• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Które drogi rowerowe są najpotrzebniejsze? Podpowiedz urzędnikom

Krzysztof Koprowski
24 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Droga rowerowa, a dokładnie pasy w jezdni, wzdłuż ul. Kołobrzeskiej to zdaniem urzędników najpilniejsza inwestycja dla miłośników dwóch kółek. Droga rowerowa, a dokładnie pasy w jezdni, wzdłuż ul. Kołobrzeskiej to zdaniem urzędników najpilniejsza inwestycja dla miłośników dwóch kółek.

Które trasy i w jakiej kolejności powinny powstać, by po Gdańsku lepiej jeździło się rowerem? Urzędnicy do końca października czekają na uwagi do dokumentu "strategii realizacji Systemu Tras Rowerowych".



Jaką preferujesz formę dróg rowerowych?

Projekt Systemu Tras Rowerowych (w skrócie STeR) nie jest niczym nowym. Już dwa lata temu opracowano studium STeR, zaś teraz prace są kontynuowane w ramach "strategii realizacji STeR".

Czym zatem różnią się od siebie te dwa dokumenty opracowane przez Biuro Rozwoju Gdańska przy współudziale Referatu Mobilności Aktywnej, Wydziału Programów Rozwojowych oraz Zarządu Dróg i Zieleni?

- Podstawowym celem strategii jest wskazanie optymalnej kolejności realizacji brakujących elementów systemu ustalonego w STeR, aby dać wskazówki dla przygotowania projektów rozbudowy elementów systemu oraz podstawę do ubiegana się o środki zewnętrzne na ich realizację. Strategia ma też wskazać optymalną, z punktu widzenia systemu tras rowerowych, kolejność realizacji brakujących elementów systemu ustalonego w STeR - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy.

Zdaniem urzędników pięć najpilniejszych i najważniejszych projektów tras rowerowych to: ul. Kołobrzeska zobacz na mapie Gdańska od al. Rzeczypospolitej do al. Grunwaldzkiej (w formie pasów rowerowych w jezdni), ul. Nowa Politechniczna (pisaliśmy o tej drodze w ub. r.) od al. Grunwaldzkiej do ul. Myśliwskiej (ruch dopuszczony po jezdni oraz wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa), ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska od ul. Nowe Ogrody do al. Armii Krajowej (pasy rowerowe w jezdni oraz wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa), Trakt św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska od Biskupiej Górki do Parku Oruńskiego (wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa) oraz ul. Bulońska zobacz na mapie Gdańska od ul. Rakoczego do ul. Myśliwskiej (dwie wydzielone drogi rowerowe dwukierunkowe).

Oczywiście na pięciu drogach nie kończą się plany, bo projekt zakłada realizację ich aż 40, w tym, oprócz Nowej Politechnicznej, kilka innych wzdłuż długo wyczekiwanych ulic - m.in. Nowej Wałowej czy Nowej Warszawskiej. Nie oznacza to jednak, że tylko z powodu potrzeb komunikacji rowerowej rozpocznie się budowa tych dróg dla aut czy komunikacji tramwajowej. Studium realizacji określa jedynie priorytety działań i ma być pewną wskazówką dla innych jednostek miasta odpowiedzialnych za inwestycje.

Niestety, STeR nie może też wymuszać działań na innych państwowych podmiotach takich, jak Polskie Linie Kolejowe, które przymierzają się do remontu mostu kolejowego do Portu Północnego. To właśnie w tym rejonie STeR wskazuje potrzebę budowę drogi dla pokonania Martwej Wisły.

- Faktyczna realizacja tej trasy rowerowej dla tego miejsca może polegać na rozbudowie istniejącego mostu wantowego, realizacji nowej konstrukcji mostowej bądź realizacji w ciągu projektowanego nowego mostu kolejowego. Każde z powyższych rozwiązań jest jednak bardzo kosztowne - mówi Kitliński i jednocześnie rozwiewa nadzieje na ostatnią z możliwości - Jako że miasto nie jest inwestorem i właścicielem infrastruktury kolejowej, nie ma wpływu na decyzje w zakresie projektu nowego mostu i nie może wyegzekwować zwiększenia kosztu budowy przeprawy kolejowej celem budowy drogi rowerowej.

Oprócz dróg rowerowych, dokument zawiera też kształt miejsc parkingowych oraz ich docelową liczbę. Przykładowo dla dworca głównego planuje się minimum 750 miejsc rowerowych, dla powstającego przystanku SKM Śródmieście oraz planowanego węzła Most Czerwony - po min. 1 tys. miejsc, zaś dla dworca kolejowego we Wrzeszczu - minimum 500 miejsc.

Spore liczby widnieją także przy obiektach naukowo-dydaktycznych. Aż 7 tys. miejsc powinno powstać w obrębie kampusu Uniwersytetu Gdańskiego w Oliwie oraz ponad 8 tys. na terenie kampusu Politechniki Gdańskiej. Parkingi przewidziano również przy budynkach instytucji kulturalnych i placówkach muzealnych, a także bibliotekach.

- Wymiary oraz pojemności parkingów obowiązują już dzisiaj przy planowaniu i projektowaniu oraz organizacji ruchu rowerowego na drogach publicznych, nad którymi zarząd sprawuje prezydent miasta. Ponadto wskaźniki minimalnej liczby rowerowych miejsc parkingowych dla nowych inwestycji są od kwietnia 2012 r. standardowo wpisywane do wszystkich planów miejscowych i są wiążące dla inwestycji realizowanych w oparciu o te plany - uzupełnia oficer rowerowy.

Urzędnicy czekają na uwagi
Dokument Strategia Realizacji Systemu Tras Rowerowych jest ogólnodostępna na stronach Biura Rozwoju Gdańska (zakładka Wyłożenia projektów planów, dyskusje publiczne). Do końca października jest ona wyłożona do publicznego wglądu, gdyż urzędnicy czekają na uwagi mieszkańców. Te można wnosić w wygodny sposób, bo oprócz tradycyjnej listownej formy, przewidziano też drogę elektroniczną (na adres brg@brg.gda.pl) oraz ustnie do protokołu.

Miejsca

Opinie (469) 6 zablokowanych

  • Strona Biura Rozwoju miasta

    Wszystkie zamieszczone mapki i opracowania są niezbyt nowe - grudzień 2011, gdzie ścieżka wzdłuż Słowackiego (na dole i na górze) są w planach, kładka koło Auchan - w planach, ścieżka do Ergo Areny - w planach.
    Jedyne aktualne jest zaproszenie do ankiety, która nie działa. Po co w artykule taki odnośnik?

    • 5 0

  • Które drogi rowerowe są najpotrzebniejsze? Podpowiedz urzędnikom... (3)

    Rowerzyści bardzo są promowani w Gdańsku , aż się serce kraje że nikt nie mówi o tym gdzie można trzymać rower.Ja pracuję w biurowcu w Centrum i od dwóch dni nie mogę do biurowca wstawiać roweru do szatni bo ponoć jest brudno , zresztą nie tylko ja lecz wszyscy a trochę nas jest , więc jestem zmuszona jeździć autobusem.
    Gdzie tu promowanie rowerzystów? Ciekawe czy palacze też przestaną palić w biurowcu bo przecież też jest zakaz a palą !!!

    • 9 4

    • Jest to promocja tramsportu publicznego (1)

      Widać działa

      • 2 3

      • obfotografuj palacza
        z datą
        podpisz nazwiskami złapanych delikwentów
        przekaż Straży Miejskiej i Policji
        masz prawo i obowiązek
        a jak cię za to wywalą,
        idziesz do sądu pracy i wygrywasz w cuglach
        masz dokumentację fotograficzną

        I kup składak.
        Składaj przed biurem w pokrowiec,
        nikt ci nie ma prawa wzbronić
        mieć szczególnie dużą torebkę.

        polecam Dahony, są warte tych pieniędzy

        • 6 1

    • Zapytaj tych co zabraniają czy buty w których przychodzisz są czystsze

      od opon !

      • 3 0

  • obwodnica rowera trójmiasta (5)

    ewentualnie wydzielony pas wzdłuż obwodnicy trójmiasta

    • 5 7

    • ? (2)

      żeby wyprowadzić tranzyt rowerowy z centrum miasta? :o

      • 8 0

      • tak (1)

        rowery na wieś
        miasto dla samochodów

        • 0 5

        • SAM JESTES WIESNIAK

          • 2 0

    • Wzdłuż obwodnicy znajdziesz dobre drogi na rower. Czasem bliżej, czasem dalej. Przynajmniej odcinek od Pruszcza do Osowej.

      • 3 1

    • lepiej wzdłuż torów SKM i PKM

      • 2 0

  • Osowa-Oliwa (2)

    Trasa z Osowy do Oliwy, tak żeby mieszkańcy mogli swobodnie dojeżdżać do pracy :)

    • 5 0

    • (1)

      Kościerska jest idealna, lepsza nie musi być

      • 3 3

      • "Kościerska jest idealna, lepsza nie musi być"

        Idealna? Chyba jak jeździsz góralem i lubisz pływać w błocie.
        Ależ może być lepsza, powinna, musi i na szczęście za jakiś czas będzie.

        • 1 0

  • Marynarki polskiej ? (3)

    Czy ktoś widzi sens ścieżki rowerowej po obu stronach MP ? Ruch rowerowy jest tam znikomy a ścieżki po obu stronach!!! Ruch rowerowy jest tam znikomy a ścieżki po obu stronach!!! Ruch rowerowy jest tam znikomy a ścieżki po obu stronach!!! Ruch rowerowy jest tam znikomy a ścieżki po obu stronach!!!

    • 4 5

    • Potwierdzam, nie jest źle na MP. Głosuję za dojazdem do Wyspy Sobieszewskiej.

      • 2 0

    • Teraz trollom płacą od znaku?

      Bo nie widzę innego powodu żeby powtórzyć tę bzdurę cztery razy.

      • 7 3

    • Problem ul. MP nie polega na tym, że ścieżka jest po obu stronach,

      tylko że jest ona bardzo kiepsko skomunikowana z centrum Gdańska. Od ul. Jana z Kolna dojazdu praktycznie nie ma (bo przecież lobby blacharskie zapewne nie życzy sobie rowerów na asfalcie, a chodnik który tam jest to zagrożenie nawet dla pieszych). Od strony węzła Kliniczna coś się buduje, ale biorąc pod uwagę warunki terenowe, rewelacji nie będzie. Od ul. Reja też słabizna. Na odcinku od Reja do Brzeźna nie ma żadnego przejazdu kolejowego łączącego MP z Hallera, choćby dla pieszych i rowerzystów. I to ma być ułatwianie i zachęcanie do porzucania samochodów? Wychodzi ewidentny brak myślenia systemowego.

      • 2 1

  • Wyspa Sobieszewska (2)

    Wyspa Sobieszewska czeka na sciezke rowerowa ponad 20 lat, jazda rowerem, dojscie do przystanku autobusowego, wszystko jest problemem, przejazd rowerem np. z Wienca do Sobieszewa staje się gehenna, niejednokrotnie cudem uniklam wypadku.
    Wyspa zapomniana przez władze Miasta Gdanska, czy jest szansa na zmiane myslenia o tym miejscu? jest to przecież prawdziwa perla, zielone pluca Miasta Gdanska....

    • 12 0

    • Zgadzam się. Wszędzie da się rowerem w miarę sensownie dotrzeć z dzieckiem, z wyjątkiem Wyspy Sobieszewskiej. Nie odważę się jechać 7-mką.

      • 5 1

    • Wielokrotnie widziałem na odcinku Wieniec - Sobieszewo, jak ludzie

      w ostatniej chwili chowają się miedzy drzewa, bo kierowcom puszczają nerwy i wyprzedzają na trzeciego. Turyści z wózkami na spacer wybierają się tylko raz tą drogą, bo jak wrócą cali to dziękują Bogu i nie chcą więcej tego powtórzyć. Przecież tam nie ma nawet pobocza, a co dopiero mówić o chodniku czy ścieżce. Na targeo widać z jaką średnia samochody tam jeżdżą, a to niby teren zabudowany.

      • 4 0

  • (1)

    Rejon gdańsk południe gdzie niestety komunikacja miejska jakby nie istniała. Na domiar złego nie ma nawet chodnika przy ulicy jabłoniowej więc za jednym remontem - wzdłuż jabłoniowej dalej armii krajowej lub kartuskiej

    • 4 0

    • od Chełmu możesz jechać Witosa, Cienistą aż Traktu

      • 3 0

  • Droga rowerowa

    Szlag mnie trafia !!!!!!! A co z drogą rowerową , nie mówiąc już o chodniku którego nie ma na ul świętokrzyskiej od zbiornika retencyjnego do początku kowal !!!!!! Może w końcu ktoś z urzędu pomyśli o tym odcinku !!!!!!!!

    • 3 1

  • trakt św wojciecha

    z traktu św Wojciecha od ul Strogardzkiej aż do Gdańska Głownego, jazda rowerem na tym odcinku jest bardzo niebezpieczna!

    • 3 0

  • Świętokrzyska

    W końcu zrobimy protest i zablokujemy na 5 h w godzinach szczytu ul. Świętokrzyską to urzędasy zobaczą , jak potrzebne chociażby jest pobocze dla ludzi , nie mówiąc już o ścieżce rowerowej !!!!!!!!!

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane