- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (640 opinii)
- 2 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (41 opinii)
- 3 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (49 opinii)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (29 opinii)
- 5 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (16 opinii)
- 6 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (242 opinie)
Którędy pojadą pociągi SKM przez Południe? Propozycja naszego czytelnika
Którędy poprowadzić trasę SKM przez Południe? Wykreślenie na przełomie wieków kolei z planów zagospodarowania utrudnia dzisiaj powrót do tej wizji. Nasz czytelnik proponuje wykorzystać ostatnie niezabudowane tereny i połączyć SKM z linią PKM. Biuro Rozwoju Gdańska przyznaje, że bierze pod uwagę podobne rozwiązanie.
Decyzja ta była podyktowana m.in. ogromnymi kosztami realizacji oraz stanem kolei państwowych. W tym czasie zastanawiały się one przede wszystkim, które szlaki wyłączyć z eksploatacji, a nie dokąd zbudować nową linię kolejową.
Po 20 latach pomysł budowy tzw. Południowej SKM wrócił. W międzyczasie sprzedano jednak tereny rezerwowane pod kolej prywatnym inwestorom, którzy zbudowali m.in. osiedla, stacje benzynowe, obiekty gastronomiczne, przychodnię itp.
Część rezerwy wykorzystano na obiekty publiczne - m.in. szkoła przy ul. Człuchowskiej zajmuje miejsce planowanego w przeszłości przystanku SKM, zaś szkoła przy ul. Lawendowe Wzgórze powstała w miejscu planowanych torów szlakowych w stronę lotniska.
Czy to oznacza, że pomysł Południowej SKM jest całkowicie nierealny? Niekoniecznie, aczkolwiek wymaga wykorzystania terenów niezabudowanych lub przeznaczonych dziś na budowę dróg - np. Nowej Podmiejskiej, Nowej Małomiejskiej czy Nowej Świętokrzyskiej.
Czytaj też: Południowa SKM zamiast dróg? Kamienice nie blokują inwestycji
Propozycja czytelnika: połączenie SKM z linią PKM
W kwietniu pisaliśmy o propozycji budowy wielkiej kolejowej pętli wokół osiedli Południa. Dzisiaj przedstawiamy pomysł naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego:
- Od dawna jestem zwolennikiem budowy kolei na Południu. Zastanawiałem się, jakby mogła wyglądać ta inwestycja, aby była rentowna i stanowiła faktyczną alternatywę dla samochodów oraz autobusów. Uważam, że poprowadzenie jej od pętli Łostowice Świętokrzyska na zachód i następnie północ, do obecnej PKM, mogłoby być rozwiązaniem usprawniającym na lata komunikację pomiędzy nowymi dzielnicami a Śródmieściem czy Wrzeszczem.
Nasz czytelnik proponuje poprowadzenie trasy SKM od al. Havla (dokąd pociągi mają docierać wzdłuż ul. Małomiejskiej - Podmiejskiej zgodnie z wcześniejszymi propozycjami) częściowo pod wzgórzem, na którym znajduje się osiedle Moje Marzenie, do rejonu ul. Niepołomickiej.
Stamtąd pociągi miałyby przejeżdżać w obrębie osiedli przy ul. Olimpijskiej, a następnie wykorzystywać rezerwę ul. Nową Świętokrzyską (tory kolejowe wzdłuż lub pod ulicą) i przedłużenia al. Adamowicza (planowana ul. Nowa Bulońska Południowa), aby dotrzeć w sąsiedztwo bloków osiedla Lawendowe Wzgórze.
Czytaj też: Budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej jeszcze nie teraz
Od tego osiedla nasz czytelnik proponuje poprowadzenie torów przez jeszcze niezabudowane tereny do okolic ul. Stężyckiej, skąd przez ogródki działkowe pociągi SKM miałyby docierać do trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w pobliżu przystanku Gdańsk Jasień.
- Dzięki temu projektowi powstałaby pętla południowa, a pociągami po niej kursującymi można byłoby łatwo i szybko dotrzeć do Gdańska Głównego, Wrzeszcza oraz na lotnisko - dodaje Krzysztof Adamski.
Autor pomysłu zaproponował kilka przystanków na nowej trasie, ale - jak podkreśla - ich ewentualne lokalizacje powinny być dokładnie ustalone na podstawie przepływów ludności przez ekspertów, np. z Politechniki Gdańskiej.
Biuro Rozwoju Gdańska: bierzemy pod uwagę podobne rozwiązanie
Pomysł naszego czytelnika postanowiliśmy poddać ocenie Biura Rozwoju Gdańska, któremu powierzono prace studialne nad możliwością przywrócenia do dokumentów planistycznych i wskazania ostatecznego przebiegu trasy SKM przez Południe.
- Wariant zaproponowany przez czytelnika jest bardzo zbliżony do jednego z wariantów, nad którym obecnie pracuje BRG - przyznaje Michał Nitkowski, rzecznik BRG. - Na ostateczny możliwy przebieg i dalszą eksploatację będą miały wpływ rzeźba terenu, istniejąca i planowana zabudowa, uwarunkowania środowiskowe, infrastrukturalne i społeczne.
Studium na przełomie I i II kwartału lub później
Pracownicy BRG na razie nie chcą dzielić się swoimi autorskimi koncepcjami, nad którymi pracują. Pierwotny harmonogram zakładał ukończenie studium na przełomie I i II kwartału 2020 r., ale "jest to w tej chwili termin orientacyjny, który może ulec wydłużeniu".
Miejsca
Opinie (393) 7 zablokowanych
-
2020-02-10 17:31
Koło widokowe na każdym osiedlu. Tego nam potrzeba
- 6 2
-
2020-02-10 17:44
Skoro są chętni do jazdy PyKałeM to jak może być, że nie opłaca się rozbudować, modernizować
Noż q.....a nie róbcie z ludzi i**otów
- 4 1
-
2020-02-10 18:10
Tylko nie kosztem ogródków działkowych. Możecie sobie poprowadzić polami.
- 0 7
-
2020-02-10 18:13
Pociąg przez środek terenów rekreacyjnych pomiędzy zbiornikami... Brawo!
- 6 2
-
2020-02-10 18:16
Puste tereny?
Genialna trasa przez osiedle domow jednorodzinnych. Mało realna opcja.
- 5 2
-
2020-02-10 18:35
Pojdzcie do PiSu po pieniadze.
Myślę, że aktualna władza wesprze racjonalny pomysł lokalnej społeczności na usprawnienie ruchu. Wiadomo, że za PO nie było pieniędzy na infrastrukturę A aktualnie wiele się dzieje, a wykonawcy nawet wynagrodzenie dostają.
- 1 1
-
2020-02-10 19:13
Pomyślcie o świętokrzyskiej
Lepiej wam to zrobi
- 5 0
-
2020-02-10 19:17
Linię wzdłuż Małomiejskiej mógł narysować tylko ktoś, kto nie wie, gdzie to jest (1)
i ile jest tam miejsca. Prędzej uwierzę w kolej południową w formie odbicia od linii Pruszcz-Straszyn - taka linia mogłaby służyć skomunikowaniu osiedli wzdłuż Obwodnicy. Domknięcie pętli mogłoby wyglądać, jak na powyższym obrazku połączeniem z linią PKM.
- 2 1
-
2020-02-10 19:40
To i tak nigdy nie powstanie
- 1 0
-
2020-02-10 19:22
Super - SKM to cywilizacja
Tylko dzięki budowie SKM Gdańsk ma szansę stać się wygodnym do życia miastem. Przez dwa lata mieszkałem blisko przystanku SKM i chętnie korzystałem. Teraz mam pod nosem tramwaj ale wygodniej i szybciej jest wziąć auto...
- 4 0
-
2020-02-10 19:28
Plan
Normalny człowiek z wizją zrobił szybciej plan niż te patałachy z UM . Będą jeszcze kolejne 20 lat debatować nad trasą .Wstyd że mamy takich Nieudaczników w Biurze Rozwoju Gdańska ! Pozwalniać i zatrudnić ludzi którzy myślą logicznie i na przyszłość .
- 7 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.