- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (640 opinii)
- 2 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (41 opinii)
- 3 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (49 opinii)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (29 opinii)
- 5 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (16 opinii)
- 6 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (242 opinie)
Którędy pojadą pociągi SKM przez Południe? Propozycja naszego czytelnika
Którędy poprowadzić trasę SKM przez Południe? Wykreślenie na przełomie wieków kolei z planów zagospodarowania utrudnia dzisiaj powrót do tej wizji. Nasz czytelnik proponuje wykorzystać ostatnie niezabudowane tereny i połączyć SKM z linią PKM. Biuro Rozwoju Gdańska przyznaje, że bierze pod uwagę podobne rozwiązanie.
Decyzja ta była podyktowana m.in. ogromnymi kosztami realizacji oraz stanem kolei państwowych. W tym czasie zastanawiały się one przede wszystkim, które szlaki wyłączyć z eksploatacji, a nie dokąd zbudować nową linię kolejową.
Po 20 latach pomysł budowy tzw. Południowej SKM wrócił. W międzyczasie sprzedano jednak tereny rezerwowane pod kolej prywatnym inwestorom, którzy zbudowali m.in. osiedla, stacje benzynowe, obiekty gastronomiczne, przychodnię itp.
Część rezerwy wykorzystano na obiekty publiczne - m.in. szkoła przy ul. Człuchowskiej zajmuje miejsce planowanego w przeszłości przystanku SKM, zaś szkoła przy ul. Lawendowe Wzgórze powstała w miejscu planowanych torów szlakowych w stronę lotniska.
Czy to oznacza, że pomysł Południowej SKM jest całkowicie nierealny? Niekoniecznie, aczkolwiek wymaga wykorzystania terenów niezabudowanych lub przeznaczonych dziś na budowę dróg - np. Nowej Podmiejskiej, Nowej Małomiejskiej czy Nowej Świętokrzyskiej.
Czytaj też: Południowa SKM zamiast dróg? Kamienice nie blokują inwestycji
Propozycja czytelnika: połączenie SKM z linią PKM
W kwietniu pisaliśmy o propozycji budowy wielkiej kolejowej pętli wokół osiedli Południa. Dzisiaj przedstawiamy pomysł naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego:
- Od dawna jestem zwolennikiem budowy kolei na Południu. Zastanawiałem się, jakby mogła wyglądać ta inwestycja, aby była rentowna i stanowiła faktyczną alternatywę dla samochodów oraz autobusów. Uważam, że poprowadzenie jej od pętli Łostowice Świętokrzyska na zachód i następnie północ, do obecnej PKM, mogłoby być rozwiązaniem usprawniającym na lata komunikację pomiędzy nowymi dzielnicami a Śródmieściem czy Wrzeszczem.
Nasz czytelnik proponuje poprowadzenie trasy SKM od al. Havla (dokąd pociągi mają docierać wzdłuż ul. Małomiejskiej - Podmiejskiej zgodnie z wcześniejszymi propozycjami) częściowo pod wzgórzem, na którym znajduje się osiedle Moje Marzenie, do rejonu ul. Niepołomickiej.
Stamtąd pociągi miałyby przejeżdżać w obrębie osiedli przy ul. Olimpijskiej, a następnie wykorzystywać rezerwę ul. Nową Świętokrzyską (tory kolejowe wzdłuż lub pod ulicą) i przedłużenia al. Adamowicza (planowana ul. Nowa Bulońska Południowa), aby dotrzeć w sąsiedztwo bloków osiedla Lawendowe Wzgórze.
Czytaj też: Budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej jeszcze nie teraz
Od tego osiedla nasz czytelnik proponuje poprowadzenie torów przez jeszcze niezabudowane tereny do okolic ul. Stężyckiej, skąd przez ogródki działkowe pociągi SKM miałyby docierać do trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w pobliżu przystanku Gdańsk Jasień.
- Dzięki temu projektowi powstałaby pętla południowa, a pociągami po niej kursującymi można byłoby łatwo i szybko dotrzeć do Gdańska Głównego, Wrzeszcza oraz na lotnisko - dodaje Krzysztof Adamski.
Autor pomysłu zaproponował kilka przystanków na nowej trasie, ale - jak podkreśla - ich ewentualne lokalizacje powinny być dokładnie ustalone na podstawie przepływów ludności przez ekspertów, np. z Politechniki Gdańskiej.
Biuro Rozwoju Gdańska: bierzemy pod uwagę podobne rozwiązanie
Pomysł naszego czytelnika postanowiliśmy poddać ocenie Biura Rozwoju Gdańska, któremu powierzono prace studialne nad możliwością przywrócenia do dokumentów planistycznych i wskazania ostatecznego przebiegu trasy SKM przez Południe.
- Wariant zaproponowany przez czytelnika jest bardzo zbliżony do jednego z wariantów, nad którym obecnie pracuje BRG - przyznaje Michał Nitkowski, rzecznik BRG. - Na ostateczny możliwy przebieg i dalszą eksploatację będą miały wpływ rzeźba terenu, istniejąca i planowana zabudowa, uwarunkowania środowiskowe, infrastrukturalne i społeczne.
Studium na przełomie I i II kwartału lub później
Pracownicy BRG na razie nie chcą dzielić się swoimi autorskimi koncepcjami, nad którymi pracują. Pierwotny harmonogram zakładał ukończenie studium na przełomie I i II kwartału 2020 r., ale "jest to w tej chwili termin orientacyjny, który może ulec wydłużeniu".
Miejsca
Opinie (393) 7 zablokowanych
-
2020-02-10 19:49
A na mój gust to sposób na wywłaszczenie
a potem legalnie pójdą autobusy a developerzy uzyskaja w dobrej cenie i dobrym miejscu teren pod inwestycje.
- 2 1
-
2020-02-10 19:50
jeżeli to nie pojedzie na Kowale i dalej za obwodnicę
w kierunku Kolbudy - Straszyn to bez sensu
- 3 0
-
2020-02-10 19:54
Nie potrzeba tam SKM. Wystarczą tramwaje.
Puścić linie po Małomiejskiej, Świętokrzyskiej. Przedłużyć zjazd z Tesco na Chełmie (tramwaj plus ścieżka rowerowa wystarczą). Wybudować Nową Warszawską i połączyć z Nową Świętokrzyską (tramwaj i rowery). Do tego przydałby się wiadukt w okolicach Łostowickiej żeby połączyć Morenę. I Południe będzie świetnie skomunikowane.
- 4 3
-
2020-02-10 19:57
Jak zostać projektantem
1. Robisz zrzut ekranu z mapy Google. 2. Wrzucasz do Painta i rysujesz kilka kresek. Poziom zaawansowany to krzywa Beziera. 3. Wysyłasz do Trójmiasto.pl i jesteś ekspertem.
- 6 1
-
2020-02-10 20:08
tylko wodolotu brakuje
- 1 0
-
2020-02-10 20:20
Bajki
Szkoda że Ci wszyscy wizjonerzy zwani architektami miasta (czy jeszcze inaczej) nie patrzą na realną sytuację. Rejon południa - olimpijska, hokejowa i dalej to wszystko jest już zaorane pod budowę osiedli więc ewentualne bajki o nowej świętokrzyskiej i linii SKM to można w książki wsadzić. Chyba że skmki będą latać...
- 3 0
-
2020-02-10 20:21
Bez sensu
to wszystko i tak będzie pod wodą za 30 lat
- 2 1
-
2020-02-10 21:22
Zamiast SKM-ki szybki tramwaj
Nie wyobrażam sobie aby prze środek osiedla jeździł pociąg SKM i przed każdy przejście dawał sygnały. Na pętli Świetokrzyska powstanie koszmar kierowców: rondo, światla, tramwaj, pociąg i pewnie rogatki aby ten pociąg mógł przejechać.
A przeciez taniej by było zainwestować w szybki tramwaj. Mało przystanków (Brama Wyżynna, Sandomierska, Ptasia, Platynowa, Pętla i dalej na Łostowice) krótki czas przejazdu no i nie podzieli się osiedla na dwie części (tak jak SKM dzieli Wrzeszcz czy Oliwę).- 5 3
-
2020-02-10 21:24
Ojoj jakze sie ten czytelnik projektant podniecil. A zuchwale wyrysowal...
i po co, skoro i tak by puscili krotki skład raz na godzinę i stwierdzili, ze to nieopłacalne. Poza tym wyraznie jest juz nie pierwszy raz podane, ze tereny zarezerwowane pod budowe takiej linii zostaly wyprzedane deweloperom. to jest slowo klucz. Niedlugo adamowicz zostanie swietym, a z nim cala deweloperka.
- 5 0
-
2020-02-10 22:49
Linia Pruszcz-Straszyn-Zukowo
Tę trzeba jeszcze uruchomić. Ile osób mogłoby wygodnie dojechać do Gdańska...
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.