• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Które drogi rowerowe są najpotrzebniejsze? Podpowiedz urzędnikom

Krzysztof Koprowski
24 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Droga rowerowa, a dokładnie pasy w jezdni, wzdłuż ul. Kołobrzeskiej to zdaniem urzędników najpilniejsza inwestycja dla miłośników dwóch kółek. Droga rowerowa, a dokładnie pasy w jezdni, wzdłuż ul. Kołobrzeskiej to zdaniem urzędników najpilniejsza inwestycja dla miłośników dwóch kółek.

Które trasy i w jakiej kolejności powinny powstać, by po Gdańsku lepiej jeździło się rowerem? Urzędnicy do końca października czekają na uwagi do dokumentu "strategii realizacji Systemu Tras Rowerowych".



Jaką preferujesz formę dróg rowerowych?

Projekt Systemu Tras Rowerowych (w skrócie STeR) nie jest niczym nowym. Już dwa lata temu opracowano studium STeR, zaś teraz prace są kontynuowane w ramach "strategii realizacji STeR".

Czym zatem różnią się od siebie te dwa dokumenty opracowane przez Biuro Rozwoju Gdańska przy współudziale Referatu Mobilności Aktywnej, Wydziału Programów Rozwojowych oraz Zarządu Dróg i Zieleni?

- Podstawowym celem strategii jest wskazanie optymalnej kolejności realizacji brakujących elementów systemu ustalonego w STeR, aby dać wskazówki dla przygotowania projektów rozbudowy elementów systemu oraz podstawę do ubiegana się o środki zewnętrzne na ich realizację. Strategia ma też wskazać optymalną, z punktu widzenia systemu tras rowerowych, kolejność realizacji brakujących elementów systemu ustalonego w STeR - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy.

Zdaniem urzędników pięć najpilniejszych i najważniejszych projektów tras rowerowych to: ul. Kołobrzeska zobacz na mapie Gdańska od al. Rzeczypospolitej do al. Grunwaldzkiej (w formie pasów rowerowych w jezdni), ul. Nowa Politechniczna (pisaliśmy o tej drodze w ub. r.) od al. Grunwaldzkiej do ul. Myśliwskiej (ruch dopuszczony po jezdni oraz wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa), ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska od ul. Nowe Ogrody do al. Armii Krajowej (pasy rowerowe w jezdni oraz wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa), Trakt św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska od Biskupiej Górki do Parku Oruńskiego (wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa) oraz ul. Bulońska zobacz na mapie Gdańska od ul. Rakoczego do ul. Myśliwskiej (dwie wydzielone drogi rowerowe dwukierunkowe).

Oczywiście na pięciu drogach nie kończą się plany, bo projekt zakłada realizację ich aż 40, w tym, oprócz Nowej Politechnicznej, kilka innych wzdłuż długo wyczekiwanych ulic - m.in. Nowej Wałowej czy Nowej Warszawskiej. Nie oznacza to jednak, że tylko z powodu potrzeb komunikacji rowerowej rozpocznie się budowa tych dróg dla aut czy komunikacji tramwajowej. Studium realizacji określa jedynie priorytety działań i ma być pewną wskazówką dla innych jednostek miasta odpowiedzialnych za inwestycje.

Niestety, STeR nie może też wymuszać działań na innych państwowych podmiotach takich, jak Polskie Linie Kolejowe, które przymierzają się do remontu mostu kolejowego do Portu Północnego. To właśnie w tym rejonie STeR wskazuje potrzebę budowę drogi dla pokonania Martwej Wisły.

- Faktyczna realizacja tej trasy rowerowej dla tego miejsca może polegać na rozbudowie istniejącego mostu wantowego, realizacji nowej konstrukcji mostowej bądź realizacji w ciągu projektowanego nowego mostu kolejowego. Każde z powyższych rozwiązań jest jednak bardzo kosztowne - mówi Kitliński i jednocześnie rozwiewa nadzieje na ostatnią z możliwości - Jako że miasto nie jest inwestorem i właścicielem infrastruktury kolejowej, nie ma wpływu na decyzje w zakresie projektu nowego mostu i nie może wyegzekwować zwiększenia kosztu budowy przeprawy kolejowej celem budowy drogi rowerowej.

Oprócz dróg rowerowych, dokument zawiera też kształt miejsc parkingowych oraz ich docelową liczbę. Przykładowo dla dworca głównego planuje się minimum 750 miejsc rowerowych, dla powstającego przystanku SKM Śródmieście oraz planowanego węzła Most Czerwony - po min. 1 tys. miejsc, zaś dla dworca kolejowego we Wrzeszczu - minimum 500 miejsc.

Spore liczby widnieją także przy obiektach naukowo-dydaktycznych. Aż 7 tys. miejsc powinno powstać w obrębie kampusu Uniwersytetu Gdańskiego w Oliwie oraz ponad 8 tys. na terenie kampusu Politechniki Gdańskiej. Parkingi przewidziano również przy budynkach instytucji kulturalnych i placówkach muzealnych, a także bibliotekach.

- Wymiary oraz pojemności parkingów obowiązują już dzisiaj przy planowaniu i projektowaniu oraz organizacji ruchu rowerowego na drogach publicznych, nad którymi zarząd sprawuje prezydent miasta. Ponadto wskaźniki minimalnej liczby rowerowych miejsc parkingowych dla nowych inwestycji są od kwietnia 2012 r. standardowo wpisywane do wszystkich planów miejscowych i są wiążące dla inwestycji realizowanych w oparciu o te plany - uzupełnia oficer rowerowy.

Urzędnicy czekają na uwagi
Dokument Strategia Realizacji Systemu Tras Rowerowych jest ogólnodostępna na stronach Biura Rozwoju Gdańska (zakładka Wyłożenia projektów planów, dyskusje publiczne). Do końca października jest ona wyłożona do publicznego wglądu, gdyż urzędnicy czekają na uwagi mieszkańców. Te można wnosić w wygodny sposób, bo oprócz tradycyjnej listownej formy, przewidziano też drogę elektroniczną (na adres brg@brg.gda.pl) oraz ustnie do protokołu.

Miejsca

Opinie (469) 6 zablokowanych

  • Tak, tak, tak
    po gdańsku już całkiem pięknie jeździ się rowerem.. Budujmy nowe ścieżki!
    chciałabym jednak zwrócić uwagę, że przydałyby sie znaki informująće np. O tym gdzie daną ścieżką (w danym kierunku) dojedziemy.
    coraz więcej turystów odwiedzających gdańsk wybiera rower jako swój środek podczas zwiedzania miasta... Ja robię tak samo zagranicą! To najlepszy sposób.. Bo szybiej i wszędzie się dojedzie.. Ale trzeba wiedzieć gdzie się jedzie.

    gdańsk do boju, na rowery!

    mam też nadzieję, że wraz z nadejściem zimy nie będę zmuszona przesiadać się do trmawaju... Odśnieżajcie- proszę!

    • 6 3

  • Jabłoniowa do Centrum!

    • 7 0

  • Czy opinia, że istnieją drogi rowerowe, które są zupełnie niepotrzebne (2)

    jest politycznie poprawna? Czy wolno mieć taką opinię w przestrzeni publicznej, a jeśli tak, jaka jest szansa, aby realizacja takiego postulatu się powiodła w urzędzie?

    Bo we wszystkich mediach zakłada się bez dyskusji, że nowe ścieżki są bezwględnie potrzebne,a ludzkośc może ewentualnie wypowiedzieć się na która z nich pieniądze wydac najpierw.

    • 4 5

    • Istniejące drogi rowerowe są potrzebne, ale pora wreszcie

      zorganizować je jako system dróg, a nie trwać w układzie wyspowym.

      • 3 2

    • każdy z nas z łatwością poda przykłady niepotrzebnych DDRów

      Łatwo o nie w Gdyni: esta-esta-kada i grząskawka w Kolibkach. W Gdańsku o takie przykłady purenonsenu (nie tyle złych, lub mało-potrzebnych co totalnie niepotrzebnych) trudniej, ale też są.

      Gdyby Gdynia nie wywaliła do śmieci forsy na esta-esta-estakadę i grząskawką, mogliby zrobić XL, Starowiejską, HUTNICZĄ(!!!) i multum innych miejsc. A teraz ściemniają, że nie ma kasy. A na grząskawkę z kosmicznymi mostkami fiuu-bziuuu, na chorą estakadę - była.

      • 3 0

  • spacerowa (2)

    Droga od reniszewa do osowej.

    • 6 1

    • (1)

      no fakt, jak ci najszybciej tamtędy to przechlapane
      bo inaczej polecam drogę przez Owczarnię

      to na tym wiadukcie Osowiali oprotestowali drogę dla rowerów, by im nie pętać się koło domu rowerem

      • 2 1

      • Nie zawracaj sobie głowy tym protestem. Niech nie będą bezczelni !

        • 1 0

  • Z gdańska do auchan

    • 7 1

  • Z ujeściska przez jabłoniową do jasień

    • 4 0

  • Z N.Portu do Sobieszewa

    Po drodze tunel i most wantowy i droga na W-wę

    • 3 2

  • Z centrum miasta na Wyspę sobieszewska (1)

    Przydałoby się połączenie z Centrum Gdańska od ul Ellaskiej aż do Wyspy Sobieszewskiej przez Wislinkę. Od ul Dlugie Ogrody w strone rafinerii Gdańskiej brakuje takiego połączenia a pracowników i mieszkańców jest sporo, w ogóle ten rejon Gdańska jest przez nasze władze miasta zaniedbany.Takie duże tereny mogłyby być wykorzystane chociaży na budowę aqua parku. Mieszkańcy z centrum miasta ,Stogów, Przeróbki, Wyspy Sobieszewskiej chętnie by przyjężdzali a miasto jeszcze by na tym zarobiło.
    No cóz nik nie patrzy w naszą strone a szkoda !!!

    • 6 1

    • Prezydent nie lubi tego miejsca

      nie wiem dlaczego, może koło zgubił na dziurach. Może Waldemar Nocny tam mieszka, jego były współpracownik, a miłośnik Wyspy i teraz mści się za niego...

      • 0 1

  • kch

    od ulicy świętokrzyskiej ciągiem do Kolbud była by to piękna trasa - marzenie

    • 6 0

  • Na kołobrzeskiej

    powinna być ścieżka po prawej stronie w kierunku grunwaldzkiej a nie wytyczony pas na jezdni!!!

    zostanie zachowana płynność ruchu samochodowego i bezpieczeństwo dla rowerzystów!

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane