rozpowszechni). Niech sobie poeksperymentują producenci albo inni frajerzy, czemu my musimy sie pchać w pierwszym szeregu z naszymi pieniędzmi? Jeśli masz rację to nic nie stracimy czekając kilka lat na rozwój sytuacji a możemy tylko zyskać.

        • 3 2

        • W pierwszym? (1)

          W Krakowie też jeżdżą, a na dodatek planują zakup 40 sztuk nowych

          • 1 2

          • w Poznaniu...

            Juz tacy wyrywni nie sa...

            • 0 0

    • Ona Panna

      • 1 0

  • A kiedy w końcu więcej kasy pójdzie na komunikację (19)

    Autobusową bezpośrednio w Gdańsku? Gdy człowiek prosi o większą częstotliwość to hasło pada, że brak pieniędzy, a teraz się okazuje, że jest tyle, że nie da mieszkańców

    • 72 8

    • wiecej kasy nie oznacza więcej i lepiej dla pasażerów. (10)

      Skutecznośc nie polega na ilosci wydanej kasy tylko z jakim pożytkiem ją wydano. Ostani przykład 10 autobusów wodorowych na 10 lat za 170 mln pokazuje jak gigantyczną kasę mozna wydać na coś co nie ma żadnego praktycznie znaczenia na obsługe lini komunikacji miejskiej. Za wydaniem tych pieniezy nie szły rozsądek i rajconalizm tylko propaganda i ideologia.

      • 24 7

      • Porównywałeś z kosztem 10 autobusów z dieslem i ich utrzymania przez 10 lat? (3)

        • 9 2

        • Tak. (1)

          Skala marnotrawstwa jest porażająca. Ktos powinien za to beknac ale urzędnicy nie odpowiadają za nic.

          • 14 6

          • To ile ci wyszło w tym porównaniu

            Koszty utrzymania, społeczne, zanieczyszczenia hałasem

            • 4 3

        • Przynajmniej 2-3 razy mniej by to kosztowało

          • 3 5

      • a nie ustawa o elektromobilności, którą napisaliście tak, że najpierw trzeba wdrożyć jakieś rozwiązanie zeroemisyjne (5)

        a dopiero potem oceniać jego ekonomię?

        • 10 0

        • A Ola jak zwykle musi wyrywać się do przodu płacąc nie swoją kartą kredytową? (4)

          Niech inni przetestują autobusy wodorowe a jak się sprawdzi i stanieje to wtedy można pomyśleć.

          • 11 4

          • Jeżdżą w Warszawie, jeżdżą w Poznaniu i planują kolejne zakupy (1)

            a u nas 10 i o nowych zakupach nic nie słychać

            • 2 0

            • Jakie 10?

              10 jest samych wodorowych

              • 0 0

          • ale to już nie jest żadna nowośc

            • 3 0

          • Jeszcze raz, powoli

            Ustawa nakazywała wszystkim samorządom wdrożenie autobusów zeroemisyjnych.

            • 1 0

    • Już poszła duza kasa na falę to nie marudź

      • 4 5

    • za te kursy płaci Pruszcz i Sopot (1)

      • 4 0

      • Skoro przetarg robi Gdańsk, płaci również Gdańsk

        • 0 0

    • Gdy władze podniosą cenę biletów i przestaną rozdawać darmowe przejazdy

      Obecnie 2/3 kosztów komunikacji miejskiej fundowane jest z podatków płaconych przez tych, którzy muszą płacić za bilety i w większości nie korzystają z komunikacji miejskiej na co dzień

      • 1 2

    • Te gminy ościenne płacą kupę pieniędzy żeby do nich dojeżdżały autobusy.

      • 1 0

    • ja bym może tak nie rozróżniał tej tylko gdańskiej i innych. (1)

      Od razu przykład autobusu 117, który jeździ między Gdańskiem i Sopotem, ale jest to jedyny autobus jadący ulicą Czyżewskiego. Alternatywy nie ma, a z drugiej strony 117 nie ma tez porażającego taktu, zwykle raz na godzinę, w szczycie co pół. z tego co pamiętam. Nie będzie tego autobusu to nie będzie niczego dla mieszkańców bloków przy Czyżewskiego, odwiedzających cmentarz oliwski, dojeżdzających do AWF itd (ci co prawda mają 122 ale równie porazającej częstotliwości).

      • 2 0

      • Ja nie umniejszam istnienia autobusów do okolicznych miejscowości

        Zastanawiam się tylko, kiedy w końcu miasto Gdańsk zacznie coś konkretnego robić też dla komunikacji miejskiej i kursów jeżdżących tylko po Gdańsku, bo ciągle powołują się na brak pieniędzy, a komunikacja miejska nie powinna być zależna w tak dużym mieście tylko od pieniędzy

        • 0 0

    • weź sobie dotacje na rowerek elektryczny ! i pamiętaj żeby się uśmiechać

      • 1 0

  • Dobre zdjęcie. Typowo nasze okoliczności przyrody.

    Szaro, mokro, zimno, brak chodników i wszędzie błoto:D

    • 20 0

  • Bp tour pa pa (1)

    • 19 3

    • Nie ważne jaka ma nazwę firma prywaciarza

      Będą kolejne które będą chciały zarobić kosztem personelu.

      • 0 0

  • Autobusy powinny mieć w wejściach obowiązkową dezynfekcję osób wchodzących. (2)

    I jeszcze jakaś kurtyna wodna z mydłem. Wtedy przyjemniej podróżowałoby się zbiorkomem. Zwłaszcza w lato.

    • 12 7

    • Komentarze (1)

      Komentarze powinny mieć filtry i sitka, żeby wyłapywać i usuwać dzbanów piszących takie bzdurne komentarze

      • 8 5

      • Ale o co Ci chodzi? Dobrze pisze. Pasuje tu maksyma: "Jedzie teraz a jedzie potem". To na prawdę czuć w zbiorkomach. Jeśli nie czujesz, to może straciłeś węch przy pan demi.

        • 3 2

  • Wszystko

    Kwestia kasy jak kierowcy dostaną 30+ na rękę na godzinę może? I to może się znajdą !

    • 3 2

  • Niemcy

    Jak kto? Niemcy.

    • 6 2

  • 634 miliony przy poprzednich 137 dziwi? Mnie nie bo tyle wyniosła przez ten okres hiper PiS inflacja Morawieckiego hahaha

    Dla porównanie 500 gramowy chleb w Biedronce kosztował wtedy złotówkę a teraz 400 gramowy kosztuje ponad 4 złote a pensja wzrosła w tym czasie tylko 2 razy.

    • 3 11

  • "Przy teoretycznym założeniu, że wszystkie oferty przejdą pozytywną weryfikację, od początku 2025 roku pasażerów woziłyby więc autobusy PKS Gdańsk i toruńskiej spółki Relobus."

    No patrz, a przetarg jest od 2026

    • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane