• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?

Krzysztof Koprowski
7 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Takim filmem z wizualizacją Drogi Zielonej (Zielonego Bulwaru) urzędnicy chcą mamić mieszkańców.

Gdańsk będzie starał się przekonać mieszkańców do budowy Drogi Zielonej sprytnie wykonanymi wizualizacjami. Tylko jaki to ma sens, skoro i tak wszystkie decyzje już zapadły, a urzędnicy zrobią wszystko, by domknąć ramę drogową, nakreśloną ponad pół wieku temu - zastanawia się Krzysztof Koprowski.



Czy wierzysz w wizualizacje urzędników, przedstawiające Drogę Zieloną jako przyjazną miejską ulicę?

Nie mogło być chyba lepszego prezentu dla gdańskich urbanistów i projektantów branży drogowej niż... korki w rejonie skrzyżowaniu al. Hallera i istniejącego fragmentu Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska, czyli na przedłużeniu tunelu pod Martwą Wisłą.

Wpompowanie aut w pas nadmorski już stało się faktem, a wspomniane grupy zawodowe zacierają ręce, bo właśnie zapewniły sobie pracę nad kolejną ważną inwestycją - przesunięciem lawiny aut z tego skrzyżowania na kolejne i jeszcze kolejne.

Wsparcie mają nie byle jakie - to kierowcy, którzy już domagają się poszerzenia ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska. A ponieważ praktycznie każdy kierowca to również wyborca, politycy zrobią wszystko, by ich zadowolić.

W takich okolicznościach powstają wizualizacje, które mają przekonać do Drogi Zielonej już przekonanych (czytaj: kierowców) i uciszyć tych, którzy doskonale wiedzą, że poszerzanie dróg nie rozwiąże nigdy problemów nadmiaru aut na ulicach, a wręcz przeciwnie - jeszcze spotęguje ten problem.

Korek na ul. Czarny Dwór po otwarciu tunelu jest już niemal codziennością.


  • Wizualizacja Drogi Zielonej autorstwa Biura Rozwoju Gdańska.
  • Urealnione wizualizacje Drogi Zielonej autorstwa Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
  • Wizualizacja Drogi Zielonej autorstwa Biura Rozwoju Gdańska.
  • Urealnione wizualizacje Drogi Zielonej autorstwa Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Wizualizacje pełne fałszu

Wizualizacje przedstawione kilka dni temu przez Biuro Rozwoju Gdańska mają tyle wspólnego z rzeczywistością, co zapewnienia deweloperów o czystym i świeżym powietrzu na osiedlach oddalonych o kilka minut jazdy od Szadółek.

W materiałach graficznych na Drodze Zielonej panuje istna sielanka. Ruch aut jest płynny i niczym niezakłócony, a w bezruchu są jedynie piesi oczekujący na zielone światło, a nie kierowcy. Także tramwaje nie utrudniają życia kierowcom, ponieważ stoją nawet między przystankami - być może dlatego, że nie mają zasilania, którego zabrakło na wizualizacji?

Droga Zielona przemianowana na Zielony Bulwar nie może oczywiście obejść się bez zieleni. Szpalery drzew natychmiast po realizacji tworzą estetyczną "obudowę" jezdni, a w niektórych miejscach konary drzew wchodzą wręcz w jej skrajnię.

  • Po lewej parkingi naziemne, które na filmie zamieniły się w szerokie chodniki.
  • Po lewej parkingi naziemne, które na filmie zamieniły się w szerokie chodniki.
  • Po lewej parkingi naziemne, które na filmie zamieniły się w szerokie chodniki.
  • Jedyny parking naziemny narysowany zgodnie z prawdą. Warto zwrócić uwagę na niewielką liczbę aut na parkingu, jak i na samej drodze.
Znikające parkingi naziemne

Z filmu niemal całkowicie wyparowały parkingi. Na wizualizacji zgrabnie przerobiono je na szerokie chodniki, wstawiając w wielu miejscach tłumy pieszych, którym nawet nie zapewniono ławek.

Miejsca parkingowe nie pojawiły się nawet tam, gdzie już dzisiaj w sezonie trudno o zaparkowanie - na wysokości Parku im. Reagana zobacz na mapie Gdańska. Jednocześnie założono, że wszyscy kierowcy z szacunkiem podchodzą do trawników, które przy proponowanym zagospodarowaniu byłyby rozjeżdżane kołami aut przy cichej akceptacji straży miejskiej.

Skrzyżowanie z ul. Obrońców Wybrzeża. Po lewej brakuje przejścia dla pieszych, choć ruch aut sterowany jest sygnalizacją. Skrzyżowanie z ul. Obrońców Wybrzeża. Po lewej brakuje przejścia dla pieszych, choć ruch aut sterowany jest sygnalizacją.
Jak najmniej przejść dla pieszych

Maksymalnie ograniczono liczbę przejść przez Drogę Zieloną. Istniejące przejścia zostają zachowane, ale tylko na odcinku pokrywającym się z ul. Czarny Dwór.

Przejść brakuje już na skrzyżowaniu z ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska. Pieszym przemieszczającym się wzdłuż Drogi Zielonej proponuje się cofnięcie przypuszczalnie do ul. Dąbrowszczaków zobacz na mapie Gdańska. Niby niewiele, ale mało komu będzie się chciało przemieszczać okrężną drogą, więc nielegalne przekraczanie jezdni w tym miejscu będzie codziennością.

Brak przejścia w osi deptaka przez Przymorze, mimo zachowania układu chodników prowadzący w to miejsce. Brak przejścia w osi deptaka przez Przymorze, mimo zachowania układu chodników prowadzący w to miejsce.
Mieszkańcy odcięci od pasa nadmorskiego

Największe trudności dla pieszych występują jednak od ul. Jagiellońskiej-Dąbrowszczaków zobacz na mapie Gdańska do Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska, czyli na odcinku, gdzie Droga Zielona zostaje wrysowana w całkowicie nowy korytarz drogowy.

Droga przecina bez przejścia dla pieszych deptak przez całe Przymorze Wielkie na przedłużeniu ul. Krzywoustego zobacz na mapie Gdańska, przerywa istniejące ścieżki wydeptane przez mieszkańców bloków przy ul. Dąbrowszczaków zobacz na mapie Gdańska oraz osiedla Tysiąclecia zobacz na mapie Gdańska, a także dzieli na pół tereny rekreacyjne Parku Przymorze zobacz na mapie Gdańska i resztę pasa nadmorskiego.

Skrzyżowanie z ul. Piastowską. Tutaj przejście przewidziano wyłącznie po południowej stronie, czyli tej, gdzie są zlokalizowane falowce. Skrzyżowanie z ul. Piastowską. Tutaj przejście przewidziano wyłącznie po południowej stronie, czyli tej, gdzie są zlokalizowane falowce.
Z os. Tysiąclecia nawet trzy razy przez przejście

Na skrzyżowaniu z ul. Piastowską zobacz na mapie Gdańska, która obudowana jest z jednej strony osiedlem Tysiąclecia, a z drugiej dwoma falowcami, urbaniści dla pieszych zaproponowali przejście w kierunku morza tylko po południowej stronie skrzyżowania. Po północnej stronie nie szczędzono miejsca kierowcom przewidując osobno pas do jazdy na wprost (w kierunku tunelu) oraz wydzielony lewo- i prawoskręt.

To oznacza, że mieszkańcy osiedla Tysiąclecia, by dostać się do zieleni w pasie nadmorskim zamiast wydeptanej ścieżki zobacz na mapie Gdańska będą musieli pokonywać Piastowską, a potem Drogę Zieloną. By dojść do miejsca na wysokości istniejącej ścieżki niezbędne będzie jeszcze jedno pokonanie ul. Piastowskiej.

Skrzyżowanie z ul. Pomorską. Przejście po stronie Żabianki zostało maksymalnie oddalone od skrzyżowania. Skrzyżowanie z ul. Pomorską. Przejście po stronie Żabianki zostało maksymalnie oddalone od skrzyżowania.
Piesi zygzakiem przez ul. Pomorską

Na skrzyżowaniu z ul. Pomorską zobacz na mapie Gdańska pieszych oddala się jak najdalej od skrzyżowania, tak by znaleźć jak najwięcej miejsca na strefę akumulacji samochodów. Oczywiście wymuszanie tak uciążliwego sposobu przemieszczania pieszych skończy się montażem barierek, ale tego w wizualizacji nie zobaczymy.

Jedyne przejście łączące osiedle Wejhera z pasem nadmorskim, zlokalizowane w pobliżu Ergo Areny. Jedyne przejście łączące osiedle Wejhera z pasem nadmorskim, zlokalizowane w pobliżu Ergo Areny.
Osiedle Wejhera z jednym przejściem dla pieszych

Na odcinku od ul. Pomorskiej aż do ul. Gospody zobacz na mapie Gdańska mieszkańcy osiedla Wejhera będą mieli do dyspozycji tylko jedno przejście - na wysokości zbiornika retencyjnego zobacz na mapie Gdańska. Wszystkie pozostałe wydeptane ścieżki przetnie nowa droga bez jakiejkolwiek "zebry".

Po lewej budynki umieszczone na terenie parkingów naziemnych przy Ergo Arenie. Nad drogą przesłonięta drzewami istniejąca kładka dla pieszych. Po lewej budynki umieszczone na terenie parkingów naziemnych przy Ergo Arenie. Nad drogą przesłonięta drzewami istniejąca kładka dla pieszych.
Oberwie się też użytkownikom parkingów przy Ergo Arenie zobacz na mapie Gdańska (na filmie pojawia się w ich miejsce nowa zabudowa). Ci będą musieli wdrapywać się na wysoką kładkę zobacz na mapie Gdańska lub cofać się aż do ronda z ul. Gospody zobacz na mapie Gdańska.

  • Proponowana zabudowa po lewej znajduje się na wąskim pasie terenu między Drogą Zieloną a ul. Dąbrowszczaków.
  • Plan zagospodarowania dla rejonu ul. Dąbrowszczaków naniesiony na mapę satelitarną. Nowa zabudowa musiałaby powstać w wąskim pasie terenu 010-85 zarezerwowanym pod "tereny obsługi transportu drogowego".
  • Przebieg Drogi Zielonej oraz powiązania jej poprzez tunel pod Pachołkiem z terenami na zachód od Gdańska.
Fikcyjna zabudowa

Największym zaskoczeniem na filmie jest jednak proponowana zabudowa, która w warunkach gdańskich nie ma szans na powstanie. Choć miejscy urbaniści fatalnymi zapisami planów pozwalają oddalać budynki od ulicy, sytuując od frontów parkingi i tzw. drogi serwisowe, w wizualizacji całkowicie pomijają te szczegóły, pokazując jedynie szerokie chodniki.

Jeszcze większą zagadką pozostaje prezentowana zabudowa na wysokości ul. Dąbrowszczaków zobacz na mapie Gdańska. W planie zagospodarowania Droga Zielona niemal przylega do ul. Dąbrowszczaków, podczas gdy na wizualizacji mieszczą się tutaj bez problemu okazałe budynki.

Czy zatem istniejąca ul. Dąbrowszczaków ma zostać maksymalnie dosunięta do istniejących bloków, by wygospodarować miejsce pod nowe budynki? A może Droga Zielona ma wejść głębiej w tereny rekreacyjne?

Istniejący odcinek Drogi Zielonej Marynarki Polskiej-Hallera, powstały formalnie jako Trasa Słowackiego zadanie III. Istniejący odcinek Drogi Zielonej Marynarki Polskiej-Hallera, powstały formalnie jako Trasa Słowackiego zadanie III.
Kto da się nabrać na wizję urzędników?

Zaprezentowane przez BRG wizualizacje, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, Karol Spieglanin, skomentował na Facebooku tej jednostki miasta słowami "starego misia na sztuczny miód nie oszukacie".

Trudno o lepszą puentę dla działań urzędników, którzy po takich perłach przestrzeni publicznych, jak al. Havla zobacz na mapie Gdańska z przewymiarowanymi pasami rozdziału i absurdalnie wielkimi skrzyżowaniami, ul. Nowa Wałowa zobacz na mapie Gdańska bez chodników w newralgicznych miejscach, Trasa Słowackiego zobacz na mapie Gdańska z przejściami podziemnymi i ekranami akustycznymi, Droga Zielona na odcinku Hallera-Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska pozbawiona niemal w całości chodników, próbują wmówić mieszkańcom, że teraz będzie inaczej niż zawsze.

Tunel pod Martwą Wisłą widziany z lotu ptaka.

Miejsca

Opinie (560) ponad 10 zablokowanych

  • mieszkaniec Przymorza (3)

    Trudno dyskutować z absurdem, absurdem jakim jest budowa tzw. drogi "zielonej'.
    Sama propozycja zniszczenia nadmorskiego pasa zieleni od Brzeżna do Sopotu Powinna być wyśmiana, jeśli nie karana

    • 97 38

    • aleś ty głupi jest! (2)

      Ruch i tak tam będzie, a korki już są.
      Trasę trzeba schować poniżej poziomu gruntu w wykopie, a ruch pieszy puścić po powierzchni szerokimi, otwartymi przejściami, nie tunelami.
      I wilk syty i owca cała. Inaczej będzie kompletny paraliż komunikacyjny, a piesi będą wdychać spaliny z rur wydechowych aut stojących w permanentnych zatorach!

      • 10 30

      • (1)

        Ta droga jest po śladzie obecnych dróg naucz się najpierw w ogóle mapy czytać

        • 2 5

        • Z roku pańskiego 1500 ?

          • 5 2

  • Jak dla mnie artykuł słabiutki - odbieram go jako żarcik albo parodię (1)

    O ile pewne uwagi autora są sensowne (np: parkingi zamienione na deptaki) o tyle większość woła o pomstę do nieba. To tylko wizualizacja a nie szczegółowy plan jak więc można się przyczepiać do ilości przejść albo tego czy tramwaje stoją czy jeżdżą? A liczba ławek? Bez przesady, co jeszcze? Może wizualizacja jest niepoprawna politycznie bo nie ma na niej par homoseksualnych, Murzynów albo uchodźców? A może za mało wiewiórek na drzewach? To nie plan zagospodarowania przestrzennego tylko krótki filmik.

    • 50 43

    • popraw częstotliwość jak masz problemy z odbiorem !

      • 1 1

  • Nie dla Drogi Zielonej (3)

    Nie dla wpuszczania tranzytu w Pas Nadmorski i dzielnice mieszkaniowe!
    Zadne zaklecia nie pomoga: to bedzie alternatywna nitka dla Grunwaldzkiej. A zobaczmy jak Grunwaldzka wyglada: nieznosny halas non stop + spaliny. A przeciez Grunwaldzka biegnie w wiekszosci "tylko" przez tereny uslugowe i tereny zakladow i firm...

    • 68 38

    • (1)

      Ale już mamy alternatywę dla ul grunwaldzkiej

      • 4 2

      • Czerwona?

        • 2 1

    • durnyś!

      to nie tranzyt tylko mieszkańcy dzielnicy Przymorze w liczbie 150 tysięcy.
      Kanałami mają się poruszać idioto?!

      • 12 13

  • OGŁOSZENIE (2)

    Kupimy ten sztuczny miód w zamian z rezygnację budowy tunelu pod Pachołkiem.

    • 12 25

    • (1)

      Podobno to gej z FRAGu jadąc na rowerze kopnął w samochód na przejeździe przy Grunwaldzkiej! :D potwierdzone info

      • 3 3

      • Nie gej, tylko transseksualista.

        Odróżniaj...

        • 1 1

  • Wizualizacja nie ma nikogo nabrać, a tylko

    wcyiagnac publiczna kase

    • 28 9

  • Potrzebny szeroki konsensus

    Co do "Drogi Zielonej", gdyz naprawde istnieje wiele innych mozliwosci jej zaprojektowania, niz tu zaprezentowane nieudolnosci.
    Projekt musi uwzgledniac nowoczesne zalozenia: spowolnienie ruchu, drogi rowerowe, najszersza dostepnosc pieszych do Pasa Nadmorskiego (a w szczegolnosci Parku Reagana) itd.
    No i zastosowanie rozwiazan eliminujacych halas. Jest wiele miast na swiecie majacych "nadmorskie promenady", ktore dobrze funkcjonuja - trzeba je postudiowac.
    Na przyklad: Miami, Agadir, Barcelona - ulica wpisana w zielone nabrzeze biegnaca tuz przy plazy, czesciowo w wykopie (a bezposrednie przejscia z miasta sa w poziomie pieszych), no i oczywiscie urzadzona z wszelkim wyposazeniem przestrzeni publicznych...
    Moze jakis konkurs na ten temat miasto zorganizowaloby....

    • 29 10

  • ? (13)

    w Warszawie, niemal każda droga osiedlowa (dojazdowa) do dużego osiedla jest co najmniej dwupasmowa. Nigdy na tych drogach nie spotkałem TIR-a;-)))

    tak też powinien być cel Drogi Zielonej, zwłaszcza, że w ten słynny pas nadmorski przyjeżdża mnóstwo ludzi, więc muszą się sprawnie tam dostać i wydostać. Więc o co tak naprawdę chodzi?

    Oczywiście zgadzam się, że Droga Zielona itd. powinna być zarezerwowana tylko i wyłącznie dla ruchu z ograniczonym tonażem. TIR-y oczywiście S6 i S7 do portu - inna opcja nie powinna być rozważana.

    Tunel pod Pachołkiem - TAK
    Nowa Spacerowa - TAK
    Nowa Kielnieńska - TAK

    Mieszkańcy Przymorza nie mogą decydować o ograniczeniach w ruchu lokalnym a tym bardzie o rodzaju budowanej drogi. Jak będzie to Wasze prywatne to jak najbardziej możecie sobie decydować. Do Zakopanego przyjeżdża więcej turystów skali roku niż nad Pas Nadmorskim jednak pozwalają tam wjechać wszystkim.

    Drodzy mieszkańcy z pasa nadmorskiego - to że tam mieszkacie to nie oznacza, że pas nadmorski jest dla Was a jeśli nie jest Wasz to jest wszystkich mieszkańców w Polsce (nie tylko dla Gdańszczan), więc jakoś tak sprawnie musimy się dostać!

    • 58 70

    • (1)

      Dojechać możesz autobusem, tramwajem lub rowerem.

      • 23 5

      • To niech zrobią buspas

        • 0 0

    • (4)

      Tylko, ze miasto chce zrobic tranzyt przez osiedle a nie droge dojazdowa. Drogi dojazdowe juz sa.
      Akurat Warszawa nie jest dobrym przykladem. Halas samochodowy tam oglusza a smrod jest taki, ze po kazdej wizycie w Warszawie tydzien to odchorowuje.

      Od halasu w Warszawie nie ma gdzie uciec, wszedzie poprowadzone sa autostrady. Przez kazde osiedle, kazda dzielnice. To jest jedna wielka pomylka urbanistyczna.

      Nie idzmy ta droga...

      • 27 5

      • nie popelniajmy bledu Warszawy (2)

        Nasze miasto musi byc zielone i wolne od smrodu spalin i halasu,

        • 19 3

        • (1)

          Ile masz samochodów?

          • 0 2

          • iloma samochodami można jeździć jednocześnie?

            każdy samochód tworzy zbędny niekiedy popyt na miejsce do parkowania.

            Miasto nie ma obowiązku wychodzenia na przeciw oczekiwaniom każdego właściciela samochodu.

            • 3 1

      • A ja wymiotuje w Kopenhadze. Powietrze jest tam dziwne. Niespotykane. Od hałasu dzwonków

        nawet kościotrup dostałby palpitacji. Nie idźmy tą drogą. Auta to rozkosz. Nigdy nie przeszkadzały mi spaliny. Powiem więcej. Jest ich coraz mniej, bo technika idzie do przodu. A ich zapach relaksuje.

        • 1 4

    • jak palna Droge tranzytowa wzdluz Parku (1)

      To raczej wszelkie zalety parku przy plazy sie skoncza. Juz nie ma gdzie zaparkowac przy Parku Reagana.
      Park ten stal sie ofiara swojej popularnosci a ma przeciez tez jakas maksymalna pojemnosc przekroczenie ktorej spowoduje natlok ludzi i degradacje...

      • 19 2

      • To niech wypuszczają do parku tylko w krawatach...

        Trzeba taki napis dać!

        • 3 3

    • (1)

      Z ciekawości zapytam gdzie mieszkasz ?

      • 6 1

      • Chwaszczyno

        • 2 0

    • Masz racje, jeżeli zaczniemy słuchać głosu niezadowolonej garstki mieszkańców, to miasto przestanie się rozwijać.

      Co ciekawe, najłatwiej jest protestować przeciw budowie dróg, a później wsiąść w samochód i narzekać na korki.

      • 1 6

    • Nowej spacerowej nie budujemy...

      Mieszkańcy Osowy oprotestowali Trasę Kaszubską przy okazji której miała powstać Nowa Spacerowa. Opóźnili tą inwestycję o jakieś 10 lat, teraz niech stają w korkach.

      • 4 1

  • (2)

    No i coz, kolejne autostrady, tunele, estakady tylko przesuwaja korki. A nawet po kilku miesiacach korki sie zwiekszaja.
    Ile jeszcze miliardow bedzie wpompowane w smrod i halas??

    • 33 29

    • ale przedtem jest kasa zeby na boku coś sobie ...

      • 2 2

    • Ty używasz tylko wrotek, smrodu nie generujesz...

      • 2 4

  • felietony red. Koprowskiego (1)

    Felietony pisane przez red. Koprowskiego to czysty jad i manipulacja. Autor jest kompletnie nie obiektywny i zyje w swoim wlasnym swiecie. Cenisz rzetelne dziennikarstwo? Nie czytaj jego felietonow!

    • 48 53

    • i tyle w temacie

      • 7 12

  • (1)

    Tak samo debilny jest pomysl zrobienia DDR na ruchliwej ulicy i tlumaczenie gdanskiego oficera rowerowego, ze tak sie robi w innych krajach.

    Tak, tak sie robi w innych krajach, ale badzmy konsekwentni. W tych innych krajach przy okazji montowane sa co km fotoradary, na kazdym skrzyzowaniu i przejsciu. I to ukryte fotoradary, nie jakas wielka zolta skrzynka. A pieszy i rowerzysta w tych krajach to absolutne swiete krowy.

    • 28 11

    • ddr na ruchliwej ulicy jest bardziej potrzebna niż na uliczce osiedlowej

      na której wystarczy uspokoić ruch.

      Twój tekst jest wewnętrznie sprzeczny. Ustal stanowisko, z którym można się zgadzać lub z którym można polemizować.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane