• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak połączyć obie obwodnice? Słowackiego nie będzie już "ślepa"

Krzysztof Koprowski
16 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (255)
  • Warianty przebiegu nowej drogi łączącej węzeł Miszewo Obwodnicy Metropolitalnej z Trasą Słowackiego
  • Warianty przebiegu nowej drogi łączącej Węzeł Miszewo obwodnicy metropolitalnej z Trasą Słowackiego (podkład satelitarny)
  • Korytarze transportowe poddane analizie pomiędzy węzłem Miszewo Obwodnicy Metropolitalnej a Trasą Słowackiego w Gdańsku

Przedłużenie Trasy Słowackiego poza granice Gdańska będzie dużym impulsem dla rozwoju przedmieść. Choć proces ten jest szkodliwy pod względem urbanistycznym, urzędnicy tłumaczą, że prognozowany wzrost liczby mieszkańców wymaga poprawy dojazdu własnym autem do centrum metropolii. Z tego powodu rozpoczęto analizy przebiegu drogi łączącej dwie obwodnice - Metropolitalną i Trójmiasta - przez Matarnię i rejon portu lotniczego.



Czy Gdańsk powinien zgadzać się na budowę nowej drogi wjazdowej?

W czwartek odbyły się pierwsze spotkania informacyjnie w sprawie "drogi łączącej węzeł Miszewo z Portem Lotniczym w Gdańsku".

Pod tym hasłem kryje się budowa drogi, która będzie łączyć węzeł Miszewo Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta przez rejon Banina i Rębiechowa do istniejącego "ślepego" zakończenia Trasy Słowackiego w Gdańsku przy porcie lotniczym i dalej istniejącym układem drogowym do węzła LotniskoMapka na Zachodniej Obwodnicy Trójmiasta.

Pomorskie Biuro Planowania Regionalnego wraz z wykonawcą dokumentacji - spółką Databout - zdecydowały się przedstawić mieszkańcom tzw. studium korytarzowe w dwóch miejscach:
  1. o godz. 14:00 w Szkole Podstawowej nr 82 w gdańskim Klukowie (ul. Radarowa 26Mapka),
  2. o godz. 18:00 w Szkole Podstawowej w Baninie (ul. Tuchomska 15Mapka)

  • Frekwencja na spotkaniu w Gdańsku zorganizowanym o godz. 14
  • Frekwencja na spotkaniu w Baninie zorganizowanym o godz. 18

Spotkanie dla mieszkańców Gdańska w godzinach pracy



Spotkanie z myślą o mieszkańcach okolic Portu Lotniczego w Gdańsku cieszyło się niewielkim zainteresowaniem. Natomiast w Baninie przyszło bardzo wielu mieszkańców.

Urzędnicy zapewniali, że zaproponowana godzina 14 w dzień powszedni wynikała wyłącznie z potrzeby dostosowania jej do pracy urzędników. Mieszkańcy z kolei zwracali uwagę, że takie działanie zmusiło ich do zwalniania się z kilku ostatnich godzin pracy, czego nie musieli robić już mieszkańcy Banina i sąsiednich miejscowości.

Podczas gdańskiego spotkania mieszkańcy dopytywali się m.in.:

  • jaka będzie korzyść dla mieszkańców Gdańska z budowy tej drogi,
  • jakie inne rozwiązania transportowe były brane pod uwagę,
  • czy możliwe jest "wpięcie" nowej drogi w ul. NowatorówMapka zamiast Trasę Słowackiego.

  • Obecnie zakończenie Trasy Słowackiego w Gdańsku
  • Odcinek końcowy Trasy Słowackiego w Gdańsku - widok w stronę portu lotniczego

Droga bez żadnych korzyści dla mieszkańców Gdańska?



- Rozumiemy, że ta droga usprawni dojazd do Gdańska i lotniska od strony zachodniej, ale jakie Gdańsk będzie miał korzyści? To dodatkowe generowanie ruchu, a dla nas - mieszkańców Gdańska - spore utrudnienie w codziennym życiu. Znajdziemy się w "trójkącie" pomiędzy nową (przedłużoną) drogą, Obwodnicą Metropolitalną, linią kolejową i jeszcze tzw. ul. Nową Spadochroniarzy [planowana droga z lotniska do Osowej - dop. red.] - zwracała uwagę na spotkaniu mieszkanka Matarni.
- Dotychczas strefa przy porcie lotniczym była "ślepa", jeździli tędy wyłącznie mieszkańcy, pracownicy i osoby udające się na lotnisko. Teraz otwieramy ten odcinek ul. Słowackiego jako kolejną nitkę wjazdową do miasta (obok ul. Nowatorów), a to powoduje wzrost natężenia ruchu i utrudnienia dla nas, także z wyjazdem z tej części Gdańska - wtórował inny mieszkaniec dzielnicy.
Obwodnica Metropolitalna: postępy na budowie Obwodnica Metropolitalna: postępy na budowie

Przedmieścia muszą mieć dobry dojazd do Gdańska



Na pierwsze pytanie urzędnicy i wykonawca dokumentacji odpowiadali, że droga jest niezbędna dla rozładowania ruchu na węźle Miszewo oraz dla rozwijającego się Banina, którego liczba mieszkańców ma wzrosnąć w najbliższych latach z ok. 9 tys. do 20 tys. mieszkańców.

Na korzyść budowy nowej drogi przemawiać ma także skrócenie trasy dojazdu do lotniska od strony Kaszub i z Obwodnicy Metropolitalnej. Obecnie dojazd od zachodniej strony wymaga niejako "okrążenia" terenu portu lotniczego ulicami Nowatorów i Budowlanych.

W zakresie alternatywnych rozwiązań, np. budowy wyłącznie pasów autobusowych przez podgdańskie miejscowości, nie padła żadna odpowiedź. Wynika to jednak z odgórnie podjętej już wcześniej decyzji o budowie drogi, a nie nowej trasy transportu zbiorowego, jako rozwiązania problemu narastających korków na wjeździe do Gdańska.

Obecne natężenie ruchu w obszarze objętym analizą korytarzową. 1 - Trasa Słowackiego, 2,3 - obwodnica Trójmiasta, 6 - rejon ul. Nowatorów na granicy Gdańska. Obecne natężenie ruchu w obszarze objętym analizą korytarzową. 1 - Trasa Słowackiego, 2,3 - obwodnica Trójmiasta, 6 - rejon ul. Nowatorów na granicy Gdańska.

Dodatkowe analizy, choć decyzja została już podjęta



Ewentualne włączenie nowej drogi w ul. Nowatorów jest natomiast teoretycznie możliwe. Urzędnicy zapewnili, że taki wariant będą analizować.

Trudno jednak ufać tym słowom, skoro Biuro Rozwoju Gdańska przeprowadza właśnie drugie wyłożenie planu zagospodarowania dla budowy Trasy Słowackiego do granicy administracyjnej Gdańska z myślą o przedłużeniu trasy dalej aż do Obwodnicy Metropolitalnej. Uwagi do projektu planu i prognozy oddziaływania na środowisko można zgłaszać do 1 lutego br.

Ponadto na obecnym etapie tzw. studium korytarzowego, a więc wskazania najlepszej przestrzeni, w której powinna znaleźć się nowa droga (jeszcze bez projektowania szczegółowych rozwiązań infrastrukturalnych), wszystkie warianty kończą się właśnie na Trasie Słowackiego przy porcie lotniczym w granicach administracyjnych Gdańska.

Nowy plan zagospodarowania dla przedłużenia Trasy Słowackiego Nowy plan zagospodarowania dla przedłużenia Trasy Słowackiego
Etapy prac nad studium korytarzowym, granice objęte analizą oraz ciąg ulic Nowatorów - Budowlanych Etapy prac nad studium korytarzowym, granice objęte analizą oraz ciąg ulic Nowatorów - Budowlanych

Jaką klasą drogi i jak poprowadzić drogę przez Banino?



W granicach sąsiednich gmin brane są natomiast pod uwagę warianty:
  • pokrywający się w znacznej mierze z przebiegiem ulic Lotniczej w Baninie,
  • omijające "centrum" Banina od południowej i zachodniej strony w kilku przebiegach.

W zakresie klasy drogi brane są pod uwagę:
  • droga klasy głównej, która wymusza m.in. łagodne łuki, oddalenie chodników i dróg rowerowych czy ograniczoną liczbę zjazdów,
  • droga klasy zbiorczej o mniejszych restrykcjach, gdzie możliwe jest m.in. sytuowanie chodników bezpośrednio przy jezdni oraz bezpośrednich zjazdów do posesji.

Klasa drogi ma również przełożenie na maksymalne prędkości:
  • droga główna: projektowana prędkość w terenie zamiejskim - 100 km/h, w miejskim - 60 km/h,
  • droga zbiorcza: projektowana prędkość w terenie zamiejskim - 80 km/h, w miejskim - 50 km/h.

Należy przy tym pamiętać, że ostateczna maksymalna prędkość będzie wynikać z uwarunkowań terenowych i bezpośredniego sąsiedztwa, a to oznacza, że w wielu miejscach może być niższa niż powyższe parametry techniczne.

Porównanie standardów projektowych dróg klasy głównej oraz zbiorczej Porównanie standardów projektowych dróg klasy głównej oraz zbiorczej

Dwa pasy ruchu, w przyszłości niewykluczone cztery



Na obecnym etapie nie została podjęta decyzja odnośnie do przekroju samej drogi. Gdańsk, w granicach miasta, zarezerwował przestrzeń pod przekrój dwóch jezdni po dwa pasy ruchu, choć w pierwszym etapie realizacji brany pod uwagę jest przekrój jednej jezdni z dwoma pasami ruchu.

Kolejne spotkania planowane są na przełomie kwietnia i maja. Pomorskie Biuro Planowania Regionalnego zadeklarowało, że tym razem spotkanie w Gdańsku odbędzie się również późnym popołudniem.

Do 19 stycznia można natomiast zgłaszać dodatkowe uwagi do studium korytarzowego drogą elektroniczną, wysyłając wiadomość na adres sk-miszewo@databout.pl

Opinie (255) 2 zablokowane

  • Powielanie błędów innych (7)

    Polskie miasta powtarzają błędy amerykańskich z lat 50 a konkretnie niejaki urban sprawl. Jest to niekontrolowane rozlewanie się przedmieść w tym w przytłaczającej większości niestety zabudowy jednorodzinnej. Przykład amerykański wykazał, że jest to niefektywna i niezwykle droga zabawa która nie przyniesie niczego dobrego a mieszkańców uzależni od korzystania z samochodów.
    Zamiast budować/ulepszać drogi tam gdzie istnieje już zwarta zabudowa i ewentualnie ją dogęszczać to buduje się kolejną drogę w pola która zakorkuje się najdalej miesiąc po oddaniu.

    • 34 15

    • Zakorkuje się miesiąc po oddaniu i spowoduje żniwa dla deweloperów i lokalnych właścicieli działek rolnych pośrodku niczego

      • 8 1

    • Ty chyba nie wiesz

      jak wygląda to zjawisko w Stanach w dużych aglomeracjach. Tam są całe dzielnice kompletnie bez ruchu pieszego. To są gigantyczne obszary. U nas jest jedynie bałagan.

      • 7 3

    • Znów ten mityczny urban sprawl (1)

      nie porównuj nas do ameryki. Z drugiej strony nie masz żadnego innego rozwiązania. To nie komuna, by nakazać żyć ludziom w klitkach, dogęszczonych poza granicami rozsądku. Pszczele bloki masz na zaspie, kto tam chce mieszać? Nie te czasy.

      • 7 2

      • gdzie skm do nowego portu

        likwidują a zaraz tam deweloper wkroczy i tory zabudują? I będzie płacz ze korki. Ważne koryto tu i teraz a nie co za 10 lat i tak od 30 lat.

        • 7 0

    • "w przytłaczającej większości niestety zabudowy jednorodzinnej"

      dlaczego niestety? nie każdy chce mieszkać w bloku

      • 4 2

    • zły przykład z ameryki - już to przerabiali ........

      no w Gdańsku to każdy przykład transportu leży od dróg po komunikację. Tu się coś robi by się nie zawaliło. Ale się zawaliło.

      • 3 0

    • Każda budowa jest kontrolowana

      To się nazywa Polsce "Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego". W USA "Zoning". To nie było niekontrolowane ale planowane. W USA jest pełna infrastruktura drogowa i usługowa i zapewniam cię, że mieszkańcy tych przedmieść za nic w świecie nie chcieliby zamienić się na mieszkanie w warunkach Wiednia, Kopenhagi czy Hong Kongu, ani tym bardziej zagęszczonej zabudowy Gdańska. Są tam piękne drogi i ludzie dobrze żyją w swoich własnych domach i jeżdżą sobie ładnymi samochodami. Teza, że planowanie urbanistyczne w USA jest złe jest fałszywa. Tam właśnie uwzględnia ono potrzeby ludzi.

      • 2 2

  • (1)

    No jasne. Wtłaczajmy jeszcze więcej aut do miasta. Reaktor wytrzyma

    • 24 9

    • I tak przyjadą

      A wyjeżdżają już do 20.

      • 3 3

  • Zastanawiam się co mnie obchodzi węzeł Miszewo (11)

    I Banino.

    Jak same nazwy wskazują, te miejsca nie mają nic wspólnego z Gdańskiem!

    I proszę ich z Gdańskiem nie łączyć żadna drogą.

    Macie tam PKM to korzystajcie.
    Nie po to urząd Marszałkowski wam kolej zbudował do miasta, żebyście się tutaj zjeżdżali samochodami.

    • 35 43

    • Do tego starymi i na lewych przeglądach

      • 7 5

    • (6)

      No nie do końca można się z Tobą zgodzić. Żyjemy w aglomeracji, która działa na zasadzie naczyń połączonych. Nie można patrzeć tylko przez pryzmat jednej ulicy/dzielnicy/miasta. I tu np pytasz co obchodzi Cię takie Miszewo, więc spieszę z odpowiedzią. Przez Miszewo przebiegać będzie budowana już Obwodnica Metropolitalna, której zadaniem będzie przejęcie ruchu tranzytowego z Zachodniej Obwodnicy trójmiasta. Mniejszy ruch na "naszej" obwodnicy przyczyni się do lepszego dojazdu mieszkańców Gdańska, którzy mieszkają na osiedlach wzdłuż tej drogi. Reasumując, gdańszczanie zyskają lepszy dojazd do swoich domów/sklepów kosztem komfortu takiego Miszewa, dlatego budowa nowego łącznika przez Banino jest zasadna, bo tu każda ze stron coś zyskuje i coś traci

      • 22 11

      • Wzdłuż tej drogi (5)

        To mieszkają mieszkańcy Pruszcza, Borkowa, Kolbud i tych wszystkich innych wiosek. Zachodnia obwodnica jak ją nazywasz mało ma wspólnego z Mieszkańcami Gdańska.

        • 7 10

        • Sugerujesz że np taka Osowa która leży dokładnie przy samej obwodnicy nie należy do Gdańska? To może mieszkańcy Kokoszek też nie są gdańszczanami? A co z Matarnią? Leży bo obu stronach obwodnicy czy nie leży? Już pomijam tych wszystkich mieszkańców którzy korzystają z tej drogi w swoim codziennie życiu. Chodzi mi o to, że jednym się polepszy a innym pogorszy i nie możesz mówić że masz w nosie tych z Miszewa, bo oni też ponoszą jakiś koszt tego żeby nam było lepiej. Rola miasta będzie stworzenie takich warunków żeby nie opłacało się zjeżdżać tutaj samochodami (zielona strefa, drogie i ograniczone miejsca parkingowe, dobra komunikacja do której dołoży się gmina Żukowo itd itd). Dobra komunikacja drogowa to rozwój całego regionu.

          • 14 5

        • (1)

          Jeżeli uważasz że obwodnica trójmiasta ma "mało wspólnego z mieszkańcami Gdańska" to chyba mieszkasz tutaj od wczoraj. Jestem przekonany że to jest najważniejsza droga nie tylko dla Gdańska ale i całego trójmiasta! Wiesz co się dzieje na ulicach miasta gdy zamykają obwodnicę? Staje i to dosłownie całe miasto, bo caly ruch idzie Grunwaldzka i Niepodległości. Gdyby nie obwodnica to ciężko było by sobie wyobrazić podróżowanie po Gdańsku.

          • 9 3

          • chodzi o nową obwodnice w budowie

            • 3 2

        • Czyli zamykamy S7 i cały tranzyt portowy wraca na Grunwaldzką i Elblaską?

          • 6 1

        • Ciekawie gdzie rozliczają swoje PIT-y?W Gdansku?

          • 4 1

    • A to nie czasem gdańszczanie blokują drogi

      jadąc do swych domków nad jeziorko?

      • 5 6

    • Ty wiesz, gdzie jest PKM, a gdzie Banino? (1)

      • 3 3

      • mieszkam w Baninie. Cała moja rodzina korzysta z PKM.

        • 1 1

  • konsultacje społeczne - pamiętaj ludu ubogi. To ty jesteś dla urzędników a nie oni dla Ciebie. (1)

    • 20 1

    • Konsultacje,petycje i uwagi pójdą do przemiału w UM,jak w sprawie Nowej Wyzwolenia.

      • 1 0

  • Trzeba obowiazkowo podziekowac im na wyborach tej mafi rzadzacej w gdańsku raazem z radnymi bo nic sie niezmieni! (2)

    Wszystkie konsultacje zmieszkancami sa tylko dla urzebników wtedy gdy wszyscy pracuja!! To jest Gdański standart!
    jednoczesnie przyznaja ze to jest wyjatkowo szkodliwe dla miasta i mieszkaców ale i tak beda marnowac miliony jak zawsze!!

    • 18 7

    • (1)

      PiS, PO jedno zło

      • 1 1

      • na bosaka lepiej, bo buty uwierają!

        • 3 1

  • Droga która uciekną podatki (3)

    1 km nowej świętokrzyskiej w 4.5 roku od otrzymania finansowania. A teraz drogę budują która zachęca do ucieczki z Gdańska?

    Czyli ktoś panuje nad miastem?

    • 42 17

    • Masz rację, powinien Antoni przysłać terytorialsów

      Platformersi mogą okopać się opodal Port Service, jak szczury!

      • 6 8

    • Tej nowej świętokrzyskiej którą korkują mieszkańcy kowal? (1)

      • 3 1

      • a przed kowalami to setki pustych bloków ?

        • 3 0

  • Już widzę te korki na lotnisku. (2)

    Przecież ta droga będzie przecinać bezpośredni wjazd pod terminal.
    Poza tym w rojenie lotniska, jest strefa uspokojonego ruchu, parkingi lotniskowe... A od zjazdu na terminal prowadzi wąska drogą w stronę banina...
    Znowu będziecie przerabiać coś za co zostało już zapłacone...? Czy jak sobie to wyobraźcie? Godziny szczytu na drogach to także godziny szczytu w lotnictwie... Ludzie będą jechać na lotnisko i stać w korku z tymi co będą jechać do pracy... Dziwię się że Lotnisko się zgadza...

    • 27 10

    • Skoro 5ak kochacie PKM, to na lotnisko też pojedź PKM. Nie będziesz stał w korku

      • 5 0

    • Dawno nie byłeś.

      Chyba dawno nie byłeś w tej okolicy...
      Od zjazdu na terminal nie ma już wąskiej drogi w stronę Banina, jest Słowackiego dociągnięte do Azymutalnej i kawałek dalej do pseudo ronda przy wjeździe do jakiegoś magazynu z apteką na parterze.

      • 0 0

  • Lepiej te pieniadze

    Dołożyć do PKM i uruchomić składy co 10 minut.

    • 28 4

  • (2)

    Kolejna droga dla samochodów, dla transportu indywidualnego, wprowadzającego dodatkowe samochody do centrów miast, wpływająca na powstawanie coraz większych korków oraz jeszcze większy problem z parkowaniem.
    Kiedy ktoś z samorządowców pomyśli w końcu o tym, by ten ruch pojazdów wyprowadzić na zewnątrz?
    Kiedy w końcu zostaną wybudowane na obrzeżach parkingi kubaturowe z prawdziwymi węzłami przesiadkowymi?
    Kiedy wreszcie powstanie PKM II?
    Kiedy usprawni się na terenie aglomeracji sieć transportu zbiorowego, tak by kierowcy mogli się przesiąść wygodnie w autobus, tramwaj, trolejbus, czy pociąg, tak by mogli pozostawić swoje auta na parkingu nie martwiąc się o długie czekanie na przystanku, mnogość przesiadek, czy też o to jaki bilet gdzie skasować i co gorsza w systemie fala walić biletem w walidator?
    To wszystko zmierza do absurdu z którego nie da się łatwo wybrnąć.
    Samorządy zamiast działać na rzecz mieszkańców - w tym dbałość ich bezcenny czas, o ochronę środowiska - planują wybudować kolejną drogę, a właściwie ścieżynkę, która będzie się korkowała.
    Pomijam, że całkiem niedaleko powstaje park rozrywki, lotnisko także ciągle się rozbudowuje, także wiele firm lokalizuje swoje siedziby w rejonie lotniska i obwodnicy.
    Ruch kołowy w tym obszarze będzie tylko rósł, czego przykładem są zakorkowane już dziś wszystkie drogi dojazdowe, które jeszcze lata temu nim, zaczęła powstawać okoliczna zabudowa, były całkowicie przejezdne.
    Dzisiaj te drogi są nieustannie zakorkowane i mało kto pamięta czasy kiedy można było swobodnie przejechać nie stojąc w korku.
    Domagajmy się zatem od władz samorządowych miast, gmin, powiatów i województwa, pełnej integracji transportu publicznego, tak by podróż pomiędzy miejscowościami nie stanowiła problemu, by odbywała się płynnie i abyśmy nie tracili cennego czasu z naszego życia na stanie w korkach czy czekanie na przystankach.
    Domagajmy się aby fala była rzeczywiście wspólnym biletem a nie zaś jedynie wspólnym pomysłem.

    • 24 11

    • fala powinna byc całkowicie zlikwidowana niepowinna powstac

      • 5 2

    • Kup sobie mityczną falę

      I biegaj po mieście bez korków. Ta wtopa nic nie zmieni poza dziurą budżetową

      • 3 1

  • Nie rozumiem co oni chcą odciążać (1)

    Kaszubska otwarta, metropolitalna się buduje, a tu cyk i cały ten ruch jednym ruchem przez Słowackiego do Gdańska...

    • 23 7

    • kaszubownia ciśnie.

      kaska.

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane