- 1 Dostał 5 mandatów naraz (54 opinie)
- 2 Winda, która wygląda jak kapliczka (26 opinii)
- 3 Były senator PiS trafił do więzienia (282 opinie)
- 4 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (115 opinii)
- 5 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (197 opinii)
- 6 Wstrzymano zmiany na Marynarki Polskiej (41 opinii)
Które drogi rowerowe są najpotrzebniejsze? Podpowiedz urzędnikom
Które trasy i w jakiej kolejności powinny powstać, by po Gdańsku lepiej jeździło się rowerem? Urzędnicy do końca października czekają na uwagi do dokumentu "strategii realizacji Systemu Tras Rowerowych".
Czym zatem różnią się od siebie te dwa dokumenty opracowane przez Biuro Rozwoju Gdańska przy współudziale Referatu Mobilności Aktywnej, Wydziału Programów Rozwojowych oraz Zarządu Dróg i Zieleni?
- Podstawowym celem strategii jest wskazanie optymalnej kolejności realizacji brakujących elementów systemu ustalonego w STeR, aby dać wskazówki dla przygotowania projektów rozbudowy elementów systemu oraz podstawę do ubiegana się o środki zewnętrzne na ich realizację. Strategia ma też wskazać optymalną, z punktu widzenia systemu tras rowerowych, kolejność realizacji brakujących elementów systemu ustalonego w STeR - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy.
Zdaniem urzędników pięć najpilniejszych i najważniejszych projektów tras rowerowych to: ul. Kołobrzeska od al. Rzeczypospolitej do al. Grunwaldzkiej (w formie pasów rowerowych w jezdni), ul. Nowa Politechniczna (pisaliśmy o tej drodze w ub. r.) od al. Grunwaldzkiej do ul. Myśliwskiej (ruch dopuszczony po jezdni oraz wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa), ul. 3 Maja od ul. Nowe Ogrody do al. Armii Krajowej (pasy rowerowe w jezdni oraz wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa), Trakt św. Wojciecha od Biskupiej Górki do Parku Oruńskiego (wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa) oraz ul. Bulońska od ul. Rakoczego do ul. Myśliwskiej (dwie wydzielone drogi rowerowe dwukierunkowe).
Oczywiście na pięciu drogach nie kończą się plany, bo projekt zakłada realizację ich aż 40, w tym, oprócz Nowej Politechnicznej, kilka innych wzdłuż długo wyczekiwanych ulic - m.in. Nowej Wałowej czy Nowej Warszawskiej. Nie oznacza to jednak, że tylko z powodu potrzeb komunikacji rowerowej rozpocznie się budowa tych dróg dla aut czy komunikacji tramwajowej. Studium realizacji określa jedynie priorytety działań i ma być pewną wskazówką dla innych jednostek miasta odpowiedzialnych za inwestycje.
Niestety, STeR nie może też wymuszać działań na innych państwowych podmiotach takich, jak Polskie Linie Kolejowe, które przymierzają się do remontu mostu kolejowego do Portu Północnego. To właśnie w tym rejonie STeR wskazuje potrzebę budowę drogi dla pokonania Martwej Wisły.
- Faktyczna realizacja tej trasy rowerowej dla tego miejsca może polegać na rozbudowie istniejącego mostu wantowego, realizacji nowej konstrukcji mostowej bądź realizacji w ciągu projektowanego nowego mostu kolejowego. Każde z powyższych rozwiązań jest jednak bardzo kosztowne - mówi Kitliński i jednocześnie rozwiewa nadzieje na ostatnią z możliwości - Jako że miasto nie jest inwestorem i właścicielem infrastruktury kolejowej, nie ma wpływu na decyzje w zakresie projektu nowego mostu i nie może wyegzekwować zwiększenia kosztu budowy przeprawy kolejowej celem budowy drogi rowerowej.
Oprócz dróg rowerowych, dokument zawiera też kształt miejsc parkingowych oraz ich docelową liczbę. Przykładowo dla dworca głównego planuje się minimum 750 miejsc rowerowych, dla powstającego przystanku SKM Śródmieście oraz planowanego węzła Most Czerwony - po min. 1 tys. miejsc, zaś dla dworca kolejowego we Wrzeszczu - minimum 500 miejsc.
Spore liczby widnieją także przy obiektach naukowo-dydaktycznych. Aż 7 tys. miejsc powinno powstać w obrębie kampusu Uniwersytetu Gdańskiego w Oliwie oraz ponad 8 tys. na terenie kampusu Politechniki Gdańskiej. Parkingi przewidziano również przy budynkach instytucji kulturalnych i placówkach muzealnych, a także bibliotekach.
- Wymiary oraz pojemności parkingów obowiązują już dzisiaj przy planowaniu i projektowaniu oraz organizacji ruchu rowerowego na drogach publicznych, nad którymi zarząd sprawuje prezydent miasta. Ponadto wskaźniki minimalnej liczby rowerowych miejsc parkingowych dla nowych inwestycji są od kwietnia 2012 r. standardowo wpisywane do wszystkich planów miejscowych i są wiążące dla inwestycji realizowanych w oparciu o te plany - uzupełnia oficer rowerowy.
Dokument Strategia Realizacji Systemu Tras Rowerowych jest ogólnodostępna na stronach Biura Rozwoju Gdańska (zakładka Wyłożenia projektów planów, dyskusje publiczne). Do końca października jest ona wyłożona do publicznego wglądu, gdyż urzędnicy czekają na uwagi mieszkańców. Te można wnosić w wygodny sposób, bo oprócz tradycyjnej listownej formy, przewidziano też drogę elektroniczną (na adres brg@brg.gda.pl) oraz ustnie do protokołu.
Miejsca
Opinie (469) 6 zablokowanych
-
2013-10-24 09:50
(1)
żadne rowerowe w okolicach ulic. Robić scieżki przez pola z dala od dróg.
- 4 8
-
2013-10-25 04:32
No niestety, twój postulat nie będzie wysłuchany. Na szczęście.
Dobrze że tacy jak ty są ignorowani przez władze (tu akurat w tym temacie je popieram).
- 1 1
-
2013-10-24 09:53
Budowlanych (1)
Jak w temacie:)
- 3 0
-
2013-10-24 10:03
Przecież masz tam ścieżkę
150 metrów od Słowackiego i drugie 150 tajniej, nieoznakowanej ścieżki do ronda przy Nowatorów. I samo rondo jest ościeżkowane od strony zachodniej:)
- 1 0
-
2013-10-24 10:00
Górki Zachodnie!!
Proszę, zróbcie drogę rowerową wzdłuż lasu, przez ul. Sówki, Kępną... do Górek Zachodnich, do Narodowego Centrum Żeglarstwa.. Aż się prosi - po drodze mijając szkołę 62. Droga rowerowa kończy się na Stogach i skręca na plażę. Można ją pociągnąć dalej. Tu naprawdę jeździ dużo rowerzystów, korzystajac z pożal się Boże, wąskiej ulicy, po której jeżdzą barany, mające gdzieś ograniczenie do 40 km..
- 11 2
-
2013-10-24 10:02
ankieta
Ankieta nieaktywna, nie można udzielać odpowiedzi
taka jest informacja na stronach Biura Rozwoju Gdańska- 0 0
-
2013-10-24 10:10
Żadamy połączenia ścieżek Jednorożca i Wodnika!
Bo jak dojeżdżam do Wodnika to muszę zawrócić i z powrotem dojeżdżam do początku Jednorożca. Można ewentualnie zsiąść i przeprowadzić rower na dystansie 5m.
goo.gl/maps/LmNpU- 4 2
-
2013-10-24 10:14
z Gdańska Centrum na Wyspę Sobieszewską (2)
to przecież tereny rekreacyjne...
obecnie przejazd ulicą Elbląską to bardziej wyczyn niż przyjemność (nierówne chodniki, miejscami ich brak, krawężniki 20cm).- 14 0
-
2013-10-24 21:59
ZAniedbana Wyspa (1)
- 1 0
-
2013-10-24 22:09
Zapomniana
i chyba nawet celowo.
Geszeftu tu developerzy nie zrobia, więc Lisicki i s-ka skreślają Wyspę Sobieszewską z wszelakich planów inwestycyjnych.
Budyniowi też nie zależy, chyba że jakieś 8-me albo i 9-ąte mieszkanko by tu wypasiło.- 0 0
-
2013-10-24 10:16
Zabrali pas na Bazynskiego,teraz na Kolobrzeskiej co nastepne moze obwodnica .A pod gorke zaden nie podjedzie wpycha sie rowerem do zapchanego tramwaju
- 3 6
-
2013-10-24 10:28
fajnie by było... (1)
zrobić ścieżkę rowerowerową na ulicy Małomiejskiej od ronda z Platynową do Traktu Św. Wojciecha.
- 8 0
-
2013-10-25 12:18
oczywiście poprzez wymalowanie ścieżek na Małomiejskiej
- 0 0
-
2013-10-24 10:31
Niebezpieczna jezdnia -groza
Ul. Turystyczna na Wyspie Sobieszewskiej ( nr 32 na zestawieniu ).Waska jezdnia brak pobocza , chodnika , zadnego oświetlenia , ludzie zmuszeni sa chodzić po jezdni w nocy zupełnie niewidoczni bo samochody jadące z przeciwka oslepiaja kierowcow , ci nie maja szans zauważyć pieszych czy rowerzystów. Scieżka pieszo rowerowa miała gotowy projekt i zabezpieczone 100% finansowanie ale....urzędasy nie znaleźli wykonawcy i dodacje przepadły. Ciekawe kto z Budyniowej ekipy za to poniesie odpowiedzialnośc ?
- 9 1
-
2013-10-24 10:35
Znów to samo...
Ile razy o to samo można się pytać. Wpierw była ankieta, później konsultacje. Po co znowu o to samo się pytać? Kto był zainteresowany tematem to już poprzednio wypowiedział się.
- 5 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.