- 1 Ubywa mieszkańców i rozwodów (326 opinii)
- 2 Od środy ruch wahadłowy na ul. Puckiej (28 opinii)
- 3 Niespokojna noc na gdańskich drogach (167 opinii)
- 4 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (338 opinii)
- 5 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (890 opinii)
- 6 Reklamy wideo na przystankach w Gdyni (93 opinie)
Którędy chodzą mieszkańcy Południa Gdańska?
Urzędnicy mają zamiar stworzyć dokument, który będzie opisywał najczęściej wybierane przez mieszkańców Gdańska Południa trasy piesze. Ma to ułatwić budowę nowych chodników w tej części miasta.
- Wprawdzie ustalenie ciągu pieszego w planie zagospodarowania nie skutkuje natychmiastową realizacją, ale jest to zabezpieczenie do momentu, gdy dany ciąg zostanie zbudowany [czyli np. podczas rozpoczęcia budowy nowego osiedla - dop. red.] - tłumaczy Agnieszka Ostrzycka, kierownik Zespołu Urbanistycznego Południe w Biurze Rozwoju Gdańska.
Niestety, nawet umieszczenie w planie przebiegu chodników przez dany teren nie gwarantuje, że faktycznie takie powstaną. - Możemy jedynie zabezpieczyć przejście przez teren prywatny, ustanawiając ciąg pieszy, który powinien zostać zrealizowany. Zdarza się jednak, że z jednej i z drugiej strony chodnika montuje się furtki, a klucz "ginie" i niestety - mimo że nie jest to zgodne z prawem - przejścia nie ma - rozkłada ręce Ostrzycka.
Biuro Rozwoju Gdańska jednocześnie zwraca też uwagę, że nie może zakazać grodzenia osiedli, a wytyczanie chodników utrudniają także przepisy. Ciągi piesze nie mogą być bowiem celem publicznym, dla którego można wykupić lub wywłaszczyć właściciela danego gruntu.
Czym zatem ma skutkować opracowanie takiego dokumentu? Zdaniem urbanistów, ma pomóc m.in. deweloperom przy projektowaniu inwestycji na danym terenie. Ma także ułatwić sprecyzowanie przedsięwzięć realizowanych z budżetów rad dzielnic i osiedli, a także działań mieszkańców przy walce o środki w ramach budżetu obywatelskiego.
Dokument obejmie swym zasięgiem tylko "młode" dzielnice, gdyż to tu występują duże problemy ze swobodnym poruszaniem się między osiedlami, pomiędzy którymi wciąż nie brakuje terenów niezagospodarowanych, a układ drogowy (w tym też chodników) jest słabo rozwinięty.
Biuro Rozwoju Gdańsku nie planuje poszerzenia studium o inne obszary miasta, choć i na dolnym tarasie przydałaby się podobna analiza. Przykładem może być fatalny układ ciągów pieszych wokół Ergo Areny . Tu projektanci podporządkowali go autom, zapominając, że piesi mają tendencję do wybierania możliwie najprostszej drogi. W efekcie piesi chodzą przez parking i trawniki.
Czytaj: Ergo Arena: nie tędy droga
Innym przykładem może być osiedle Trzy Żagle na granicy Zaspy i Przymorza . Tu deweloper budując swoje wieżowce całkowicie pominął przyziemne potrzeby lokalnej społeczności, która chodziła tędy od lat do szpitala.
Czytaj: Było przejście, będzie ogrodzone osiedle
Niewykluczone też, że gdyby "piesze studium" dla Południa powstało wcześniej, mieszkańcy osiedla Wiszące Ogrody nie musieliby codziennie pokonywać spartańskiej drogi do przystanku autobusowego - często w błocie - po stromej skarpie. Tu, podobnie jak przy Ergo Arenie, projektanci kierowali się wyłącznie dogodnym układem dla kierowców aut. Piesi zaś mają do wyboru długi spacer wokół najbliższych zabudowań lub skorzystanie ze wspomnianej ścieżki, która formalne jest drogą ewakuacyjną przez ekran akustyczny.
Wytyczanie dróg, którymi spacerują mieszkańcy, ma się odbyć z ich aktywnym udziałem. W tym celu przewidziano warsztaty i spotkania.
Pierwsze odbędzie się 19 listopada o godz. 17 w Szkole Podstawowej nr 85 przy ul. Stolema 59 . Dodatkowo planuje się też specjalne zajęcia z dziećmi, podczas których zbierane będą informacje, którędy uczniowie docierają do szkoły.
Urbaniści proszą również o wypełnienie ankiety dostępnej pod adresem www.brg.gda.pl/mop/.
Miejsca
Opinie (138) 3 zablokowane
-
2013-11-14 10:44
zaplanowali wszystko na 150 lat do przodu
wiec by NASI planiscvi mieli zarobek nalezy wymyslac różne bzdurne zadania. co z tego ze do szuflady ale kasa jest. no bo wiadomo Kasa Misiu Kasaa
- 5 1
-
2013-11-14 11:00
czy ci ludzie nie widzieli co kupuja? ze nie ma infrastruktury, ze jakimi lakami (1)
trzeba dojsc do przystanku, po co tam kupowaliscie?
- 11 15
-
2013-11-14 11:03
a czemu ludzie kupują używane samochody a nie tylko nowe?
przecież muszą je potem remontować
- 6 2
-
2013-11-14 11:01
brak pobocza i chodnika
od Wieżyckiej w stronę Kowal,jeżeli ktoś nie ma pieniędzy na bilet to niestety nie dotrze w tym kierunku, następnie od Warszawskiej do Jabłoniowej
- 10 0
-
2013-11-14 11:05
Chodnik z Pięciu Wzgórz do szkoły nr12 na Człuchowskiej!!!
Teraz trzeba robić wielkie koło po "betonce" albo brodzić w błocie na ścieżce przez łąki.
Chętnie się wybiorę na konsultacje.- 8 0
-
2013-11-14 11:13
Wzdłuż Armii Krajowej droga rowerowa! (1)
Niby równolegle są poprowadzone drogi rowerowe, ale wiją się i co chwile przeskakują z jednej strony drogi na drugą.
- 5 3
-
2013-11-14 11:38
poieram
i jakis waski chodnik dla pieszych,fajna trasa i można sie czasem przejsc -byle nie pomiędzy samochodami
- 2 1
-
2013-11-14 11:23
łączka
A ja za oknem mam łączkę i na okrągło oglądam
wyprowadzane i sr...ące psy.- 9 1
-
2013-11-14 11:24
ergo arena porazka
jak można zaprojektować ruch pieszych w ten sposób ze jedni blokują innych. PO wiekszej imprezie wyjeżdżam 1,5h. Powinny być dwa pasy na rondzie, albo tunel po rondem.
- 3 0
-
2013-11-14 11:29
urzedasy to maja problem masakra...a moze ktos wybuduje porzadny basen!!! (1)
- 6 1
-
2013-11-14 21:41
porzadny basen jest na porcie polnocnym
- 0 0
-
2013-11-14 11:33
Zasiać trawę i czekać...
...aż ludzie sami wydepczą ścieżki. Wtedy będzie wiadomo którędy najkrócej.
- 9 0
-
2013-11-14 11:40
Adamowicz i jego swita doprowadzili to miasto do ruiny
- 7 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.