• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto będzie woził pasażerów do Gdańska? Na stole kontrakt na ponad 600 mln zł

Maciej Korolczuk
28 sierpnia 2024, godz. 12:30 
Opinie (97)
Na 10-letnią obsługę połączeń autobusowych między Gdańskiem a sąsiednimi gminami ZTM zarezerwował ponad 634 mln zł. Na 10-letnią obsługę połączeń autobusowych między Gdańskiem a sąsiednimi gminami ZTM zarezerwował ponad 634 mln zł.

Cztery oferty wpłynęły w przetargu na nowego przewoźnika realizującego połączenia autobusowe m.in. z Pruszcza Gdańskiego i Sopotu do Gdańska. Obecny kontrakt z firmą BP Tour wygaśnie z końcem przyszłego roku. Gdańsk na nową umowę zarezerwował w budżecie rekordowe 634 mln zł.



Dotychczasową realizację umowy z firmą BP Tour oceniam:

O planach Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, który z dużym wyprzedzeniem ogłosił przetarg na nową 10-letnią umowę przewozową między Gdańskiem a gminami sąsiednimi, informowaliśmy wiosną.

Postępowanie zostało ogłoszone już teraz z dwóch powodów.

Z jednej strony, by dać potencjalnym przewoźnikom więcej czasu na dostosowanie taboru do potrzeb ZTM.

Rozkłady jazdy na żywo w twoim telefonie



Z drugiej - by zabezpieczyć się na wypadek ewentualnych odwołań i przewlekłych postępowań administracyjnych przed Krajową Izbą Odwoławczą. Praktyka pokazuje, że przewoźnicy chętnie korzystają z tej możliwości.

Nie często zdarza się bowiem, że na stole leży kontrakt o wartości 634 mln zł, bo właśnie tyle Gdańsk chce przeznaczyć na realizację 10-letniej umowy (dla porównania obecny kontrakt BP Tour kosztował... 137 mln zł).



Dwa obszary do obsługi liniowej



Zamówienie podzielono na dwie części.

Pierwsza obejmuje północny obszar Gdańska, a więc linie z Sopotu, Gdyni (linie 117, 122, 126, 143, 171, RT1). Ma je obsłużyć 15 autobusów miejskich (7 przegubowych i 8 standardowych, z czego aż 6 ma być zeroemisyjnych).

Druga część to strefa obejmująca Gdańsk Południe do Pruszcza Gdańskiego, gm. Kolbudy (linie 107, 132, 156, 174, 200, 205, 207, 232, 255, 256, 307, 607, N5, RT2). W tym przypadku potrzebnych jest 25 autobusów, z czego 17 to pojazdy wielkopojemne (w tym 7 autobusów zeroemisyjnych) i 8 standardowych.

Gdańska komunikacja najlepsza w kraju? Sprawdzamy deklarację prezesa Gdańska komunikacja najlepsza w kraju? Sprawdzamy deklarację prezesa

Przewoźnicy poza taborem muszą też dysponować własnymi kierowcami, pracownikami nadzoru ruchu, dyspozytorami i koordynatorami.

Na realizację połączeń w obu obszarach Gdańsk zabezpieczył kolejno 270 i 364 mln zł. 10-letnia umowa ma obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku do końca grudnia 2035 roku.

Informacja z otwarcia ofert. Informacja z otwarcia ofert.

Cztery oferty, ale tylko dwie na całość



W środę, 28 sierpnia, otwarto oferty. Do przetargu stanęły cztery podmioty, ale tylko dwa zdecydowały się złożyć oferty na obie części (ZTM, by zwiększyć szansę na znalezienie operatora dopuścił możliwość składania ofert częściowych, zastrzegając jednocześnie, że można wygrać tylko w jednej z dwóch części).

Pierwsza oferta pochodzi od dotychczasowego operatora - spółki BP Tour Regio. Za część 1 spółka z Lublina oczekuje 330 mln zł, a za drugą 450 mln zł. Drugą złożyła spółka PKS z Gostynina (kolejno na 267 i 392 mln zł).

Dwa kolejne podmioty są zainteresowane ale tylko obsługą jednego z dwóch obszarów. Spółka PKS z Gdańska chce wozić pasażerów na obszarze północnym (za 251 mln zł), a spółka Relobus Transport Polska z Torunia jest zainteresowana drugą częścią przetargu, za co oczekuje 336 mln zł.



Przy teoretycznym założeniu, że wszystkie oferty przejdą pozytywną weryfikację, od początku 2025 roku pasażerów woziłyby więc autobusy PKS Gdańsk i toruńskiej spółki Relobus.

O tym, czy tak się stanie, przekonamy się za kilka lub maksymalnie kilkanaście miesięcy.

Miejsca

Opinie (97) 3 zablokowane

  • Klima (3)

    Kiedy około miesiąca temu napisałem do ZTM-u , że w bp tour nie włącza się klimatyzacji, wskazałem też linię: 256, to mi odpisali : " Dzień dobry, Prowadzący pojazd ma obowiązek włączania klimatyzacji przedziału pasażerskiego kiedy temperatura na zewnątrz wynosi powyżej 21 stopni Celsjusza. W przypadkach niewłączenia klimatyzacji przez prowadzącego prosimy na bieżąco zgłosić to pod numerem tel. 58 520 57 75. Pracownik Centrali Ruchu będzie mógł sprawdzić taki wóz na trasie."...już widzę jak w godzinach szczytu pracownik centrali gna w korku do Jankowa i sprawdza kierowcę. Jeszcze dwa tygodnie temu przy temperaturze 30 stopni, stojąc na Dworcu Głównym obserwowałem wszystkie wozy bp tour ...wszystkie miały pootwierane okna co świadczyło o nie włączaniu klimatyzacji. Osobiście uważam że ZTM dobrze wie o problemie z tym przewoźnikiem i o tym że ich Conecto są najbardziej rozklekotane ze wszystkich wozów.

    • 11 1

    • (1)

      Ledwo ten szrot podjeżdża pod górę. To już rowerzysta szybciej potrafi pokonać wzniesienia. Żeby nie było, MB Conecto to wcale nie są dobre pojazdy. Mają ładnie wyglądać i tyle, ale jakościowo to nie są autobusy na 10 lat

      • 1 1

      • żaden autobus czyli pojazd robiący codziennie 200-300 km nie wytrzyma długo bez fachowego serwisu a u tych dziad transów serwis i zaplecze to największy problem bo to kosztuje mechanicy kosztują na placu gdzie wynajmują miejsca razem z tirami nie ma miejsca na naprawy taboru. Taki Irex na Z zajechał już jednego przegubowego Solarisa tak że musieli innego wymalować w gdyńskie barwy Solarisy na S się sypią a muszą wytrzymać jeszcze 2 lata

        • 0 1

    • jeżeli cały autobus do kupa złomu ostatni widziałem taki 171 w Chwaszczynie w gdańskich barwach brudny poobijany z każdej strony dziwnie przechylony w jedną stronę to ostatnie czego bym się spodziewał to to że tam będzie działać klima. Serwis klimy w aucie osobowym to parę ładnych stówek a w takim przegubowcu?Parę stówek razy dziesięć czy piętnaście jak oni nie mają kasy na porządne naprawy mostów napędowych wycieków oleju z silników i turbin czy naprawy blacharsko lakiernicze to co tu gadać o klimie

      • 1 1

  • Rażące niskie oferty? (1)

    Ekonomia się kłania. Dziwnym trafem oferty bardzo niskie do obecnych realiów. Gdzie wygrane firmy będą oszczędzać? Na naprawach i na personelu?

    • 8 4

    • Kierowcy będą jeździć na dwóch zmianach ale zapłaci się im tylko za jedną.

      • 1 1

  • BP Rydzyk

    Toruń

    • 0 8

  • nie istnieją żadne autobusy zeroemisyjne kto powiela ten kłamliwy bełkot jest imb..cylem do sześcianu

    • 11 2

  • napierw wygrywa najtańsza oferta

    a potem robi aneks do umowy, i gra muzyka. Obie strony zadowolone.

    • 6 1

  • obserwuje jak jeżdża autobusami (1)

    np. 143 i notorycznie wyjezdza na środek drogi na Poznańskiej, jest metr od prawej strony, a na Krzywoustego mimo że powinni zwolnić bo skrzyżowania równorzędne to to niektorzy ignoruja.
    Nie wiem kim sa ci kierowcy ale jezdza jak ci ze wschodu

    • 11 8

    • Spróbuj kupić bilet, to się przekonasz kim są. Ale oni nie tylko jeżdżą w BP Tourach. Tyle że na innych liniach nie muszą sprzedawać biletów

      • 1 0

  • Będa wozic

    ludzi jak worki ziemniaków nadal?

    • 6 0

  • Byle nie BP Tour dalej, bo ta firma to dramat. Relatywnie często wypadające kursy, klimatyzacja tego lata nie działa

    w prawie żadnym ich autobusie. Zaniedbane 9 letnie autobusy, które wyglądają i jeżdżą jakby miały z 15 lat...

    • 9 2

  • Ryży niemiecki namiestnik zwija Polskę

    • 8 2

  • Koalicja 13 Grudnia wykonuje polecenia Helmutów i ruskich chyba

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane