• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Które drogi rowerowe są najpotrzebniejsze? Podpowiedz urzędnikom

Krzysztof Koprowski
24 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Droga rowerowa, a dokładnie pasy w jezdni, wzdłuż ul. Kołobrzeskiej to zdaniem urzędników najpilniejsza inwestycja dla miłośników dwóch kółek. Droga rowerowa, a dokładnie pasy w jezdni, wzdłuż ul. Kołobrzeskiej to zdaniem urzędników najpilniejsza inwestycja dla miłośników dwóch kółek.

Które trasy i w jakiej kolejności powinny powstać, by po Gdańsku lepiej jeździło się rowerem? Urzędnicy do końca października czekają na uwagi do dokumentu "strategii realizacji Systemu Tras Rowerowych".



Jaką preferujesz formę dróg rowerowych?

Projekt Systemu Tras Rowerowych (w skrócie STeR) nie jest niczym nowym. Już dwa lata temu opracowano studium STeR, zaś teraz prace są kontynuowane w ramach "strategii realizacji STeR".

Czym zatem różnią się od siebie te dwa dokumenty opracowane przez Biuro Rozwoju Gdańska przy współudziale Referatu Mobilności Aktywnej, Wydziału Programów Rozwojowych oraz Zarządu Dróg i Zieleni?

- Podstawowym celem strategii jest wskazanie optymalnej kolejności realizacji brakujących elementów systemu ustalonego w STeR, aby dać wskazówki dla przygotowania projektów rozbudowy elementów systemu oraz podstawę do ubiegana się o środki zewnętrzne na ich realizację. Strategia ma też wskazać optymalną, z punktu widzenia systemu tras rowerowych, kolejność realizacji brakujących elementów systemu ustalonego w STeR - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy.

Zdaniem urzędników pięć najpilniejszych i najważniejszych projektów tras rowerowych to: ul. Kołobrzeska zobacz na mapie Gdańska od al. Rzeczypospolitej do al. Grunwaldzkiej (w formie pasów rowerowych w jezdni), ul. Nowa Politechniczna (pisaliśmy o tej drodze w ub. r.) od al. Grunwaldzkiej do ul. Myśliwskiej (ruch dopuszczony po jezdni oraz wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa), ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska od ul. Nowe Ogrody do al. Armii Krajowej (pasy rowerowe w jezdni oraz wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa), Trakt św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska od Biskupiej Górki do Parku Oruńskiego (wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa) oraz ul. Bulońska zobacz na mapie Gdańska od ul. Rakoczego do ul. Myśliwskiej (dwie wydzielone drogi rowerowe dwukierunkowe).

Oczywiście na pięciu drogach nie kończą się plany, bo projekt zakłada realizację ich aż 40, w tym, oprócz Nowej Politechnicznej, kilka innych wzdłuż długo wyczekiwanych ulic - m.in. Nowej Wałowej czy Nowej Warszawskiej. Nie oznacza to jednak, że tylko z powodu potrzeb komunikacji rowerowej rozpocznie się budowa tych dróg dla aut czy komunikacji tramwajowej. Studium realizacji określa jedynie priorytety działań i ma być pewną wskazówką dla innych jednostek miasta odpowiedzialnych za inwestycje.

Niestety, STeR nie może też wymuszać działań na innych państwowych podmiotach takich, jak Polskie Linie Kolejowe, które przymierzają się do remontu mostu kolejowego do Portu Północnego. To właśnie w tym rejonie STeR wskazuje potrzebę budowę drogi dla pokonania Martwej Wisły.

- Faktyczna realizacja tej trasy rowerowej dla tego miejsca może polegać na rozbudowie istniejącego mostu wantowego, realizacji nowej konstrukcji mostowej bądź realizacji w ciągu projektowanego nowego mostu kolejowego. Każde z powyższych rozwiązań jest jednak bardzo kosztowne - mówi Kitliński i jednocześnie rozwiewa nadzieje na ostatnią z możliwości - Jako że miasto nie jest inwestorem i właścicielem infrastruktury kolejowej, nie ma wpływu na decyzje w zakresie projektu nowego mostu i nie może wyegzekwować zwiększenia kosztu budowy przeprawy kolejowej celem budowy drogi rowerowej.

Oprócz dróg rowerowych, dokument zawiera też kształt miejsc parkingowych oraz ich docelową liczbę. Przykładowo dla dworca głównego planuje się minimum 750 miejsc rowerowych, dla powstającego przystanku SKM Śródmieście oraz planowanego węzła Most Czerwony - po min. 1 tys. miejsc, zaś dla dworca kolejowego we Wrzeszczu - minimum 500 miejsc.

Spore liczby widnieją także przy obiektach naukowo-dydaktycznych. Aż 7 tys. miejsc powinno powstać w obrębie kampusu Uniwersytetu Gdańskiego w Oliwie oraz ponad 8 tys. na terenie kampusu Politechniki Gdańskiej. Parkingi przewidziano również przy budynkach instytucji kulturalnych i placówkach muzealnych, a także bibliotekach.

- Wymiary oraz pojemności parkingów obowiązują już dzisiaj przy planowaniu i projektowaniu oraz organizacji ruchu rowerowego na drogach publicznych, nad którymi zarząd sprawuje prezydent miasta. Ponadto wskaźniki minimalnej liczby rowerowych miejsc parkingowych dla nowych inwestycji są od kwietnia 2012 r. standardowo wpisywane do wszystkich planów miejscowych i są wiążące dla inwestycji realizowanych w oparciu o te plany - uzupełnia oficer rowerowy.

Urzędnicy czekają na uwagi
Dokument Strategia Realizacji Systemu Tras Rowerowych jest ogólnodostępna na stronach Biura Rozwoju Gdańska (zakładka Wyłożenia projektów planów, dyskusje publiczne). Do końca października jest ona wyłożona do publicznego wglądu, gdyż urzędnicy czekają na uwagi mieszkańców. Te można wnosić w wygodny sposób, bo oprócz tradycyjnej listownej formy, przewidziano też drogę elektroniczną (na adres brg@brg.gda.pl) oraz ustnie do protokołu.

Miejsca

Opinie (469) 6 zablokowanych

  • Ścieżka przy Kołobrzeskiej tak - ale wydzielona z chodnika. (2)

    Ścieżka kosztem zakorkowania ulicy? Obecnie oba pasy są pełne. Jak sobie wyobrażacie wpakowanie tam ścieżki? Zabierzecie jeden pas???
    Może już wystarczy takich pomysłów. Ruch na Wita Stwosza/Wojska Polskiego już skutecznie ograniczono - hople, śluzy - będzie powtórka na Kołobrzeskiej?
    Takie pomysły można wcielać w dużych, rozwiniętych miastach, z dobrą infrastrukturą drogową, a nie w naszej wiosce, gdzie jest kilka (zapchanych i dziurawych) głównych arterii.

    • 10 8

    • tu racja

      zamiast zrobić po prawej stronie kołobrzeskiej w kierunku grunwaldzkiej normalną ścieżkę (miejsce na całej długości jest lecz będzie płacz kilku mieszkańców co parkują wzdłuż kołobrzeskiej od krynickiej po szczecińską).
      W takim przypadku bezpieczniej dla rowerzystów i zostanie utrzymany ruch samochodowy na ulicy bez kolizji z rowerzystami.

      • 2 2

    • Nie porównuj obu ulic - natężenie ruchu zupełnie inne (może nie co

      większy na Wojska Polskiego niż na Wita Stwosza).

      • 1 0

  • Bażyńskiego od Wita Stwosza dalej Kołobrzeska do istniejących ścieżek

    • 3 1

  • Rowerowi terroryści? (3)

    Po kilka TYSIĘCY miejsc postojowych dla rowerów w miejscach publicznych? Czy kogoś pokręciło? Wg. STeR-u pod każdym blokiem ma być tych miejsc KILKADZIESIĄT! Kto zostawia rower pod blokiem?

    Zamiast zieleni, trawników, skwerów będziemy mieli parkingi!

    • 15 9

    • Biedaku, nigdy z Polski nie wyjechałeś inaczej niż na wschód. Żal mi cię bardzo

      • 8 7

    • A co cię to obchodzi ? Twój problem ? A wiele trawników jest

      przesadnie za dużych kosztem właśnie samochodów.
      Już w latach 80-tych zwróciłem na to uwagę. Czemu teraz np. w Sopocie przy Kolberga, pod lasem powiększono miejsca parkingowe i zbudowano dodatkowe uliczki.

      • 2 1

    • Dokończę - na niektórych osiedlach dalej jest problem z wyjazdem, czy

      zawróceniem - uliczki pod blokiem wąziutkie i aby zawrócić trzeba dwa albo i więcej razy wrzucić wsteczny bieg. A trawnik przy nich szeroki sięgający odległego sąsiedniego bloku.
      Na szczęście ścieżki rowerowe powstają i dobrze że odpowiedzialni za to ciebie ignorują.

      • 2 2

  • Marzenie rowerzysty

    A ja chciałbym możliwie szybko przejeżdżać z Rumi do Sopotu i odwrotnie przez to miasto, które jest po drodze, w którym nie warto się zatrzymywać. Zróbcie taką drogę rowerową!

    • 8 4

  • NOwatorów - Budowalnych

    ta nie da się jeżdzić nie ma nawet chodników

    • 10 0

  • wzdłuż powstańców warszawskich

    tj od stacji lotosu w stronę biedronki okolice kładki ul paderewskiego i ulica bethovena na gdańskim suchaninie

    • 2 1

  • przez Martwą Wisłę

    to jeszcze przed remontem Sucharskiego się bardzo dobrze jeździło mostem wantowym (za barierkami), a teraz to jakoś tak za bardzo po grodzili.

    • 3 1

  • wzdłuż SOPOCKIEJ-MALCZEWSKIGO I Z GDYNI DĄBROWY DO CHWASZCZYNA

    • 2 0

  • szlag mnie trafia kiedy idę chodnikiem i muszę mieć oczy w d...., żeby mi ktoś nie (1)

    wjechał, i jeszcze wielkie pretensje, że prawą stroną chodnika nie chodzę. Bluzgnąć muszę aby palant się opamiętał.

    • 9 7

    • A dlaczego nie chodzisz prawą stroną ? Ja jako piechur chodzę tą stroną.

      Nie wobec rowerzystów, ale względem innych pieszych.
      A byłeś w Szwecji ? To uważaj, bo większość traktów dla cyklistów to ciągi pieszo-rowerowe i piesi nie chodzą na nich byle jak i tam nie słyszałem o kłótniach między obiema grupami, to znaczy między pieszymi a rowerzystami.

      • 2 1

  • Wzdłuż Jana Pawła

    Dziwię się, że wąski kawałek trasy wymalowanej farbą jest oznaczony jako gotowa ścieżka - chodzi o fragment od Rzeczypospolitej do ul. Czarny Dwór.
    Tym bardziej, że w miejscu gdzie teraz powstają mieszkania deweloper zamienił ścieżkę w parking dla mieszkańców...

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane