• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Które drogi rowerowe są najpotrzebniejsze? Podpowiedz urzędnikom

Krzysztof Koprowski
24 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Droga rowerowa, a dokładnie pasy w jezdni, wzdłuż ul. Kołobrzeskiej to zdaniem urzędników najpilniejsza inwestycja dla miłośników dwóch kółek. Droga rowerowa, a dokładnie pasy w jezdni, wzdłuż ul. Kołobrzeskiej to zdaniem urzędników najpilniejsza inwestycja dla miłośników dwóch kółek.

Które trasy i w jakiej kolejności powinny powstać, by po Gdańsku lepiej jeździło się rowerem? Urzędnicy do końca października czekają na uwagi do dokumentu "strategii realizacji Systemu Tras Rowerowych".



Jaką preferujesz formę dróg rowerowych?

Projekt Systemu Tras Rowerowych (w skrócie STeR) nie jest niczym nowym. Już dwa lata temu opracowano studium STeR, zaś teraz prace są kontynuowane w ramach "strategii realizacji STeR".

Czym zatem różnią się od siebie te dwa dokumenty opracowane przez Biuro Rozwoju Gdańska przy współudziale Referatu Mobilności Aktywnej, Wydziału Programów Rozwojowych oraz Zarządu Dróg i Zieleni?

- Podstawowym celem strategii jest wskazanie optymalnej kolejności realizacji brakujących elementów systemu ustalonego w STeR, aby dać wskazówki dla przygotowania projektów rozbudowy elementów systemu oraz podstawę do ubiegana się o środki zewnętrzne na ich realizację. Strategia ma też wskazać optymalną, z punktu widzenia systemu tras rowerowych, kolejność realizacji brakujących elementów systemu ustalonego w STeR - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy.

Zdaniem urzędników pięć najpilniejszych i najważniejszych projektów tras rowerowych to: ul. Kołobrzeska zobacz na mapie Gdańska od al. Rzeczypospolitej do al. Grunwaldzkiej (w formie pasów rowerowych w jezdni), ul. Nowa Politechniczna (pisaliśmy o tej drodze w ub. r.) od al. Grunwaldzkiej do ul. Myśliwskiej (ruch dopuszczony po jezdni oraz wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa), ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska od ul. Nowe Ogrody do al. Armii Krajowej (pasy rowerowe w jezdni oraz wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa), Trakt św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska od Biskupiej Górki do Parku Oruńskiego (wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa) oraz ul. Bulońska zobacz na mapie Gdańska od ul. Rakoczego do ul. Myśliwskiej (dwie wydzielone drogi rowerowe dwukierunkowe).

Oczywiście na pięciu drogach nie kończą się plany, bo projekt zakłada realizację ich aż 40, w tym, oprócz Nowej Politechnicznej, kilka innych wzdłuż długo wyczekiwanych ulic - m.in. Nowej Wałowej czy Nowej Warszawskiej. Nie oznacza to jednak, że tylko z powodu potrzeb komunikacji rowerowej rozpocznie się budowa tych dróg dla aut czy komunikacji tramwajowej. Studium realizacji określa jedynie priorytety działań i ma być pewną wskazówką dla innych jednostek miasta odpowiedzialnych za inwestycje.

Niestety, STeR nie może też wymuszać działań na innych państwowych podmiotach takich, jak Polskie Linie Kolejowe, które przymierzają się do remontu mostu kolejowego do Portu Północnego. To właśnie w tym rejonie STeR wskazuje potrzebę budowę drogi dla pokonania Martwej Wisły.

- Faktyczna realizacja tej trasy rowerowej dla tego miejsca może polegać na rozbudowie istniejącego mostu wantowego, realizacji nowej konstrukcji mostowej bądź realizacji w ciągu projektowanego nowego mostu kolejowego. Każde z powyższych rozwiązań jest jednak bardzo kosztowne - mówi Kitliński i jednocześnie rozwiewa nadzieje na ostatnią z możliwości - Jako że miasto nie jest inwestorem i właścicielem infrastruktury kolejowej, nie ma wpływu na decyzje w zakresie projektu nowego mostu i nie może wyegzekwować zwiększenia kosztu budowy przeprawy kolejowej celem budowy drogi rowerowej.

Oprócz dróg rowerowych, dokument zawiera też kształt miejsc parkingowych oraz ich docelową liczbę. Przykładowo dla dworca głównego planuje się minimum 750 miejsc rowerowych, dla powstającego przystanku SKM Śródmieście oraz planowanego węzła Most Czerwony - po min. 1 tys. miejsc, zaś dla dworca kolejowego we Wrzeszczu - minimum 500 miejsc.

Spore liczby widnieją także przy obiektach naukowo-dydaktycznych. Aż 7 tys. miejsc powinno powstać w obrębie kampusu Uniwersytetu Gdańskiego w Oliwie oraz ponad 8 tys. na terenie kampusu Politechniki Gdańskiej. Parkingi przewidziano również przy budynkach instytucji kulturalnych i placówkach muzealnych, a także bibliotekach.

- Wymiary oraz pojemności parkingów obowiązują już dzisiaj przy planowaniu i projektowaniu oraz organizacji ruchu rowerowego na drogach publicznych, nad którymi zarząd sprawuje prezydent miasta. Ponadto wskaźniki minimalnej liczby rowerowych miejsc parkingowych dla nowych inwestycji są od kwietnia 2012 r. standardowo wpisywane do wszystkich planów miejscowych i są wiążące dla inwestycji realizowanych w oparciu o te plany - uzupełnia oficer rowerowy.

Urzędnicy czekają na uwagi
Dokument Strategia Realizacji Systemu Tras Rowerowych jest ogólnodostępna na stronach Biura Rozwoju Gdańska (zakładka Wyłożenia projektów planów, dyskusje publiczne). Do końca października jest ona wyłożona do publicznego wglądu, gdyż urzędnicy czekają na uwagi mieszkańców. Te można wnosić w wygodny sposób, bo oprócz tradycyjnej listownej formy, przewidziano też drogę elektroniczną (na adres brg@brg.gda.pl) oraz ustnie do protokołu.

Miejsca

Opinie (469) 6 zablokowanych

  • Oprócz budowy dróg dla rowerów wg planów STeR (1)

    warto zrobić inwentaryzację drobnych przeszkód w strefach pieszych i pieszo-rowerowych.
    Jak dla mnie priorytetem to droga rowerowa wzdłuż linii SKM oraz droga rowerowa WZDŁUŻ doliny potoku oruńskiego od Niepołomickiej do drogi rowerowej wzdłuż kanału Raduni.
    Dlaczego tam zbudowano ciąg pieszo rowerowy w poprzek tej doliny a nie wzdłuż?

    • 7 1

    • To super pytanie, jeżdżę tędy wracając z pracy

      Może urzędnicy nie jeżdżą tamtędy.

      • 2 0

  • S O B I E S K I E G O !!! (3)

    Jak można zapomnieć o tak ważnej ulicy jak Sobieskiego w Gdańsku. Tuż przy PG, UG wydział chemii, ulica dojazdowa dla karetek do UCK. Asfalt w stanie jak sprzed wojny, ulica jest zalewana byle deszczem, a ścieżki rowerowej nie ma w ogóle, choć miejsce spokojnie by się znalazło. Jeżdże tam codziennie rowerem i widzę innych rowerzystów, albo ryzykujących na ulicy, albo ryzykujących na chodnikach.

    • 4 1

    • (2)

      Ta ulica powinna stać się już dawno wizytówką naszego miasta, a oficer rowerowy powienien tam zabierać na wycieczki "mędrców tego świata" podczas Kongresów Debilności Aktywnej.

      • 1 3

      • straciłeś sesję terapii zajęciowej?

        • 1 0

      • zorganizuj Kongres Stabilności Wyniosłej

        a może Polskiej Inicjatywy Wyniosłości Pasywnej : w skrócie PIWP. Będziesz tam pasował jak ulał.

        • 0 0

  • Pytanie nie powinno brzmieć "które drogi rowerowe są najpotrzebniejsze" (9)

    tylko "czy wciskanie na siłę dróg rowerowych przy każdej ulicy jest potrzebne"

    • 5 7

    • Pytanko. (3)

      Czy ktokolwiek wspomniał o "wciskaniu na siłę dróg rowerowych przy każdej ulicy"? Na szczęście infrastruktura rowerowa jest różnorodna i z łatwością można dopasować metody do specyfiki danego obszaru. Są drogi rowerowe, przydatne tam gdzie jest duży ruch samochodowy, najczęściej z dużą prędkością. Gdzie indziej można zrobić pas rowerowy wydzielony z jezdni, kontrapas w ulicy jednokierunkowej lub dopuszczenie jazdy rowerem po buspasie.

      • 8 4

      • Normales wyrastasz na pierwszego pajaca tego forum (2)

        twoje wywody maja taka wartosc jak wywody niejakiego ryżego donalda co nie zdążył sie zabrac na ostatni statek do niemiec

        • 4 7

        • Oczywiście twoim skromnym zdaniem.

          A na szczęście zdanie kogoś, kogo szczytem umiejętności retorycznych jest atak personalny i wyzwiska, absolutnie mnie nie dotyka.

          • 6 4

        • A ty za kogo się uważasz ? Bo dla mnie to szkoda czasu przejmować się

          tobą. Generalnie robię ci wielką łaskę pisząc to tobie o tobie.

          • 2 4

    • Drogi rowerowe są bardzo potrzebne (4)

      Wtedy sprzedam samochód i zaoszczędzę na paliwie, OC,AC, przeglądy, części izdrowie, bo nie będę spinał się z nerwusami za kierownicą.

      • 9 3

      • (1)

        tak, a teraz idź się umyć

        • 1 6

        • Nie podszywaj się

          I to nieudolnie.

          • 6 1

      • (1)

        Wyjedź może od razu do Bangladeszu, w Chinach już będziesz zagrożony na swoim rowerze. Panie, dlaczego ludzie chcą wrócić do jaskiń? Czy nie mogą korzystać z aut i rowerów gdy jest taka potrzeba?

        • 2 6

        • mogą ale nie chcą

          bo się nie czują bezpiecznie

          • 0 0

  • Najpotrzebniejsza jest (1)

    droga rowerowa od energetyków do hutniczej i dalej do morskiej.

    • 2 0

    • Proponuję poruszyć ten temat

      przy okazji konsultacji budowy dróg rowerowych w Gdyni. A nie, czekaj, nie ma takich konsultacji w Gdyni...

      • 4 0

  • Pisałem z 1000 razy: Kowale Olimp/Os.Miłe--Trakt Św Wojciecha

    Małomiejska,Świętokrzyska na odcinku od Kowal do Traktu Św.Wojciecha.

    • 2 0

  • Gdzie potrzebne ścieżki, chodnik?

    Niech miasto pomyśli o ułożeniu chodnika (i przy okazji ścieżki rowerowej) na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami Jabłoniowa/Turzycowa/Leszczynowa w okolicy os. Lawendowego Wzgórza i Piotrkowska/Warszawska. Człowiek nie ma jak normalnie przejść, tylko jak świnia po błocie i uyjebane buty są, to po primo, a po drugie primo nie daj Bóg, żeby kogoś zayjebało przez zapijerdalające jak skłurwysyn ciężarówki, autobusy i samochody po Warszawskiej.

    • 6 0

  • Kartuska, Słowackiego, Spacerowa, linia kolejowa E65, linia kolejowa do Portu Północnego

    Wyloty na górny taras. Bo na razie kisimy się albo na górnym, albo na dolnym. A patenty typu lasek matemblewski albo pobocze na Spacerowej to mission impossible. O Kartuskiej w górnej części nie wspomnę. A przecież tam już naprawdę niewiele brakuje!
    No i oczywiście przejazdy pod linią kolejową, która przecina Gdańsk. W ciągu Pomorskiej, już za wiaduktem po stronie ul. Grunwaldzkiej, podjazd który zasługuje na najwyższą kategorię premii górskich w wyścigach kolarskich. Co za idiota to zaprojektował??? Kołobrzeska. Rozumie się, że jezdnią?
    W ciągu Wosia Budzysza przejazd pod wiaduktem kolejowym ewidentnie do poszerzenia. Jeśli tzw. miasto d... nie ruszy, to PLK wyremontuje tory nie wydłużając wiaduktu, i zostanie taka kicha, jaka jest obecnie. Czyli chodnik o szerokości 80 cm, dzielony przez pieszych i rowerzystów.
    Pomysł przepuszczenia rowerzystów przez tunel wejściowy na perony przystanku Politechnika urodził się w chorej głowie. Zamiast zrobić porządny przepust gdzieś obok, tzw. miasto poszło na łatwiznę i przerzuciło problem na pieszych i rowerzystów.
    Na ul. Towarowej zbudowano drogę rowerową, ale przewiązania z drogą wzdłuż Al. Zwycięstwa już nie zrobiono. Dzięki temu wszyscy jadą pod Operę, gdzie zbiega się cały ruch pieszo-rowerowy. A wystarczyłoby tak niewiele...
    Ale kto miałby myśleć o sprawach rowerowych? Inżynierowie drogowi z ZDiZ, którzy śnią sen kolorowo malowany o nowych samochodach i jeszcze nowszych drogach dla samochodów? Inżynierowie drogowi, którzy o rowerze zapomnieli, bo od pierwszej komunii upłynęło już sporo lat?? Czy planiści miejscy, którzy muszą leczyć freudowskie problemy tzw. władz miasta planując wielkie pały w różnych punktach miasta?

    • 4 0

  • Armii Krajowej z Centrum na Chełm (2)

    Najbardziej potrzebna droga rowerowa , to trasa wzdłuż Al. Armii Krajowej z Centrum na Chełm i połączenie jej z istniejącymi ddr-ami na Sikorskiego. Tam podjazd jest dużo łagodniejszy niż bublem na Cienistej. Trasa ta mogła by powstać na starym buspasie. Moim zdaniem potrzebne też jest jeszcze połączenie Estakady Rowerowej z drogą na wale wzdłuż Kanału Raduni. Co by utworzyło trasę Sopot - Pruszcz Gdański

    • 4 1

    • (1)

      WOJT, tam potrzebny jest wyciąg na Chełm, kabinowy. Masz swoje lata, nie widzisz, że ścieżka rowerowa pod górę jest źle postrzegana przez nowoczesnych, młodych ludzi? To chybiona inwestycja i się nie przyjmie, już jej teraz nie chcą, oni nie lubią się pocić i przeziębiać. A może zamiast wyciągu czy pasa w jezdni dziurawej jak sito ze "zgolonymi" koleinami na euro wymyśl coś lepszego niż wyciąg? Pomyśl, ile osób pojedzie tam rowerem dziennie pod górę...

      • 1 2

      • A może sprawdzi się specjalny tramwaj dla rowerzystów?

        • 3 1

  • (1)

    Chybiona inwestycja to Cienista. Przejedź się tam nią i zobaczysz że się tam solidnie spocisz , a Armii Krajowej jeździłem po pasie zieleni zanim powstał tramwaj i jechało się tam bardzo dobrze gdyż nachylenie jest bardzo małe i jechało się tam niemalże bez wysiłku. Dlatego uważam że droga rowerowa powinna tam powstać zwłaszcza że Armii Krajowej nie jest już drogą krajową a lokalną bowiem cały tranzyt przejęła południówka

    • 5 0

    • Wprawdzie od Okopowej do skrętu na Chełm nachylenie nie jest bardzo małe,

      ale do przyjęcia. Od Chełmu aż do obwodnicy tramwaj już nie powstanie, raczej będzie prowadzony pomiędzy obecną i przyszłą zabudową (bliskość dla pasażera). Więc rzeczywiście aż się prosi, żeby środkowym pasem puścić rowery. I to nawet zrobić dla nich bezkolizyjne połączenia na węzłach. Miejsca dosyć, i choć koszty jakieś się z tym będą wiązać, to popatrzmy na europejskie miasta rowerowe - przecież takie rzeczy się robi. Gdańsk naprawdę nie musi robić takich gniotów jak na Nowych Ogrodach i Kartuskiej, gdzie wcisnął drogę rowerową na chodnik a wyłączył z ruchu środkowy pas jezdni. Takie działanie świadczy o tym, że rower jest środkiem transportu li tylko marketingowym w polityce.

      • 0 1

  • A ja dodam odcinek wzdłuż rafinerii (2)

    Absolutnie makabryczna droga, żeby przejechać do Sobieszewa, trzeba uciekać na siódemce przed tirami i samochodami rozpędzonymi do setki. Żadna droga oprócz pobocza nie istnieje, bo obok są poprzeczne kanały. To, że nikt tam jeszcze nie zginął, to cud.

    Priorytet 30 świadczy o tym, że urzędnicy nie wzięli pod uwagę poziomu bezpieczeństwa na odcinkach.

    • 4 3

    • na jakich odcinkach?

      • 0 0

    • Pełna zgoda.

      Kilkuset metrów brakuje żeby połączyć dwa długie docinki dróg rowerowych. Za rafinerią zaczyna się świetna nowa droga rowerowa, którą można dojechać do Tczewa (i dalej)

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane